[RR]Expedition Issjödalen

Freeskier

Aktiv medlem
En solig eftermiddag i juni anno 2012 gav sig expeditionens två medlemmar av från Åre till Vallbo för att där lämna bilen och fortsätta på sina cyklar. På dammande stigar började expeditionen i god takt innan den lättrullade stigen övergick till ordentligt stök och mer motlut.
Efter att ha kämpat oss genom klättringen över miljontals mer eller mindre lösa stenar i olika storlekar vidtog korsandet av de till synes oändliga spängerna.
Vi väntade lite för att låta renhjorden med sina små kalvar korsa stigen vi färdades på i fred. Eller ja, stig och stig... Här tog nästa fluga inom MTB vid; cykling i strömmande vatten.
Efter många hundra meters kämpande i varierande vattendjup fortsatte färden på helt torra stigar.
Med Issjödalen bokstavligt talat inom räckhåll och med fjället inom synhåll tvingade dock udnerlaget expeditionen att vända om och påbörja nedfärden. Trötta och mycket lyckliga nådde vi åter bilen efter dryga två timmar.

IMAG0282.jpg

Egil njuter av torr stig

IMAG0289.jpg

IMAG0290.jpg

IMAG0291.jpg

Spången som aldrig tar slut

RR1.jpg

Riktigt fina stigar

IMAG0278.jpg

IMAG0279.jpg

IMAG0280.jpg

Egil kämpar sig fram mot strömmen

IMAG0284.jpg

Fjällen hägrar i bakgrunden

IMAG0285.jpg

Men här var det dags att vända...

RR2.jpg

På väg nedströms

RR3.jpg

Inte helt lätt att se djupet när man cyklar...

Snyggt, men det såg väldigt blött ut! Jag utgår från att ni aldrig kom ända fram till Issjön? Fast det var kanske inte tanken heller?

Vi gjorde en ny tur i söndags. Den här gången med lite högre ambitioner och mer tid till förfogande. Fortfarande väldigt mycket vatten vid Grönvallen men annars var det enkelt upp till stugorna i Isjödalen.
Därifrån provade vi något nytt. Vi följde vi vinterleden mot Anarisstugan. Här vidtog en bit som inte var jättekul. Mycket släpa och knuffa cykel.
Några såna här livade dock upp
Jonaspsn.jpg

Väl igenom den djupa lilla dalgång som leden går genom så korsade vi bäcken, lämnade vinterleden och följde stigen upp på en liten ås.
Jonasps.jpg

Egilps.jpg

IMAG0297.jpg

IMAG0298.jpg

Här började skrattfesten, bokstavligt talat!
Det är en av de absolut roligaste stigar jag cyklat. Efter att ha cyklat en bit uppe på åsen vidtog ca 3 km mer eller mindre ihållande utförscykling. Sjukt knepigt, knixig och långsamt men ändå riktigt flowig stig. Mer än en gång fnissade jag för mig själv eller skrattade högt och med tanke på Egils lycko-tjut tror jag att han hade lika kul.
Men han erkände för ovanlighetens skull att helstelt är jobbigt att cykla på!
IMAG0300.jpg

IMAG0301.jpg

(En regnskur och sol samtidigt gjorde att telefonens kamera fick lite svårt med ljuset här)

Väl nere i dalen vidtog vad som kändes som teknisk stigcykling som aldrig ville ta slut. Allt som allt; en helt fantastiskt kul tur som var väl värt mödan på mitten...

Här är en länk till kartan http://goo.gl/maps/P9mU
Jag lyckas inte ladda upp den till turtipsen...
Distansen stämmer nog inte heller riktigt i den, eftersom spåret är brutet några gånger när telefonen tappade kontakten med sateliterna.

Kul! Har försökt nå Anaris-stugan via andra leden (den över sadeln) men det gick sådär. Borde vänt och tagit den där leden tillbaks till bilen istället.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Lova att guida oss i sommar när vi kommer upp!

Absolut! När kommer ni? Efter helgen lämnar jag Jämtland ett tag.
Första stopp blir SM för Mälar 22or på Utö..

Är tillbaka här i Jämtland första veckan i augusti som planen ser ut nu.

Missar jag er så får ni jaga tag på Egil

Ingen aning, inget är planerat förrän i mitten av aug när vi åker bort.. så nån gång i juli eller första halvan av augusti :-)

Tillbaka
Topp