Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jämförelsen med Stasi-museet var på pricken!Jag följer leden till Ramnäs (inte speciellt mycket alls längs någon kanal) där jag viker av hemåt via Skultuna. Här ser jag dagens andra mopedgäng som var ute och åkte och besökte en loppis här. Jag funderade på om de var ironiska med sina gamla moppar, gamla hjälmar (med moderna kläder) och loppisbesök. Men ironin är ett 90-talsfenomen, och med tanke på att "Clabbe" spelade skivor i Skinnskattebergs folkets park så har nog inte 90-talet nått regionen än.
Mässingsstekpannor från Skultuna Bruk kändes inte som nånting som var lämpligt att handla just denna gång, och efter en stunds funderande så bestämmer jag mig för att ta en omväg på några mil. Dagens fika hade inte varit direkt överväldigande, så ett besök i Sätra brunn verkade som en bra idé. Det var sista dan, så några mil extra spelade inte så stor roll. Fast jag visste att jag senare under dagen skulle få betala med röven för detta korta ögonblick av njutning. Väl framme såg jag en skylt om Broarne café och fortsatte dit. Där en macka med kalkonpastrami och färskost immundigades, följt av en kokoskaka. Det var inte "hembakt" bröd, men pålägget, liksom kakan, var mycket bra. Väl värt omvägen.
Visa bilaga 103901
Visa bilaga 103902
En koll på GPS:en visade att det var 65 km till Bålsta. Fast när den ville routa tyckte den att det blev 132 km! Varför en omväg norr om Sala och Morgongåva vore lämpligt har jag ingen aning om. Tur att jag zoomade ut kartan och kollade vad den höll på med.
Mellan Sala och Enköping var det på sina ställen absurt platt. Jag cyklade på en grusväg med högväxta rågfält på sidorna och såg att vägen svängde längre fram, men inte ens om jag stod upp kunde jag se hur vägen slingrade sig. Jag får väl lära mig lite Kunstrad-trick och stå på sadeln.
Det var en oväntat tom sträcka, tidigare hade jag sett skyltar om diverse cafeér men inte här. Men Vreta kaningård hade en skylt vid vägen där de lockade med glass. Precis vad som behövdes.
Visa bilaga 103903
Så småningom kommer jag fram mot Bålsta. En härlig kväll där den sjunkande solen färgar de mognande sädesfälten i gyllene färger.
Visa bilaga 103908
Visa bilaga 103905
Jag konstaterar att jag skulle få vänta på pendeln och bestämmer mig för att fortsätta. Det var en härlig kväll och jag hade sett från pendeln att det var väldigt platt här. Det fick bli en "randonör-fika" på Shell i Bålsta.
Visa bilaga 103904SHELL
Men ack så fel jag hade. Det var platt där pendeln gick, men inte vägen Bålsta-Kungsängen-Kallhäll. Vid en backe efter Kungsängen klockade gps:en 200 km precis vid en parkbänk på krönet. Var det ett tecken att jag skulle sätta mig och vila?
Vid Kallhäll funderar jag återigen på pendeln, men det var en så fin kväll, så det vore synd att inte cykla.
Här blir jag upphunnen av en svettocyklist som varit ute på en träningsrunda. Vi snackar lite och jag bestämmer mig för att hänga på i hans tempo. Förvånansvärt nog så har jag mer kraft än motivation, så med sällskap går det fortare och lättare än om jag cyklat själv.
Ett sista stopp på Västerbron strax efter solnedgången.
Visa bilaga 103906
Totalt blev det 490 km på 3 dar. Sista dan blev en rejäl etapp på 13,5h och 240 km. Men jag skulle hem, hade inga incheckningstider att passa, och skulle inte cykla dan därpå, så då kan man ta ut sig lite extra. Och så hade jag mitt tidigare distansrekord på 218 km (inkl 2 korta färjeturer) att slå.
Visa bilaga 103900
Fikavinnaren då? Rombogården. Med Karmansbo som tvåa och Broarne som god trea. Karmansbo hade kvantitet, men nådde inte riktigt ända fram. De skulle behövt lite fruktpajer, det var aningen stor andel chokladkakor. Inte för att det är något fel med det. Men deras sortiment kanske varierar från dag till dag. Bagerierna (IK:s & Bivur) var inte riktigt så bra på mackfronten
Och visst är merinoull bra, men man får nog ändå skölja av plaggen då och då, även om de både känns och luktar fräscht.
Visa bilaga 103907
Lite noteringar:
Södra Västmanland är platt. Väldigt platt.
Det kan förekomma lokala aktiviteter som man kanske vill se, eller undvika. Min ursprungliga plan var att avsluta dag 2 i Arboga, men de hade nån slags medelpadsdagar, så vandrarhemmet var fullt.
En fundering jag fick var om man kanske skulle starta tidigare på morgonen. På vandrarhem i obygden finns det inte så mycket att göra, och efter an dag på cykel somnar man tidigt. Det kanske vore idé att både gå och lägga sig och gå upp gubbtidigt. Det kan nog vara trevligt att komma iväg riktigt tidigt när världen är tyst, sval och stilla. Nackdelen är då att det tar några timmar innan caféerna öppnar.
Så nu är det dags att börja planera nästa fikatouring. Halva semestern är kvar. Sörmland? Uppland? Åland?