[RR] Fjällcykling i Åre

cruxet

Aktiv medlem
[RR] Fjällcykling i Åre
Jag o Lisa tillbringade 3 veckor uppe i Åre nu i somras och för min del så låg väl fokus egentligen på att köra uppe på skutan. Men stigcyklarna var med och en helg kom Beofred laddad upp till tänderna upp krävde att vi skulle ut med stighojarna. Kartor kom fram många diskussioner fördes men vi bestämde oss för att börja med pyramiderna, jag hade hört talas om den här fina turen och Beofred hade tänkt på den sedan 96

Pyramiderna är en ganska jobbig tur med mycket stök och mycket uppför till att börja med, är man stockholmare kan man inte fatta att en backe kan vara så lång. När man har trampat uppför i några kilometer öppnar fjällandskapet upp sig och man känner egentligen bara frid i kroppen.
DSC00398.jpg ht=544

En annan bra sak med fjällen är att man slipper camelbak, vackert vatten finns överallt
DSC00408.jpg ht=544

Lisa tar de sista dryga tramptagen innan man kommer upp till pyramiderna
DSC00411.jpg ht=544

Den här synen kan man kämpa ganska länge för, att cyklingen upp hit dessutom är riktigt rolig gör inte saken sämre
DSC00415.jpg ht=544

Beofred fick glädjefnatt och dampade rejält
DSC00417.jpg ht=544

Bara husvagnen som saknas
DSC00419.jpg ht=544

Det fina bara fortsätter
DSC00422.jpg ht=544

Och fortsätter
DSC00426.jpg ht=544

Som sagt, vatten finns överallt
DSC00431.jpg ht=544

Den här bilden kan se lite löjlig ut, men det blir såhär när man är lycklig
DSC00445.jpg ht=544

Innan vi cyklade ner här stod jag och Beofred och fnittrade som två tonårstjejer, Lisa undrade vad det var som var så roligt, det gick inte att förklara, man måste bara vara en riktig mtb-nörd
DSC00459.jpg ht=544

sen var det bara någon mil som gick mestadels nerför, vi hade nog tänkt fota mer men våran stackars barnvakt behövde avlösning så vi fick hetsa hem:)
DSC00480.jpg ht=544

Dagen efter hade vi vilda planer men vi var faktiskt ganska trötta och Beofred skulle dessutom köra ensam tillbaka til sth så vi tog några åk på skutan och avslutade med Husåturen, vi hade tänkt äta på stormköket vid kabinens toppstation men möttes av det här. Vi inventerade snabbt våra camelbaks och hittade 2 snickers och en gainomax. Klockan var ju bara 13:00 och vi hade ätit frukost så vi tänkte att det var fullt tillräckligt.
DSC00514.jpg ht=725

Dagen innan hade vi haft en del regn men den här dagen hade vi idel solsken
DSC00517.jpg ht=544

Terrängen uppe på toppen är en enda stor lekstuga
DSC00528.jpg ht=544

Bara att leta sina egna linjer och köra
DSC00538.jpg ht=544

Allt är dock inte cykelbart
DSC00543.jpg ht=544

Här någonstans sa Beofred att han ville tälta däruppe i 2 veckor och bara leta roliga linjer
DSC00560.jpg ht=544

Klart svårt, kör rakt fram ta den lilla kanten på stenen och rulla ner. Om någon tycker det är enklare att bara droppa stenen så vet man inte hur det ser ut bakom kameran
DSC00575.jpg ht=725

Slickrock på allvar
DSC00579.jpg ht=544

Någonstan där vi tog den här bilden insåg vi att det är ganska jobbigt att vara hungrig, frukost, en snickers och en halv gainomax är inte riktigt vad man står sig på en hel dag. Jag vet inte heller hur bra resten av turen skulle göra sig på bild. Cykla ca 300 m gör en otb i ett surhål alternativt bromsa innan och gå över, cykla 3000 m till nästa surhål gör om.
DSC00600.jpg ht=725

I bilen tilbaks till Åre från Huså hade vi de mest kosntiga konversationer av typen. Kommer du ihåg däruppe vid stenen, en minuts tystnad, vilken sten? En minuts tystnad vadå sten? En minuts tystnad, sa du nåt? Jag vet inte! Vad ska vi äta? Det blev till slut varsin stor hamburgare som intogs under mottot: maten tystar mun...

[RR] Fjällcykling i Åre
Fantastiska bilder och bra text.
Snart kommer Skogling och ber någon påminna honom om att.cykla i fjällen nästa år :)
/johan

[RR] Fjällcykling i Åre
Weltklasse RR! Härliga bilder med trevlig läsning! Det ser verkligen ut som pyramider! Berghällscyklingen får det att kittla till rejält i cykeltarmen, fast surhålen kunde man ju leva utan. ;)

Ingen GPS-tracking?

[RR] Fjällcykling i Åre
Åh jag dog precis lite. Jag måste försöka få med mig minst två (helst fyra) cyklar upp nästa år, allt finns ju där uppe. Ser underbart ut, jag förstår absolut fnittrigheten.

//Kristin

[RR] Fjällcykling i Åre
Haha, riktigt härlig och lätt inspirerande RR!

För övrigt håller jag med Kristin.. (börjar bli rätt ofta nu)

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Fjällcykling i Åre
XC i Åre?
Matchande kläder?
Barnvakt?

Är det någon som börjar bli gammal här? ;P

Pyramidturen såg fin ut, synd det är sådant meck att få med sig flera cyklar.

Baksidan till Huså är en klassiker, man jag saknar bild på när ni kramar ur den där sista höjdmetern ned i Kallsjön!? Körde aldrig baksidan i år men enligt uppgift var den ovanligt torr för det var inte så mycket snö i vintras.

[RR] Fjällcykling i Åre
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, riktigt härlig och lätt inspirerande RR!
>
> För övrigt håller jag med Kristin.. (börjar
> bli rätt ofta nu)

Du å jag Westman.

0.jpg

:)

//Emil

[RR] Fjällcykling i Åre
Aah två grymma turer, kul att se foton från Pyramiderna också, dit har jag aldrig varit.

Äventyrsrutten över toppen är fantastisk med allt stenbröte och all utsikt, ju instabilare väder desto bättre!

Nu tittar jag i kalendern och funderar på om man inte skulle kunna hinna med en vända i år också, lagom till färgspraket?

_adventure_slapa_234051463_9bdaf59573_z.jpg ht=480

kall_hylla_234051514_7b218d7a81_z.jpg ht=640

[RR] Fjällcykling i Åre
Någon som vet när höstfärgerna kommer i Åre på ett ungefär?

Skulle vara maffigt att pricka in en långhelg precis när höstfärgerna är som starkast.

[RR] Fjällcykling i Åre
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> XC i Åre?
> Matchande kläder?
> Barnvakt?
>
> Är det någon som börjar bli gammal här? ;P
>

+1

Grymt fina bilder och inspirerande RR!

[RR] Fjällcykling i Åre
Ah, shit vilka magiska dagar, stort tack Cruxet & Lisa för gästfrihet och sällskap! Värt varenda ensam kilometer i farsans gamla Skoda :) Fjällen ska upplevas på en AM-hoj.

Och japp, det är duktigt svårt att hålla fokus när kroppen är i svält. Tror vi gjorde två till kineser arbetslösa mtp alla blåbär vi satte i oss ovanför Bjelkes gruva :)

[RR] Fjällcykling i Åre
Sweet RR! Ser ju verkligen grymt ut.
Den fick t o m min icke_mtb_cyklade bättre hälft att säga att "om vi cyklar där skulle jag kunna tänka mig att följa med" =)

/F

[RR] Fjällcykling i Åre
Finfina bilder! De bilderna kommer jag kunna njuta av många gånger i höst & vinter, med de bilderna känns det inte konstigt att jag längtar tillbaka till Jämtland när jag nu bor i Skåne....

Min bättre hälft tycker dock fortfarande att det ser lite farligt ut att cykla i fjällen...fast hon var inte helt off efter de bilderna iaf, bearbetningen har börjat! :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp