[RR] Florida

BOFH

Aktiv medlem
[RR] Florida
Min första RR, ber om ursäkt för kassa mobilbilder och att den kanske inte är den mest spännande.
Hursomhelst, min tredje semestervecka här i Florida och benen började klia lite väl mycket av att inte cykla. Häromdagen hyrde jag förvisso Miamis motsvarighet till Alvedoncykeln och gled runt på South Beach litegrann. Så här ser den ut:
00.jpg

Och här är jag klädd som turist med kamera runt halsen och det obligatoriska självporträttet:
001.jpg

Nåväl, det var ju inte riktig cykling och benen hade bara fått mersmak, så nu gällde det att lösa problemet. Ett litet aber är att det har varit galet varmt här, de har till och med pratat om rekordvärme. Igår var det 35 grader vilket är ovanligt för november, men idag kom det äntligen en kallfront vilket var precis vad jag väntat på så igår var jag ute och köpte mig en Camelbak-insats till min rygga (25 dollar, helt ok pris) och kollade upp lite cykeluthyrare.

Stalltipset här i Florida är ju att cykla landsväg och då helst A1A som är en underbar och lång väg som går längs kusten. Min uppfattning var att MTB bara är att glömma då det är platt som en pannkaka här, men av en ren händelse fick jag nys om en park i närheten av var jag bor (Deerfield Beach) som har trails för MTB. Parken heter Quiet Waters Park och ligger ungefär 5 minuter från min lägenhet med bil, här: här: http://goo.gl/maps/v9Vib

Idag slog vi över till vintertid här så jag fick lite sovmorgon då parken först öppnade kl 10 på söndagar. Tittade ut och det var mulet och svalt (nåja):
01.jpg

Quiet Waters Park är förutom en park med cykling även en vattensportpark. De har ett lustigt linbanesystem där folk kan åka wakeboard och hoppa och ha sig. Har aldrig sett något sådant förut, men det kanske är vanligt om man pysslar med sånt:
02.jpg

Det var ju dock cykling jag skulle ägna mig åt och som tur var fanns det en cykeluthyrare i parken så man slapp släpa med sig en cykel i bilen.
03.jpg

Cykeln jag hyrde var en Specialized Camper 29". Första gången på 29er för mig och faktiskt även första gången på en fullgung. Cykelhyran var $25 för första timmen och $10 för varje följande. Om man är beredd att transportera cykel kunde man hyra utanför parken för $25 heldag, men jag tyckte det var praktiskt att hyra på plats. Bild på hojen:
04.jpg

Eftersom det är USA så måste man skriva på en massa papper om att man inte ska stämma parken eller uthyraren och sen sitter det förstås varningsskyltar överallt:
05.jpg

Trailen började med en nybörjartrack som faktiskt var lite småjobbig då det var oerhört lös sand, vilket inte syns på bilden. Men det var ungefär som att cykla på en strand:
06.jpg

Efter nybörjarstigen så öppnade det upp sig till ett rätt stort område med stigar. Jag blev lite bekymrad över att jag skulle få tråkigt när det såg ut så här i början:
07.jpg

Antingen kör man på träbron som är klassad som svart eller så kör man på något som mest kan liknas med en transportsträcka...

Som tur är blev det snart mycket mycket bättre. Mile efter mile med flowiga singletrackspår som tycktes aldrig ta slut. Det blev dock aldrig teknisk åkning fast det är kanske inte helt min grej heller så jag var nöjd. Man kunde hålla hög hastighet och de hade en hel del roliga hinder som man kunde bestämma själv om man ville navigera över eller ta en annan väg. Det var faktiskt så bra flow att jag inte riktigt kunde eller hade lust att stanna och ta bilder. De bilder jag tog var när det öppnade upp sig och man kunde kliva lite åt sidan. Stora delar av stigarna hade tät djungel brevid sig så det var inte riktigt läge att stanna och blockera för andra. Bilder här:
08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Efter ett par timmars njutande punkterade jag på framhjulet och fick en härlig promenad tillbaka som tog cirka en halvtimme:
13.jpg

Och då bestämde jag mig för att åka hem och ta ett dopp i poolen istället. Vid parkeringen fanns även en cykeltvätt:
14.jpg

Sammantaget tyckte jag att parken var en klart positiv överraskning. Rolig snabb åkning med välunderhållna stigar. Jag kommer definitivt åka tillbaka hit nästa gång jag är i trakterna. På tisdag bär det tyvärr hemåt igen till pendlarmisären. Hoppas minnena får mig att överleva vintern.

[RR] Florida
Hoppsan, trevligt!

Är A1A/North Atlantiv blvd verkligen lämpad för landsväg?

Apropå de där lin-wakeboardanläggningarna så finns det en sån på Arlanda flygplats av alla ställen.

[RR] Florida
Från Deerfield upp mot West Palm så kryllar det av landsvägscyklister och av alla vägar jag sett här nere hittills så tror jag det är det bästa alternativet. Bilisterna visar hänsyn och det finns gott om plats (för att vara Florida). Tror inte man ska köra söder om Deerfield Beach dock.

[RR] Florida
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Mmmm, värme!

Präxis, det skulle man behöva lite nu! Vicket mörker..

[RR] Florida
BOFH skrev:
> Efter ett par timmars njutande punkterade jag på
> framhjulet och fick en härlig promenad tillbaka
> som tog cirka en halvtimme:

Var det ett 'snakebite in the grass' kanske... :)

Såg väldigt fint och trevligt ut för övrigt! Kul med en USA-RR som omväxling på Happy.

[RR] Florida
underscore skrev:
> Schysst väder och allt. Men den där bikeparken
> får man ha rätt mycket cykelångest för att
> besöka, va?

Äh, bilderna gör den inte rättvisa. Det var hur kul som helst. Fast det är klart att 3 veckor utan cykling säkert bidrog till att det var så roligt.

[RR] Florida
Kul att få rapport om bike parken. Jag surfade runt lite om den innan jag for till Miami tidigare i år. Tyvärr blev det aldrig tid att ta en tur dit. Hade sonen med så det blev att fara runt i Miami och Miami Beach på en hyrd damtralla med barnsits. Kul det med.
Miamibike.JPG

Tillbaka
Topp