[RR] Glommersberget

[RR] Glommersberget
I Söndags var jag i Glommersberget och cyklade några stigar. Det finns tre stigar som alla korsar varandra. En går från Moräng/berget till toppstugan och tar ca 10min att cykla. Den är lättcyklad, ett lagom blött parti i mitten och en lagom stigning mot slutet. Den andra går från toppstugan ner till byastugan/museet Hängengården och tar ca 4,5 min ner och ca 11 min upp. Sista biten ner mot byastugan är rejält brant. Den tredje är en rundslinga som slingrar sej fram i bergssluttningen. Den passerar ett par ängar. Alla tre stigar saknar tekniskt svåra partier men har inte heller några inslag av vägcykling. Fantastisk utsikt från Toppstugan över byn, träsket och Vithatten där Holmquist planerade sitt vansinnesprojekt, en 40 meter hög träälg med restaurang i magen.
Jag gjorde också en liten kortfilm

Bilagor

• DSCF5559.JPG
    DSCF5559.JPG
    137.7 KB · Besök: 20
  • DSCF5562.JPG
    DSCF5562.JPG
    157.9 KB · Besök: 13
  • DSCF5566.JPG
    DSCF5566.JPG
    133.2 KB · Besök: 17
  • DSCF5580.JPG
    DSCF5580.JPG
    195 KB · Besök: 14
  • DSCF5563.JPG
    DSCF5563.JPG
    178.4 KB · Besök: 12
[RR] Glommersberget
Jämrans vad fint! Morsan är från Älgträsk, inte långat ifrån Glommers. Och jag har investerat i en aktiepost i Stoorn, bamse-älgen!

[RR] Glommersberget
Kul att ni gillade bilderna. Glommersberget kommer nog att bli min "hemmabana". Riktigt roliga spår.

Peth och Tant_Treck: Där ser man. Världen måste vara liten. Har ni kvar några släktingar/kontakter i byn?

Tillbaka
Topp