RR Gran Canaria 20110116-20110124

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Usch, det är bärgis så där kvavt och varmt så
> du blev svettig... (straxt ovanför den övre
> bilden från Fatagastigningen blev jag fotad för
> cykeltidningen Velo för några år sen) :-9 T

Ja jag blev bitvis jättesvettig. Otroligt obehagligt ;-)

bigmollo skrev:
> Den här tråden blir bara sämre och sämre för
> mitt psyke.

-1

Jag ska snart slutbetala träningslägret på GC i mars, denna tråd gör att utgiften knappt kommer att märkas.

fredrikw skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den här tråden blir bara sämre och sämre
> för
> > mitt psyke.
>
> -1
>
> Jag ska snart slutbetala träningslägret på GC i
> mars, denna tråd gör att utgiften knappt kommer
> att märkas.

+1 :-)

Är det någon som har tips på boende om man inte vill bo i turistghettona, helst på sydöstra delen av ön. Har bott i Agüimes en gång, vilket var bra, men testar gärna något annat.

Thomas

De otränade cykelbenen börjar vara lite möra så idag skulle vi ta det lite lugnare. Därför tog vi en tur längs kusten österut och sedan tillbaka via Ingenio och Agüimes. Inte i närheten av lika spektakulär och vacker som de övriga turerna vi kört. Vägarna var dock fortsatt bra. Dessutom lyste solen även idag.

Dock så blev det inte en så lugn tur, då det trots allt blev ca 700 höjdmeter. Vidare blåste det en grym motvind sista två milen.

I morgon blir det nog bara att rulla i en timme och på söndag lutar det åt Soria via Mogán.

gc11.jpg ht=375

edit: justerat vädersträck

Senast redigerad av en moderator:
Jocke skrev:
> De otränade cykelbenen börjar vara lite möra
> så idag skulle vi ta det lite lugnare. Därför
> tog vi en tur längs kusten västerut och sedan
> tillbaka via Ingenio och Agüimes.

Antar du menar österut, annars passeras väl toppen på berget, och det är ju en ganska tung runda:) Östra sidans platt är ganska bra att ha till hands om man är där en lite längre tid, men vinden där kan vara ganska fostrande har jag för mig. Hur var den idag?

5v0d

Håhåjaja..... :-)
Kom hem från GC i onsdags. Åkt 5 dagar med Free motion och en dag på egen hand till puerto Mogan.
Turerna med FM har varit kanon. Nya vägar varje dag, trevligt sällskap och dessutom trevliga fikastop. Trodde inte att jag gillade att klättra i berg, men inser nu att jag hade fel. Dessutom när belöningen är nerfarter som den fantastiska resan på relativt nylagd asfalt, från San Bartolome via Fataga till MP så kan det inte bli så mycket bättre. Det ger mig ett fånigt leende på läpparna. :-) Det kommer garanterat att bli fler resor till GC.

Det är bara att hoppas att Misano i april kommer att bli lika bra. :-)

72 (fd Björn72) skrev:
>
> Antar du menar österut, annars passeras väl
> toppen på berget, och det är ju en ganska tung
> runda:) Östra sidans platt är ganska bra att ha
> till hands om man är där en lite längre tid,
> men vinden där kan vara ganska fostrande har jag
> för mig. Hur var den idag?
>
> 5v0d

Precis, jag menar österut.

Vinden var verkligen inte att leka med idag. Hemvägen innebar riktigt kraftig motvind. Så din beskrivning fostrande stämmer rätt bra.

Då var sista cykeldagen här nere på GC avklarad. Det blev en tur via Mogan och Soria. Tro det eller ej så drabbades vi faktiskt av lite dåligt väder idag. Det hade regnat lite på morgonen och fanns en del moln kvar på himlen när vi åkte iväg. Bort till Mogan så duggregnade det lite från och till, dock inget som störde nämnvärt. Precis innan toppen mellan Mogan och Soria kom det dock en riktigt ordenlig skur så att vi blev ordenligt blöta. Nedfarten till Soria blev därför riktigt jävla kall. Dessutom kändes det inte helt optimalt att åka ner där i regn då det är krokigt och väldigt dålig asfalt i några km. Vi värmde oss med en kaffe i Soria och på väg ner tittade solen åter fram vilket gjorde att vi återfick värmen.

Stigningen efter Mogan är riktigt trevlig om än jobbig.

gc14.jpg ht=375

gc12.jpg ht=375

gc13.jpg ht=375

hjdMoganSoria.jpg ht=160

Totalt sett ha det blivit 46 mil cyklade och 6100 höjdmeter klättrade. Det är vi rätt nöjda med mot bakgrund av att cykelträningen de senaste månaderna varit ytterst sparsam och att vi haft familjerna med oss hit.

Gran Canaria har varit väldigt bra för att kombinera cykelsemester och familjesemester. Låter även som att familjerna tycker detsamma. Dessutom har vi ju totalt sett haft grymt bra väder.

Tillbaka
Topp