RR Gran Canaria 20110116-20110124

Jocke

Ny medlem
Jag och min bror åkte ner till Gran Canaria i med familjerna i går. Familjerna ska sola och bada och vi ska cykla så mycket som formen klarar av. Tyvärr är den inte på topp just nu (läs: mycket dåligt) men ett antal mil ska vi nog klara av ändå. Vi har idag hämtat ut våra hyrcyklar från free-motion här i playa del ingles. Vi har hyrt var sin Cannondale kittade med 105 utrustning.

Idag blev det en tur längs med kusten österut. Efter dryga 3 mil köpte vi en cola och en glass och vände åter.

Vägarna var fantastiska liksom vädret. 23 grader och sol.

grancanaria1-1.jpg ht=375

grancanaria2ut.jpg ht=375

640 höjdmeter på 64 km blev det på denna jämförelsevis platta tur.
hjd.jpg ht=163

I morgon bär det sannolikt av upp till Soria. Några bilder kommer eventuellt upp under kvällen i morgon.

Idag blev det upp i bergen, en tur upp till Soria. 71 km och 990 höjdmeter enligt cykeldatorn. En riktigt trevlig tur.

23 grader och soldis fungerar utmärkt för cykling. Soldis är dock inte optimal för bildkvalitén med det får duga.

Vi träffade på en kille från finland (med en cykel från tidigt 80-tal) som vi körde ihop med någon mil idag samt två trevliga skövdebor.

gc3.jpg ht=375

gc4.jpg ht=500

gc6.jpg ht=395

gc5.jpg ht=375

gchjdsoria.jpg ht=162

Jocke skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag blev det upp i bergen, en tur upp till Soria.
> 71 km och 990 höjdmeter enligt cykeldatorn. En
> riktigt trevlig tur.
>
> 23 grader och soldis fungerar utmärkt för
> cykling. Soldis är dock inte optimal för
> bildkvalitén med det får duga.
>
> Vi träffade på en kille från finland (med en
> cykel från tidigt 80-tal) som vi körde ihop med
> någon mil idag samt två trevliga skövdebor.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
----------------------------------------------------------------
Ser ju hur trevligt som hellst ut :-) T

Trevligt, kommer ni iväg åt det hållet igen kan ni ta vägen förbi Mogan också, antingen på vägen till Soria eller på vägen hem. Blir en längre tur men med riktigt fina stigningar.

Mathias skrev:
> Asfalten ser ju ut som från någon tysk
> bilreklam. Inte direkt grå och sprucken...

Precis. Ganska långt från den norrlandskvalité som jag är van att cykla på :-)

Håhåhå... nämen se där!
Jag ska till Fuerteventura om tre veckor - och jag har fr.o.m. idag blivit av med lite rörelsebegränsande grejer på min kropp efter en cykelkrasch i slutet av oktober.
Jag har en vision om att jag kan gneta iväg en två-tre dagar i alla fall utan att resten av familjen gnyr alltför mycket : ) Sköna bilder, nu blir jag inspirerad!
Vetefasen hur Fuerteventura är att cykla på men det kvittar - det är i alla fall inte nollgradigt och isgata.... Tjoho, here I come!

Klättringen från El Barranquillo de Andres (några km innan Soria) till vägdelningen Ayacata/Mogan är nice!

Lite risig asfalt för racer i vissa svängar men bra för att elda benen litegrand.

Preacher skrev:
> Klättringen från El Barranquillo de Andres
> (några km innan Soria) till vägdelningen
> Ayacata/Mogan är nice!
>
> Lite risig asfalt för racer i vissa svängar men
> bra för att elda benen litegrand.

Jag var där i början av december. Stormade och regnade ett par dagar sedan såg det ut så här...
IMAG0482.jpg ht=434

Tipsar som andra iofs redan gjort om stigningen från Mogan och norrut.
IMAG0503.jpg ht=434

Lite sämre asfalt men det blir en fin runda om ni fortsätter mot Ayacata.
IMAG0509.jpg ht=725

Soria sett uppifrån...
IMAG0515.jpg ht=434

Lasse K skrev:
> Jag var där i början av december. Stormade och
> regnade ett par dagar sedan såg det ut så
> här...

Vi kom just hem därifrån i helgen, de har fixat till vägen och det var ett antal lvg-jonnar på väg upp när vi körde där, så den funkar igen. :)

De var inte lika glada över asfalten upp till Ayacata, som går bredvid rekreationsområdet vid sjön, holy grov stenläggning batman!

Jamen ett pass på trainer är nog precis lika kul och fint. Om man inte bryter benen på någon isfläck på vägen hem...

Fortsätt göra oss tokiga av längtan och avundsjuka : mer bilder!

STIZZE skrev:
> Kanske ~60 veckor kvar för mig, om jag har TUR...
> :)
+1 Varken den här vintern eller våren, men med lite tur så funkar ekonomin för ett litet träningsläger 2012... :-) T

Dagens tur blev genom "getdalen". 70 km och 800 höjdmeter. Vi hittade faktiskt av några km med grov asfalt idag så man kände sig nästan som hemma. Förövrigt så råder det ingen tvekan om varför den dal vi cyklade igenom kallas för getdalen, den kryllade av getter.

I slutet av turen råkade jag köra in i en mindre vägg efter att inte intagit någon energi och slarvat med drickan. Så kvällen har ägnats åt stort energiintag (iofs ingen större skillnad mot övriga kvällar).

I morgon blir det ingen cykling utan det blir promenad i öknen istället. Jag kanske fotar några nakna tyskar och lägger upp.

Tyvärr är internetuppkopplingen riktigt omedgörlig nu så jag lyckas ej ladda upp några bilder från dagen sväng. Det kommer upp vid senare tillfälle.

Jocke skrev:
> Dagens tur blev genom "getdalen". 70 km och 800
> höjdmeter. Vi hittade faktiskt av några km med
> grov asfalt idag så man kände sig nästan som
> hemma. Förövrigt så råder det ingen tvekan om
> varför den dal vi cyklade igenom kallas för
> getdalen, den kryllade av getter.
>
> I slutet av turen råkade jag köra in i en mindre
> vägg efter att inte intagit någon energi och
> slarvat med drickan. Så kvällen har ägnats åt
> stort energiintag (iofs ingen större skillnad mot
> övriga kvällar).
>
> I morgon blir det ingen cykling utan det blir
> promenad i öknen istället. Jag kanske fotar
> några nakna tyskar och lägger upp.
>
> Tyvärr är internetuppkopplingen riktigt
> omedgörlig nu så jag lyckas ej ladda upp några
> bilder från dagen sväng. Det kommer upp vid
> senare tillfälle.

Körde du med Free Motions organiserade tur eller körde du bara den vägen?
Funderar på att haka på Free Motion.

Tille skrev:
> Äntligen lite getter!!

+1!

Men var är regnet och alla moln ?

Skogling skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äntligen lite getter!!
>
> +1!
>

+1

Återigen "snodde" vi en tur från free-motion. Denna gång blev den en sväng upp till San Bartolome och vidare till Santa Lucia. Det är ingen mjukstart på denna runda om man utgår från Playa del Ingles då det direkt börjar med en stigning på ca 400 höjdmeter. Pulsklockan visade på en snittlutning på 5,8%. Sedan går det utför några km innan det bär uppåt igen. Denna gång ca 600 meter med ett snitt på dryga 6%.

Nedfarten går via det som tydligen kallas för GC:s Grand Canyon och är grymt trevlig. Fin väg (förutom någon enstaka km) och grymma vyer. Kan nog vara en av de trevligare svängar jag gjort på cykeln.

Även i kväll så fungerar internetuppkopplingen riktigt dåligt så att det inte går att ladda upp bilder. Jag antar att det beror på att alla tjocka tyskar på hotellet sitter på sina rum och surfar vid denna tid på dygnet. Bilder kommer alltså upp senare.

Japp, den är fin. Har kört den några gånger men aldrig tvärtom. Måste göra, måste göra, måste göra

Usch, det är bärgis så där kvavt och varmt så du blev svettig... (straxt ovanför den övre bilden från Fatagastigningen blev jag fotad för cykeltidningen Velo för några år sen) :-9 T

Tillbaka
Topp