[RR] Handen - Östertälje 13 juli

jofahjalm

Aktiv medlem
Det blev ensamsegling idag mellan Handen och Östertälje. Jag hade underskattat tiden detta projekt skulle ta, hur mycket mat jag behövde och hur stökig terrängen var. Detta blev en framgångssaga.

I bilder:

Avfärd från Årstaberg
RR1.jpg

Första spännande hindret, den rörde sig när man cyklade:
RR3.jpg

Spången ner från bron ar inte fastskruvad, så plankorna åkte iväg. Detta ledde till att framhjulet fastnade och jag gjorde dagens första OTB.
RR4.jpg

På mina happyrides är det folkölsfika som gäller.
RR5.jpg

Spängerna förbrukade tidigt sitt förtroende och temat för dagen var ofta att bära cykeln över spänger.
RR8.jpg

Efter ett tag var jag så trött att sådana här avsnitt gjorde mig mycket glad:
RR91.jpg

Det var mycket nerfallna träd och som gjorde det svårframkomligt. Återigen, mycket bära cykel.
RR92.jpg

Jag kom till Lida och tänkte att jag i stort sett var klar, firade med en öl och skippade att köpa med något att äta.
RR93.jpg

Efter detta blev allt total misär. Dels bonkade jag, dels var sista delen mycket sämre. Det var dåligt markerat och jag blev vilse flera gånger. På vissa ställen var stigen helt igenvuxen så att man inte kunde se vart man skulle kunna cykla. På något ställe hade man avverkat alla träden, även de med markeringarna för leden. Telefonen dog och jag gav upp allt hopp. Det kände som jag i princip bar en 14 kg tung cykel från en bit efter Lida till Östertälje.

Varning för mördarbävrar:
RR95.jpg

Efter jag tog min sista bild och telefonen dog fortsatte jag några meter till. Då träffades jag i bröstet av ett bäverfällt träd som jag inte såg och höll på att köra ut för ett stup. Jag lyckades just clippa ur och hänga mig fast vid ett träd. Om det inte hade varit för detta hade jag legat nere i en sjö och bölat med ett brutet ben iställt för att nu skriva RR.

Sammanfattning: 9 timmar stök, jag hade gärna avslutat det hela vid Lida istället för sista misär-delen. Jag är jättetrött.

Senast ändrad:
Kul intiativ!

Hade gärna hakat men upptagen.

Körde Sörmlandsleden lör-sön etapp 13 med avstick på 14 och 15 för några helger sedan. Övernattning vid Bredsjön.

Vandrade dessutom i helgen lör-sön 12:1 och 12. Fantastisk övernattning vid Horssjöarna.

Tänkte cykla etapp 12:1 och etapp 11 mellan Mölnbo till Järna den 21 juli...

Tack för tipset, men jag vet inte om jag kan ansvara för något så uppstyrt. Jag är lite osäker på om jag kommer hitta fram eller om jag kommer cykla 14 varv runt handens station och sedan ge upp.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter trevligt. Vilka etapper tycker du har varit
> roligast att cykla?

etapp 13 var riktigt teknisk och tung, 12:1 som jag vandrade kändes bättre så ska testa den med min hardtail..

fina pics ;)

riktigt trist att sörmlandsleden inte röjs för nerfallna träd oftare..

skulle vara kul att få en överblick över de bästa mtb etaperna.... tror Mölbo-Järna ska vara bra.. måste köras innan vintern.. dock skadad för tillfället :/

Hasse#7 skrev:
> Fina bilder! Jag hängde inte med riktigt i
> texten. Körde du nio timmar stök på två
> folköl?

Ibland behöver man lite starkare saker. :)

Hasse#7 skrev:
> Fina bilder! Jag hängde inte med riktigt i
> texten. Körde du nio timmar stök på två
> folköl?

Riktigt så illa var det inte. Jag hade även en wrap, en flap jack och ölen i Lida var en starköl. Det var oväntat att leden skulle vara så mycket sämre på slutet och att jag skulle bonka så hårt.

jofahjalm skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fina bilder! Jag hängde inte med riktigt i
> > texten. Körde du nio timmar stök på två
> > folköl?
>
> Riktigt så illa var det inte. Jag hade även en
> wrap, en flap jack och ölen i Lida var en
> starköl. Det var oväntat att leden skulle vara
> så mycket sämre på slutet och att jag skulle
> bonka så hårt.

Att dränka sin bonk i starköl var ett nytt koncept :-) Nästa gång får du lägga en Resorbtablett i ölen.

Ha ha, kul och bra RR!

(btw tror jag det var på den där leden och mtb jag skaffade mig tre frakturer i foten för ngr år sedan, det var inte så kul)

Ah, tyckte jag kände igen mig på en del av bilderna. Har inte cyklat, men väl gått Sörmlandsledens delar från Mölnbo/Skanssundet/Nynäshamn och mot Sthlm. Upplevde också biten bort mot Östertälje som klart svårnavigerad. Fick på några ställen gå tillbaka då jag missat några inte alls uppenbara avtag.

Sen misstänker jag att skötseln av leden är ganska mkt en fråga om resp. etappansvarigs engagemang.

Tillbaka
Topp