[RR] Helags t.o.r.

Gunnar O.

Aktiv medlem
[RR] Helags t.o.r.
Toppbestigning av Helags, en tur som jag drömt om länge, genomfördes förra veckan.

Packade cykel och utrustning bak på pick-upen och körde upp till Torkilstöten strax utanför Ljungdalen i Härjedalen.
Parkerade nere vid skidliften och tog vinterleden
upp till Helags Fjällstation.

helags1.JPG

Vädret var inte så strålande, men vad gör det när man har en härlig led på fjället att cykla på.

bild.JPG

Snart var jag uppe vid Fjällstationen, där middag och bastu väntade.

bild1.JPG

Efter en trevlig kväll tillsammans med några andra gäster, klev jag upp i Gryningen för att kolla leden mot Sylarna inför kommande turer.
Det hade nu klarnat upp och det var klarblå himmel.

bild2.JPG

Efter frukost i restaurangen, packade jag min minimala utrustning och drog söderut efter leden mot Fältjägarstugan. Efter några kilometer korsade jag renstängslet som jag följde till det slutade vid ett stup på cirka 1 600 m.ö.h.

bild3.JPG

Där uppe var inte terrängen så cykelvänlig.

bild4.JPG

Värre ändå blev det lite längre upp.

bild5.JPG

Till slut nådde jag toppen på 1 796 m.ö.h.

bild6.JPG

Det var en fantastisk utsikt där uppe. Ibland drog molnslöjor in, men där emellan var det helt klart.

bild7.JPG

Man kunde se ner till Helagsglaciären, Sveriges sydligaste glaciär.

bild8.JPG

Jag valde att gå ner mot sydväst och det vackra fjället Predikstolen.

bild9.JPG

Det var ruskigt brant där på sina ställen.

bild10.JPG

Kom så småningom ner till Sylsjön och tog sedan Pilgrimsleden tillbaka till Torkilstöten.

bild11.JPG

Lite senare än planerat var jag åter vid bilen och fick rätt bråttom för att hinna hem och jobba nattskiftet.
-Men det är en annan historia.

[RR] Helags t.o.r.
Grümt! Såg ut att vara lite jobbig terräng bitvis, speciellt med en hardtail! :)
Fast det såg ut att vara värt det!

[RR] Helags t.o.r.
Härliga bilder, härlig tur!
Tur att du gjorde den så jag kan stryka den biten från MIN lista..
För två veckor sedan var jag o kompisen vid Storulvån och körde upp till Gåsenstugan. Härlig(are) underlag och mersmak för turer på Triangeln, Sylarna osv.
Rekommenderas istället för det stenskravel du hamnade i.
mvh från en med starka minnen från att följa dig på RAAM via Happy

[RR] Helags t.o.r.
Härliga bilder! En av ytterst få RRs som verkligen handlar om mountain biking. Går det över huvud taget att cykla på stenskravel? Ser marigt ut!

[RR] Helags t.o.r.
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Härliga bilder! En av ytterst få RRs som
> verkligen handlar om mountain biking. Går det
> över huvud taget att cykla på stenskravel? Ser
> marigt ut!

Nej inte någon cykling den sista biten över stenskravlet.
Cykeln.var med mest på skoj.

[RR] Helags t.o.r.
Fina bilder, det verkar ha varit en fin tur. Fast jag förstår inte riktigt det här med cykling på fjället.

Jag vandrar relativt ofta på fjället och vid dessa turer möter jag numera nästan alltid en eller flera cyklister. Det som nästan alltid slår mig är hur lite cykling det verkar vara. Är det inte för brant är det för stenigt. Vilket som, så brukar det betyda att cykeln leds i stället för cyklas på. Och om det cyklas så går det ändå inte snabbare än att gå. Skillnaden är att när jag går kan jag njuta av scenerierna, när jag cyklar måste jag ha blicken i backen.

Självklart förstår jag att en riktigt duktig cyklist kan hålla ett relativt bra tempo även i fjällvärlden men de flesta jag stöter på kan det inte. Så förklara för mig; vad är tjusningen med att släpa på en cykel på fjället?

Tillbaka
Topp