[RR] Helags t.o.r.
Toppbestigning av Helags, en tur som jag drömt om länge, genomfördes förra veckan.
Packade cykel och utrustning bak på pick-upen och körde upp till Torkilstöten strax utanför Ljungdalen i Härjedalen.
Parkerade nere vid skidliften och tog vinterleden
upp till Helags Fjällstation.
Vädret var inte så strålande, men vad gör det när man har en härlig led på fjället att cykla på.
Snart var jag uppe vid Fjällstationen, där middag och bastu väntade.
Efter en trevlig kväll tillsammans med några andra gäster, klev jag upp i Gryningen för att kolla leden mot Sylarna inför kommande turer.
Det hade nu klarnat upp och det var klarblå himmel.
Efter frukost i restaurangen, packade jag min minimala utrustning och drog söderut efter leden mot Fältjägarstugan. Efter några kilometer korsade jag renstängslet som jag följde till det slutade vid ett stup på cirka 1 600 m.ö.h.
Där uppe var inte terrängen så cykelvänlig.
Värre ändå blev det lite längre upp.
Till slut nådde jag toppen på 1 796 m.ö.h.
Det var en fantastisk utsikt där uppe. Ibland drog molnslöjor in, men där emellan var det helt klart.
Man kunde se ner till Helagsglaciären, Sveriges sydligaste glaciär.
Jag valde att gå ner mot sydväst och det vackra fjället Predikstolen.
Det var ruskigt brant där på sina ställen.
Kom så småningom ner till Sylsjön och tog sedan Pilgrimsleden tillbaka till Torkilstöten.
Lite senare än planerat var jag åter vid bilen och fick rätt bråttom för att hinna hem och jobba nattskiftet.
-Men det är en annan historia.
Packade cykel och utrustning bak på pick-upen och körde upp till Torkilstöten strax utanför Ljungdalen i Härjedalen.
Parkerade nere vid skidliften och tog vinterleden
upp till Helags Fjällstation.
Vädret var inte så strålande, men vad gör det när man har en härlig led på fjället att cykla på.
Snart var jag uppe vid Fjällstationen, där middag och bastu väntade.
Efter en trevlig kväll tillsammans med några andra gäster, klev jag upp i Gryningen för att kolla leden mot Sylarna inför kommande turer.
Det hade nu klarnat upp och det var klarblå himmel.
Efter frukost i restaurangen, packade jag min minimala utrustning och drog söderut efter leden mot Fältjägarstugan. Efter några kilometer korsade jag renstängslet som jag följde till det slutade vid ett stup på cirka 1 600 m.ö.h.
Där uppe var inte terrängen så cykelvänlig.
Värre ändå blev det lite längre upp.
Till slut nådde jag toppen på 1 796 m.ö.h.
Det var en fantastisk utsikt där uppe. Ibland drog molnslöjor in, men där emellan var det helt klart.
Man kunde se ner till Helagsglaciären, Sveriges sydligaste glaciär.
Jag valde att gå ner mot sydväst och det vackra fjället Predikstolen.
Det var ruskigt brant där på sina ställen.
Kom så småningom ner till Sylsjön och tog sedan Pilgrimsleden tillbaka till Torkilstöten.
Lite senare än planerat var jag åter vid bilen och fick rätt bråttom för att hinna hem och jobba nattskiftet.
-Men det är en annan historia.