[RR] Högbo Bruk

Asplund

Ny medlem
[RR] Högbo Bruk
Har varit i Högbo Bruk och då jag inte hittade så mycket om det stället här på Happy så tänkte jag att det är dags för min första RR.. De har fyra startplatser med några slingor vid varje och den jag visar ligger vid startplats "Stadion".

20150515_161723.jpg

Som medlem på HappyMTB så klassas man väl in någonstans mellan elitmotionär och elit (i alla fall på pappret) så det blev såklart slingan "Kemi". På Högbo Bruk vill de att alla har ringklocka och det får man gratis på hotellet om man inte har.. Kändes dock inte helt fel då det var en del folk till fots efter lederna.

20150515_160305.jpg

Det bar i alla fall iväg ut i skogen med bitvis väldigt stökigt och något lerhål.

20150515_155648.jpg

Ett lite finare parti stig.

20150515_155706.jpg

Ett stenigare del i utförsbacke så det var bara att bomba på.

20150515_160246.jpg

Kortare transportsträcka mellan två skogsavsnitt. Det var överhuvudtaget aldrig asfalt.

20150515_155932.jpg

I slutet så gick den samman i ett flowigt parti med slingan "Maja".

20150515_160906.jpg

Även i den flowiga delen så fick man skita ner cykel! :-)

20150515_161231.jpg

Slingan avslutades med spång in på startområdet.

20150515_161453.jpg

Vid startplatsen finns även ett teknikområde med en kortare teknikslinga. Fina linjer med bra flow och hopp.

20150516_181622.jpg

Bodde gjorde vi på Högbo Brukshotell och de hade även en mycket bra restaurang. Rekommenderar hela området som mycket seriöst.

Mvh
Asplund

[RR] Högbo Bruk
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är där några gånger per år. Dock bara hittat till sprintbanan än. Den räcker rätt långt!

Då har du massor kvar att utforska. Det finns ett helg gäng fina MTB-leder, en del avsnitt är riktigt grymma och skoj att cykla.

Senast ändrad:
[RR] Högbo Bruk
Hur funkar det för oss som bor inom rimligt avstånd att åka dit bara över dagen eller så, måste man betala för att nyttja deras spår eller kan man åka dit och cykla som man behagar?

Tänkte om dom hade någon form av avgift för besökare eller något dylikt.

[RR] Högbo Bruk
Wee skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur funkar det för oss som bor inom rimligt
> avstånd att åka dit bara över dagen eller så,
> måste man betala för att nyttja deras spår
> eller kan man åka dit och cykla som man behagar?
>
>
> Tänkte om dom hade någon form av avgift för
> besökare eller något dylikt.

ingen avgift! inte än iallafall.

[RR] Högbo Bruk
Det finns ju en uppsjö av Högbo-trådar att kapa, men jag väljer denna!

Jag ska dit med två kompisar i helgen. Är det nån som vet om det finns iordningsställda grillplatser (typ cementrör) där man kan bränna på en medhavd korv eller burgare? Eller måste jag släpa med klotgrillen?

[RR] Högbo Bruk
Kupa sa:
Det finns ju en uppsjö av Högbo-trådar att kapa, men jag väljer denna!

Jag ska dit med två kompisar i helgen. Är det nån som vet om det finns iordningsställda grillplatser (typ cementrör) där man kan bränna på en medhavd korv eller burgare? Eller måste jag släpa med klotgrillen?
Vad jag kan minnas finns iordningsställda grillplatser i alla fall vid startplats Stadion, Kolis och Ålhus.

https://www.hogbobrukshotell.se/hoegbo-outdoor/mtb/startplatser/

Tillbaka
Topp