heffe
Aktiv medlem
[RR] Island runt 2016/06
Så, jag fick en fix idé för ett tag sedan om att cykla Island runt. Det kan väl inte vara så svårt, eller hur?
Jag har dels aldrig besökt landet tidigare eller gjort något liknande innan men kände att äventyrslustan trängde sig på och det behövde fyllas på med erfarenheter.
Efter mycket sökande, läsande och funderande skapades någon form av plan. En hel del hjälp och inspiration har hittats här i forumet, inte helt oväntat från de olika Islands-trådarna, t.ex [RR] Laugavegurinn på Island, 2009 och [RR] Cykeltour på Island (innehåller småepiska bilder)
.
Jag bestämde mig för att ta mig an ön från Keflavik och cykla motsols under Juni månad. Mest för att det är enklast att gena i den nordöstra delen om det skulle behövas pga eventuell tidsbrist eller annat och för att även om det är lite varmare i Juli, så är det lite mindre nederbörd i Juni. Nu verkade det som att just vädret hade jag sjukt tur med, och av cirka 230 cyklade mil hade jag regn i kanske fem? De dagar de regnade lyckades passande nog vara de dagar jag tog igen mig på :)
Fullpackad såg cykeln ut ungefär så här:
Under färdens tur så packades det om lite grann, men på det stora hela så såg det ut så.
Om någon klurar på grejer så är det en On-One Inbred 29 (köpt här på Happy för något år sedan). Sen inköp uppgraderad med Jones Loop H-bar, utväxling på 36/11-40 (Raceface/Praxis Works) Maxxis Ikon 29x2,2, Surly Ogre gaffel, VeloOrange Mojave med KleenKanteen flaskor, Salsa Anything cage med en Jetboil Zip i hemmasydd påse (tack sambo), Apidura och Alpkit väskor +ANNAT.
Det är faktiskt ganska svårt att sammanfatta den här resan, trots att jag skrev dagbok varje dag, så det blir en liten bildkavalkad istället. Kontentan är väl att det var så sjukt häftigt och så jävla värt det. Jag skulle hemskt gärna göra om det och jag har definitivt fått blodad tand.
I grova drag blev det ungefär 10 mil per dag i ungefär tre veckor. Vill man läsa mer om resan finns det på mer eller mindre dag för dag på Heffe.nu (där det för övrigt har skrivits alldeles för lite utöver den här resan).
Seljavallalaug, Islands första naturligt uppvärmda betonggjutna utomhuspool
Skógafoss
Icket flygduglig DC3 utanför Vík.
Dramatiskt på väg till Djúpivogur.
Grus och dimma.
Snökänning på passet över mot Seyðisfjörður.
Utsikten från Hlíðarvegur / väg 917.
Blev vallad av en lösspringande bordercollie i närmare tre mil. Galet. Den var enbart vänlig och ville bara springa och ha sällskap. Dök upp från ingenstans efter jag passerat några gårdar i en fjord.
Grusvägsrace ner till Bildudalur.