[RR Italien] Sakta i backarna.

Lövis

Aktiv medlem
Vi har nu bott nästan 4 månader i Italien, kom hit till Lucca i början på September och vi ska vara här åtminstone ett år med mitt jobb. Min plan var förstås att cykla.
Nu blir det ju som det vill med den saken när man har familjen med sig, men ett par rundor i veckan försöker jag hinna med. Både lvg och mtb.
Några RR har jag inte hunnit producera, mycket pga lättja, men jag cyklar oftast lvg med en klubb här och deras söndagsrundor går såpass hårt att det inte blir mycket dokumenterande av det hela, men närområdet får man lära sig.

Jag har märkt att vi har lite olika åsikt om när det blir för kallt att cykla backar. Italienarna tycker att det börjar bli så kallt att man helst åker på platten denhär tiden på året.. Det är faktist lite kallt på mornarna och en bra bit in på dagen på skuggsidan av backarna, men för en som kommer norrifrån så är detta så långt från misär man kan komma till årstiden sett.
Nu råkar det dessutom vara bästa december i mannaminne, och igår kändes som en perfekt vårlänk där man lätt kunde ha kört utan handskar och i kortben i solen.

Jag var lite sliten efter Lördagens runda, så jag hade en plan att på Söndag åka en lätt tur med några backar nordväst om Lucca. Området här består av klassisk Toscana miljö med korta stigningar ofta på 200-400hm och smala vägar genom olivodlingar. Löjligt vackert kan man nog beskriva det som utan att överdriva det minsta!

Jag tänkte ta SS439 från Lucca, och söka mig upp från Massarosa till Pieve da Elci, och sen ner tillbaka till 439an och sen ta SP1 genom Camaiore upp via bergen och för att sedan skarva med något på norrsidan om Lucca. Den planen höll ända till stigningen upp mot Pieve da Elici när jag kom ikapp några Italienare.
Två av dom såg ut att vara i god form, men de hade en kompis med sig som höll ner farten lite. När jag stannade jag och tog en bild uppe på toppen kom de 2 snabbare fram och började snacka lite medan de väntade på sin kompis.
Grabbarna bodde i Milano, men var hemma i Pisa över jul. Efter en stund kom vi fram till att de enes bästa polare jobbar med mig! Otroligt vad världen kan vara liten. Inte bara i Svenskfinland och Sverige!!
Efersom de höll lämpligt tempo och bad mig hänga på så slog jag följe med dom. De samlade festive 500 kilmterar, och planerade köra några backar som jag inte testat nära Pietrasanta. (deras polare vände hemåt efter nästa backe, så farten blev jämnare.)

Efter att ha åkt ner mot Stiava och en ner på 439an norrut tog vi en ny fin klättring på 350hm mot Bargecchia och Corsanico. Härifrån åkte vi ner till Camaore och SP1an, nu kunde jag ha vänt av till höger mot Nocchi och fått en enklare väg hem, men som tur svarade inte sambon i telefon när jag skulle meddela att detta ser ut att ta länge, så jag bestämde mig utan desto mer funderande att hänga med på resten av deras tur mot Monteggiori och Caprezzano/Capriglia.

Vi tog alltså vänster på SP1an en stund innan vi tog Via Montebello mot Monteggiori. Man visste berätta att det körs en deltävling i Dolimiti Marthon cup här i Mars, (vilket lät klart intressant...)
Efter klättringen for vi ner tillbaka mot 439an och tog den mot Pietrasanta. Just innan Pietrasanta tog vi av till höger på Via Capezzano. Vilken väg detta! Smal liten väg som klättrar genom olivodligar, kort mellan serpentinerna, och 7-8% lut. Ren lyx!
Stannade och åt något på ett kafe upp i Capriglia, och sedan blev det fin utförsåkning ner mot Pietrasanta. Härifrån blev det hemfärd längs 439an samma väg som jag kom. Italienaren drog i 35-40 hela vägen ti Qiesa där vi tog avsked och jag fortsatte på mosiga ben hemåt.
Det var rätt jobbigt uppför mot Maggiano, 7% och 150 meter kändes nu rejält i benen.
Summa sumarum en fin runda, (trots att jag körde samma väg tillbaka som jag kom) på ca 90km och 1620 meter i vackert Decemberväder.
Italienarna som kör Festive 500 har det alldeles för enkelt jmf med oss nordbor. Ingen misär så långt man kan ser!

Cari Saluti
Mats

Blev en del suddiga bilder i farten.

2015-12-2711.08.23.jpg

2015-12-2711.16.54.jpg

Uppe på Corsanico
2015-12-2711.57.46.jpg

Monte Gabberi
2015-12-2712.29.57.jpg

2015-12-2712.51.44.jpg

2015-12-2712.51.51.jpg

Upp mot Capezzano
2015-12-2713.10.27.jpg

2015-12-2713.14.52.jpg

2015-12-2713.15.00.jpg

Vy mot Piertasanta/Massa
2015-12-2713.26.35.jpg

Senast ändrad:
Nice!

Just backen upp mot Capezzano/Capriglia har jag ett sånt där rent cykelglädjeminne från. Körde den en eftermiddag då vi precis kommit ner till Italien och det var tillräckligt varmt för att man skulle kunna köra kort-kort och det bara spratt i benen.

Hur är SS439:an trafikmässigt jämfört med SP1:an? Har bara kört den senare.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Nice!
>
> Just backen upp mot Capezzano/Capriglia har jag
> ett sånt där rent cykelglädjeminne från.
> Körde den en eftermiddag då vi precis kommit ner
> till Italien och det var tillräckligt varmt för
> att man skulle kunna köra kort-kort och det bara
> spratt i benen.
>
> Hur är SS439:an trafikmässigt jämfört med
> SP1:an? Har bara kört den senare.

Inte så farligt med trafik på 439an, ganska bra med utrymme på den vägen tycker jag.
Nu på senhösten/vintern har det varit lugnt på båda vägarna.
Vanligen brukar vi köra Sarsaneze-Via di Poggio Seconda-Vi di Racicata-Via a Pietra Padule al Sasso-439 när vi far ut med gruppen från Lucca. Vissa delar av den rutten är ganska tom på trafik.
Dock kan det vara trångt på Pardule al Sasso när man kommer i klunga om bilar kommer emot i kurvorna.
Många cyklister rör sig på dessa vägar under helgen. Det är lite av en huvudled från Pisa mot backarna norrut.

Finns förresten en finfin rutt som går från SP1 i San Martino di Freddana över backen och ner mot Carignano området i Lucca, kanske du testat den? Vägarna är otroligt smala och bilar har stora svårigheter att mötas på många ställen där.

Tenderar förresten alltid att bli hård klungkörning man kommer från Capannori mot Lucca längs SP1an, sista 20km lutar svagt nedför hela tiden, och vägen bred.. :)

Nix, den vägen har jag inte kört. Har över huvud taget inte kört backarna söder om SP1:an. Har helt enkelt aldrig hunnits med då jag bara varit i området tre gånger och två av dessa på "genomresa" då jag kommit dit en dag, haft en dag i området och sedan fortsatt vidare. Och den tredje gången var det två hela dagar + en kortare eftermiddagstur. Med tanke på antalet backar och fina småvägar i de trakterna så har jag bara hunnit sniffa lite på vad som finns.

GoranS skrev:
> Nix, den vägen har jag inte kört. Har över
> huvud taget inte kört backarna söder om SP1:an.
> Har helt enkelt aldrig hunnits med då jag bara
> varit i området tre gånger och två av dessa på
> "genomresa" då jag kommit dit en dag, haft en dag
> i området och sedan fortsatt vidare. Och den
> tredje gången var det två hela dagar + en
> kortare eftermiddagstur. Med tanke på antalet
> backar och fina småvägar i de trakterna så har
> jag bara hunnit sniffa lite på vad som finns.

Finns ju hur mycket småvägar som helst.
Mellan Collodi och Matraia går en lite tuffare stigning över Pizzorne. Lär vara hårdare från Matraia, åtminstone kändes det brant när vi åkte ner den vägen en gång.

Rock skrev:
> Ska vi byta jobb med varandra? :)

Nuvarande stationeringsort vill jag inte byta... :)

Lövis skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska vi byta jobb med varandra? :)
>
> Nuvarande stationeringsort vill jag inte byta...
> :)

Men ni behöver inte nyrekrytera? Har pluggat italienska på heltid i ~1,5 år.

Jag kan skrubba toaletter. :)

Alltså!!! Det är gult kort på trådar som denna!

"Ett par rundor i veckan försöker man..." Men va faaan. :D

Du måste tänka på oss här hemma i Sverige.

Jeppe_E skrev:
> Alltså!!! Det är gult kort på trådar som
> denna!
>
> "Ett par rundor i veckan försöker man..." Men va
> faaan. :D
>
> Du måste tänka på oss här hemma i Sverige.

Ja försöka duger åtminstone. :) Lite svårt att hinna med nåt inni veckorna, blir kolmörkt vid 5 tiden. Mörkercykling är inget som jag rekommenderar i detta land.

torch skrev:
> Lövis skrev:
> -----
> > Rock skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ska vi byta jobb med varandra? :)
> >
> > Nuvarande stationeringsort vill jag inte
> byta...
> > :)
>
> Men ni behöver inte nyrekrytera? Har pluggat
> italienska på heltid i ~1,5 år.
>
> Jag kan skrubba toaletter. :)

Då är du nog bättre kvalificerad än mig, jag har aldrig läst språk som inte var obligatoriska... :)

Jeppe_E skrev:
> Alltså!!! Det är gult kort på trådar som
> denna!
>
> "Ett par rundor i veckan försöker man..." Men va
> faaan. :D
>
> Du måste tänka på oss här hemma i Sverige.

+1

Jag tycker att en lämplig bot för dina synder kan vara en RR i månaden under det mörka halvåret så att vi stackare som är fast i den kalla Norden får något att drömma oss bort till!

Jag lovar att försöka åtminstone!
Det blir mindre cykel-lyxväder om och när högtrycket över sydeuropa försvagas.
Samtidigt hoppas jag på dåligt väder, det innebär snö i Abetone och Alperna...

Förslag till nästa tur. Söder om Lucca ligger Monte Serra med fina klättringar och utförskörning. Tror att den bästa klättring börjar i Calci sedan över högsta punkten med (fin utsikt mot Pisa) och ned till Cascine. Där svänger man vänster mot Lucca på S439.

MEL F.AT skrev:
> Förslag till nästa tur. Söder om Lucca ligger
> Monte Serra med fina klättringar och
> utförskörning. Tror att den bästa klättring
> börjar i Calci sedan över högsta punkten med
> (fin utsikt mot Pisa) och ned till Cascine. Där
> svänger man vänster mot Lucca på S439.

Thanks! känner till denna, men har inte blivit av att cykla.
Körde denna med bil en gång när vi var och rekade lite med familjen.

Senast ändrad:
Sagt och gjort, det blev Monte Serra trots att det var kallare väder nu.
Blev nästan lite misär på slutet, men bara lite.

Hade tänkt klättra från Compito och sen ta mig ner på andra sidan och hem via Terme och Ripafratta. Nu blev jag sen i starten och cyklade samma väg tillbaka.
Klättringen på ca 800m gick bra, stora delar är över 9% vilket börjar vara ungefär vad jag klarar med nuvarande kondition och utväxling. Planen var att hålla jämt tempo utan att stanna och det gick som tänkt.
På toppen kom jag till att det skulle ta för länge och hinna bli mörkt om jag tog västra rundan hem, så jag bestämde mig för att ta samma väg tillbaka.
Bad move. Man märker inte hur kallt det är när man klättrar.

Nu blev det alltså riktit kallt när jag skulle ner på skuggsidan. Det visade sig vara endast ca 2-3 grader i backen. Dessutom hade det regnat en aning på natten och vägen var våt hela dagen på denna sida.
Hann inte långt innan fingrarna blev is. Så passade jag på att punktera halvägs i branten.
Som tur på bakhjulet.... Fälgen var ordentligt varm så jag kunde tina upp fingrarna på den innan jag fixade punkan. Stannade ännu en gång och värmde fingrarna på bakfälgen innan jag var ner, och då frös jag faktist så jag skakade.
Får nog söka mig till butiken och skaffa bättre hanskar och en ordentlig vindjacka.

Annars var det trevlit. Hit ska jag upp igen.

2015-12-3013.44.51.jpg

2015-12-3014.15.09.jpg

2015-12-3014.03.12.jpg

2015-12-3014.56.32.jpg

2015-12-3015.02.55.jpg

2015-12-3015.07.58.jpg

2015-12-3015.19.56.jpg

happy.JPG

Uppe vid högsta punkten för "stora" vägen ser det ut som det går två smala men asfalterade vägar upp mot de två topparna, den nordligare med en mast (tror jag) och den sydligare med flera master. Har du någon aning om man kan cykla upp där? I google streetview ser man ingen grind eller någon förbudsskylt där de börjar i alla fall. Om man kan köra upp skulle det kunna ge kanske 60-100 höjdmeter till.

GoranS skrev:
> Uppe vid högsta punkten för "stora" vägen ser
> det ut som det går två smala men asfalterade
> vägar upp mot de två topparna, den nordligare
> med en mast (tror jag) och den sydligare med flera
> master. Har du någon aning om man kan cykla upp
> där? I google streetview ser man ingen grind
> eller någon förbudsskylt där de börjar i alla
> fall. Om man kan köra upp skulle det kunna ge
> kanske 60-100 höjdmeter till.

Vad jag vill minnas är det inte någon grind där men beläggningen såg dålig ut.

MEL F.AT skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Uppe vid högsta punkten för "stora" vägen
> ser
> > det ut som det går två smala men asfalterade
> > vägar upp mot de två topparna, den nordligare
> > med en mast (tror jag) och den sydligare med
> flera
> > master. Har du någon aning om man kan cykla
> upp
> > där? I google streetview ser man ingen grind
> > eller någon förbudsskylt där de börjar i
> alla
> > fall. Om man kan köra upp skulle det kunna ge
> > kanske 60-100 höjdmeter till.
>
> Vad jag vill minnas är det inte någon grind där
> men beläggningen såg dålig ut.

Har inte heller nåt minne av nån grind, men beläggingen såg dålig ut.
Nu när man kollar på strava så fortsätter ett segment upp till masterna, nästan 100m till dessutom. Fast under 7% lutning, så även om beläggningen är dålig borde det gå att cykla. Ska försöka nästa gång.

Får nu se när det blir av, det lär vara slut på finvädret för ett tag. Det var ett par minusgrader i morse och utlovas regn till helgen.

Lite drömbump - var tvungen att drömma mig bort lite. Två veckor är nu bokade i Forte dei Marmi i september, som kickstart på gemensam föräldraledighet med fru och barn. Racern åker självklart med. Tar därför tacksamt emot tips på härliga rundor i området med fokus på höjdmeter. Ska kolla också om det finns några lokala klubbar man kan haka på nån gång.

Jag körde en fin tur från Lido di Camaiore (typ 7 km från FdM) - Seravezza - över bergen - Castelnuovo di Garfagnana - uppför San Pellegrino in Alpe - Pievepelago - Abetone - La Lima - Bagni di Lucca - Diecimo - Convalle - Loppeglia - San Martino in Freddana - Camaiore. Video som visar San Pellegrino in Alpe:

Vill man kan man på slutet istället för att ta vänster vid Convalle fortsätta rakt fram och köra över Gombitelli. Möjligtvis aningen tuffare. Klättringen upp efter Convalle var ganska dålig beläggning på när jag åkte den (2012 eller 2013).

Själva kuststräckan är bedrövlig i mitt tycke då den är tvärplatt och vägen bara maler på kilometer efter kilometer med ingenting annat att se än hotell och semestervillor. Svängen upp från Massa upp i bergen (SP13), genom tunneln och sen tillbaka ner mot kusten på SP9:an är en fin tur. Själva tunneln var dock när jag körde den (tror det var 2012) var dock oupplyst och underlaget lämnade en del att önska. Dessutom fanns en hög kant på sidan som man inte ska köra på om man vill hålla sig upprätt. Ett hyggligt framlyse är nog inte helt fel, men är man lite försiktig är det inga problem att ta sig igenom ändå. Jag hade ett minimalt diodlyse, men det hjälpte inte mer än att jag var lite bättre synlig.

Tack GoranS - bra tips!

Kom på också att climbbybike funkar för bra tips i området - såg bl.a. en väg upp till Passo de Croce som verkade bra.

SP13/SP09 bör du absolut pröva, bör ju bli en 1000 hm i sträck där. (själv har jag inte hunnit rundan annat än med bil, me jag ska...)
Äh, hela områder dräller av smala vägar och branta småbackar, bara att välja och vraka.
Du har ju tex Capezzano backen rakt upp från Pietrasanta.

Kolla rutten som man cyklade Diavolo in Versilia GF här för två veckor sen, där får du in många fina småbackar i trakten.
http://www.granfondoversilia.it/percorso-granfondo/?lang=en

H
Lövis

Häpp
Jag ska konfa med jobbet i Toscan nästa vecka. Cykel tydligen fixad.
Kommer bo hos Peppe i Casa Oliveta i Colle di Compito SV om Lucca

Lät Strava föreslå några kortare bergsturer att bränna av innan frukost är planen

Vad tros om detta?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp