[RR] Kampala tidig sondagmorgon ...

PerryE

Aktiv medlem
Dalig uppslutning pa happy-rides har i Uganda - emellertid tankte jag posta nagra inspirerande bilder fran i sondags.

Normalt sett sa blir det ett sondagspass som startar 7 pa morgonen och haller pa 1.5 timme samt ett pass mitt i veckan som startar 6 pa morgonen och haller pa 45 minuter. Det ar som sagt backigt har sa pa sondagarna blir det cirka 600 hojdmeter och 35 km och pa vardagarna knappt 300 hojdmeter och knappt 15 km.

I sondags borjade traningspolarn och jag lite forsiktigt men efter en liten stund hade lokala ganget anslutit sig och tempot trissades upp och vi drog oss bort fran Kololo Hill dar vi bor mot centrum. Kul kansla att blasa in mot city strax fore 8 pa morgonen - vid den tiden ar det OK med trafiken men drog pa mig lite for mycket mjolksyra i langa motlutet mot Grand Imperial Hotel - pulsen lag over 175 nagra sekunder for mycket. Tva av de lokala cyklisterna hade mountainbikes med relativt grov monstring sa man skamdes over att det var svart att hanga med pa crossen ... Efter turen inne i Kampala akte vi tillbaks mot Kololo igen och da skildes Pascal och jag fran gruppen eftersom vi skulle kora lite backar istallet for snabb slatkorning. Kololo ar kanonfint tidigt pa morgonen och vagarna ar helt hyfsade - sista bilden ar fran vagen precis innan vart hus.

Efter cirka 1.5 timmar var passet klart och jag rullade hem sista biten for lite grot, frallor, omelett och Cappuccino. En bra start pa sondagen! I morse blev det 45 minuter i lite lugnare tempo men det ar svart att blasa pa hart nar man startar 6 pa morgonen.

Hoppas bilderna inspirerar - sjalv saknar jag faktiskt vinterpendlingen i Stockholm men det ar ocksa OK med kortarmat

Bilagor

• Naguru Hill.JPG
    Naguru Hill.JPG
    47.4 KB · Besök: 81
  • Perry on Kololo Hill Dr.JPG
    Perry on Kololo Hill Dr.JPG
    90.7 KB · Besök: 81
  • Pascal.JPG
    Pascal.JPG
    63 KB · Besök: 85
  • Kawalya Kagwa Close.JPG
    Kawalya Kagwa Close.JPG
    59.3 KB · Besök: 80
Tycker faktiskt om att cykla pa vintern - det enda jag tycker riktigt illa om ar snoblandat regn samt regn strax over noll grader. Annars ar det kul nastan jamt! Tror i och for sig att min Uncle John trivs battre har - kolla in min profil fran hur den anvandes forrforra vintern ;)

Skall halsa Pascal - han ar fran Pyreneerna och superserios med cykling vilket ar kul. For ovrigt skall jag forsoka ordna med en cykelcrossbana vid Kololo Airstrip - borde fungera. Problemet ar att fa ihop tillrackligt manga som har cyklar som fungerar for cx

Gött mos, ni borde lägga en deltävling i cyclocrosscupen därnere ;)! Vinterpendlingen i Stockholm rullar på som vanligt, lite tjatigt väder dock, grått, snöfritt 2-4 grader dag efter dag. Sen så är det en massa grus på cykelbanorna som inte gör ngn nytta just nu. Skulle faktiskt kunna tänka mig att byta med dig ngn vecka eller två ;).

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker faktiskt om att cykla pa vintern - det enda
> jag tycker riktigt illa om ar snoblandat regn samt
> regn strax over noll grader.

Ungefär det väder vi har haft i Stockholm då de senaste två månaderna....

Halloj, ja efter bara en dag i det svenska ruskvädret inser man fördelarna med att bo vid ekvatorn.

Fina bilder, fast Pascal verkar köra högertrafik ;-).
Söndagsmorgnar är verkligen den enda tid med rimlig trafik i Kampala,
och så är det ju så härligt att gå upp extra tidigt då....

Cross (eller annan cykling) på Kololo airstrip skulle vara kul, men vi (mest barnen) spelar i ett fotbollsgäng där på onsdagkvällarna och då brukar säkerhetspolisen ibland ha synpunkter (=köra bort dem), är väl för att det ju även är presidentens helikopterplatta...

Ha de bra på Zanzibar, ska själv leta i förrådet efter mer vinterkäder...

//Per

Stigar lampliga for cross ar det daligt med - dans hade en RR for ett tag sedan fran Mabira Forest men dar bor man nog ha mtb med feta dack - mycket lera och vegetation i den djungeln. Lampligare ar nog att kora pa Kololo Airstrip som ar presidentens egen lilla landningsbana nara dar vi bor. Mycket militar, sakerhetspolis kan det vara dar ibland sa man far valja lampligt tillfalle. Annars kan det vara en extra utmaning - man satter upp nagra hinder, lagger ett varv sa man maste springa uppfor en slant upp pa vagen bredvid, nerfor slanten samtidigt som man forsoker komma undan sakerhetspolisen med sina batonger ;) - plotsligt framstar Kalas CX-cup som en tavling for tunnisar!

Skamt asido - normalt sett gar det relativt bra att anvanda det omradet for diverse aktiviteter. Har en kollega som kor radiostyrda bilar dar till exempel. Ganska naturligt att omradet skall vara utrymt om helikoptrar landar dar.

Tillbaka
Topp