[RR] Kattegatt, sydkust, sydostleden + lite till!

Transwave

Aktiv medlem
Sedan jag förra året genomförde min första längre cykelresa (vänern runt) så har jag varit sugen på att ta detta till nästa nivå. Kattegattleden är något jag länge velat cykla så jag valde den som utgångspunkt och tänkte att jag kan väl fortsätta utforska södra Sverige så långt som semestern räckte. Bara några dagar innan avfärd upptäckte jag till min glädje att det finns 2 leder till, nämligen sydkustleden och sydostleden, vilka blev den naturliga fortsättningen! Jag var inte säker på hur långt jag skulle cykla per dag så jag avvaktade med ytterligare planering förrän jag avverkat större delen av dessa leder.

Som princip under resan tänkte jag undvika hotell, vandrarhem mf och istället sova i tält eller vindskydd samt bada i sjöar och hav efter varje dag i sadeln. Dels för att hålla budgeten nere men främst för att utmana mig själv till att klara mig utan en stor del av den komforten som samhället ger och komma så nära naturen jag kan.

På måndag morgon åkte jag ut med start i Partille, efter att noga ha packat och förberett cykeln dagen innan. Vädret var på topp och allt kändes bra. Inledningsvis cyklade jag på vägar jag har cyklat tusen gånger tidigare, men något var ändå annorlunda. Detta var inte vilken cykeltur som helst. Ju längre bort från stan jag kom desto färre antal gånger har jag cyklat på vägarna jag nu passerade, tills jag kom till den punkten där bröt ny mark, som jag cyklade på för första gången. Jag låter följande bild representera den känslan, som föreställer en lite annorlunda övergiven byggnad en bit efter Fjärås. Fasaden var så mjuk att det lossnade träflisor av att jag lätt lutade cykeln mot det.
20250728_120656.webp

'
Så fort man lämnat Göteborg så levererar kattegattleden med fina cykelvägar, havsutsikt och stora stränder. Dessa bilder är tagna utanför Varberg.
20250728_164244.webp

'
Jag kände mig lockad att bada men det var lite för tidigt på dagen och jag var mer på humöret att cykla på, så jag gjorde endast en kortare paus. Jag kände mig mycket nöjd med cykelvalet, den kändes både snabb och bekväm. Jag susade njutningsfullt fram på småvägarna.
20250728_165046.webp

'
Villorna utmed kusten såg ut att hålla en lite högre prisklass än genomsnittet...
20250730_133249.webp

'
Tältet jag hade med mig är ett lätt vandringstält som förutsätter att man använder den ena vandringsstaven som tältpinne. Tidigare har jag haft med mig en stång för ändamålet men glömde att ta med den, vilket jag insåg efter att redan ha cyklat hela förmiddan. I Varberg tänkte jag gå in på biltema där jag köper ett par billiga stavar och lämnar den ena, men väl i shoppingområdet fanns det en stadium outlet som sålde ett par lätta kvalitetsstavar på rea, så jag köpte dessa istället och behöll båda, ifall jag får för mig att testa på vandring vid ett framtida tillfälle.

När det började närma sig kväll kom jag in i Falkenberg och tog detta kort, innan jag fortsatte vidare för att leta upp ett ställe att slå upp tältet på.
20250728_202126.webp

'
Precis söder om Falkenberg hittade jag en strand där det på vissa partier var tillåtet att köra bil på! Och jag förstod varför det var möjligt så fort jag cyklade ut på den. Sanden var blandad med lera och var mycket hårdpackad, vilket inbjöd till en härlig beachride.
20250729_091622.webp

'
Jag cyklade på tills jag kom fram till en trädklunga, som jag slog läger för natten. Vindens sus och vågornas brus vaggade mig till söms.
20250728_214911.webp

'
Trots att jag var trött efter dagens cykling fick jag begränsad med sömn under natten, främst pga att kroppen var ovan vid att sova på marken. Jag vet sedan tidigare att kroppen anpassar sig snabbt så sömn i mindre bekväma förhållanden så den biten var jag inte särskilt orolig över.

Dagen efter kände jag mig trött och öm, men det var förväntat. Jag har inte cyklat några heldagsturer på länge så kroppen var lite ovan vid den sorters belastning. Jag körde vidare i ett lite lugnare tempo jämfört med gårdagen och tog pauser oftare.

Det här huset utanför Halmstad fångade min uppmärksamhet: Det hade byggts för att efterlikna en bunker som överlevt en apokalyps. Stolparna och staketet var ytbehandlat för att se rostiga ut, dörrarna var inte gjorda av gammal trä utan målade för att se så ut. Kanske inte så jag skulle vilja bo men kreativitetspoäng får det definitivt!
20250729_113121.webp

'
Vägen var nästan uteslutande asfalt fram till Halmstad, men efter det började grussektioner dyka upp ganska frekvent, allt ifrån grusvägar till stigar.
20250729_152811.webp

'
20250729_162547.webp

'
När jag var framme i Mellbystrand var det otänkbart att passera utan att ha tagit ett ordentligt bad. Jag ledde cykeln upp på sanddynorna, bytte om och hoppade i. Det var ganska blåsigt den dagen och vågorna var stora. Jag fick verkligen känna på havets kraft, vad gäller att bli omkullslagen av vågorna såväl som dras med strömmen som uppstår under. För mig som inte brukar åka på traditionella solsemestrar i fjärran länder kändes detta smått exotiskt och jag lekte i vattnet som ett barn!
20250729_173650.webp

'
Efter att ha fått min dos av sol och bad fortsatte jag vidare mot Båstad.
20250729_193324.webp

'
Det började bli kväll och det var dags att leta efter en sovplats för dagen. Jag bestämde mig för att åka ut så långt jag kunde på udden efter Båstad och se vad jag hittar. Vid vägs ände åkte jag ut i naturen och fann denna plätt, som blev min hem för natten. Utsikten var knappast något jag kunde klaga på!
20250729_215925.webp

'
Morgonen därpå inledde jag med att äta björnbär till frukost. Så härligt när naturen förser en med det man behöver!
20250730_083358.webp

'
Därefter fortsatte jag längst kusten förbi Torekov.
20250730_102522.webp

'
Jag fick en så pass mersmak för graveläventyr så att jag åkte en bit på en vandringsled som heter skåneleden, innan jag hoppade tillbaka till kattegattleden. Cykeln klarade det utmärkt, så länge det inte var för tekniskt.
20250730_104350.webp

'
Efter att jag passerat Ängelholm såg jag att kattegattleden tar en "genväg" från Arild till Lerhamn. När jag ändå var där tänkte jag att det är lika bra att jag cyklar längst ut på udden, jag är trots allt på denna resa för att njuta och upptäcka saker än att ta mig från A till B. När jag närmade mig Mölle såg jag berg till höger om mig och tänkte att det var skönt att jag inte behövde cykla uppför dessa. Efter Mölle kom det en lång och brant backe rakt upp för dessa berg! Jag hade tillräckligt låga växlar för att komma upp men inte utan att ha fått kämpa ordentligt. Jag tänkte att det var nog bra trots allt att jag inte bestämde mig för att cykelsemestra i högfjällen :)

Här är utsikten mot Mölle, efter att jag hade cyklat upp för berget.
20250730_173026.webp

'
Därefter fortsatte jag så långt som vägen gick. Jag förväntade mig komma till en öde vändplan med en fyr men istället kom jag till värsta turiststället, det var fullt med besökare! Utsikten på toppen var det definitivt inget fel på! Jag tog några bilder insåg ganska snabbt att de inte kommer att kunna fånga känslan av att vara på plats, så jag överlåter dig att komma dit och upptäcka själv :) Jag bad dock en turist att ta ett foto på mig själv, så här kommer det.
20250730_171009.webp

'
Efteråt körde jag vidare längst kusten mot Helsingborg. Några mil utanför började det regna och jag åkte in på en affär för att fika medan jag väntade ut skuren. Medan jag satt där kom en trut-unge och "frågade" om han kunde få lite. Det var glasvägg emellan som inte gick att gå runt på ett enkelt sätt så jag kunde tyvärr inte dela med mig av fikat utan fick nöja mig med att utbyta ögonkontakt med den.
20250730_195415.webp

'
Det började bli kväll så jag bestämde mig för att skjuta upp utforskandet av Helsingborg till morgondagen. Att hitta en mysig plats att spendera natten på var inga problem.
20250730_210051.webp

'
Eftersom jag var ganska nära Helsingborg skippade jag att äta någon frukost utan rullade mot stan efter att ha packat ihop tältet. Planen var att äta en lite tidigare lunch istället. Här ser jag första skymten av stan.
20250731_105930.webp

'
Efter att ha utforskat stan kunde jag konstatera att jag gillade Helsingborg! Kändes lagom stort som både har det mesta och ligger nära till det mesta . Hade jag velat flytta till en stad i Skåne hade jag förmodligen flyttat hit. Jag letade upp en asiatisk buffe restaurang och fick tillfället att äta god mat såväl som i goda kvantiteter! Jag blev så pass mätt att jag inte behövde äta någon middag under den dagen :)

Vid Landskrona passerade leden citadellet, som jag passade på att utforska lite och läsa på om platsens historia.
20250731_153958.webp

'
20250731_154725.webp

'
Det var inte bara björnbär som moder natur erbjöd under resans gång, här passade jag på att njuta av plommon som både smakade gott och gav bra energi. Tröttheten jag kände efter första dagen började även avta, jag körde glatt på, njutandes av miljön jag var i.
20250731_163439.webp

'
Snart fick jag min första blick av Malmö. Att få åka in i den staden kändes som en milstolpe på denna resa. Denna dag valde jag dock att övernatta i en skog vid Lomma, trots att jag hade lust och energi att köra vidare. Det började bli kväll och jag visste att efter denna punkt kommer det bli svårare att hitta tältplats då landskapet närmast består av bebyggelse och åkrar.
20250731_200431.webp

'
Jag sov bra under natten och kände mig skapligt utvilad dagen efter. Jag packade ihop tältet tidigt på morgonen och gav mig iväg med bara en banan till frukost. Min entusiasm över att fortsätta resan gav mig all energi jag behövde för stunden :)

(inlägget har nått högsta tillåtna antalet bilder så jag fortsätter RR i nästa inlägg)

Jag rullade in i ett lugnt Malmö under tidig morgon, vilket gav mig mer lugn att ta in miljön när det inte var så mycket aktivitet på stan. Malmö är en stad jag tidigare varit i ett antal gånger så jag kände inget behov av att utforska själva stadskärnan. Istället höll jag mig till sydkustleden, vilket ledde mig in på platser som jag inte har varit i och gav mig fler perspektiv av stan. Som tex denna.
20250801_090636.webp

'
Som lunchpaus bestämde jag mig för att koka upp pasta i stormköket jag hade med mig, medan jag tittade på bron och all trafik som passerade.
20250801_101237.webp

'
Här är platsen där regnbågen börjar (öresundsbron i alla fall)
20250801_105414.webp

'
På min fortsatta väg söderut mot Skanör började det regna, så jag fick cykla i regn för första gången såhär långt. Regnet varade dock inte så länge och när jag började närma mig Skanör så sprack molntäcket upp. Det var tunga moln åt alla håll jag tittade, men där jag befann mig var det strålande sol!

Cykelvägarna var fina och kändes typiskt skånska.
20250801_114711.webp

'
I väntan på att komma till Skanör.
20250801_130701.webp

'
Jag cyklade ut så långt som jag kunde, för att därefter ta en paus på standen. Syns att det har regnat nyligen.
20250801_133029.webp

'
20250801_141536.webp

'
Att vara i själva samhället kändes lite som att vara utomlands. De traditionella svenska trähusen i falu rödfärg var ersatta av stenhus i olika färger. Den stilen är vanlig i Skåne men här kändes det extra påtagligt.
20250801_142806.webp

'
En riktigt konstnärlig tall.
20250801_144657.webp

'
Jag cyklade vidare längst kusten, samtidigt som jag såg regnmolnen skingra sig allt mer. Härligt! En bit in på eftermiddagen var det dags för badturen för dagen. Vattnet kändes dock inte lika fräscht som det gjorde på västkusten. Det var grumligare och med mer påtaglig alglukt. Men det var gött att bada ändå. Passade på att gå full-on tork mode.
20250801_180917.webp

'
Jag passerade en ruin som jag valde att undersöka närmare, som inte alls visade sig vara en ruin! Det var ett monument byggt för att efterlikna en ruin, som en påminnelse att inget är permanent. De som byggde den var tydligen inspirerade av de antika ruiner som syns i Italien här och där.
20250801_190216.webp

'
Downtown Ystad. Kändes som en mysig stad. Passade på att ta en glass i centrum. Därefter började jag leta efter en campingplats för dagen, som jag fann på sanddynorna nära stranden. Vågornas och vindens ljud var påtagligt, men hindrade mig inte från att somna.
20250801_212254.webp

'
Resan längst kusten fortsatte dagen därpå. Jag gjorde en paus i Smirishamn och kunde konstatera att även denna stad kändes mysig. Jag reflekterade över att jag gillade varenda skånsk stad som låg längst kusten! Jag fick en känsla att städerna skapades med själ och hjärta, något som fick mig vilja att bara vara där och njuta av atmosfären, som utstrålade livsglädje.
20250802_113724.webp

'
Under dagen började svarta moln bildas framför mig, men det lustiga var att jag tycktes aldrig komma in i regnvädret, utan var solbelyst större delen av tiden. Fick känslan av att ha vädergudarna på min sida.
20250802_151802.webp

'
Vid ett tillfälle råkade jag komma av leden med dryga milen. Istället för att cykla tillbaka hittade jag en annan väg, som skulle leda mig tillbaka på leden lite senare. Som bonus fick jag beskåda ett gammalt bruk:
20250802_160925.webp

'
Och några välbevarade antika hus mitt i skogen:
20250802_161808.webp

'
När jag närmade mig stränderna mellan Kivik och Åhus åkte jag igenom en mysig tallskog med nästan sagolika skogsvägar!
20250802_174144.webp

'
Jag bestämde mig för att leta efter ett campingställe innan Åhus, vilket inte var några som helst problem. Samtidigt ville jag komma nära stranden för att ta det obligatoriska badet för dagen.
20250802_195314.webp

'
Jag måste säga att den stranden var över alla mina förväntningar! Jag har inte sett en sån fin strand och vatten sedan jag lämnade västkusten! Stranden var hur stor som helst, vattnet var rent, klart och utan alglukt, sandbotten var perfekt! Tillsammans med den mysiga, luftiga skogen omkring mig och ett antal stigar att roa mig på så kändes detta som rena paradiset!
20250802_201106.webp

'
Sovplats för dagen. Marken var mycket mjuk, vågornas ljud bakom sanddynorna var lugnande och jag fick en toppensömn!
20250802_211843.webp

'
Jag jag gick upp tidigt på morgonen dagen därpå. Inte för att jag behövde, utan för att jag kände mig så fräsch och glad. Jag gick åter upp på stranden och bara njöt av morgonsolen. Detta var bland mina vackraste upplevelser! Folk som bor i krokarna och kan ha detta som morgonrutin måste vara lyckliga, tänkte jag.
20250803_063439.webp

'
20250803_063451.webp

'
Efter att ha njutit klart av platsen, i den mån det var möjligt, fortsatte jag vidare och möttes av denna fina syn av Åhus.
20250803_080812.webp

'
Som sagt, varenda stad längst Skånes kust var vacker och mysig. Jag passade på att köpa lite proviant innan jag åkte vidare.

En gång och cykelbro i Sölvesborg:
20250803_133710.webp

'
Efter detta råkade jag ut för resans enda tekniska missöde - bakhjulspunka. Jag behövde inte leta länge för att hitta orsaken, det satt en synål rätt igenom däcket! På ett sätt var det bra då jag slapp fundera på orsaken och leta efter eventuella skador. Kändes väldigt stereotypiskt att få en punka på detta sättet, men ingen fara, jag hade med mig en reservslang.
20250803_135836.webp

'
Det verkliga missödet upplevde jag efter att jag monterat reservslangen och började pumpa däcket. Det visade sig att den hade ett hål i sig sen tidigare, trots att den såg ny ut! Jag hade ingen mer slang och inga laglappar. Vad skulle jag ta mig till nu? Jag kollade om det fanns några cykelbutiker i stan, vilket det fanns men alla var stängda då det var söndag. Ska jag promenera ut ur Sölvesborg och vänta till morgondagen då jag kan köpa en ny slang? Fanns det verkligen inget jag kunde göra?

Under tiden jag promenerade mot centrumet gick jag förbi ett garage som var öppet och det stod ett flertal cyklar där. Jag knackade på hos villaägaren, förklarade situationen och frågade om han möjligtvis hade någon lagningssats jag kunde får använda eller köpa. Det hade han inte, men han tipsade om att det finns Rusta i stan, som är öppna på söndagar och har lagningskit som man kan köpa.

Perfekt, tänkte jag. Jag tackade mannen för tipset och började gå dit. Dessvärre låg affären på helt motsatt sida om stan än där jag befann mig så det blev en lång promenad, men det fanns ändå inget annat jag kunde göra.

Väl på rusta köpte jag lagningskittet och började klistra igen båda slangarna, precis utanför ingången. De hade tack och lov en toalett som jag kunde använda för att rengöra slangarna inför lagning. Jag använde en improviserad press i väntan på att lapparna skulle torka men tack och lov hade personalen inget emot det utan önskade mig lycka till istället :)

(fortsättning i nästa inlägg)

Wow, kul med RR's ! Fina bilder. Finns ju mkt att se i Svedala, och det blir mkt roligare om man tar med gamla grejjor och historia och gångna tider -> där finns många intressanta berättelser att gräva upp och läsa om. Håller med, Asia buffet restaurants är bäst för en hungrig cyklist !! 😃

20250803_170307.webp

'
20250803_170321.webp

'
Jag fick slangarna täta, monterade tillbaka allt och blev klar att rulla vidare precis innan butiken skulle stänga för dagen. Allt som allt blev det ett uppehåll på 3 - 4h i stan, men det är en del av utmaningen att lösa problemen som uppstår, blir bra minnen om inte annat :)

Jag hade inte någon tidplan att hålla, men jag var ändå väldigt sugen på att lämna Sölvesborg, främst av psykologiska skäl, för att markera att jag åter igen i full färd. Jag lyckades nå Karlshamn under kvällen. Blev lite senare än vad jag egentligen hade velat men så var läget.

Vyn från själva hamnen. Tänkte att detta såg ut som ett ställe där Dr Robotnik skulle ha sitt högkvarter :)
20250803_204204.webp

'
Jag gick raskt vidare till att hitta en sovplats för natten. Jag ville bli klar med detta innan det blev mörkt så jag kunde inte ägna alltför mycket tid och kärlek till att hitta en bra plats. Jag hann inte bada idag, vilket gjorde att jag inte kände mig lika fräsch när jag skulle sova. Istället tog jag igen det med ett morgondopp i sjön, som jag spenderade natten invid.

Enligt sydostleden skulle jag behöva åka upp tillbaka genom Karlsham för att åka vidare norrut. Jag tyckte att det var lite tråkigt att ta samma väg tillbaka så jag tog en avstickare till Matviks hamn för att senare ansluta till leden efter att ha passerat Trensum och Granefors. Enligt mig så borde det vara den officiella leddragningen då det var finfina vägar.

I Matviks hamn passade jag på att ta en paus och reflektera över min resa hittills. Jag har åkt utmed kusen under alla dagar, fram till detta ögonblick. Nu skulle jag in mot land, in i en ny fas av resan, in i en mer traditionell svensk miljö med skogar och sjöar. Tanken slog mig att istället fortsätta längst ostkusten men det hade jag inte tid för. Jag får spara det till en annan resa.

I själva hamnen fanns det båtar man kunde ta till diverse öar i trakten. Det var tydligt att jag har lämnat havet och befann mig nu vid östersjön. Brytpunkten var helt klart stränderna utanför Åhus.
20250804_093627.webp

'
Jag upptäckte ganska snart att sydostleden upp mot Växjö gick längst en suspekt rak och fin cykelväg. Det var såklart en övergiven järnvägslinje, som hade konverterats till cykelväg. Linjen byggdes under andra hälften av 1800-talet och började successivt avvecklas när bilismen utvecklades under 60-talet. 1970 gick det sista tåget och järnvägen stängdes för gott.

Här syns en bit av de gamla tågen som har blivit bevarade.
20250804_120724.webp

'
Lite längre fram fick jag tillfälle att utöva lite urban exploration genom att klättra in i en övergiven industribyggnad ut med järnvägen.
20250804_122548.webp

'
20250804_122436.webp

'
Lite senare såg jag en snubbe som tourade på en ciao-moppe och var bara tvungen att prata med honom. Han var en entusiast av just den modellen och hade tänkt vara ute i flera veckor. Han tyckte att det gick för fort när man tourar på en motorcykel och valde moppe istället. Exakt samma tanke har jag också haft, fast jag valde cykeln istället.
20250804_123055.webp

'
Efter att ha kört längst järnvägen ett tag så ville leden att jag skulle svänga av och åka förbi Tingsryd. Jag valde att vara mer äventyrlig och fortsätta längst den övergivna järnvägen, på delar som inte var lika frekvent använda.

Sträckorna var långa, raka och de flesta med grus, vilket inbjöd till en meditativ cykling.
20250804_141143.webp

'
Efter ett tag kom jag in på en sektion som inte verkade underhållas, men när man bygger en järnväg så görs det ett gediget markarbete, som inte växer igen i första taget. Jag fortsatt framåt.
20250804_151236.webp

'
Djupt in i skogen, hittade jag ett hus som en riktig häxa bor i, som bereder sina örter och pratar med kråkan!
20250804_145708.webp

'
En bit norr om Tingsryd återanslöt jag till leden. Jag kunde konstatera att om jag fortsatte så skulle jag kunna hinna till Växjö, men jag skulle komma dit sent, utan att varken ha tid att utforska stan eller hitta en ordentlig campingplats. Jag kände även kram i högra låren, vilket gjorde att jag endast kunde trampa löst. Att stå upp och cykla var nästan omöjligt. Det var en uppenbar signal på att jag behövde vila. Så kollade upp på kartan efter vindskydd & badplats, och hittade Tjusås badplats, som innehöll allt jag behövde! Det ligger inte nära någon turistort eller genomfartstled så sannolikheten var hög att jag skulle få ha stället för mig själv.

Vindskyddet visade sig vara nästan nybyggt med en fin badstrand till!
20250804_180159.webp

'
20250804_180239.webp

'
Förutom att ta en simtur, tvätta mig själv så tvättade jag även diverse kläder som började bli lite väl härligt insvettade. För att vila fötterna från SPD skorna gick jag runt barfota. Det kändes sköt att ta semester från semestern, dvs njuta av friluftslivet istället för att bara sitta i sadeln. Min kropp behövde det.

Till min förvåning dök det senare upp 2 holländare i övre 20-års åldern som var ute på en roadtrip i Sverige. Efter att ha pratat med dem en stund så föreslog jag att tända en brasa så kan vi grilla grönsakerna de hade med sig samtidigt som vi skulle sitta runt elden och ha det mys. Och så blev det! Vid det här laget har jag varit ute i över en vecka och inte haft några konversationer med människor, förutom att säga hej och tack till personalen i kassan, så detta var riktigt trevligt. Ett av det härliga med att resa är dessa spontana möten!
20250804_221449.webp

'
Efter att vi hade lagt oss började det regna kraftigt, men jag kände mig lugn då jag sov i vindskyddet. Dagen därpå slutade det regna lagom till det blev dags att cykla vidare. Jag hälsade hejdå till sällskapet från kvällen innan, som tältade vid badstranden och cyklade mot Ingelstad, där jag åter anslöt till sydostleden.
20250805_144219.webp

'
Här nådde jag ytterligare en milstolpe under denna resa. Jag hade nu fullföljt alla 3 lederna. Men äventyret var inte över än. Härnäst skulle jag till Store Mosse för att se hur långt ut på vandringslederna jag kan komma med cykeln. Från och med nu valde jag väg själv, vilket ingav en slags frihetskänsla. Det var förvisso ingen som tvingade mig till att följa lederna, men nu låg ansvaret på mig att hitta optimala vägar.

Jag kom halvvägs till Store Mosse från Växjö, där jag bestämde mig för att slå läger för natten. Det hade blivit betydligt kallare och vädret började bli ostadigare. Det kom några regnskurar men de var mycket kortvariga och kunde väntas ut under ett träd.

På morgonen vaknade jag kall och det var väldigt blött runt om kring mig. Jag packade snabbt ihop campet och fortsatte. Jag kände mig inte särskilt trött dock, att cykla varje dag har blivit en rutin, något jag bara gör för att det är det jag gör. Kroppen hade vant sig.

Lite senare hittade jag en busskur, där jag bestämde mig för att tillaga frukost i form av svart te med croissanter till.
20250806_075518.webp

'
I närheten stod det en cykel som såg inte ut att användas särskilt mycket... Däcken var dock pumpade!
20250806_081924.webp

'
En gammal gård jag passerade.
20250806_133155.webp

'
Efter Värnamo så cyklade jag raka vägen mot Store Mosse. Jag började med den mest tillgängliga leden, som leder till Svartgölen.
20250806_135233.webp

'
Själva gölen. När jag kom dit var det en man som precis hade tagit sig ett dopp. Han berättade att det är ganska djupt direkt från kanten men man kunde ändå nå botten, som bestod av mjuk torvmark. Jag kände mig lite lockad att ta ett dopp själv men valde att bada vid ett senare tillfälle.
20250806_135825.webp

'
Skogarna var fina och stigarna relativt lättåkta.
20250806_145311.webp

'
Eftersom detta är en gigantisk myrmark så går mycket av lederna via spänger. Jag kunde snabbt konstatera att det krävs en mountainbike för att däcket inte skulle fastna mellan plankorna. Att balansera på en enda planka med en fullpackad touringhoj och en stadig vind var lite too much, så jag valde att inte åka längre. Jag får antingen återvända med en MTB eller gå till fots, vilket kanske är det bästa alternativet då det var en hel del folk i nationalparken, inte minst utländska turister.
20250806_144204.webp

'
Jag fick i alla fall en skymt av de enorma myrmarkerna.
20250806_151555.webp

'
När jag besökte fågelskådartornet i parken så började det regna. Det såg inte ut att vara en skur som jag kunde vänta ut så jag bytte till regnkläder och cyklade vidare. Detta är för övrigt den andra gången jag behövt cykla i regn under denna resa, vilket fås anses som mycket gott rent vädermässigt!
20250806_152941.webp

'
Då vädret var ostadigt ville jag gärna sova i ett vindkydd även denna natt, så jag åkte till Gnosjö. Vindskyddet låg vid en sjö så jag kunde ta mitt bad på samma ställe. Det var kallare i både luften och vattnet men ändå inte så farligt. När jag satt i vindskyddet kändes det nästan lite overkligt att jag för bara några dagar sedan gick runt på stränder och doppade mig för att svalka av mig, medan nu kändes det som höst och mina prioriteringar har skiftat till att hålla mig varm och torr. Men även detta är en del av resan och charmen.
20250806_190004.webp

'
Det var lite hårt att sova men jag var van vid det här laget så det störde mig inte. Jag kände att denna resa har redan gett mig det jag var ute efter, nu var det fokus på att komma hem. Efter att ha kollat på avståndet till Göteborg så insåg jag att det är möjligt för mig att komma hem ikväll, men om det inte skulle ske så hade jag inget emot att spendera ytterligare en natt i naturen.

Jag ville undvika de stora, tungtrafikerade vägarna, även om det innebär en omväg i viss mån att välja de mindre vägarna. Av en händelse så var de flesta vägar jag åkte in på grusvägar, vilka gav hemresan en äventyrskänsla istället för bara transport.

Jag hade gott om energi och var väl motiverad. På vägen träffade jag på en gubbe som tränade gravel. Vi åkte jämsides och konverserade innan han behövde svänga av.

Väl framme i Bollebygd kom jag åter till vägar som jag tidigare hade cyklat på. Trots att det var en bra bit kvar till Göteborg så kände jag mig nästan hemma. Jag insåg att jag skulle hinna hem innan det blev mörkt så jag körde på efter att ha käkat en god pizza. Kändes bara konstigt att slå camp så nära hemifrån, när jag lika gärna kan åka hela vägen och sova i en riktig säng.

Den sista dagen kan sammanfattas med dessa bilder.
20250807_114152.webp

'
20250807_115958.webp

'
20250807_161731.webp

'
20250807_172708.webp

'
Ja, detta är en riktig cykelväg (enligt google)
20250807_184921.webp

'
Sammanfattningsvis var jag ute i 11 dagar och cyklade 1100km totalt. Jag kände mig supernöjd, har länge velat långfärdscykla på allvar! Jag kunde föreställa mig att cykla betydligt längre eftersom kroppen och sinnet vänjer sig efter ett tag av denna "livsstil på luffen". Semestertiden är den mest begränsade faktorn när det kommer till cykelsemester.

Jag kan varmt rekommendera kattegattleden, sydkustleden och sydostleden som cykelsemesterdestination, oavsett om du är erfaren eller ej. De bjuder på härligt omväxlande miljöer, många sevärdheter, både grus och asfalt. Och man är knappast ensam som cyklar långt. Vill man köra lite mer offroad så kan man cykla längst skåneleden, som går längst kusten på stigar, ofta parallellt med lederna.

Mina erfarenheter av långfärdscykling hittills är:
* Man måste inte ha en särskild typ av cykel, nästan alla kan användas för touring. Det är också en väldigt tillgänglig typ av cykling som varken kräver styrka eller kondis, bara en vana av att sitta i cykelsadeln.
* Det är bra att ha kläder för både regn och kyla, även om man tourar mitt i den svenska sommaren.
* Ta regelbundna pauser och fyll på med energi såväl som elektrolyter, så kan man cykla dag efter dag efter dag.

Här är en grov översikt av turen. Markeringen på kartan gick inte att få exakt.
karta.webp

'
Tills nästa gång!

Trevlig RR

Jag har själv cyklat delar av Kattegattleden bla under 2018, och som delar av Brevetlopp från Gtb, mm. 2020 cyklade jag delar av Sydostleden, Sydkustleden. Då cyklade jag till Norra Ryd för fortsätta söderut, till Ystad, där var jag tvungen att avsluta för dags att börja jobba igen. Jag tältade mest på campingar.
Banvallsleden, Sydostleden delar på samma sträckning ner Mörrum, längs gamla banvallen.
Banvallsleden är mellan Halmstad till Karlshamn.

Lite av mina turer

1754896434992.webp

Tillbaka
Topp