[RR] Kattegattleden

desmo

Aktiv medlem
[RR] Kattegattleden
[RR skriven av min sambo för vår blogg - upandfwd.wordpress.com]

Kattegattleden är en cykelled som går mellan Göteborg och Helsingborg och är 37 mil lång. Tobias, Svea och jag startade i Göteborg den 12:e augusti. Tobias hade cykelkärra efter sin cykel där Svea åkte. Både Tobias och jag hade cykelväskor med lite kläder och vi hade även med oss sänglinne eftersom vi bodde några nätter på vandrarhem.

http://kattegattleden.se/

Göteborg – Kungsbacka 63 km

Tobias pappa skjutsade oss till centralstationen där vi började. Det var lite rörigt att ta sig ut ur stan men även fina bitar. Vi mötte google-bilen så vi kan finnas på google maps nu.

IMG_2257.JPG

Älvsborgsbron

Kungsbacka – Varberg 74 km

Vi cyklade på fina vägar bland sädesfält och hade fin utsikt över havet. Vi passerade även Ringhals kärnkraftverk och cyklade flera gånger under högspänningsledningarna. Vi bodde på Apelvikens Strand i en liten stuga. Det var ett mysigt ställe med små restauranger längs stranden.

IMG_2289.JPG

Världens längsta ben

IMG_2312.JPG

Mycket malla från Ringhals

IMG_2329.JPG

Apelviks strand

Varberg – Falkenberg 40 km

Vi stannade till vid Skrea strand och hälsade på Tobias morbror med fru som har en badhytt där. Jag fick lära mig om badhyttskulturen och hur det går till på Västkusten. Jag är ju van med Östersjön. Tobias kusin har en stuga lite söder om Falkenberg och den fick vi låna. Väderprognosen var lite ostadig så vi hade bestämt att vi skulle ta en vilodag, men p.g.a. vädret blev det två vilodagar. Tobias föräldrar och moster kom ner en dag och den andra dagen cyklade vi in till Falkenberg och promenerade runt lite. Det kändes väldigt mycket som att turistsäsongen var över för det var dött.

IMG_2348.JPG

Farmor och farfar

Falkenberg – Halmstad 57 km

Motvinden gjorde det bitvis segt och vi var glada att vi inte hade planerat längre dagar för det gick inte speciellt snabbt. Vi åt lunch i Tylösand och kom fram ganska tidigt till Halmstad. Det var en fin stad med med mycket liv och rörelse det blev både fika och middag på olika uteserveringar.

IMG_2358.JPG

Vackert

IMG_2382.JPG

Perkele

IMG_2391.JPG

Motvind

Halmstad – Båstad 39 km

Vi åt lunch i Mellbystrand och när vi kom fram till Båstad gick vi in på turistbyrån som hjälpte oss boka rum på vandrarhemmet. På kvällen flanerade vi i hamnen, tittade på tennisarenan och åt Engelholmsglass.

IMG_2395.JPG

Selfie på cykel, inte dåligt!

IMG_2403.JPG

Båstad tennisarena

Båstad – Mölle 70 km

Dagen började med resans enda backe ut ur Båstad. Tobias hade det tyngre eftersom han drog kärran med Svea. Den efterlängtade nerförsbacken var för brant och för dåligt asfalterad för att njuta av. På vägen träffade vi en cykelturist från Linköping som vi slog följe med. Egentligen passerar inte leden Mölle men vi valde att göra en avstickare dit. Vi bodde på ett Bed and Breakfast med resans finaste utsikt ut över havet. En mysig by med en liten båthamn.

IMG_2454.JPG

Vi fick sällis en bit

IMG_2464.JPG

Mölle

Mölle – Helsingborg 46 km

På morgonen tog vi en liten omväg och cyklade ut till Kullen och tittade på fyren. Det var i och för sig också backigt men det ingår inte i Kattegattleden. I Höganäs besökte vi deras saluhall och åt varsin vaniljbulle till lunch. Svea fick gröt. Sen var det inte långt till slutmålet Helsingborg. Helsingborg kändes som en jättestor stad men det gick lätt att hitta till hotellet vi bokat. Ett jättelitet rum där Svea fick sova på golvet och vi klämde in kärran i rummet och spred alla våra grejer överallt.

IMG_2470.JPG

Utsikt från Kullen

IMG_2517.JPG

Framme i Helsingborg

Summa summarum så har allt funkat väldigt bra. Svea har varit väldigt nöjd och har nog sovit bort mesta tiden i kärran. Ingen punka och väldigt välskyltat längs leden. Leden är lättcyklad och går på fina små vägar eller cykelbanor. Distanserna var lagom långa för oss och det var aldrig för långt mellan matställen eller butiker. Cykelbrännan sitter där den ska även om Tobias bränna håller på och fjällar bort nu.

//Annika

IMG_2553.JPG

Nöjd Svea

[RR] Kattegattleden
Är det asfalt hela vägen? Har hört att det ska vara lite si och så med den saken men ser ju ut att ha funkat fin med räser!

/T

[RR] Kattegattleden
tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det asfalt hela vägen? Har hört att det ska
> vara lite si och så med den saken men ser ju ut
> att ha funkat fin med räser!
>
> /T

Det är grus kortare bitar. Totalt kanske 5km. Och då är det bra grusväg. Endast ett parti var av något sämre sort.

[RR] Kattegattleden
Kan varna er för ett jävligt kasst parti som kommer strax innan Särö: det är en naturstig och den är nästan igenväxt. Så, istället för att svänga in vänster på Östra Hamravägen, ta istället å fortsätt rakt fram på Östra Särövägen: https://www.google.se/maps/@57.4932...sIMxn2KUrSKR_RUKhViQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Tar ni som sagt vänster där så får ni er bara en omväg och som sagt en rätt bökig en.

[RR] Kattegattleden
Henrik_E skrev:
> Cykelbanan från Billdal till Särö är helt
> värdelös att cykla. Minst en bom per kilometer.

++++++++++++

[RR] Kattegattleden
access skrev:
> Henrik_E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelbanan från Billdal till Särö är helt
> > värdelös att cykla. Minst en bom per
> kilometer.
>
>
> ++++++++++++

Du menar Kullavik och Särö, men jo, det är skrattretande.

[RR] Kattegattleden
Kul RR!

Jag hade gärna läst mer om vad du tyckte om de separata "segmenten" - något som är värt att resa till i egen kraft om man inte har möjlighet att klämma allt?

CW skrev:
> Kan varna er för ett jävligt kasst parti som
> kommer strax innan Särö: det är en naturstig
> och den är nästan igenväxt. Så, istället för
> att svänga in vänster på Östra Hamravägen, ta
> istället å fortsätt rakt fram på Östra
> Särövägen:
> https://www.google.se/maps/@57.4932304,12.0001939,
> 3a,75y,1.63h,85.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTlsIMxn2KU
> rSKR_RUKhViQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
>
> Tar ni som sagt vänster där så får ni er bara
> en omväg och som sagt en rätt bökig en.

Tänker du på biten vid "Prästens Hälsokälla" mellan Brandshult och Hamra. Den är nylagd och inte svårcyklad. Körde den lite tidigare i våras.

Kolla min RR: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2646377

[RR] Kattegattleden
Kristoffer R skrev:
> Kul RR!
>
> Jag hade gärna läst mer om vad du tyckte om de
> separata "segmenten" - något som är värt att
> resa till i egen kraft om man inte har möjlighet
> att klämma allt?
>

In och ut ur större städer (Göteborg och Helsingborg) är väl aldrig någon riktig höjdare.
Av någon anledning uppskattade jag Kungsbacka-Varberg. Där kändes det som om ledskaparna verkligen hade ansträngt sig för att hitta bra alternativa vägar.
Båstad till Mölle hade också sin charm. Kanske för att det var enda backen på resan? Däremot förstår jag varför leden inte passerar Mölle. Den lilla bit vi cyklade för att komma till Mölle var klart mer stressig än övriga bitar.

Måste verkligen ge kudos till de som valt vägarna för leden. Små vägar, villagator, cykelbanor. Allt på gott och ont såklart. Men med cykelkärra går det inte så fort så det gör inte så mycket. Vi mötte flera familjer med mamma+pappa tillsammans med 2-3 barn.

[RR] Kattegattleden
Kul, fin RR och bra rapporterat om kattegattsleden, bra att veta inför nästa år.
Bor själv längs med leden och har tankar på att göra en liknande tur med två små.

[RR] Kattegattleden
desmo skrev:
> Av någon anledning uppskattade jag
> Kungsbacka-Varberg.
Visst är den fin mellan Varberg och Åsa.
Sen den där "omvägen" genom skogarna upp mot Kläppa och Tom ger jag inte så mycket för.
Fast Åsa - Fjärås stn är kanske inte så trevligt med last på cykeln :-)

[RR] Kattegattleden
emmer skrev:
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Av någon anledning uppskattade jag
> > Kungsbacka-Varberg.
> Visst är den fin mellan Varberg och Åsa.
> Sen den där "omvägen" genom skogarna upp mot
> Kläppa och Tom ger jag inte så mycket för.
> Fast Åsa - Fjärås stn är kanske inte så
> trevligt med last på cykeln :-)

Jo, det var många underliga svängar den dagen!
Överhuvudtaget så är det många underliga svängar/omvägar på leden. Men det känns som om de fyller sin funktion för att hitta lågtrafikerade vägar.
Nu finns det kanske andra bra vägar om man känner till området, men det gör inte jag.

[RR] Kattegattleden
Jag har cyklat Ängelholm - Halmstad och det är mysigt, nästan alltid riktigt bra skyltat. Det är en turistled och ganska ofta kortare sträckor med grus. Lite konstigt att man inte passat på att dra leden över Torekov också när man annars slaviskt försöker följa kusten. För att träna racer i klunga är det inte alltid en bra led, smalt och grus + villagator genom en del samhällen.

Den fina ;) järnvägövergång där ni fastnade med vagnen har jag passerat många gånger. Det är många år sedan det gick tåg där så kommunen borde ta bort bågarna helt egentligen.

Enda invändning mot sträckning är biten mellan Grevie och Båstad. en brutalbacke med 10-15% procent lutning på sina ställen är inte riktigt kul med packning och vagn. Med min CX/racer idag var den naturligtvis en höjdare istället. Finns det ingen något flackare väg över åsen?

/Andreas

[RR] Kattegattleden
> > Är det asfalt hela vägen? Har hört att det
> ska
> > vara lite si och så med den saken men ser ju
> ut
> > att ha funkat fin med räser!
> >
> > /T
>
>
> Det är grus kortare bitar. Totalt kanske 5km. Och
> då är det bra grusväg. Endast ett parti var av
> något sämre sort.

Thnx!

/T

[RR] Kattegattleden
Jag vet inte om det är samma ställe vi tänker på men om det är "Prästens Hälsokälla" såg det ut som på bilden i mars. Ett parti på ca 50 m längst in i en havsvik söder om Särö, nylagt från söder genom skogen till naturreservat sen lite bred grus/ridstig och sen grusväg förbi några stall.

image.jpg

[RR] Kattegattleden
katten skrev:

>
> Enda invändning mot sträckning är biten mellan
> Grevie och Båstad.
Finns
> det ingen något flackare väg över åsen?
>
> /Andreas

Nej det blir svårt. Den sträckan(Dala-Sinarp-Grevie) är jobbig men väldigt fin, lite trafik också. Den större vägen(Nötte backe) mellan Båstad och Grevie är ingen höjdare att cykla på, alldeles för mycket trafik.
Ska man slippa åsen får man cykla om Örkeljunga :-)

[RR] Kattegattleden
CW skrev:
> >
> > Tänker du på biten vid "Prästens
> Hälsokälla"
> > mellan Brandshult och Hamra. Den är nylagd och
> > inte svårcyklad. Körde den lite tidigare i
> > våras.
> >
> > Kolla min RR:
> > http://happymtb.org/forum/read.php/1/2646377
>
> Tänker på den här vägen:

Det var ett kortare parti, säg 300 meter(?) som kunde liknas vid singletrack. Kan det vara det stället ni funderar efter? Även fast jag hade cykelkärra upplevde jag det aldrig som ett problem eftersom det var så kort.
Och det gäller alla grusvägspartier, det var inget som jag tyckte förtog upplevelsen. Men hade jag kört racer så hade jag nog tyckt annorlunda.

[RR] Kattegattleden
Det är säkert det stället. Jag minns att jag mötte ett par som var ute och promenerade och fick stanna för att vi skulle kunna mötas. Det var efter det jag tog fotot. Det såg ju betydligt mer uppväxt ut nu jämfört med i somras.

https://www.google.se/maps/place/Pr...0x464fe97d1d2a6919:0xb188604107f4a039!6m1!1e1

Jag tycker ändå vägen är värd att ta bara för utsikt/miljö men jag förstår problemet att leda/bära sin racer med racerskor även en kort bit.

Hittar man inte bra i området är det svårt att ta sig över väg 158 utan att köra på den men det finns en GC-tunnel mellan Lyckekullavägen och Dalslyckevägen.

[RR] Kattegattleden
Cyklade delvis på Kattegattsleden mellan norr om Halmstad + Varberg i somras. Gillade inte cykelvägarna i och norr om Falkenberg. Men vissa bitar var riktigt fint.

Här är Strava-loggen: https://www.strava.com/activities/353154604

Syftet med turen var att åka till Varberg och äta falafel och sen hem till stugan igen, därav namnet. I Falkenberg och Varberg tog vi det smärtsamt lugnt för att inte cykla på turister.

[RR] Kattegattleden
Trevlig RR

Jag planerar en tur 5-7 maj från Göteborg

Tänker såhär
Dag 1
Göteborg - Varberg
Boende bokat men tips på restaurang i Varberg tas gärna emot.

Dag 2
Varberg - Halmstad eller Båstad eller Torekov
Här är jag lite frågande. Halmstad känns väl kort samtidigt är det en större stad så både käk och bira finns.
Har hittat hotell till skapligt pris.

Annars finns ju både Båstad eller Torekov för att få lite mer mil.

Nån som kan ge input från dessa trakter och tipsa om boende och mat osv. Vi söker nåt prisvärt typ max 1500 kr/natten inkl frukost. Gärna billigare. Jag har aldrig varit där nere så svårt att få en uppfattning om det är. Vi söker inte riktigt den totala ensamheten utan det skadar inte om det kanske är lite folk i rörelse osv....

Så frågorna lyder:
Bra prisvärt käk i Varberg
Tips på boende i Båstad eller däromkring. Samt mattips.
Kikade in standpensionatet men det är tyvärr fullt. Såg trevigt ut annars,

[RR] Kattegattleden
Båstad är nog aldrig billigt och Torekov är nog dyrare ändå:). Men det är vackra trakter och fin cykling! Förhoppningsvis har säsongen startat men kolla upp det, för när det inte är säsong är det svårt att äta mellan Ängelholm och Halmstad.

Om man kan tänka sig en liten avvikare från leden kan man ju göra ett stopp i Laholm också. Mysigt men en liten stad så kolla matfrågan där också. Borde ju finnas någon vettig restaurang som är öppen.

/Andreas

[RR] Kattegattleden
micro553 sa:
Torekov hittade jag faktiskt till ett bra pris. Typ B&B för 795 för 2 pers inkl frukost.
Bra pris. Var var det?

micro553 sa:
Men finns det nåt att göra där?!?
Allt är relativt, beror på vad ni letar efter och hur många timmar ni har för "sightseeing". Bor i trakten till och från och vid den tiden på året så är det fortfarande lågsäsong i häradet så man vet inte vad som är öppet förrän man är på plats. Bägge ställena är mysiga (Torekov mysigast) men Torekov kan vara ruggigt när det inte är befolkat. Råkar vädret dessutom vara trist så är det nära på deprimerande men ni är väl där bara ett par timmar så det spelar nog ingen roll? 15 kilometer till Båstad från Torekov, kortaste biten på väg 115. Väljer ni Torekov och har lite tid över så missa inte Hovs Hallar på vägen dit. Bra cykelvägar ute på halvön tycker jag. Rätt självklart men när ni ska vidare till Helsingborg så cykla inte tillbaks till Båstad utan styr kosan sydost mot t.ex. Mäsinge och sen vidare tillbaks till Kattegattsleden.

[RR] Kattegattleden
Torekov gästhus - strax utanför.

Kanske bäst att kolla så nåt är öppet innan man bokar.

Faktum är att vi ska tillbaka sen. Skjutsen väntar i Halmstad efter lunch så tyvärr blir det fram och tillbaka.

[RR] Kattegattleden
micro553 sa:
Faktum är att vi ska tillbaka sen. Skjutsen väntar i Halmstad efter lunch så tyvärr blir det fram och tillbaka.
Ah, missade den biten. Men då får ni en liten speedrun nerför Italienska Vägen innan Båstad. Ett par spännande kurvor om man släpper på :)

[RR] Kattegattleden
Har funderat vidare och det säkra valet med tanke på säsongen kanske ändå är Båstad, Laholm eller Halmstad.

Inget emot nåt av dem och aldrig varit där.

Det som talar emot Halmstad är det något kosta avståndet från Varberg men samtidigt kanske man ska vara snäll mot polaren som inte är så van :)

Kan ju avsluta med lunch i Båstad så slipper vi cykla tillbaka.

[RR] Kattegattleden
ALK sa:
Trevligt! Hur gammal var Svea när ni cyklade? Klarade hon sig utan hängmattan?

Svea är född i mitten av december -14. Och detta var mitten av augusti ungefär. Så ca 8 månader. När vi startade i Göteborg så provade vi utan hängmattan, men när hon somnade så blev hon liksom hängande i selen. Så vi monterade tillbaka hängmattan och använde den på resten av turen.

När hon var ca 5 månade gjorde vi en annan tur: http://happyride.se/forum/read.php/1/2698948

[RR] Kattegattleden
IMG_20180704_151801.jpg

Körde förbi idag, såg riktigt pinsamt ut skulle jag säga, visst det var brett nog att möta en cyklist, men det blir tight om det är 2cyklister med cykelkärra som möts.

Dessutom halvvägs in på nylagda vägen byter den sida, mitt i en sväng täckt av lite träd (från morupshållet).
Nu fick jag det inte på bild, men noterade en såndär rund blå cykelskylt på ca 50m avstånd max, inte jättesynlig. När jag kom dit bytte cykelvägen sida precis vid skylten, hade inte en enda chans att se ifall det stod cyklister som skulle över.

Bättre än innan men dåligt

Tillbaka
Topp