RR Kittelfjäll i November

Stojje

Aktiv medlem
Sådärja, nu har jat lyckats få den nya datorn med uppkopplingar och allt att fungera.Då tänkte jag passa på att göra min första RR och dela med mig av en fjäll och höstupplevelse.

Min kompis Samuel bugger stuga i Kittel och jag hade lovat att hänga med upp någon gång och hjälpa till lite. Meningen var att vi skulle måla alla väggar och tak och eftersom det ännu inte kommit någon snö kunde vi cykla om det blev någon tid över. Nu hängde Jonas med också så det fanns goda chanser att hinna med cyklingen också. Planen blev att arbeta lördag och cykla söndag.

Ankomst sent fredag kväll. När solen steg upp på lördagsmorgon blev jag tvungen att springa ut och ta några bilder.
IMG_7908.png

Minus 6 och sol åt norr
IMG_7907.png

IMG_7906.png

Åt söder låg dimman över topparna
IMG_7870.png

IMG_7878.png

IMG_7875.png

Det var som svårt att låta bli att ta kort.
IMG_7880.png

IMG_7884.png

IMG_7894.png

IMG_7895.png

IMG_7896.png

En cliffhanger inför söndagens cykling.
IMG_8028.png

Fortsättning kommer strax

På söndag morgon duggregnade men vi var klara med målningen. +3 och typ stormbyar. Vi var lite tveksamma inför hur cyklingen och vädret skulle vara så vi valde något som låg ganska nära downtown kittel närmare bestämt Grönfjäll. Från Grönfjälls stugby går det en skoterled och en vandringsled in i dalgången mellan Grönfjäll och Klippfjället.
IMG_7923.png

Vi valde vandringsleden. Det är hygglig stigning från början genom skogen men det rullade lätt och greppade bra så i princip allt var cykelbart

Jonas mal på
IMG_7919.png

Det fanns utförscykling även på vägen upp
IMG_7952.png

Det gick ganska snabbt att komma upp på kalfjället. Det blåste en del men det var varmt i luften.
IMG_7960.png

Den 13 november i fjällen. Var är snön?
IMG_7969.png

100% motvind men det är ju ändå uppför
IMG_7984.png

Jag vet inte om det berodde på tjäle i marken men det var faktiskt ganska lättcyklat. Hjulen rullade lätt och alla våtmarker bar. Samuel trycker på.
IMG_7990.png

På närmare 1000 m höjd touchar vi molnen. Ibland blåste man av stigen några meter. Tur att det inte var några direkta stup i närheten
IMG_7996.png

100% motvind byta mot 100% medvind och nedförsbacke.
IMG_8006.png

Det är faktiskt is på sjön
IMG_8008.png

IMG_8011.png

Nu gick det faktiskt ganska fort. Stigen var helt fantastisk.
IMG_8019.png

Bra cykling för att vara November
IMG_8028.png

IMG_8033.png

IMG_8046.png

IMG_8050.png

IMG_8054.png

Nästan en timme med ren skär belöning närmar sig sitt slut.
IMG_8058.png

Ok stigen kanske inte var helt lätt alla gånger men IMO nog så bra som jämtlandstriangeln jag cyklade i somras.
IMG_8062.png

Sen var det bara en slingerstig tillbaka ner till bilen.Där väntade en 4 timmars afterbike/ bilresa tillbaka till Skellefteå.

Gud vilka fina bilder! Jag har också stuga i Kittelfjäll, eller Henriksfjäll närmare bestämt. Jag gillar löpning och mtb och har länge letat bra ställen för mtb i dessa fjälltrakter.. Är det i grönfjäll ni är? Eller var hittar man denna fina led? I Grönfjäll har jag bara sprungit men tycker det ser ut som det är där ni är?
Markus Lejon

Grymt fint!
Du har inte en karta över turen? (har bekanta som bygger stuga i Kittelfjäll och de har redan flaggat för kompispris på hyra :))

/Johan

Tack för all positiv respons.
Marlej: Jo som sagt det är i Grönfjäll. Efter leden rakt norrut in mella topparna.
Cyklingen var faktiskt ett bra snäpp bättre än vad jag förväntat mig. Det kan ha berott på tjälen men som det var nu så kändes det väldigt lätt att få upp farten och det var inget dyigt nånstans.
Det ser ut på kartan som att det ska gå ganska bra att hitta längre turer i området.

helvete
och hur ska jag nu motivera mig till chefsmöte schemaläggning blöjbyte matlagning
va fan håller man på med?

mkt fina bilder och det väcker ju en del tankar om tid motivation och vardag

Fina bilder!

Enormt fint där uppe, Vi hade husvagnen hos Maggan och Bengt på deras husvagnscamping då vi bodde i Storuman, vi var där och körde skoter så på dessa fjäll har man varit mycket vintertid. Det borde gå bra att cykla lite NO upp på Klitvallen mot Dikanäs eller Matsdal. om man cyklar till Matsdal så kan man ta upp till Kanan, Gransjön tillbaks till Kittelfjäll eller Grönfjäll.

Otroligt fina bilder! Både på cykling och från morgonen! :)
Härligt område, har varit både i grönfjäll och kittelfjäll, men aldrig på sommaren, kul att det är kalfjäll!

Tack Stojje för alla fina bilderna!
Det var en fantastisk avslutning på cykelsäsongen och dina bilder lyfter minnet av den ytterligare.
Jag har tidigare cyklat i Klimpfjäll men har ju funderat på cyklingen kring Kittelfjäll då jag snart är färdig med min stuga där. När jag började byggandet träffade jag en dag JKarlsson84 som skrev nedanstående RR som har inspirerat mig till att "lura" upp Stojje och Jonas för lite cykling i Kittelfjäll. Kanske kan vi bli fler som cyklar nästa sommar då min stuga med plats för 12 personer är färdig och kunde vara en bas för några dagars utforskande av Kittelfjäll via cykel.
/Samuel

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1216068/1216548#msg-1216548

För övrigt så är däcket i mitten på bild tre är IRC Mythos 2.1", något tunna i min smak men funkar bra för Jonas. Mina däck är längst till höger och är Maxxis Minion DHF 2.35" som gärna hade fått vara 2.5". Stojjes Continental 2.4 har en rund fin form med god luftvolym.
/Samuel

Adde, däcket i mitten på bild tre är IRC Mythos 2.1", något tunna i min smak men funkar bra för Jonas. Mina däck är längst till höger och är Maxxis Minion DHF 2.35" som gärna hade fått vara 2.5". Stojjes Continental 2.4 har en rund fin form med god luftvolym.
/Samuel

Grymt inspirerande, jag kommer att åka dit nästa fredag och söker lite insperation vart man kan åka. Är det någon som har lite tips?

/Mats

Har beställt boende i Kittelfjäll torsdag till Lördag, frågan är om man ska stanna kvar till Söndag ev ta semesterdag måndag och cykla. Tyvärr är jag själv vilket är tråkigare.

Mats

Tillbaka
Topp