[RR] Kungshamn på ny CX

Tman

Medlem
[RR] Kungshamn på ny CX
Fann, i mitt tycke, den perfekta CXen i Specialized Crux Rival med hydrauliska skivbromsar. Efter mycket letande och ständiga besked om leverans i maj lades "drömmen" åt sidan.

För tre veckor sedan dök http://www.wiggle.co.uk/eastway-cx10-rival-2013/ upp då med 50% rabatt, tur nog slog jag till direkt. Två stycken, en till mig och en till polaren (som först hittade cykeln).

Efter lite strul med DHL så kom äntligen paketen lagom till jul, pga felaktig prioritering så som jobb och julbord kunde inte cykeln monteras förrän dan före dopparedan, så uppesittarkvällen spenderades i garaget.

Premiärturen gjordes på julafton men cykling prioriterades framför fotografering, som det alltid annars görs. Det här är faktiskt första gång jag bemödar mig med att plocka upp telefonen aka kameran. Även första trådskapandet på happy.

Vanligtvis håller jag till i Stockholm Västerort och på Ekerö och då mestadels på racer i triathlonsyfte. Har dock ett förflutet innom MTB som elitsatsande junior under mitten/slutet an 90-talet, så lite XC blir det då och då, har även en Karpiel Armageddon som allt för sällan rastas. Dock har jag aldrig ägt en CX, så det är lite av en premiär.

Som rubriken avslöjar så spenderas julledigheten på västkusten och här kommer gårdagens RR:
http://app.strava.com/activities/102145336

Ganska besvärligt bitvis med mycket bärande men har bestämt mig för att mer eller mindre behandla CXen som en MTB. Dock fanns en hel del fina avsnitt
image.jpg

Lerigt och blött är det här nere
image.jpg

Sen blir det fint
image.jpg

Ömsom berg
image.jpg

Ömsom sand
image.jpg

Men mest jävligt roligt och vackert
image.jpg

Fyr och färja
image.jpg

Och så en bild på cykeln, priset fick väga upp för färgen
image.jpg

Och till sist en mer Happykorrekt bild av nyinköpet, dock inte i soffan. Ja, gaffelröret skall kapas...
image.jpg

Cykeln verkar för övrigt mycket vettig, speciellt till det priset...

[RR] Kungshamn på ny CX
Grattis till ny cross, den ser fin ut, kul med kolfiber. (bra pris också)

Fina bilder, passa på och kör nu innan snön kommer.
Gillar särskilt bild 2, så ser det ut där jag kör just nu :-)

Du ser ut att ha en ganska ordentlig drop, men du tycker kanske att det känns ok?

Mitt tips är att vänta med att kapa gaffelröret ett tag, på en cross kan det kännas skönt att ha styret lite högre ibland så man inte får så mycket tryck på styret (vintertid när det kan vara lite isigt) men det är bara jag kanske...

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Kungshamn på ny CX
Skitsnygg färg, inte som alla andra, snygg hoj i helhet f ö. Vad väger den in på?

Ang behandla cx:en som mtb så gjorde jag likadant i början, körde mest hardcore-cx men övergick med tiden till mer snäll stig, grusväg. Kände att det var roligare med fart och puls än att bröta över rötter och sten.

[RR] Kungshamn på ny CX
Jädrans fin färg. Värsta lyckopillret. Bra pris också. Har själv hämtat mig från en låååång skada så nu ska det också köpas cross igen. Denna är helt klart intressant. Bra rr btw.

[RR] Kungshamn på ny CX
Ball hoj! Ruskig drop dock, framförallt för CX! Tänk på att om du någon gång vill byta styre från det där extremt kompakta så kommer du sannolikt vilja ha kvar lite styrrör = kapa inte än. Testa att ha sadeln vågrätt också...

[RR] Kungshamn på ny CX
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ser ut att ha en ganska ordentlig drop, men du
> tycker kanske att det känns ok?
>
> Mitt tips är att vänta med att kapa gaffelröret
> ett tag, på en cross kan det kännas skönt att
> ha styret lite högre ibland så man inte får så
> mycket tryck på styret (vintertid när det kan
> vara lite isigt) men det är bara jag kanske...

Droppet är en kvarleva från min XC tid då jag alltid körde med negativ stam och ordentligt med dropp, gärna lite för liten cykel. Det är samma nu, skulle jag följa storleksguiden så skulle jag ha en L men en M känns både kvickare, lättare och snyggare ;) så "slam that steem" http://slamthatstem.com/ för att få "sträcka ut lite" för mig känns det mer race och något som jag är van vid, soffcykling på DHn är en helt annan sak ;). Jag kanske växer upp någon gång men än känns det bra.

bruce skrev:
-------------------------------------------
> Ang behandla cx:en som mtb så gjorde jag likadant i början, körde mest hardcore-cx men övergick med
> tiden till mer snäll stig, grusväg. Kände att det var roligare med fart och puls än att bröta över
> rötter och sten.

Du har nog rätt men just nu är det nog just blandningen och möjligheten att göra lite allt möjligt som är så kul.

JKolmo skrev:
> Ball hoj! Ruskig drop dock, framförallt för CX! Tänk på att om du någon gång vill byta styre från
> det där extremt kompakta så kommer du sannolikt vilja ha kvar lite styrrör = kapa inte än. Testa
> att ha sadeln vågrätt också...

Sadeln är vågrät, ser på bilden att det ser lurigt ut, måste vara konstig vinkel...

Luzen skrev:
> Färgen var ju skön!
> Har du nån gpx på den där turen?

gpx är någon form av gps fil? Turen är reggad med Strava, kan man få ut en sådan fil där? http://app.strava.com/activities/102145336

Kul att ni gillar färgen och bilderna, jag kanske vänjer mig. Jag kör ett par mil till så kanske det kommer en första rapport av hur cykeln fungerar, Verkar ju inte översvämma med Eastway cyklar här.

[RR] Kungshamn på ny CX
Hej
Sitter precis och tittar på Eastway CX1.0 från Wiggle.
Har du några nya synpunkter efter nåra rundor till?
Ligger precis mellan L och XL i storlek. Vilken tror du på?
Ola

Senast ändrad:
[RR] Kungshamn på ny CX
Tman skrev:
>
> Kul att ni gillar färgen och bilderna, jag kanske
> vänjer mig. Jag kör ett par mil till så kanske
> det kommer en första rapport av hur cykeln
> fungerar, Verkar ju inte översvämma med Eastway
> cyklar här.

Beställde en likadan från Wiggle förra veckan. Hur gillar du däck, hjul, bromsar, reglage mm hittills?

[RR] Kungshamn på ny CX
Allt funkar kanon, förutom bakväxeln. Jag har problem med att den ändrar läge i sidled då jag växlar mellan klingorna fram. Ställer jag in växlarna så att allt lirar med stora klingan fram får jag direkt problem med bakväxeln när jag växlar ner till lilla klingan fram.

Jag är hyfsad på att meka men har mest erfarenhet av shimano och har aldrig stött på liknande problem. Faktum är att man ser den ofrivilliga rörelsen av bakväxeln i sidled med blotta ögat när man växlar mellan lilla och stora fram.

Någon som råkat ut för samma problem?

[RR] Kungshamn på ny CX
Vajrar som korsar varandra inuti ramen, du får dra om en av vajrarna, oftast är framväxelns lättare eller kanske ett mindre bekymmer då du slipper kedjestagets dragning

[RR] Kungshamn på ny CX
Fick hem en Eastway CX 1.0 och monterade igår. Idag första cyklingen. Bromsar och växlar helt okej, dock inte helt kompis med SRAMs dubbel-tap funktion. Kendadäck på Eastway högfägskolhjul. Verkade bra. Hela cykeln ganska tung (+10kg?), kontrollvägning kommer senare. De mekaniska diskbromsarna tog bra och var enkla att ställa in. Skön ramgeometri som direkt kändes bra. Inga riktiga skärmfästen så det blir till att äta däckssprut.

[RR] Kungshamn på ny CX
Mange. skrev:
> Vajrar som korsar varandra inuti ramen, du får
> dra om en av vajrarna, oftast är framväxelns
> lättare eller kanske ett mindre bekymmer då du
> slipper kedjestagets dragning

Lätt som en plätt och nu fungerar det felfritt tack Mange

Speedskejtarn Gött med ny hoj. Dubbeltappen fungerar OK, jag vande mig fort och nu funkar det fint. Min väger in på 9.73 med ganska mycket pendlingssmuts. Jag har inte vägt men jag tror att hjulen är relativt tunga och att man där kan spara in en hel del vikt.

Westman, tack, ja nu har även jag vant mig vid färgen och tycker den är helt OK.

IMG_0767.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp