[RR] Lago di Garda - 07

Fredrik L

Ny medlem
[RR] Lago di Garda - 07
Några bilder från årets tur till Garda.

r0014665_small.jpg ht=544

r0014663_small.jpg ht=544

r0014668_small.jpg ht=544

r0014669_small.jpg ht=544

r0014673_small.jpg ht=544

r0014675_small.jpg ht=544

r0014677_small.jpg ht=544

r0014679_small.jpg ht=544

r0014681_small.jpg ht=544

r0014687_small.jpg ht=544

r0014688_small.jpg ht=544

r0014689_small.jpg ht=725

r0014703_small.jpg ht=544

r0014704_small.jpg ht=725

r0014709_small.jpg ht=544

r0014710_small.jpg ht=725

r0014714_small.jpg ht=725

r0014721_small.jpg ht=544

r0014723_small.jpg ht=544

r0014725_2_small.jpg ht=725

r0014731_small.jpg ht=544

r0014733_small.jpg ht=544

r0014735_small.jpg ht=544

r0014627_small.jpg ht=544

/Fredrik

Bilagor

• r0014639_small.jpg
    r0014639_small.jpg
    59.6 KB · Besök: 32
[RR] Lago di Garda - 07
Dit vill jag. Förutom att det ganska ofta verkar vara brant ner på ena sidan verkar det helt underbart. Även om ni inte hade lika fint väder som det är här nu såg det ut som.

[RR] Lago di Garda - 07
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Liiite väl nära kanten för mig. Annars
> fantstiskt !
>
> //Skogling

Tänkte samma sak.Fick lite fjärilar i magen bara av att kolla bilderna
Var bodde ni?

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Lago di Garda - 07
Helt otroligt ... Tala om för mig hur man bäst tar sig dit, var man bor och hur man får tag i kartor som gör att jag kan hitta de där stigarna!

Tack.

[RR] Lago di Garda - 07
AWi skrev:
> Helt otroligt ... Tala om för mig hur man bäst tar sig dit, var man
> bor

Flyg till Milano, sedan hyrbil. Vi brukar bo i Riva del Garda. Då har man nära till turerna på båda sidorna om sjön.

> och hur man får tag i kartor som gör att jag kan hitta de där stigarna!

Moser Bike Guide (MBG) 11 och 12. Där finns en stor del av stigarna beskrivna. De flesta bilderna ovan var från "Passo Nota" turen (#24 i MBG 12) och från "Cima di Tignalga" turen (#29 i MBG 12).
Tror det finns lite info i min tråd från förra året oxå: http://happymtb.org/forum/read.php/1/422534

kizzle skrev:
> Fan vad underbart. Är det inte obehagligt att ha stupet så nära när man kör teknisk
> terräng?

Det känns faktiskt ganska lugnt när man hojar där, fast ok man kör väl kanske inte så fort man kan just där det är som luftigast.

> Snygga bilder!

Tackar!

bigmollo skrev:
> Paula Pezzo har väl nåt långlopp där i
> krokarna. Var det den ni körde förra året?

Japp stämmer bra. Det går veckan innan Bike festivalen (i varja fall förra året).

> Dit
> måste man bara åka.
> /J

Kan nämna att glassen och kaffet är grymt där nere oxå:

20070429006_small.jpg ht=725

/Fredrik

[RR] Lago di Garda - 07
Menvafan, RUB IT IN!

Vi var där på genomresa i somras och hyrde cyklar för en dagstur men kom fel bla för att vi inte hade en riktig karta plus att vi litade på en bakfull liftwaffe.
Summasumarum fick vi leda ned cykeln för en lång jävla sprängstens rännil.

Men det ser riktigt grymt ut, vänta bara nästa gång så.

//

[RR] Lago di Garda - 07
Per skrev:
> Läckert ! Nästa gång måste vi hitta rätt på
> Passo Nota.

Ett par Google Earth GPS logs kanske kan hjälpa (min gamla Garmin Legend hade lite problem att hitta sateliterna efter den branta bergssidan på Passo Nota turen). Man kan starta på samma ställe på bägge turerna (vid Vesio).

Passo Nota:

Passo_Nota_small.jpg ht=430

Cima di Tignalaga:

Cima_di_Tignalga_small.jpg ht=521

/Fredrik

[RR] Lago di Garda - 07
Svenska damlandslaget i fotboll spelade nyligt EM kval tror jga det var..
Då hade dom sin uppladdning vid gardasjön.

I Intervjun med Josefin Öqvist så lät det ungefär såhär..
"I vanliga fall när vi har uppladdning så är vi ju som i städer, så vi går runt och shoppar fikar och snackar skit.. Men här finns ju bara berg! Så vi sitter på hotellrummen mest hela dagarna.."

:D:D:D

Underbara bilder!

[RR] Lago di Garda - 07
Gjorde ett litet test med open source program för generering av kartor med GPS tracks.

* gpsbabel: kan konvertera mellan många olika filformat för gps data.

* viking: Ett enkelt open source program liknande Garmin's MapSource där kartorna laddas ned automatiskt från nätet.

1) Kovertera (garmin) format till gpx.

>> gpsbabel -t -i gdb -f 20070503.gdb -o gpx -F 20070503.gpx
>> gpsbabel -t -i gdb -f 20070501.gdb -o gpx -F 20070501.gpx

2) Öppna gpx filerna i viking och välj ett kartformat (exemplen nedan är med "Expedia Street Maps" format).

3) Spara som png eller jpg fil.

Exempel:

20070501.jpg ht=580

20070503.jpg ht=580

/Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Lago di Garda - 07
Hej! Kan man hyra någon vettig cykel vid gardasjön? Tänkte cykla lite stig för omväxlings skull. Funderar skarpt på att mig dit om någon vecka... Alla boende och turtips mottages gärna/e

[RR] Lago di Garda - 07
Kaijan skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Liiite väl nära kanten för mig. Annars
> > fantstiskt !
> >
> > //Skogling
>
>
> Tänkte samma sak.Fick lite fjärilar i magen bara
> av att kolla bilderna

Samma sak här... första tanken var att där skulle jag gått med cykeln och strykit bergväggen...

[RR] Lago di Garda - 07
Kolla vad trevligt! Hade helt missat den här tråden (nu kan man iofs. argumentera att det var bra för att slippa bli sugen).

Gardasjön verkar vara ett tokbra ställe att bo på när man blivit ekonomiskt oberoende.

[RR] Lago di Garda - 07
Erik Melin skrev:
> Hej! Kan man hyra någon vettig cykel vid
> gardasjön? Tänkte cykla lite stig för
> omväxlings skull. Funderar skarpt på att mig dit
> om någon vecka... Alla boende och turtips
> mottages gärna/e

Vi var i Malcesine sommaren 2004, åkte cyklade på stigarna/vägarna på Monte Baldo sidan. Det går en linbana från Malcesine upp till Monte Baldo. Vid linbanestationen nere i byn låg det en cykeluthyrning där det fanns både FS, HT och Racercyklar, hyrde själv en rätt schysst HT av fabrikat KTM som fungerade bra.

/ Peter

[RR] Lago di Garda - 07
Erik Melin skrev:
> Hej! Kan man hyra någon vettig cykel vid
> gardasjön?

Det finns ett par cykeluthyrare i Torbole, Gardasjöns nordost hörn, men bättre och billigare uthyrare hittar du i Arco ett par km norrut. Den ena ligger vid tennisplanen den andra vid posten. Jag hyrde fyra cyklar där för ett par veckor sedan och fick betala totalt 80 Eurosisar för tre fullgung och en hårdsvans.

[RR] Lago di Garda - 07
När det var dags för sommar semester så var dottern väldigt bestämd på att det skulle vara Italien, så bestämd att hon lyckades övertyga brodern att det var värt tre dagar i bilen. Det går inte så fort när man har husvagn. Därmed var planering av semestern i princip överstökad det enda som återstod var att hitta lämpligaste passet att köra husvagn över alperna samt att hitta en första camping. Valet föll på Brenner-passet och på Italienska turistbyrån fick jag en karta med campingar över Trentino.

Sagt och gjort, vi packade in oss i bil och husvagn och drog iväg, när vi närmade oss Italien så hittade vi en camping i Torbole vid norra ändan av Garda sjön. Dom hade dessutom lediga platser, även om dom var små med svenska mått. Vad som är en normal husvagn i Sverige är väldigt stor ner på kontinenten.

Vi hade bestämt oss för att inte ta med cyklarna i år eftersom att dom drar en del bensin och vi skulle ju åka ganska långt. Tur var det, för då måste vi hyra cyklar vilket gjorde att vi mer ändamålsenliga cyklar istället för familjens blandning av touring hojar och varuhus cyklar.

Det fanns flera uthyrare i Torbole men efter tips av en camping granne åkte vi till Arco istället där vi fick bättre cyklar till ett bättre pris, ett paket pris på 80 Eurosisar för tre fullgung (Cube AMS) och en hårdsvans, det var vad han hade kvar. ett fotbollslag hade varit före oss och rensat marknaden.

Cykelhandlaren ritade in en tur på en karta ...

DSC05112.JPG ht=544

som började på cykelbanor genom vingårdar, olivlundar ...

DSC05114.JPG ht=725

och Kiwiodlingar, (trodde dom bara växte i N.Z.).

Efter ett tag började det gå uppför, väldigt mycket enligt de yngre i familjen, 14 årig pojk och 16 årig flicka, men det blev nog inte mer än typ 200 höjdmeter på hela dagen.

DSC05120.JPG ht=544

Ibland var det både stenigt och brant.

DSC05116.JPG ht=544

Så brant att bara pappa klarade av att cykla!

DSC05122.JPG ht=544

Till slut kom vi alla fall till högsta punkten!

DSC05132.JPG ht=544

Dagens övningar räckte dock gott och väl för att helt köra musten ur ungdomarna. Men efter att ha sovit en snutt under skuggande vinrankor så orkade dom i alla fall nöjda och belåtna cykla hemåt.

Efter turen så ville hela familjen ha varsin ny fullgung, så det blev i princip en ganska dyr tur. Men sonen ska i alla fall få en ny hoj ganska omgående.

Ett par dar senare så valde familjen att prova wind-surfning men jag hyrde cykel istället och gav mig på en tur som förde mig knappt 900 meter över Garda sjön på mestadels före detta bilvägar som var uthuggna ur bergväggen, dock bredare än dom som visas i första inlägget.

När vi efter en dryg vecka drog norrut mot Österrike var vi väldigt nöjda med vår vistelse. Innan vi kom dit hade vi ingen aning om att vi skulle hamna i en surfing och cykel stad som vi klart rekomenderar. Man ska väl dock, som alltid med södra Europa, undvika augusti eftersom att då har de lokal förmågorna semester och det lär vara hyffsat trångt.

[RR] Lago di Garda - 07
Jag är flintisen med vit tröja i putchis inlägg och jag måste tilägga: i 2:a bilden... nej! det växer inte 2 stora kiwis på min haka! och i 4:e bildeen så cyklar inte pappa! (putchi,med svart tröja längst fram) han lutar sig bara på trädet som man ser om man tittar noga!

[RR] Lago di Garda - 07
Hur fint som helst vid Gardasjön! En Scott Reflex 20 i mycket bra skick hyrdes från ett trevligt ställe mellan Riva och Torbole. Den var bra mycket skönare än min GF från 98-99. Vilket kanske säger mer om min gamla GF iofs... Inte helt lätt att hitta roliga tekniska stigar, men när man väl kommit upp på höjderna var klättringen klart värt besväret. /e

Bilagor

• DSC00087 small.JPG
    DSC00087 small.JPG
    33.8 KB · Besök: 34
[RR] Lago di Garda - 07
Fantastiskt vackert men jag får fortfarande känslan av att jag skulle bli helt stel av rädsla för att ramla åt fel håll på de där stigarna med ett stup på ens sidan......

Tapper cykling........ :)

[RR] Lago di Garda - 07
Erik Melin skrev:
> Hur fint som helst vid Gardasjön! En Scott Reflex
> 20 i mycket bra skick hyrdes från ett trevligt
> ställe mellan Riva och Torbole. Den var bra
> mycket skönare än min GF från 98-99. Vilket
> kanske säger mer om min gamla GF iofs... Inte
> helt lätt att hitta roliga tekniska stigar, men
> när man väl kommit upp på höjderna var
> klättringen klart värt besväret. /e