När det var dags för sommar semester så var dottern väldigt bestämd på att det skulle vara Italien, så bestämd att hon lyckades övertyga brodern att det var värt tre dagar i bilen. Det går inte så fort när man har husvagn. Därmed var planering av semestern i princip överstökad det enda som återstod var att hitta lämpligaste passet att köra husvagn över alperna samt att hitta en första camping. Valet föll på Brenner-passet och på Italienska turistbyrån fick jag en karta med campingar över Trentino.
Sagt och gjort, vi packade in oss i bil och husvagn och drog iväg, när vi närmade oss Italien så hittade vi en camping i Torbole vid norra ändan av Garda sjön. Dom hade dessutom lediga platser, även om dom var små med svenska mått. Vad som är en normal husvagn i Sverige är väldigt stor ner på kontinenten.
Vi hade bestämt oss för att inte ta med cyklarna i år eftersom att dom drar en del bensin och vi skulle ju åka ganska långt. Tur var det, för då måste vi hyra cyklar vilket gjorde att vi mer ändamålsenliga cyklar istället för familjens blandning av touring hojar och varuhus cyklar.
Det fanns flera uthyrare i Torbole men efter tips av en camping granne åkte vi till Arco istället där vi fick bättre cyklar till ett bättre pris, ett paket pris på 80 Eurosisar för tre fullgung (Cube AMS) och en hårdsvans, det var vad han hade kvar. ett fotbollslag hade varit före oss och rensat marknaden.
Cykelhandlaren ritade in en tur på en karta ...
som började på cykelbanor genom vingårdar, olivlundar ...
och Kiwiodlingar, (trodde dom bara växte i N.Z.).
Efter ett tag började det gå uppför, väldigt mycket enligt de yngre i familjen, 14 årig pojk och 16 årig flicka, men det blev nog inte mer än typ 200 höjdmeter på hela dagen.
Ibland var det både stenigt och brant.
Så brant att bara pappa klarade av att cykla!
Till slut kom vi alla fall till högsta punkten!
Dagens övningar räckte dock gott och väl för att helt köra musten ur ungdomarna. Men efter att ha sovit en snutt under skuggande vinrankor så orkade dom i alla fall nöjda och belåtna cykla hemåt.
Efter turen så ville hela familjen ha varsin ny fullgung, så det blev i princip en ganska dyr tur. Men sonen ska i alla fall få en ny hoj ganska omgående.
Ett par dar senare så valde familjen att prova wind-surfning men jag hyrde cykel istället och gav mig på en tur som förde mig knappt 900 meter över Garda sjön på mestadels före detta bilvägar som var uthuggna ur bergväggen, dock bredare än dom som visas i första inlägget.
När vi efter en dryg vecka drog norrut mot Österrike var vi väldigt nöjda med vår vistelse. Innan vi kom dit hade vi ingen aning om att vi skulle hamna i en surfing och cykel stad som vi klart rekomenderar. Man ska väl dock, som alltid med södra Europa, undvika augusti eftersom att då har de lokal förmågorna semester och det lär vara hyffsat trångt.