[RR] Lätt touring i Alperna.
Nu är jag ute och far igen. Årets Mogast går mycket tidigare än ifjol. Jag hann inte med lika mycket cyklande innan (Tack april och majvädret ??
) så tanken är att cykla mig i form nu veckan innan.
Men allt börjar med en packad cykel.
Sen tog jag tåg, buss och tåg igen till Holzkirchen strax utanför Munchen.
Där började uppvärmningen med några mil plattåka innan alperna börjar torna upp sig. Men det gömmer sig lite trevliga överraskningar även på "platten"
Siktet var inställt på Kufstein, Kitzbuhel och Kitzbuhler Horn. https://goo.gl/maps/9AWHbh1fNZuDYkqt7
Södra Bayern firade EU-valet med att gå man ur huse i dirndl och lederhosen.
Även getterna var väl representerade.
Efter gränspassagen till Österrike är det uppenbart att man närmar sig bergen.
På den här gasthausen fick jag inte plats, det verkar poppis att bo med getter.
Men det gör inget, jag har utsikt över borgen istället.
När jag kom till Kufstein och hittat nånstans att bo dumpades packningen och jag fortsatte mot Kitzbuhler Horn. Äntligen berg!
Men när jag kom fram och började klättra märkte jag ganska omgående att jag hade 10 mil i benen, en frukost, en macka och två bananer som skaffning senaste dygnet och inte sovit jättebra på bussen. Det gick segt värre. Det är brant och man får ingen respit.
Den första bommen passerades utan större fundering.
När jag började närma mig snögränsen var jag flera gånger tvungen att ta en paus och kontemplera närmaste framtiden.
Jag fick till slut hjälp på traven av en bom där det stod om lavinfara på utrikiska. Det såg "jättefarligt" (khm) ut, så jag var "tvungen" att vända. Tyvärr.
Rullade tillbaka till Kitzbuhel på några minuter och jagade rätt på stans bästa schnitzel. Med en radler därtill. Plötsligt var allt ok igen.
På vägen hem fick jag lära mig att man inte ska låta hundar bajsa ihjäl kossor.
Samt att även om det är väl skyltat är det inte alla bilister som orkar vrida på ratten.
I morgon drar jag sydvästvart mot Italien, vi får se hur långt jag kommer. Vädret verkar bli ganska kasst måndag kväll till onsdag em, inte helt optimalt för en solskenscyklist som mig.
Men allt börjar med en packad cykel.
Sen tog jag tåg, buss och tåg igen till Holzkirchen strax utanför Munchen.
Där började uppvärmningen med några mil plattåka innan alperna börjar torna upp sig. Men det gömmer sig lite trevliga överraskningar även på "platten"
Siktet var inställt på Kufstein, Kitzbuhel och Kitzbuhler Horn. https://goo.gl/maps/9AWHbh1fNZuDYkqt7
Södra Bayern firade EU-valet med att gå man ur huse i dirndl och lederhosen.
Även getterna var väl representerade.
Efter gränspassagen till Österrike är det uppenbart att man närmar sig bergen.
På den här gasthausen fick jag inte plats, det verkar poppis att bo med getter.
Men det gör inget, jag har utsikt över borgen istället.
När jag kom till Kufstein och hittat nånstans att bo dumpades packningen och jag fortsatte mot Kitzbuhler Horn. Äntligen berg!
Men när jag kom fram och började klättra märkte jag ganska omgående att jag hade 10 mil i benen, en frukost, en macka och två bananer som skaffning senaste dygnet och inte sovit jättebra på bussen. Det gick segt värre. Det är brant och man får ingen respit.
Den första bommen passerades utan större fundering.
När jag började närma mig snögränsen var jag flera gånger tvungen att ta en paus och kontemplera närmaste framtiden.
Jag fick till slut hjälp på traven av en bom där det stod om lavinfara på utrikiska. Det såg "jättefarligt" (khm) ut, så jag var "tvungen" att vända. Tyvärr.
Rullade tillbaka till Kitzbuhel på några minuter och jagade rätt på stans bästa schnitzel. Med en radler därtill. Plötsligt var allt ok igen.
På vägen hem fick jag lära mig att man inte ska låta hundar bajsa ihjäl kossor.
Samt att även om det är väl skyltat är det inte alla bilister som orkar vrida på ratten.
I morgon drar jag sydvästvart mot Italien, vi får se hur långt jag kommer. Vädret verkar bli ganska kasst måndag kväll till onsdag em, inte helt optimalt för en solskenscyklist som mig.