[RR] LVG - Bland vingårdar i Italien Del 1

IngvarW

Aktiv medlem
Hej, tänkte jag skulle förmedla lite svammel samt bilder från cykling i Italien.

All eventuell information som ser ut som fakta kan vara totalt fel men det skyller jag på tre veckors badande, vingårdsbesökande och cyklande, om än inte samtidigt.

Vi befinner oss i Marche och då närmare bestämt i provinsen Ascoli Piceno. Provinsen har som slogan "Italys best kept secret" och det stämmer nog bra för när vi säger att vi är i Marche eller Ascoli har folk ingen aning om var det ligger, (söder om Rimini vid Adriatiska havet). Vi startar från bergsbyn Ripatransone som ligger på 500m höjd, bara 15 minuter från havet. Landskapet är böljande och vidsträckt med fantastisk utsikt upp mot bergen som tillhör Appeninerna.

Skall man ut och cykla när temperaturen lovar 34 grader mitt på dagen får man börja tidigt. Här är för övrigt utsikten från vår terrass.
20150727_062327.jpg

Frukosten blev kanske lite spartansk.
20150727_062817.jpg

Bra med passande klädsel. Skomärket sägs vara vanligt i Italien enligt min lokale LBS.
20150727_063210.jpg

Ner i Vinkällaren, inte mycket vin här.
20150726_095011.jpg

Desto högre värde på cyklarna. Jag tar nog min vanliga så slipper jag göra en bikefit så här klockan 0645.
20150726_094915.jpg

OK, nu är jag redo, ser ut att bli en fin morgon. Cykel mot räcke. Nu är det nedför som gäller, bara att välja antalet höjdmetrar man skall åka i 55 blås.
20150727_064121.jpg

Efter första svängen har vi skyltning mot närmaste vingård - Le Caniette. De producerar ett stort antal flaskor per år och finns även på systembolaget med 2 röda och en vit variant. Vingården har anor från början av 1900-talet och har även den lyxigaste vinprovningsanläggningen i området.
20150727_064252.jpg

När jag ändå var i närheten kan jag inte undslippa er en bild på detta kloster. Här inne är de passionerade minst sagt och det sägs att damerna som bor innanför murarna bara kan prata med varandra 15 minuter om dagen. Det stället passar inte min fru kan jag lugnt säga.
20150727_064421.jpg

Men nu är det dags att börja cykla. Efter någon km efter flera serpentinkurvor och 121 meter neråt är vi i första korsningen. Området är bra skyltat även om de ofta snålar på avståndssiffror. Bra om man lär sig namnen på de närmaste byarna.
20150727_064934.jpg

Vi kör mot Cossignano som är närmaste by en mil västerut. Först är det nedför i 4,65km och den här utsikten blir man aldrig trött på. Solen har knappt kommit upp.
20150727_065530.jpg

Bevis på att jag cyklar.
20150727_065642.jpg

Kurvor och stenhus har de gott om här i Marche.
20150727_065735.jpg

Här har vi så några av de miljontals vinodlingar som man kan passera när man cyklar.
20150727_065921.jpg

I Marche och Ascoli odlar de många olika druvor men Montepulciano och Sangiovese är nog de vanligaste. De har hittat på en blandning de kallar för Rosso Piceno som de flesta odlare har i sitt sortiment och de baseras just på de druvorna och har även en del regler för hur vinet skall tillverkas.
20150727_070005.jpg

Nästa vingård strax innan Cossignano. De större vingårdarna har anställda som tar hand om besökarna, ger korta föreläsningar om vinproduktionen samt korkar upp vin för provning. På de mindre vingårdarna är det någon i familjen som gladeligen och gärna på italienska berättar massor av information om gården, druvor, produktionen, etc. Ofta blir det en form av happening på de mindre gårdarna, vi har blivit bjudna på korv och massor av vin, tappat vin direkt ur cisterner, tittat på hundvalpar, fått det lokala museet öppnat för en runda, väckt klart berusad son, (han skyllde på att det var lördag), mm. Man kan inte lämna en vingård utan att handla så det blir nog en del vin till källaren till slut.
20150727_070735.jpg

I Cossignano cyklar jag direkt upp på det lilla utsiktstorget och här har de förstås haft något event. Italien har cirka 8000 kommuner och varje kommun hittar på en massa saker, speciellt på sommaren, för att glädja befolkningen och locka besökare. Är det inte mat- och vinfestival så är det någon form av kulturevent med musik och teater. Även vingårdarna hittar på grejer och på gården Colli Ripani lyssnade vi på rockmusik och drack gratis vin med kanske 1000 andra personer en kväll. Polisen var där och skötte parkeringen, kändes tryggt.
20150727_071925.jpg

Mer utsikt, här från lilla torget ser man även min fortsatta väg för cykelturen.
20150727_071833.jpg

Odlar man inte vin så kan man köra solrosor. Alla rosor tittar ofta åt samma håll, där är det verkligen disciplin.
20150727_072427.jpg

Den här skylten kanske inte behövs. Har man inte märkt att det är kurvor så är det nog dags att byta ut föraren.
20150727_073325.jpg

Jag cyklar på och bara en mil från Cossignano ligger Montalto Delle Marche. Nu går det lite uppåt och snart är vi på 500m höjd igen.
20150727_074009.jpg

Självklart har varje bergsby någon historisk anspelning. Bakom skylten ligger för övrigt en restaurang där vi åt en braklunch med massor av antipasto, pasta och sedan kött. Allt vin i lagom mängd ingick i det facila priset 25 Euro. Vi rullade därifrån, utan cyklar.
20150727_074239.jpg

Montalto har ett trevligt torg med fler caféer och affärer. Jag rullar dock vidare...
20150727_075154.jpg

Till Rotella dit det behagligt nog är nedför i fina kurvor.
20150727_082242.jpg

Smyger in till läskiga cafégubben som ser ut som om han är med i någon sliskig filminspelning, han får dock inte vara med på bild, kanske hänger han här.... En taktik som svensk är att yttra orden "Sono Svedese". Det är bra så att man inte misstas för att vara tysk. De flesta av byarna har monument över stupade italienare i de två världskrigen och just tyskar är inte alltid så jättepopulära - sägs det.
20150727_083418.jpg

Min taktik gick bra och jag fick en cappuccino för 1,2 Euro, dagens första men inte alls den sista. Att beställa en cappuccino efter lunch ger ofta en del blickar men man får alltid sin kopp. Italienarna dricker med mjölk endast på morgonen, om ens då. Biter man i ena änden av briochen brukar det spruta ut gul kräm i den andra så man får vara lite försiktig. Bra med lite kalorier när man cyklar.
20150727_082758.jpg

Ups. Nu kom jag upp i maximala antalet bilder, del två kommer snart....

Kör vidare och kommer snart upp på högre höjd igen, här har vi en samling solrosor av annat slag + Cykel mot solfångargrind.
20150727_090925.jpg

Här har vi en annan by, Offida, som förstås har en massa vingårdar i närheten plus att gården Ciu Ciu har ett vinprovningshus inne på torget.
20150727_091451.jpg

Nu kanske ni tröttnat på landskapsbilder och vill se fina kurvor?
20150727_091143.jpg

En till.
20150727_091154.jpg

Å så en hårnål.
20150727_094400.jpg

Mer vinodling.
20150727_094417.jpg

Ledsna solrosor + cykel mot åkersida.
20150727_095322.jpg

Den här hårnålen är nog coolast, i alla fall med tanke på husets placering.
20150727_095922.jpg

Tillbaks till utgångspunkten Ripatransone. Många gamla hus finns det, här har vi kommunhuset.
20150727_110413.jpg

Skönt med en dusch (tyvärr lite suddig bild), värmen steg en del, speciellt sista 400 höjdmeterna som skulle konsumeras innan jag var åter i Ripa. Vår Italienska byggmästare blev för övrigt lite förundrad när vi ville ha mosaiken på vertikalen i duschen. För att inte tala om när vi två män kom ned utan fruarna och skulle välja alla golv och väggfärger, men det är en annan historia.
20150727_101839.jpg

Så blev det lite bättre frukost, och se, nu ännu mer sol idag också...! Hoppas semester aldrig tar slut..
20150727_104314.jpg

Tillsammans med ett annat 55+ par har vi köpt en nyproducerad lägenhet i ett gammalt stenhus från 1500-talet. Har det som semesterboende. Måste nog jobba några år till i huvudstaden innan det går att vara där längre perioder....

Senast ändrad:
Lysande! Fick lite välbehagliga ryckningar i italiencyklingsbenen.

Har du varit bort något mot de högre bergen åt väst/sydväst?

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Lysande! Fick lite välbehagliga ryckningar i
> italiencyklingsbenen.
>
> Har du varit bort något mot de högre bergen åt
> väst/sydväst?

Näe, har saknat sällskap för längre turer. Har som mest kört runt berget norr om Ascoli Piceno, en tur på 8 mil. Gran Sasso som är med i boken Bergtagen får man väl knäppa någon gång men då är det läge att köra bil till foten av berget. Jag brukar komma upp i 2500 höjdmetrar som mest på en runda. Drar man direkt ner i en dal går det att åka platt och utmed havet är det förstås platt. Fast bor man i en bergsby är det alltid uppför när man skall hem, haha.

bigmollo skrev:
> Fantastiskt. Cykel och vin i perfekt kombo.

+1!

IngvarW skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lysande! Fick lite välbehagliga ryckningar i
> > italiencyklingsbenen.
> >
> > Har du varit bort något mot de högre bergen
> åt
> > väst/sydväst?
>
> Näe, har saknat sällskap för längre turer. Har
> som mest kört runt berget norr om Ascoli Piceno,
> en tur på 8 mil. Gran Sasso som är med i boken
> Bergtagen får man väl knäppa någon gång men
> då är det läge att köra bil till foten av
> berget. Jag brukar komma upp i 2500 höjdmetrar
> som mest på en runda. Drar man direkt ner i en
> dal går det att åka platt och utmed havet är
> det förstås platt. Fast bor man i en bergsby är
> det alltid uppför när man skall hem, haha.

Äh, det är väl bara att antingen sätta på en rejäl sadelväska/styrväska på cykeln eller ta en ryggsäck på ryggen och köra en tvådagarstur. Gran Sasso är f.ö. riktigt vackert. Var där i mitten av maj, men fick vända ca 6 km från toppen p.g.a. att vägen var täckt av snö!

Dalkörning och cykling längs kusten är i mina ögon något man möjligen kan ägna sig åt i rent transportsyfte. I min värld är i alla fall backarna och det kuperade gröna landskapet huvudskälen till att man åker till Italien för att cykla.

> GoranS
>
> Dalkörning och cykling längs kusten är i mina
> ögon något man möjligen kan ägna sig åt i
> rent transportsyfte. I min värld är i alla fall
> backarna och det kuperade gröna landskapet
> huvudskälen till att man åker till Italien för
> att cykla.

Det håller jag med om. Men av taktiska skäl när damer är med som bara har några mil i benen så kan man köra lite lagtempo på platten svagt utför i en dal mot havet i 37km/h. Då kan alla få känna på lite fart :-). Faktiskt är vägarna utmed havet fullproppade av Italienare på söndagar, verkar som om de nästan tröttnat på höjdmetrar.

GoranS skrev:
>
> Äh, det är väl bara att antingen sätta på en
> rejäl sadelväska/styrväska på cykeln eller ta
> en ryggsäck på ryggen och köra en
> tvådagarstur. Gran Sasso är f.ö. riktigt
> vackert. Var där i mitten av maj, men fick vända
> ca 6 km från toppen p.g.a. att vägen var täckt
> av snö!
>

Varifrån utgick du då och hur såg turen ut?

När vi ändå är inne på flerdagarsturer, dagen efter jag kom hem från Italien drog jag till Danmark och cyklade Köpenhamn - Stockholm på fyra dagar tillsammans med 3 ungtuppar, men det är en annan RR... :-)

Ser riktigt nice ut! =)

Cykla serpor är kul.

Maximalt två vingårdar per dag va, sen är ryggfickorna fulla?

/Micke

IngvarW skrev:
> GoranS skrev:
> >
> > Äh, det är väl bara att antingen sätta på
> en
> > rejäl sadelväska/styrväska på cykeln eller
> ta
> > en ryggsäck på ryggen och köra en
> > tvådagarstur. Gran Sasso är f.ö. riktigt
> > vackert. Var där i mitten av maj, men fick
> vända
> > ca 6 km från toppen p.g.a. att vägen var
> täckt
> > av snö!
> >
>
> Varifrån utgick du då och hur såg turen ut?

Spar svaret på den frågan till en RR som dyker upp någon gång under hösten ... ;-)

Härligt! Fick några dagar på cykel när vi semestrade i Umbrien tidigare i somras. Kanske skulle lägga upp en sen RR jag å? Problemet var att varenda gång jag hänförd stannade för att fota det vackraste jag sett (typ efter varje kurva) blev resultatet inte i närheten av verkligheten...

Umbrien var vi faktiskt och cyklade i förra sommaren. Utgick från Assisi. Iof cyklade jag inte pga krasch på Södertälje GranFondo strax innan så det fick bli vespa för mig haha. De andra cyklade till byar i närheten, dock hade vi hyrt damtrallor den gången så det blev inga långa rundor. Finns vingårdar där också för den delen :-)...

AndresVH:
Tycker absolut att du ska lägga upp en RR. Umbrien är inte det vanligaste cykelresmålet och det är alltid kul med lite "ovanligare ställen". Inget fel på Mallis och GC, det är trevligt att se bilder därifrån också, men det är oftare igenkänning än "ah, det stället skulle jag också vilja åka och cykla på"-känsla.

Känner f.ö. igen det där med bilderna. I mitt fall skulle nog en fotokurs och lite mer eftertanke förbättra det. Å andra sidan tas en hel del bilder i farten och då får det bli vad det blir. Ett annat ständigt problem är att få (branta) uppförsbackar att se ut som annat än platta.

Tillbaka
Topp