[RR, lvg] En midsommarvecka i Norge (nu komplett)
GoranS sa:Inte alltför ofta man stöter på en rondell i en tunnel!
Du har alltså inte åkt tunnel i Täby så ofta?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GoranS sa:Inte alltför ofta man stöter på en rondell i en tunnel!
JLarsson sa:GoranS sa:Inte alltför ofta man stöter på en rondell i en tunnel!
Du har alltså inte åkt tunnel i Täby så ofta?
DeLiQ sa:GoranS sa:DeLiQ sa:Väldigt trevlig rapport.
Frugan och jag påbörjade för några år sedan en liknande tur i mitten av juli. Då hade vi med oss både racer och MTB.
Tyvärr hann vi bara med ett par nätter vid Skei innan vi tvingades avbryta på grund av att min mor blivit allvarligt sjuk.
Annars hade vi fortsatt med en rundtur inte alls olik den ni gjorde.
Trist att behöva avbryta semestern, men vissa saker är trots allt viktigare än cykling. Hann ni köra någon trevlig backe som du kan tipsa om?
Jag åkte igenom Skei när jag åkte Viking Tour. Den etappen gick från Viksøyri till strax norr om Sandane. Vi körde tre stigningar den dagen: a) över Gaularfjell, b) en backe mellan Haukedalsvatnet och Holsavatnet, samt c) uppför backen norr om Byrkjelo. Tidtagningen slutade på toppen av den sista och sen var det transportsträcka tillbaka ner och bort till boendet. Men de tre stigningarna är de enda jag kört i hygglig närhet av Skei.
Det finns visst flera Skei...
"Vårt" Skei var vid Skeikampen Alpinsenter ca 4 mil norr om Lillehammer. Den enda landsvägsrundan vi hann göra gick över Segalstad ner till Lillehammer och sedan tillbaka via Hafjell och Tretten.
Det fanns massor av fina MTB-leder runt Skeikampen, men vi hann som sagt inte med så många som tänkt.
clnr sa:Cykelsuget infann sig efter den här tråden. Är i behov av berg och fina vyer nu! Måste bara skaffa kondis igen.
GoranS sa:Och även om norska kronan fallit är Norge fortfarande för en svensk i många avseenden är dyrt. Om man är några stycken och delar på en hytte och kör självhushåll går det att klara sig riktigt skapligt undan. Med lite planering kan man bo riktigt skapligt för 150-250 kronor per natt och person beroende på hur många man är som delar på kostnaderna.
GoranS sa:1) Vädret är osäkert. Svenskt sommarväder är förvisso inget att lita på Norge är nog värre i det avseendet. Dessutom, om man vill cykla backar så kommer man typiskt upp på lite högre höjd och där är det normalt sett kallare. Så man bör i alla fall se till att ha med sig ordentligt med kläder.
.
Bele sa:GoranS sa:Och även om norska kronan fallit är Norge fortfarande för en svensk i många avseenden är dyrt. Om man är några stycken och delar på en hytte och kör självhushåll går det att klara sig riktigt skapligt undan. Med lite planering kan man bo riktigt skapligt för 150-250 kronor per natt och person beroende på hur många man är som delar på kostnaderna.
Sen ni åkte har kursen gått upp ca 10%. I somras låg den på en av de lägsta nivåerna under hela 2000-talet. Jag som sedan flera år har varit sugen på Norge försökte få med några kompisar, men valet föll på alperna (jag argumenterade i och för sig för både och).
Nu verkar dock inte crosskursen vara avgörande, utan snarare själva prisnivån. Jag som äter väldigt mycket känner en viss oro att det skulle bli mycket dyrt om man blev tvungen/valde att äta ute en del. Kan du speca lite vad uteätande kostar (utöver omeletten för 150 nok)? Andra poster utöver mat och boende som riskerar att dra iväg ordentligt?
Bele sa:GoranS sa:1) Vädret är osäkert. Svenskt sommarväder är förvisso inget att lita på Norge är nog värre i det avseendet. Dessutom, om man vill cykla backar så kommer man typiskt upp på lite högre höjd och där är det normalt sett kallare. Så man bör i alla fall se till att ha med sig ordentligt med kläder.
.
Är vädret alltid växlande? Har för mig att de även kan ha perioder med stabila högtryck. Finns det risk att bergen ändå är omslutna moln? Måste boende bokas i förväg? När är den vädermässigt stabilaste perioden?
2009 var vi på till Norge, men det blev Sälen pga osäker väderprognos. I Sälen hade vi en del regn, så det var nog lika bra att vi stannade i Sverige. Dessutom låg växelkursen rätt högt då (jfr föregående inlägg).
GoranS sa:Vad gäller boende så beror det nog på ställe, tid på året och hur mkt jobb man är villig att lägga ner på att leta boende på plats och hur stort sökområde man har. Jag tycker att det är lugnare att veta var man ska bo och inte behöva ha den osäkerheten. På många ställen vi var har jag känslan av att det fanns ledigt boende.
Hasse#7 sa:Alltigenom fantastiskt! Jag hämtade min son för att visa. Han scrollade lite snabbt, flinade, backade till starten. Drog igång Sound of the Shire och följde reportaget bild för bild till slutet. Fem tummar upp av fem från mig som cyklar och nästan sex tummar från sonen som inte cyklar. Musiken tillförde faktiskt en hel del extra. Tackar för denna resa.
GoranS sa:Hasse#7 sa:Alltigenom fantastiskt! Jag hämtade min son för att visa. Han scrollade lite snabbt, flinade, backade till starten. Drog igång Sound of the Shire och följde reportaget bild för bild till slutet. Fem tummar upp av fem från mig som cyklar och nästan sex tummar från sonen som inte cyklar. Musiken tillförde faktiskt en hel del extra. Tackar för denna resa.
Kul att ni gillade RR:en. Men borde man inte ta t.ex. Peer Gynt för att få genuint norska vibbar?
GoranS sa:Hasse#7 sa:Alltigenom fantastiskt! Jag hämtade min son för att visa. Han scrollade lite snabbt, flinade, backade till starten. Drog igång Sound of the Shire och följde reportaget bild för bild till slutet. Fem tummar upp av fem från mig som cyklar och nästan sex tummar från sonen som inte cyklar. Musiken tillförde faktiskt en hel del extra. Tackar för denna resa.
Kul att ni gillade RR:en. Men borde man inte ta t.ex. Peer Gynt för att få genuint norska vibbar?
JLarsson sa:GoranS sa:Hasse#7 sa:Alltigenom fantastiskt! Jag hämtade min son för att visa. Han scrollade lite snabbt, flinade, backade till starten. Drog igång Sound of the Shire och följde reportaget bild för bild till slutet. Fem tummar upp av fem från mig som cyklar och nästan sex tummar från sonen som inte cyklar. Musiken tillförde faktiskt en hel del extra. Tackar för denna resa.
Är inte Peer Günt från Finland? ;)
Edit: flrtydligande
GoranS sa:Har tyvärr dålig uppfattning om hur mkt en cross hjälper på asfalt med dålig beläggning. Längsgående sprickor känns som de borde vara rätt läskiga även med en cross.
GoranS sa:Ett krav på separata sovrum är, i alla fall om man ska ha hytter, inte idealiskt om man samtidigt vill hålla nere kostnaderna. Jag har dålig koll på enkelrumsboenden så jag passar på hur man bäst lägger upp det med ett sådant krav att ta hänsyn till. Då självhushåll visserligen innebär att man blir tvungen att ta hand om matlagning och inköp ger det också en tidsmässig frihet som man inte riktigt får om man bara har ett rum och är tvungen att anpassa sig till de tider som matställen/boende har för ätande.
Bele sa:GoranS sa:Har tyvärr dålig uppfattning om hur mkt en cross hjälper på asfalt med dålig beläggning. Längsgående sprickor känns som de borde vara rätt läskiga även med en cross.
Om vi antar en ganska lika ramgeometri så beror det mest på däckets bredd, mönster mm, men det blir något bekvämare och kanske lite tryggare. Längsgående sprickor är läskiga även med en cross.