[RR, lvg] En midsommarvecka i Norge (nu komplett)

JLarsson sa:
GoranS sa:
Inte alltför ofta man stöter på en rondell i en tunnel!

Du har alltså inte åkt tunnel i Täby så ofta?

Tänkte inte på det. Om du menar den man kör igenom i början/slutet av t.ex. 20 och 30-milaren från Täby ju en lite annan typ av väg än det är i detta fall där det rör sig om en riksväg långt ifrån någon tätort.

DeLiQ sa:
GoranS sa:
DeLiQ sa:
Väldigt trevlig rapport.
Frugan och jag påbörjade för några år sedan en liknande tur i mitten av juli. Då hade vi med oss både racer och MTB.
Tyvärr hann vi bara med ett par nätter vid Skei innan vi tvingades avbryta på grund av att min mor blivit allvarligt sjuk.
Annars hade vi fortsatt med en rundtur inte alls olik den ni gjorde.

Trist att behöva avbryta semestern, men vissa saker är trots allt viktigare än cykling. Hann ni köra någon trevlig backe som du kan tipsa om?

Jag åkte igenom Skei när jag åkte Viking Tour. Den etappen gick från Viksøyri till strax norr om Sandane. Vi körde tre stigningar den dagen: a) över Gaularfjell, b) en backe mellan Haukedalsvatnet och Holsavatnet, samt c) uppför backen norr om Byrkjelo. Tidtagningen slutade på toppen av den sista och sen var det transportsträcka tillbaka ner och bort till boendet. Men de tre stigningarna är de enda jag kört i hygglig närhet av Skei.

Det finns visst flera Skei...
"Vårt" Skei var vid Skeikampen Alpinsenter ca 4 mil norr om Lillehammer. Den enda landsvägsrundan vi hann göra gick över Segalstad ner till Lillehammer och sedan tillbaka via Hafjell och Tretten.
Det fanns massor av fina MTB-leder runt Skeikampen, men vi hann som sagt inte med så många som tänkt.

Name overloading borde förbjudas! Skapar bara missförstånd. ;-)

Cykelsuget infann sig efter den här tråden. Är i behov av berg och fina vyer nu! Måste bara skaffa kondis igen.

Behöver grundkondis med annars slår astman till hårt. Och jag har upptäckt att ju mer vältränad jag är, desto roligare är det att cykla i berg. Jag tar det som motivation för inomhusintervallerna.

OK, astma låter inte så kul. Håller med om att bergscykling är roligare ju bättre skick man är i.

GoranS sa:
Och även om norska kronan fallit är Norge fortfarande för en svensk i många avseenden är dyrt. Om man är några stycken och delar på en hytte och kör självhushåll går det att klara sig riktigt skapligt undan. Med lite planering kan man bo riktigt skapligt för 150-250 kronor per natt och person beroende på hur många man är som delar på kostnaderna.

Sen ni åkte har kursen gått upp ca 10%. I somras låg den på en av de lägsta nivåerna under hela 2000-talet. Jag som sedan flera år har varit sugen på Norge försökte få med några kompisar, men valet föll på alperna (jag argumenterade i och för sig för både och).

Nu verkar dock inte crosskursen vara avgörande, utan snarare själva prisnivån. Jag som äter väldigt mycket känner en viss oro att det skulle bli mycket dyrt om man blev tvungen/valde att äta ute en del. Kan du speca lite vad uteätande kostar (utöver omeletten för 150 nok)? Andra poster utöver mat och boende som riskerar att dra iväg ordentligt?

GoranS sa:
1) Vädret är osäkert. Svenskt sommarväder är förvisso inget att lita på Norge är nog värre i det avseendet. Dessutom, om man vill cykla backar så kommer man typiskt upp på lite högre höjd och där är det normalt sett kallare. Så man bör i alla fall se till att ha med sig ordentligt med kläder.

.

Är vädret alltid växlande? Har för mig att de även kan ha perioder med stabila högtryck. Finns det risk att bergen ändå är omslutna moln? Måste boende bokas i förväg? När är den vädermässigt stabilaste perioden?

2009 var vi på till Norge, men det blev Sälen pga osäker väderprognos. I Sälen hade vi en del regn, så det var nog lika bra att vi stannade i Sverige. Dessutom låg växelkursen rätt högt då (jfr föregående inlägg).

Bele sa:
GoranS sa:
Och även om norska kronan fallit är Norge fortfarande för en svensk i många avseenden är dyrt. Om man är några stycken och delar på en hytte och kör självhushåll går det att klara sig riktigt skapligt undan. Med lite planering kan man bo riktigt skapligt för 150-250 kronor per natt och person beroende på hur många man är som delar på kostnaderna.

Sen ni åkte har kursen gått upp ca 10%. I somras låg den på en av de lägsta nivåerna under hela 2000-talet. Jag som sedan flera år har varit sugen på Norge försökte få med några kompisar, men valet föll på alperna (jag argumenterade i och för sig för både och).

Nu verkar dock inte crosskursen vara avgörande, utan snarare själva prisnivån. Jag som äter väldigt mycket känner en viss oro att det skulle bli mycket dyrt om man blev tvungen/valde att äta ute en del. Kan du speca lite vad uteätande kostar (utöver omeletten för 150 nok)? Andra poster utöver mat och boende som riskerar att dra iväg ordentligt?

Ja, vi hade onekligen lite tur valutamässigt.

Äter man ute är det dyrt. Utöver omeletten och några fika var det enda vi åt ute pizza och cola i Sogndal. Har jag för mig gick på 180 NOK. Genom att vi hade boende med kök så skötte vi oss huvudsakligen själva matmässigt. Dessutom hade vi med oss en del mat från Sverige så det höll ytterligare nere matkontot. Mat i affärerna är också påtagligt dyrare än i Sverige. Hur stor skillnaden är beror rätt mycket på vad det är för mat, men 50% upp är inte orimligt.

Bensinen var obetydligt dyrare än i Sverige just när vi var där. På en del ställen är det färjor och ofta är man tvungen att betala för dessa. För de färjor vi åkte (10-15 min) låg kostnaden på runt hundralappen per bil med tre personer. Boendet kan man som sagts få rätt billigt om bor i hytter, i alla fall om man är några stycken som delar på kostnaden.

Bele sa:
GoranS sa:
1) Vädret är osäkert. Svenskt sommarväder är förvisso inget att lita på Norge är nog värre i det avseendet. Dessutom, om man vill cykla backar så kommer man typiskt upp på lite högre höjd och där är det normalt sett kallare. Så man bör i alla fall se till att ha med sig ordentligt med kläder.

.

Är vädret alltid växlande? Har för mig att de även kan ha perioder med stabila högtryck. Finns det risk att bergen ändå är omslutna moln? Måste boende bokas i förväg? När är den vädermässigt stabilaste perioden?

2009 var vi på till Norge, men det blev Sälen pga osäker väderprognos. I Sälen hade vi en del regn, så det var nog lika bra att vi stannade i Sverige. Dessutom låg växelkursen rätt högt då (jfr föregående inlägg).

Har inte exakt koll på vädret, men visst kan det vara bra i perioder. Medelnederbörden och antalet nederbördsdagar har jag dock fått för mig på många ställen är högre i Norge än i Sverige. Förklaringen jag kan tänka mig är att lågtrycken som ofta kommer från Atlanten hinner tappa sitt regn över Norge innan det kommer in över Sverige. Vad gäller stabila högtryck misstänker jag att det inte är någon jätteskillnad mot Sverige. Vet att när jag var uppe vid Lofoten för runt 30 år sen var det ytterst lite regn. Å andra sidan sa lokalbefolkningen att det var de bästa sommarveckorna i mannaminne däruppe.

T.ex. Dalsnibba kan jag tänka mig att det inte är helt ovanligt att den kan ligga insvept i moln s.a. man tappar utsikten. Känns dock som att det borde vara betydligt mindre risk vid stabila högtryck.

Vad gäller boende så beror det nog på ställe, tid på året och hur mkt jobb man är villig att lägga ner på att leta boende på plats och hur stort sökområde man har. Jag tycker att det är lugnare att veta var man ska bo och inte behöva ha den osäkerheten. På många ställen vi var har jag känslan av att det fanns ledigt boende.

GoranS sa:
Vad gäller boende så beror det nog på ställe, tid på året och hur mkt jobb man är villig att lägga ner på att leta boende på plats och hur stort sökområde man har. Jag tycker att det är lugnare att veta var man ska bo och inte behöva ha den osäkerheten. På många ställen vi var har jag känslan av att det fanns ledigt boende.

Just midsommarveckan skulle jag kunna tänka mig att det är mindre tryck. Hur långt i förväg bokade ni och vad betalade ni för olika boendeformer? Vad är det för standard på en hytte? Finns det privata bostäder att hyra?

Måste för övrigt säga att nu är jag ännu mer sugen på att cykla i norge, men inser också att det troligen kräver ganska mycket planering för att bli bra och inte apdyrt. Får skicka länken till polarna och sen bedriva en övertalningskampanj :-)

Vad vi gjorde och vad man behöver göra är nog två ganska skilda saker. Jag ogillar att lämna saker till sista minuten så jag bokade i början av mars. Sen var det ett boende (Dalen Gaard ovanfrö Geiranger) som jag bokade via mejl, men inte fick någon bekräftelse från trots ett par påstötningar. När jag sedan hörde av mig någon vecka innan för att höra om de accepterade kort (finns en risk att de bara tar cash om man är lite ute i obygden) fick jag bara ett ytterst korthugget svar att de var fullbokade. Lyckades dock hitta ett alternativt boende. Var dock vissa boenden som jag kontaktade som var fullbokade redan i mars, så jag blev inte riktigt klok på hur lätt/svårt det skulle vara att få tag i boende.

Standarden mellan hytter varierar enormt. Finns en del äldre väldigt enkla, men i gengäld också rätt billiga hytter och på vissa ställen finns det riktigt fina och välutrustade hytter. Alla hytter vi hyrde var utrustade med dusch och fullt kök och hade (minst) två sovrum (utom en).

De priser vi betalade var:
1) Hageseter hyttegrend, 1050 NOK. Hade nog gått att sova 5 pers i hytten. Helt OK, men inte den mest prisvärda på resan.
2) Geiranger feriesenter, 1370 NOK. Det var den jag fick "panikboka" så där blev priset lite högre. Fräsch och med fint läge vid fjorden. Åtminstone 4 pers kunde sova där.
3) Melkevoll Bretun, 750 NOK, största hytten vi hade och med rejäl takhöjd, öppen spis, 3 sovrum med plats för 6 personer.
4) Rundereim hytter, 875 NOK, vi bodde dock i en lägenhet i ett hus precis vid fjorden. 2 sovrum med fyra sängar totalt. Utrustad med både diskmaskin och tvättmaskin.
5) Eggum gard, Borgund, 650 NOK/natt. Sovrum med dubbelsäng och någon slags loft ovanför med plats för två barn. Två sängar i kombinerat vardagsrum och matsal. Udda planlösning. Jag tyckte den var lite kul, men kan tänka mig att någon skulle kunna reta sig på dess "egenheter".
6) Kjærtveit camping, Eidfjord, 750 NOK, två separata rum med två sängar i varje. Det var där de hade missat dagen för vår bokning. har för mig att det skulle varit 1200-1300 NOK för den hytte jag försökte boka. De såg dock riktigt fina ut på utsidan.

En (hel) del hytter i Norge är privat uthyrda.

Har ingen aning om hur trycket är midsommarveckan kontra andra veckor. Norrmännen är dock inte lika galna som svenskar vad det gäller midsommar. I Sverige stänger ju de flesta butiker rätt tidigt på midsommarafton medan vi inte märkte av några större modifikationer i butikernas öppettider den dagen.

Det som jag tycker är lite speciellt med Norge planeringsmässigt, i alla fall om man ska röra sig i de trakter där vi var, är att man om man ska vara borta en vecka och inte vill ha alltför mycket upprepning kommer att behöva bo på mer än ett ställe. Dessutom bör man vara uppmärksam på förekomsten av tunnlar längs de rutter man planerar. De kan ställa till det cykelmässigt. Kan i det sammanhanget rekommendera http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml som har information om hur en massa norska tunnlar är i cykelhänseende.

Senast ändrad:
Tack för mycket informativa svar! Jag fick nästan eller kanske t o m hela svaret på min nästa fråga, dvs hur gör vi som vill ha separata sovrum? Jag tolkar det som att i de två första boendena stod alla sängar i samma rum. Är det en korrekt tolkning? Finns det rena enkelrum eller är praxis att man då hyr två dubbelrum alt en hytte med flera rum?

Kan du beskriva lite kortfattat hur ni tänkte runt er planering och vilket upplägg du skulle välja för en renodlad cykelsemester. Vi skulle med största sannolikhet åka bil och ta med egna racers eller möjligen crossar. Om det bara är två pers i bilen/per bil skulle man kunna tänka sig att även ta med varsin MTB för att få mer varierad cykling och kunna stanna längre på samma ställe. Just det senare är något vi har börjat uppskatta mer och mer, det blir mycket mer semesterkänsla än att hela tiden bryta upp och byta boende. Vår erfarenhet är också att om det är riktig bra cykling så kan man köra den flera gånger och ha utbyte av det. Nackdelen kan vara att man blir låst vid området om vädret är dåligt. Kanske mer en alpfråga, där man i vissa fall kan flytta från dåligt väder.

Är det någon som har hyrt cykel i Norge och kan dela med sig av sina erfarenheter? Torde i så fall främst vara aktuellt med MTB som komplement enl ovan.

Alltigenom fantastiskt! Jag hämtade min son för att visa. Han scrollade lite snabbt, flinade, backade till starten. Drog igång Sound of the Shire och följde reportaget bild för bild till slutet. Fem tummar upp av fem från mig som cyklar och nästan sex tummar från sonen som inte cyklar. Musiken tillförde faktiskt en hel del extra. Tackar för denna resa.

Bele:
Nej, det var två sovrum på de två första ställena. Jag tog det ena och mina två reskamrater, som är ett par, tog det andra.

Ett krav på separata sovrum är, i alla fall om man ska ha hytter, inte idealiskt om man samtidigt vill hålla nere kostnaderna. Jag har dålig koll på enkelrumsboenden så jag passar på hur man bäst lägger upp det med ett sådant krav att ta hänsyn till. Då självhushåll visserligen innebär att man blir tvungen att ta hand om matlagning och inköp ger det också en tidsmässig frihet som man inte riktigt får om man bara har ett rum och är tvungen att anpassa sig till de tider som matställen/boende har för ätande.

Angående en renodlad cykelsemester skulle jag, precis som du är inne på, försöka se till att hålla nere flyttandet mellan olika boenden. Om det handlat om en vecka hade jag nog försökt få till s.a. man delat upp tiden på två olika boenden. Att ha MTB som ett komplement bör absolut underlätta detta. En känsla där är dock att man verkligen bör beakta höjden om man ska köra MTB och åka i juni. Som synes på en hel del bilder så är det långtifrån snöfritt när man kommer uppåt. Vad gäller MTB-cykling har jag ingen aning om var man hittar bra cykling. Jag skulle dock verkligen rekommendera att göra lite hemarbete innan beslut tas vad gäller boende.

Min planeringsprocess är generellt att jag börjar att titta på vad det finns för backar som jag skulle vilja cykla i området. Utifrån det försöker jag se hur man kan binda ihop dem till bra turer. Vissa cykelresor jag gjort har jag förflyttat mig mellan olika boenden medelst cykel och då blir det naturligt att man inte upprepar vägavsnitt i någon större omfattning. Nackdelen där är att man behöver frakta med sig åtminstone ett civil uppsättning kläder och lite småsaker (tandborste, ...). Dessutom behöver man rimligen hitta något boende där man kan lagra resten av packningen de dagar man är ute på äventyr. Om det handlar om resor med samma boendeplats flera dagar i rad så är en parameter i mitt planerande att i möjligaste mån undvika att köra fram och tillbaka samma väg på en dagsetapp och att om möjligt få till s.a. man inte behöver köra samma sträcka olika dagar. Om jag hamnar i sådana situationer i mitt planerande brukar jag fundera på om jag kanske valt fel boendeort. I de delar av Norge vi var är det dock, som troligen framgått, svårt att undvika att åka fram och tillbaka. Vad det gäller backar tycker jag dock att det inte är så stor nackdel att ta dem från olika håll olika dagar. Att köra utför resp. uppför en backe är såpass olika att det nästan inte räknas som samma sträcka.

Angående vädret är jag inte säker på hur lokalt det är i Norge. De stora vädersystemen kommer väl precis som i Sverige ofta in från Atlantanten. Jag skulle dock kunna tänka mig att det med de dalgångar som finns skulle kunna bli ett visst mått av lokalt väder. Min gissning är dock att det är mindre uttalat än i Alperna.

Hasse#7 sa:
Alltigenom fantastiskt! Jag hämtade min son för att visa. Han scrollade lite snabbt, flinade, backade till starten. Drog igång Sound of the Shire och följde reportaget bild för bild till slutet. Fem tummar upp av fem från mig som cyklar och nästan sex tummar från sonen som inte cyklar. Musiken tillförde faktiskt en hel del extra. Tackar för denna resa.

Kul att ni gillade RR:en. Men borde man inte ta t.ex. Peer Gynt för att få genuint norska vibbar?

GoranS sa:
Hasse#7 sa:

Kul att ni gillade RR:en. Men borde man inte ta t.ex. Peer Gynt för att få genuint norska vibbar?

Några bilder är 100% Lord of the Rings klassade. Men genuin norsk musik går säkert också utmärkt.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:

Är inte Peer Günt från Finland? ;)

Edit: flrtydligande

Senast ändrad:
JLarsson sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:

Är inte Peer Günt från Finland? ;)

Edit: flrtydligande

Jag trodde det var Tom som var från Finland?

GoranS sa:
Har tyvärr dålig uppfattning om hur mkt en cross hjälper på asfalt med dålig beläggning. Längsgående sprickor känns som de borde vara rätt läskiga även med en cross.

Om vi antar en ganska lika ramgeometri så beror det mest på däckets bredd, mönster mm, men det blir något bekvämare och kanske lite tryggare. Längsgående sprickor är läskiga även med en cross.

GoranS sa:
Ett krav på separata sovrum är, i alla fall om man ska ha hytter, inte idealiskt om man samtidigt vill hålla nere kostnaderna. Jag har dålig koll på enkelrumsboenden så jag passar på hur man bäst lägger upp det med ett sådant krav att ta hänsyn till. Då självhushåll visserligen innebär att man blir tvungen att ta hand om matlagning och inköp ger det också en tidsmässig frihet som man inte riktigt får om man bara har ett rum och är tvungen att anpassa sig till de tider som matställen/boende har för ätande.

Enkelrum är sällan det, ofta betalar vi i praktiken för två dubbelrum. Det blir inte lika dyrt om vi lyckas hitta en bra lägenhet eller hus.

Bele sa:
GoranS sa:
Har tyvärr dålig uppfattning om hur mkt en cross hjälper på asfalt med dålig beläggning. Längsgående sprickor känns som de borde vara rätt läskiga även med en cross.

Om vi antar en ganska lika ramgeometri så beror det mest på däckets bredd, mönster mm, men det blir något bekvämare och kanske lite tryggare. Längsgående sprickor är läskiga även med en cross.

Just längsgående sprickor tycker jag inte det var något större problem med där vi åkte. Har sett betydligt mer av sådant nere i Dolomiterna, eller för den delen på vissa vägar i Stockholmsområdet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp