[RR-LVG] Tour de Netherlands - Dag 2

Jeppe_E

Aktiv medlem
Efter första dagens 187 km ( https://happyride.se/forum/read.php/1/3338523 ) så vaknade man något trött, det var nämligen Kungadagen i går och Holländarna vet hur man firar. Stabil frukost med strössel på mackorna (det är tydligen en grej här). Benen kändes lite halvtrötta, men jag visste ju att de skulle vakna bara man satte sig på sadeln och började trampa.

Rundan började med en 6 mil lång bilresa till staden Hilversum, strax utanför Amsterdam. Egentligen skulle vi tagit tåget, men det var inställt pga spårarbete. Cykla då? Nja, turen var redan 145 km som den var och att lägga till 125 km till hade nog blivit för bra för alla andra utom mig då... Ja, ni vet hur jag är... mer dum än smart.

ONEE+0Q4TY2AaAl0iu3qBA.jpg

Först cyklades det till byn Weesp och bilden visar en typisk kanalbro. Vädret var skiftande, lite blött med korta skurar och sedan lite sol på det och lite vind både från det ena och det andra hållet.

fFrrs2vzR4ijBPlq5aq+gg.jpg

Kanalen Wecht som går igenom byn Weesp

YKGiYePTTB+lOUm+sxSu+A.jpg

Första punkan, själv körde jag utan gummi... med mina Schwalbe Pro One på Nederländska Scope fälgar.

ZHe8zgdWRzOnEGX7n8rPTQ.jpg

Slussöppning utanför Amsterdam.

2RHsphiHS46aJ0cbaVfqIw.jpg

Överallt, dessa kanaler och öppningsbara broar. De vit/gröna skyltarna är cykelrutter och de finns över hela landet.

eTp3D3rFTMOxzgspRgXm4g.jpg

Mera cykelvägar och ännu mer kanaler.

IMG_1569.JPG

Teamet poserar vid Möllorna vid Zaandam, utanför Amsterdam

UYFPqkwfTESobTskEVClfQ.jpg

Inne i centrala Amsterdam bor folk där det finns plats. Väldigt många husbåtar längs kanalerna och lutande hus. Desto mer de lutade, desto "finare" var man i samhällsskiktet. Eller ja, i varje fall var det så när husen byggdes.

vqX+8c+7ROeIRocBc1yRHA.jpg

Trafiken i Amsterdam är... hektisk. Men gångtrafikanter, cyklister och bilister håller sig på sina ytor och det visas ändå respekt mot varandra. Man såg inte många som gick på cykelbanorna, men det var nog i ren självbevarelsedrift. Många cyklar som samsades på cykelbanorna och ringklockorna ljöd mer eller mindre konstant av cyklister som ville fram på sina elcyklar, utan hjälm förstås. Sedan var det ju det här med gatstenen...... Ja, förresten.. inte ens mopedisterna bar hjälm.

Skarmavbild2018-05-02kl.21.23.03.png

Man får en bild av Nederländerna om man kollar på en Europakarta och en helt annan om man zoomar in lite. Det är väldigt, väldigt mycket vatten.

IMG_1491.jpg

Det är inte överallt som det finns broar dock, finns en del vägfärjor också.

32vnCZOFQ0Wo0YGxWtvukg.jpg

Väl tillbaka i Hilversum efter 145 km, så kände jag väl att jag nog gott kunde cykla tillbaka. Det hade gått väldigt långsamt idag. Inte så mycket pga av vind och svaga cyklister, utan mer pga allt start & stopp. Så klockan hade hunnit bli mycket och övriga i gruppen tittade lite på mig och undrade om jag skulle hinna hem innan det blev mörkt. Jag svarade lugnt, jag har lampor med mig. Så jag programmerade in en rutt tillbaka till Apeldoorn på min Garmin 820 och fick till svar att det var 65 km. Perfekt tyckte jag, galet tyckte de andra.

xnZyOvqhTvOEv7rVQaY9Zg.jpg

Sådär lite lagom sent anlände jag till Apeldoorn och visst hade det hunnit bli mörkt. Klockan hade hunnit passera 22:30 och med över 12 timmars totaltid och 8 timmar och 40 minuter i sadeln, så var jag rätt nöjd med mina 210 km.

Skarmavbild2018-05-02kl.21.51.36.png

Skrattretande låga watt/puls/hastighet. Men detta var mer en sightseeing än ett race, även om vi körde skyltspurt till Byskyltarna.
Men, efter nästan 400 km på två dagar så var det dags att vila benen lite och jag låg lite efter i näringsintaget, eftersom jag valde att cykla istället för att äta ;) Men det är ju bara att äta en stabil frukost. Sammanfattningsvis kan man säga att det är ett underbart land att cykla i. Oavsett om man cyklar fort eller långsamt. Dagens tur på 210 km innehöll 423 höjdmeter. Varav de första 180 km var i princip helt platt. Mellan 11 meter över havsnivån till 15 meter under (ja, alltså om nu den barometriska mätningen i min garmin stämmer)

Jeppe_E

Aktiv medlem
Mannen på bilden med den vit/turkosa hjälmen (ja, celeste då.. är tydligen viktigt) när vi står på färjan är 77 år gammal och cyklar +1500 mil varje år. Riktig krutgubbe.

Topp