[RR, massa bilder] Bohus-Malmön
Skäms för jag inte har lagt upp det här tidigare men det har inte blivit av, bla har jag haft problem med att ladda upp bilderna. I allafall, Bohus-Malmön är en liten och ganska okänd ö på västkusten, som främst tjänar som sommarställe åt mänga även om det finns en del som bor där året runt. Förr var stenbrott aktiva på ön, och därför är stora delar av naturen "förstörd", med skarpa klippkanter och massor utav överblivna stenar och gammalt skrot. (Tryck på bilderna för att komma till albumet)

Såhär ser ön ut från luften... inte mycket skog som ni ser, men jag beslöt mig för att i allafall göra ett försök att hitta lite cykelstigar, så jag tog med cykeln och gav mig ut på upptäcksfärd :P

Här börjar vi med lite utsikt, ganska nära till fastlandet åt detta hållet

Lite annorlunda terräng än vad jag är van vid att cykla i men det går faktiskt, och är väldigt kul!
Det gäller att välja rätt linje så man inte hamnar i växtligheten utan håller sig på berget

Avhugget skulle man väl kunna säga...

Som sagt...

En kvarlämmning av något slag...

Här tittar en segelbåt förbi

Järnskrot...

Här har vi ena sidan av lastkajen (fotot är taget från den andra sidan utav den)... här lastade man på stenarna på en stor prom

Vafan?

En liten stenhög...

Nej men titta vad vi hitta här!

Den stigen var inte så lång... strax möttes man av den här synen...

Definitivt en intressant cykelupplevelse som sagt

Här hade dem tagit bort lite mer berg...

Jaha, vad har vi här då...

Lekte lite med macrot..

Fordonet, det var förövrigt premiärtur med ny fjäder i gaffeln

Det var kul att ta bilder på den där rostiga järn.... balken(?), nyckelpigan satt där på också

Åter till cyklingen... lite uppför

Fortsatte uppför lite... och så fick jag med mina händer också...

Allt cyklande uppför ledde mig till den här utsikten

Här uppe fläktade det lite så det var skönt... notera lutningen på "träden"...

En liten, ja vad ska man kalla det? mosse?

Här kan man se byn...

Lite inzoomat, testade kameran

Blev ganska nöjd med denna bilden... trevlig på något sätt...

Lite smalare och nerför till...

En ännu smalare stig som ledde ner till...

Byn såklart!

Nej men kolla vad jag hitta här :P

Ut ur byn och längs kusten istället.
Här kan man se hur dem har borrat och brutit loss stenen

Denna sidan av ön har dem inte heller lämnat orörd som synes...

Åt det här hållet är det långt till land...

Ja vad ska man säga... avskalat?

Här var det lite mer glesbefolkat...

Ojojoj... ovanlig syn x2... lera och ett spår från annan cyklist!

Nej men titta här, ser intressant ut

... (suddig bild jag vet)

Fin utsikt här, närmast en liten mosse eller var man ska kalla det sedan havet... Och kolla! slaglängden utnyttjas perfekt med nya fjädern!

Den här bergbiten hade tur... klarade sig precis!

Ett par måsar som vilade... hmm, visst ser det ut som om att det kan gå en stig genom "skogen" där på andra sidan?

Riktigt rolig nerförsåkning här!

Här är "mossen" från ett annat håll

Och visst! det ringlade sig en liten stig mellan träden vid sidan av mossen!

Ganska rolig åkning... inte särskilt teknisk men relativt smala stigar och hög hastighet

Vad är det här då?

Oj då, verkar ju riktigt intressant

Lite mycket uppför till en början bara...

Den här "kuststigen" var verkligen trevlig! Fin stig och tydligt skyltat

Wiihoo!

Hmm... skulle vara rolig åt andra hållet :P

Som sagt fint skyltat... satt sånna här pinnar hela vägen!

Avslutar med den här lilla bilden...
För att sammanfatta det hela då, det finns en hel del roliga partier men dock en övervikt av bredare grusstigar som inte erbjuder någon särskild utmaning. Cyklingen över partierna med bara berg är verkligen intressant och annorlunda, det finns ingen särskild stig eller väg att följa utan då får helt enkelt ta dig åt det håll du vill och ojämnheterna bjuder på lite underhållning, i vissa fall får du droppa kanske en halvmeter för att ta dig vidare...
Sen nämde jag också att jag hade bytt fjäder i gaffeln, och det blev verkligen lyckat! Jag har en RS Dart 3 och bytte till den mjukare fjädern, bytet är väldigt enkelt och vem som helst kan göra det, gaffeln blev betydligt mjukare och passade min vikt mycket bättre. Skulle definitivt rekommendera gaffeln till andra, den har funkat klockrent för mig sedan fjäderbytet och dämpar fint, för en tusenlapp är den grym!

Såhär ser ön ut från luften... inte mycket skog som ni ser, men jag beslöt mig för att i allafall göra ett försök att hitta lite cykelstigar, så jag tog med cykeln och gav mig ut på upptäcksfärd :P

Här börjar vi med lite utsikt, ganska nära till fastlandet åt detta hållet

Lite annorlunda terräng än vad jag är van vid att cykla i men det går faktiskt, och är väldigt kul!
Det gäller att välja rätt linje så man inte hamnar i växtligheten utan håller sig på berget

Avhugget skulle man väl kunna säga...

Som sagt...

En kvarlämmning av något slag...

Här tittar en segelbåt förbi

Järnskrot...

Här har vi ena sidan av lastkajen (fotot är taget från den andra sidan utav den)... här lastade man på stenarna på en stor prom

Vafan?

En liten stenhög...

Nej men titta vad vi hitta här!

Den stigen var inte så lång... strax möttes man av den här synen...

Definitivt en intressant cykelupplevelse som sagt

Här hade dem tagit bort lite mer berg...

Jaha, vad har vi här då...

Lekte lite med macrot..

Fordonet, det var förövrigt premiärtur med ny fjäder i gaffeln

Det var kul att ta bilder på den där rostiga järn.... balken(?), nyckelpigan satt där på också

Åter till cyklingen... lite uppför

Fortsatte uppför lite... och så fick jag med mina händer också...

Allt cyklande uppför ledde mig till den här utsikten

Här uppe fläktade det lite så det var skönt... notera lutningen på "träden"...

En liten, ja vad ska man kalla det? mosse?

Här kan man se byn...

Lite inzoomat, testade kameran

Blev ganska nöjd med denna bilden... trevlig på något sätt...

Lite smalare och nerför till...

En ännu smalare stig som ledde ner till...

Byn såklart!

Nej men kolla vad jag hitta här :P

Ut ur byn och längs kusten istället.
Här kan man se hur dem har borrat och brutit loss stenen

Denna sidan av ön har dem inte heller lämnat orörd som synes...

Åt det här hållet är det långt till land...

Ja vad ska man säga... avskalat?

Här var det lite mer glesbefolkat...

Ojojoj... ovanlig syn x2... lera och ett spår från annan cyklist!

Nej men titta här, ser intressant ut

... (suddig bild jag vet)

Fin utsikt här, närmast en liten mosse eller var man ska kalla det sedan havet... Och kolla! slaglängden utnyttjas perfekt med nya fjädern!

Den här bergbiten hade tur... klarade sig precis!

Ett par måsar som vilade... hmm, visst ser det ut som om att det kan gå en stig genom "skogen" där på andra sidan?

Riktigt rolig nerförsåkning här!

Här är "mossen" från ett annat håll

Och visst! det ringlade sig en liten stig mellan träden vid sidan av mossen!

Ganska rolig åkning... inte särskilt teknisk men relativt smala stigar och hög hastighet

Vad är det här då?

Oj då, verkar ju riktigt intressant

Lite mycket uppför till en början bara...

Den här "kuststigen" var verkligen trevlig! Fin stig och tydligt skyltat

Wiihoo!

Hmm... skulle vara rolig åt andra hållet :P

Som sagt fint skyltat... satt sånna här pinnar hela vägen!

Avslutar med den här lilla bilden...
För att sammanfatta det hela då, det finns en hel del roliga partier men dock en övervikt av bredare grusstigar som inte erbjuder någon särskild utmaning. Cyklingen över partierna med bara berg är verkligen intressant och annorlunda, det finns ingen särskild stig eller väg att följa utan då får helt enkelt ta dig åt det håll du vill och ojämnheterna bjuder på lite underhållning, i vissa fall får du droppa kanske en halvmeter för att ta dig vidare...
Sen nämde jag också att jag hade bytt fjäder i gaffeln, och det blev verkligen lyckat! Jag har en RS Dart 3 och bytte till den mjukare fjädern, bytet är väldigt enkelt och vem som helst kan göra det, gaffeln blev betydligt mjukare och passade min vikt mycket bättre. Skulle definitivt rekommendera gaffeln till andra, den har funkat klockrent för mig sedan fjäderbytet och dämpar fint, för en tusenlapp är den grym!
Senast redigerad av en moderator: