[RR med lite bilder] [HWR] Nynäshamn-civilisationen sön 5/10

mamme1

Aktiv medlem
Happy Wet Ride!
Nu har det varit torrt, varmt och härligt alldeles för länge för min smak, så nu är det dags att fira att hösten har gjort sitt intåg på riktigt, dags att bada!

När: Söndag 5/10, hela dagen
Hur: Per cykel, tillsammans.
Ta med: Fram&baklampa (för transport på allmän väg) regnkläder, medhavd skaffning (mycket gel&bars&salamimackor?), (frivilligt) pannlampa
Var: Nynäsgård jvgstation kl. 8.20, med start på Sörmlandsleden 5:1, riktning Paradiset.
Tempo: Diesellok (Ostkakas variant)

"Från Stockholms södra söndag 5 oktober kl 07:25 till Nynäsgård kl 08:20

Ta pendeltåg 35 från Stockholms södra mot Västerhaninge.
Det går från Stockholms södra 07:25
och kommer till Västerhaninge 07:52.

Vid Västerhaninge byter du till anslutande pendeltåg 35 mot Nynäshamn.
Det går från Västerhaninge 07:55.
Du är framme vid Nynäsgård 08:20.

Restid 55 minuter.

Trevlig resa!"

http://reseplanerare.sl.se/bin/query.exe/sn?seqnr=1&ident=f0.031559212.1222893361&OK#focus
http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/

Inspirationskälla:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/777256/page=1

Kom gjorde:
Bruce
Grizzly
Kattis
MAH
Mamme1
Mickelino
Rising
Road_runner

Kom bara en kort stund gjorde:
Grizzly

Kom inte gjorde:
Jerry

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det blir nog till att bada om det är Sörmlandsladen som det ska cyklas på, Nynäsposten rapporterade redan för nån månad sen att det var extremt blött o svårframkomligt mellan Segersäng o Hemfosa! Den biten är ju rätt svårframkomlig med cykel även i vanliga fall, så lycka till!

"Nu är hösten kommen,
Nu så e´den här,
lite mörk och kulen,
men ändå så kär!"

Picture11.png ht=285

mamme1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tempo: Diesellok

Du vet att det är skillnad på lok och lok va?

Stort, snabbt och manligt lok:
stortlok.jpg ht=300

Litet, långsamt och gulligt lok:
litetlok.jpg ht=186

Annars låter det som en strålande idé. Jag är med största sannolikhet på! Har lite vajsing med gaffeln, men den skall nog gå och slöjda till innan helgen.

Jag är med om någon kan förklara vilket plagg jag skall använda för att skyla min späda överkropp. Bonuspoäng om det går att få tag på sagda plagg i stan idag eller imorgon.

rising skrev:
> Jag är med om någon kan förklara vilket plagg jag skall använda för att skyla min späda
> överkropp. Bonuspoäng om det går att få tag på sagda plagg i stan idag eller imorgon.

Överkroppen bara? I sådana fall räcker det med en trendig burka:

cykelplagg.jpg ht=196

Vill du inte längre se så späd ut så rekommenderas denna: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=24955 - tyvärr i Dalarna men du kanske kan ta en taxi tur och retur. Garanterat manlig look med rejäla axlar :-D

Jag e toast, jag kan inte limma hojpan själv utan att det blir problem med reklamationen av ramen så jag har inget att hojja på.

Får bli landsväg istället, eller så regnar det satan så blir det inget alls.

bruse skrev:
> Dåligt med svar från lekledaren, skärpning!

Sorry, jag har uppdaterat första inlägget nu.
5:1, 5:2, 5:3 är tanken (Kvarnängens IP - Ösmo - Hemfosa - Paradiset)

Grizzly skrev:
> Hur långt är det egentligen?
>
> Grizzly

Ca 38,5km i skogen, en del transport därtill.

Hur kan man tacka nej till ett så här trevligt sätt att förstöra en sovmorgon, klart man ska med:-)

bruce skrev:
> Jag är en idiot, jag skall med.

Här sitter ännu en idiot, men bara ett kanske från mig.

Ta pendeltåg 36 från Tumba mot Märsta.
Det går från Tumba 06:53
och kommer till Älvsjö 07:08.

Vid Älvsjö byter du till pendeltåg 35 mot Västerhaninge.
Det går från Älvsjö 07:31

Det går från Västerhaninge 07:55
och kommer till Nynäsgård 08:20.

Det här blir kul! Norrmännen tror att det kommer att regna i Nynäshamn efter 9 ungefär:-D

Senast redigerad av en moderator:
Innebär det här ngr problem, tänker på buss-snacket längst ned:

Från Spånga söndag 5 oktober kl 07:07 till Nynäshamn kl 08:25
Ta pendeltåg 35 från Spånga mot Västerhaninge.
Det går från Spånga 07:07

Det går från Västerhaninge 07:55.
Du är framme vid Nynäshamn 08:25.

Buss kompletterar pendeln, buss 35 och buss 35X avgår strax efter tågets avgång från Västerhaninge

Men var fan är baddräkten och snorkeln nu då? Hittar inte simfenorna heller, eller var det cykel jag skulle ha med mig? SHit vet inte om jag orkar bli blöt, kall, blåslagen och utmattad en regnig söndag. Puh måste fundera..... Ska kolla med Mickelino, men den token vill nog köra antar jag.
Ska jag ta med kanelbullar om jag kommer?

Gör en happy. Punka på enpetaren, fultysken saknar vevparti, jag saknar motivation att meka med grejerna. Och måste ta igen några nätters förlorad sömn, läsa kurslitteratur, osv, osv, osv.

Men jag är som vanligt i världsklass när det gäller att komma med undanflykter. :-D

Själklart ska du det. Ser för min inre syn hur du lägger kanelbullar på stigen för att få oss att vingla imål i Paradiset:-D

Kom igen nu Mange, du kommer att missa något!

MAH skrev:
> Men var fan är baddräkten och snorkeln nu då?
> Hittar inte simfenorna heller, eller var det cykel
> jag skulle ha med mig? SHit vet inte om jag orkar
> bli blöt, kall, blåslagen och utmattad en regnig
> söndag. Puh måste fundera..... Ska kolla med
> Mickelino, men den token vill nog köra antar jag.
>
> Ska jag ta med kanelbullar om jag kommer?

Mmm det här låter som en ride i min smak blött och kallt.
Ska bara se om jag kan lösa det tekniska med transport.

Mamme låter meddela (strul med sin dator) att tågen från Sthlm tydligen har problem att hinna i tid till anslutande tåg mot Nynäshamn kl.07.55. Har vi oflyt får vi vänta till nästa tåg som avgår från VH kl.08.55.

Kul om du också hänger på Roadrunner!

Kanelbullar smakar bra uppblötta med regnvatten MAH, nästan som semlor i varm mjölk. Kalas!

Ser fram emot det här. Enda struliga är att framgaffeln är lite dum, får bara ut ca 30-40 mm slag, sedan bottnar den även om det borde vara ca 80 mm kvar... Felsökning pågår.

Kuken också. Börjar bli läge för en happy för mig tyvärr. Ganska mycket strul med hur gaffelproblemet utvecklat sig....

Skyndade bort med gaffeln till ekerdoktorn och han såg väldigt förbryllad ut. Förmodligen har det läckt olja från dämparens övre del till den nedre och därmed stoppar slaget. Han rekommenderade inte att jag skulle köra i skogen med hojen om jag inte ville riskera pajjade packboxar, innerben och/eller nedre bussningar. Det vill jag inte :)

Tänkte att jag slänger på min Marzocchi MX som sitter på pendlarhojen i stället. Problemet är bara att den har PM och jag har IS på Reban. Dr Spoke var vänlig nog att låna ut både IS/PM-adapter och en 170mm skiva eftersom PM-adaptern bygger ut 10 mm. Förutom att skivan var sexbults, och jag kör centrelock då. Nåja, pendlarhojens hjul får åka på då. Bara att byta däck - slitna Racing Ralph 2.0" + lera och regn är ingen kul idé.

Plockade hur som helst bort gamla gaffeln, knackade bort metallbiten som ligger mellan lagret och gaffelkronan. Gick bra. Gick värre med Marzocchin. Usel konstruktion som gör att man inte kommer åt att knacka ordentligt, och metallbiten sitter som berget. Kyla kanske skulle kunna fungera, men jag har ingen frys stor nog. Tänkte att kanske fungerar det med att låta metallbiten sitta kvar, och lägga den nya för det rätta lagret ovanpå. Förmodligen en dålig idé, men det kanske fungerar.

Började titta på adaptern, jodå helt rätt sort och modell enligt Shimano. Stötte på nästa problem - postmountfästet på Marzhocchigaffeln har inte raka kanter ner mot gaffeln utan är väldigt rundade. Resultet = adaptern passar inte eftersom Shimano har fräst ur adaptern för att den skall sitta extra stadigt mot gaffeln. Går inte att få dit rakt alltså. Provade med en Avid-adapter jag har liggandes, men den är för fet på ovansidan och då går bromsoket inte att få dit.

Jag skulle kunna ta fram Dremeln och fräsa ur Shimanoadaptern, men dels har jag ju bara lånat den och dels börjar jag bli riktigt less på det här. Har dessutom däckbytet kvar, har inte förberett något inför i morgon, måste byta däck också, har annat att hinna med, är hungrig som fan och har inget förutom öl och äpplen i kylskåpet.

Enda rimliga alternativet nu är att köra med pendlarhojen, men ratta runt fem, sex mil eller vad det kan bli med en smula för stor cykel, dassiga växlar och hela baletten lockar inte..

Suck. :)

Skit också.. Ngn som vill låna ut en cukel till dig kanske? Mamme kanske kan fråga om du får låna floppens?

Nja, jag skiter nog i det här. Har spenderat fem timmar på det här nu som jag egentligen borde lagt på andra saker som måste hinnas med denna helg. Tyvärr :/

Spenderade för övrigt förmiddagen med att städa hemma. Nu ser allt förjävligt ut igen :)

Känns det såhär:
FunnyPart-com-pissed_off_tree.jpg ht=375

eller så här:
mekdageninnanride.jpg ht=507

Trist, skall ju bli fint väder och allt men jag förstår dig, jag hade brutit ihop långt tidigare. Har du gett upp helt?

Nja, känns snarare som att allt jobbar mot en just nu:

neverwork_small.png ht=287

Och att inte få ut att hoja i morgon i regnet känns så här:

palle.jpg ht=329

Jag känner mig hur som helst både kränkt och krängd! :)

Sörmlandsleden etapp 5, Rudan-Paradiset, var heltrevlig idag. Torrt. Väldigt lite lera. Sol. Värme.
Så om ni hinner före regnet i morgon blir det lättåkt, det är ju ganska snarlikt underlag även på den avstickaren som går söderöver.

Jag kan inte bestämma mig!
Kan inte någon tala om för mig varför jag ska eller inte ska följa med?
Frugan tycker jag ska ut men jag känner mig mera som en tändkulemotor i en traktor än ett diesellok så jag är rädd för att jag får tillbringa några timmar med blodsmak i munnen.
Hur göra?

Grizzly

Klart du skall med.

Jag har lagt på nya Nevegals, och laddar nu med rödvin och märkliga ostar. Bara så ni vet.

Du ska med! Nu har jag bakat kanelbullar så jag måste åka. Och tänk vad frugan ska pyssla om dig när du kommer hem!
DSC01007.JPG ht=544

Mmmm mums! Kommer du så får du smaka!

Fassiken, nu får man ju nästan lust att ta pendeltåget ut bara för att käka bullar och sedan åka tåg hem igen :)

MAH skrev:
> Ska vi verkligen behöva pannlampa, fram och
> baklampa? Hur länge ska vi köra igentligen?

Att ge sig ut i svinottan med pannlampa tyder på ett visst "seriousness of purpose" som kan vara bra att luta sig mot när man sitter i ett lerhål nånstans på södertörn, skymningen faller och bullarna är slut...

Tillbaka
Topp