[RR] Nynäsleden (var: Frågor angående Nynäsleden)

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att cykla Nynäsleden från Stockholm till Nynäshamn tillsammans med min dotter som åker i cykelkärra för att sedan ta pendeltåget tillbaka. Men jag skulle vilja dela upp leden på två dagar. Finns det något lämpligt ställe att övernatta på vägen? Vandrarhem, B&B eller liknande? Om inte, finns det något ställe som rekommenderas att slå upp tältet på?

Övrig information mottages tacksamt. Är den bra skyltad? Det borde gå bra med cykelkärra?

https://swedenbybike.com/cykelleder/nynasleden/

//Tobias

Edit: Nu har vi cyklat. RR bifogad.

Senast ändrad:
Hej Tobias,

Kul initiativ.
Lite varningar ...
Vägen mellan Länna och Lissma är en 70-väg HELT UTAN VÄGREN. Fram till Länna = helt OK cykelvägar.
Välj en tid på dygnet/veckan då det är få lastbilar ute och kör.
Slutet av Ådranvägen är ganska stökig. Grus / frostskadad asfalt , med mycket hål och annat strul. Ta till lite extra tid för den här biten.
Södertäljevägen - Sorundavägen är också rätt hårt trafikerad och smal (och 70) så jag vet inte hur mysigt det är att hoja runt med en bred cykelkärra med barn i egentligen.
Och eftersom det här är ganska mitt emellan är det väl här någonstans som ni vill sova över. Fast det går inte för det är precis mitt ute i ingenstans. Det ligger en camping/vandrarhem i Lissma (googla det) men därefter är det ganska klent med B&B och sånt. Tror jag. Jag kan ha fel (rätta mig gärna). Inte förrän ner mot Ösmo återvänder man till civilisationen så smått.

Du kanske borde ta en tur själv först för att undersöka lite innan du monterar på cykelkärran.
9 mil på en snabb cykel gör du lätt på en eftermiddag med gott om tid att åka pendeltåg hem igen.

Lycka till!

JockeP sa:
Hej Tobias,

Kul initiativ.
Lite varningar ...

Lycka till!

Tack för svar!
Jag hade tänkt cykla lördag-söndag (gräsänkling) men har ju faktiskt möjlighet att cykla vardag också för all del. Frågan är dock var som är att rekommendera? På vardagarna bör det väl vara mer tung trafik?

Är Lissma-vägen illa? Har bara cyklat den en gång tidigare. Jag skulle kunna undvika den genom att ansluta till Ådranvägen från Huddingehållet.
Södertäljevägen verkar dock svår att undvika. Precis som du säger, jobbigt med bred kärra.

Det är kanske tältet som gäller då. Men det är ingen som känner till någon trevlig plats? Lundby/Grindsjön? Eller någonstans längs Ådranvägen? Eller ännu hellre, ett vindskydd kanske?

Det smarta vore såklart att reka på egen hand. Får se hur det blir. I värsta fall blir det 4-5 mil hemmåt i mörker med hysterisk unge.. ;)

Fin idé :)
Är det nödvändigt att cykla hela vägen? Själv tycker jag pendlingssträckorna mellan innerstan och Jordbro/Tungelsta-trakten är rätt tråkig och stökig. Kanske kan ni ta pendeln en bit ut (Handen, Tungelsta)? Mer tid för picknick i solen och korvgrillning vid tältet!

Ja. Cykelvägen från Huddinge förbi Balingsnäs och sedan Ebbadalsvägen över till Ådranvägen vid Lissma är mycket mindre trafikerad än Länna/Lissma sträckan.
Södertäljevägen är inte så lång men ganska så kuperad. Fast på helgen är det mest MC och racercyklister och inte så många lastbilar som kör där så det går nog bra.

Gustav S sa:
Fin idé :)
Är det nödvändigt att cykla hela vägen? Själv tycker jag pendlingssträckorna mellan innerstan och Jordbro/Tungelsta-trakten är rätt tråkig och stökig. Kanske kan ni ta pendeln en bit ut (Handen, Tungelsta)? Mer tid för picknick i solen och korvgrillning vid tältet!

Nej, det är inte nödvändigt. Men 3-4 mil är ganska lagom dagsetapper. Men jag förstår vad du menar!

Det finns cykelbana längs 73ans sträckning till haninge och därefter gamla 73ans cykelbana förbi jordbro till VH. Sen cykelbana till Tungelsta där man sen har ganska rimligt traffikerade vägar hela vägen till Nynäs.

Går ju köra runt Tyresta och gena vid vissvass och sedan Årsta havsbad svängen ut på gamla 73an. En km ungefär då på Dalarövägen som inte är så kul, men det är en kort sväng och dessutom fartkamera så folk kör inte alltför tokigt.

Helger är bättre, ingen tung trafik att tala om på vägarna då jämfört med vardagar. Har inte koll på exakt hur nynäsleden går faktiskt men gissar på att det går att hitta klart mysigare vägar ner om man inte måste köra närmaste vägen och kan tänka sig lite grusväg.

Strava routbuilder med påslaget global heatmap är bra planeringsverktyg - det ger lite fingervisningar på var folk gillar att cykla.

@jomper
@Bengt-re

I första inlägget finns en länk till swedenbybike med tänkta rutten. Dock verkar det vara mest asfalt, grusväg hade nog varit mysigare som sagt.

Titta.

Jag hade inte enligt leden ut från stan och ner på Lissmavägen utan kört via Farsta och Ågestabron och sen ner genom Vidja. Tyvärr är det ett par hundra meter stig där som kanske är klurigt med kärra, men avgjort trevligare än Lissmavägen som är rätt trafikerad.

Ner via Ådranvägen är helt OK även om slutet av den som sagt är rejält trasig om det inte fixats senaste året. Och jag menar rejält, skulle undvika att köra med vanlig personbil där. Men det är ju bara att ta det lugnt, lättare att undvika potthål på cykel.

När du kommer ut från Ådranvägen, precis vid Sadelmakarns BNB, hade jag inte valt att följa 257 österut utan istället kört in på Vedanvägen nästan direkt åt höger. Då undviker du 257 nästan helt, den är smal och med ganska mycket trafik. När du kommer in på Sorundavägen igen är du rätt bra på leden, och jag tycker vägarna därefter är OK. Partiet precis efter Ösmo är riktigt mysigt.

Möjligen, om du kan tänka dig en längre väg, så ta åt vänster istället för höger vid Norsbol och kör till Älgviksbron för att sen följa gamla 73:an (med cykelbana) in till Nynäshamn. Norsbol direkt till Nynäshamn är ganska trafikerad. Men jag har kört den med kärra och det funkade bra det med.

Sen är du nästan hemma hos mig :-)

Tackar jomper.

Jag har också alternativet att ansluta till Ådranvägen från Huddingehållet (startar i Älvsjö).
Jag tror jag ska ringa Sadelmakarns B&B och se om det är okej att jag slår upp tältet hos dem för en liten slant. Skulle det då vara katastrof med hela tältidén finns ju en livlina där. Och skönt att ha tillgång till toalett. Jag tror det börjar likna en plan.

Vill du avsluta med lite stil så se till att cykla Strandvägen (Ringvägen i folkmun) i Nynäshamn, smal och slingrig väg precis längs med havet. Avsluta med fika på Lövhagens cafe. Finns vandrarhem där också, ingen aning om det är bra.

Jag cyklade Ådranvägen i lördags!

Om någon är orolig kan jag berätta att möjligheterna att spräcka fälgar och allmänt krascha om man kör för optimistiskt fortfarande är väldigt goda. Jag blev fundersam när jag såg en massa lappningar på vägen medans det fortfarande är sommarstugeområde, men sista biten ut mot Södertäljevägen är fortfarande så fin som den skall vara.

Det borde inte vara något problem att köra den med kärra, men kör den väldigt försiktigt, för det är tyvärr en rolig väg som liksom inbjuder till att köra på lite grann, men hålen är väldigt stora och kommer väldigt olägligt mitt i nedförsbackar och i kurvor. Någon gång borde man stänga av den värsta delen, snitsla på mitten och köra den som en varvbana i ett svartrejs.

Tack för tipsen i tråden. Här kommer en liten RR från vår tur.

Vi började vår färd mot Nynäshamn vid lunchtid den 4e juni. Vi visste att det var en kortare dagsetapp och genom att åka vid lunch så skulle antagligen Svea sova större delen av resan. Vi startar i Solberga och rullar ut på den för mig så förhatliga cykelvägen mot Huddinge. Där viker vi in på väg 259 som har cykelbana. Vi fortsätter och viker in på Ådravägen. Den sista biten innan vi når väg 257 är Ådravägen riktigt dålig och ekipaget kryssar långsamt fram mellan stora potthål. GPSen loggade 25km.
Vi hade bokat in oss på Sadelmakartorps B&B där vi fick en rum på andra våning. Stället var vad jag förväntade mig med ett bra kök, rent rum, och ett gemensamt tv-rum. Min sambo tyckte dock det var lite låg standard.
På kvällen grillade vi medhavd korv.

dag1_nynsleden.jpg

IMG_2700.JPG

Ådravägen

IMG_2705.JPG

Sadelmakartorp

På söndagen rullade vi iväg lite tidigare än dagen innan. Men vi hade inte speciellt bråttom utan tog oss god tid att äta frukost, packa och städa. För att slippa väg 257 genade vi på grusvägar tills vi kom ut på Sorundavägen. Vi följde sedan skyltningen för Nynäsleden hela vägen tills vi kom fram till hamnen i Nynäshamn. Vägarna var för det mesta små och mysiga, och i Nynäshamn gjorde leden en omväg och gick via en väldigt fin väg precis vid vattnet. Den vägen var enkelriktad för bilar, men tillåten att cykla mot trafiken med cykel vilket kändes lite olustigt även om farterna var låga. I Nynäshamn åt vi lunch, tog en glass och kaffe, innan vi steg på pendeln som tog oss tillbaka till Älvsjö.
GPSen loggade 52km.

På det stora hela en alldeles lagom familjetur.

dag2_nynsleden.jpg

IMG_2732.JPG

Fina vägar.

IMG_2735.JPG

Falken anordnade cykeltävling. Jag försökte sprida lite tour-stämning!

IMG_2738.JPG

Skylt. Här slutar vi!

Tror du fick till det så bra som det går! En tänkbar fortsättning skulle ju vara att ta färjan över till Ålö, äta och bo där och sedan färjan vidare från Utö till Årstas Havsbad och cykla vidare norrut.

Strandvägen, eller Ringvägen som den kallas lokalt på för mig oklara grunder, är inga problem att cykla mot trafiken tycker jag. Man kanske inte kör på i nån vidare fart men de som tar bilen runt åt motsatt håll brukar å andra sidan vara flanerande bilister som åker runt just för att det är en himla fin snutt väg. Vet 3-4 olika reklamfilmer som spelats in på den senaste åren.

Du rullade förbi väldigt nära mig, bor på andra sidan bron som ni cyklade förbi på väg från Ringvägen till Hamnen :-)

Tillbaka
Topp