[RR] Peru

Stealth Black

Ny medlem
[RR] Peru
Trött på rusk och regn så flydde jag hastigt och lustigt till Peru, planen var att försöka få lite sol, bättra på spanskan och cykla lite.
Lika blek och dålig på spanska som förut så kan jag glatt konstatera att jag hade en helt suverän tripp...

Med världens näst största bergkedja och fullt med gamla Inka stigar kors och tvärs över hela landet gör det till en perfekt plats att cykla på.

Kanadensiska www.sacredrides.com och "ridebig" www.ridebig.com/peru.html börjar köra tripper där i år och det är nog fler och fler som får upp ögonen, de har ju sin egen: www.megavalancheperu.com och även andra race.

Jag var dels och cyklade uppe i Huaraz med Julio, www.chakinaniperu.com
och senare så var jag i Sacred Valley / Cusco området med Wayo och hans www.inkasadventures.com
Jag hann även med två turer i Lima
-Wayo kommer att guida sacredrides och även ridebig's turer i år, Han kör även egna turer bl.a en som inefattar megavalanche:n i år.

Den turen jag var på var liknande sacredrides DH/Freeride tur och kulminerade i ett race som heter Maras Avalanche.

-Så här ser det ut...

IMG_0561.JPG ht=544

Sektion på "Grandmas Tits" i Huaraz

rudy.jpg ht=544

Rudy vid starten på "the Dentist" Huaraz

pactma_1.jpg ht=544

Pacta söder om Lima, -torrt och snabbt!

wayopoint_1.jpg ht=445

Efter en dryg timmes klättring så pekar Wayo ut belöningen

wayojump.jpg ht=606

Hopp i Megavalanche / Malaga trail

-postar mer bilder och info snart...

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA, tack.

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Peru
Sånt här borde inte få visas !
Man blir ju sååååå sugen på att bara dra iväg till något varmt ställe och hojja!

Men jag är inte bitter, kul för dej och skoj med bilder!

[RR] Peru
Detta var nog den porrigaste bilden på happy på länge! Grümt!

file=51225

Misstänker man bör ha rätt bra grundflås för att hojja på de där höjderna?

[RR] Peru
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Misstänker man bör ha rätt bra grundflås för
> att hojja på de där höjderna?

Grundflås ja, hur vältränad man än är så får man nog snällt vänta på att kroppen anpassar sig. Julio i Huaraz berättade om Amerikanska elitcyklister som var där på träningsläger som inte hade en suck mot honom de första dagarna....

Huaraz ligger på 3200 möh och Cusco på 3400m. Ganska jobbigt bara det, om man sen tar sig upp på bergen hamnar man på drygt 4000 vilket är avsevärt jobbigare.

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Peru
AAAAAAARRGHHH vad underbart!

Hade du med dig egna cyklar eller hyrde du där? Vad kostade det med cykel och vad kostade det väl på plats? När på året skulle du rekomendera att åka? Ser ut som ett must do. Har gått o lurat på Argentina ganska länge men Peru kanske har lite mer alternativ.

/Maria

[RR] Peru
Man kör rakt ner där han pekar va?

-"Sikta mot stigen bara o släpp bromsarna, det är lungt för det är uppför efteråt" =P

ärligt alltså.. fan vad fett det ser ut, vill vill vill vill....
snart blir jag uppsagd o då är det hojja som gäller. lagom till våren med =)

[RR] Peru
Monglo skrev:
-------------------------------------------------------
> AAAAAAARRGHHH vad underbart!
>
> Hade du med dig egna cyklar eller hyrde du där?
> Vad kostade det med cykel och vad kostade det väl
> på plats? När på året skulle du rekomendera
> att åka? Ser ut som ett must do. Har gått o
> lurat på Argentina ganska länge men Peru kanske
> har lite mer alternativ.
>
> /Maria

-Jag körde egen cykel och rekommederar det. Julio (www.chakinaniperu.com) har några äldre Spesh Stumpjumpers med Fälgbromsar som säkert duger att cykla på om man måste.

Hotel kostar ca 50 US per natt i Lima, uppe I Huaraz kostar det 17US på det eminenta http://www.andeanexplorer.com/olaza/index.htm

Säsongerna är väldigt konstiga; nära Lima är det typ öken och det är torrt året om, Huaraz och Cusco ligger i bergen och de har rainy seasons. Om du kollar på sacredrides.com så tror jag att de kör i Maj och Oktober vilket nog är de ultimata månaderna. Jag var där Dec-Jan och tyckte det var perfekt. Enda gångerna det regnade på oss var högst uppe i Bergen, stigarna var torra och fina. I Huaraz regnar det först på eftermiddagen om det regnar alls, så det är bara att hasa sig upp på morgonen...

Argentina: Är ju ett trevligt land
Vad jag förstog på Wayo, han har tävlat i hela Sydamerika, så är inte cyklingen så utvecklad där, -Chile och Peru har nog lite mer (knappast utvecklat där heller men ändå...)

Tillbaka
Topp