[RR] PIRINEXUS amb Xics Ripoll -Figueres

ElVikingo

Aktiv medlem
Sommaren 2023 var äntligen här, när jag frågade sonen vad vi skulle hitta på så tvekade han inte en sekund och utbrast, BIKEPACKING, ett långt äventyr den här gången. Och vem är jag att neka min son det?

Många timmar spenderades att dra rutter, hitta campings och kitta cyklarna, Det finns en känd rutt som heter Pirinexus https://www.viesverdes.cat/en/pirinexus/ men att dra en 11 åring över Pyreneerna kändes lite för hårt, så med lite om dragning skapade jag PIRINEXUS amb Xics
1710424991237.png

Den här gången skulle han ha sina egna väskor från Alpkit, Aldi och Decathlon.
1710425013350.png

Nytt för i år var att vi bara tog en quilt och 2 sovsäckslakan, funkade riktigt bra och Sparade mycket plats

Dag 1-3

Vi tog det första tåget till Ripoll och rullade ut på Via Verde, vi har kört den här delen innan på vårt första äventyr https://happyride.se/forum/threads/rr-via-verdes-i-pestens-tid.3682806/ det var lika vackert den här gången. Förra gången kom vi vilse så nu skulle vi ta revansch, Vi kommer upp till Collada de Sentigosa och svänger vänster, hamnar på traktorvägar, vi bestämmer oss för att ta lunch, himlen börjar se märk ut, efter lunchen går vägen uppåt, vi följer en vandringsstig det är mer hikeNbike än bikepacking. När vi är på berget så startar ett rejält åskväder med hagel, det vara bara att slå upp tältet och vänta ut stormen.

1710425358575.png

1710425438481.png

Vi fortsätter genom något som kan liknas vid en regnskog, det går sakta, vi är blöta och trötta, det börjar bli mörkt. Vi har familjemöte och beslutar oss för att sova i skogen, chansen att polisen skulle komma var nära 0 och ja, om det skulle hända så fick jag väl ta boten. När vi krupit ner i sovsäckarna så fick jag en hård kram och sonen sa: Pappa, det här är världens bästa äventyr.

Jag satte alarmet på 06 så vi skulle bryta lägret innan vi blev upptäckta, sonen somnade direkt, jag hade problem att somna så gjorde misstaget att lyssna på Creepypodden, inte världens bästa val när man sneak campar, Bytte snabbt till något lugnare.

Vi vaknade, började riva tältet, då hörde jag en grov stämma som sa BON DIA!!, jag hoppade högt men det var bara en joggare, när vi kom iväg så upptäckte vi att det bara var 1km innan stigen var slut. Vi hittade ett Kafé där vi inmundigade allt som fanns innan vi fortsatte mot Olot för lunch och vidare mot Hostales, vägen går mest utför så vi hade bra fart. När vi nådde camping bestämde vi oss för att stanna där i 2 dagar för att vila upp, hänga vid poolen och inte göra någonting.

1710425538815.png

Dag 4-6

Vi kom iväg i rimlig tid och styrde mot Girona, när vi kom ner på låglandet slog hettan emot oss, det var bra skyltat men distansen hoppade som inte var bra för moralen, 4 km Girona, 6 km, 2km, 5km. etc. Vi hade tänkt äta i Girona men sonen var slut efter skogsäventyret så vi tog ett hotell, staden har verkligen ändrats tack vare cyklingen, staden är full av cykelbutiker, kaféer och de flesta hotellen erbjuder cykelförvaring. De lokalbor jag pratar med är glada över utvecklingen, borta är fulla britter, istället ger cyklingen jobb i de små byarna för restauranger och BnB. Vi hänger på hotellet och vilar upp oss och inhandlar ett schackspel.

1710425680938.png

Nästa dag har vi en styv cykling framför oss, vi fortsätter efter Via Verde, det är jordbrukslandskap hettan är brutal och vi kämpar framåt, efter lunch bär det neråt och i en lång backe kommer sonen på att han skall tvärnita och drar en rejäl OTB. Han flyger en bra bit mer och är nästan oskadd. Vi når äntligen havet och svänger upp mot Plaja de Aro. Detta är verkligen Babylons sköka, var 100 meter är det en McDonalds eller KFC, alla barer pumpar Reggaeton, dyra bilar rattas av tribalförsedda anabolaboys i bar överkropp. Vi tar oss igenom skiten och kommer äntligen fram till Palamos, många campingar har bytts ut mot glamping men våran har en vacker utsikt med bara tältplatser. Här stannar vi i 2 dagar, badar, tivoli utforskar staden och njuter av svala nätter. Här tog gasen slut, campingen hade ingen som passade och vi hittade inga i butikerna. Det fick bli restauranger istället

1710425756980.png

1710425810998.png

7-9

Jag försöker få upp sonen tidigt så vi kunde undvika värsta hettan men han börjar bli sliten, vi trampar vidare över ett flackt landskap, tar många pauser det är vackert och bra skyltat, Näst sista stoppet är Lescala, campingen har bara höga murar som stopp all vind, det fanns ingen bar, vi kan inte ens få en glass, dessutom ville de ha 40 EUR per natt, vill man ha WiFi är det 10 EUR for 4h och kontant…..
1710425925501.png

1710425957917.png

Det är så varmt så vi knappt kan sova.

Nästa dag besöker vi ruinstaden som är 2, en grekisk en romersk precis jämte varandra, kan klart rekommenderas, på kvällen diskuterar vi om vi skall ta bussen hem eller om vi ska ta sista delen på cykel, sonen är bestämd, har man börjat så avslutar man.
1710426003877.png

1710426037271.png

Nästa morgon är han trött, sliten och på strålande dåligt humör. Vi tuffar på under tystnad, landskapet bjuder inte på mycket, vid lunchtid når vi äntligen Figueres, vi är trötta så det blir direkt till tåget för hemfärd. Efter en timme börjar vi båda kvickna till, sonen är övertygad om att ingen av hans vänner kommer tro honom. Innan vi är hemma har vi redan börjat planera nästa äventyr.

1710426449592.png

Det slutade med 250KM och 1830 Höjdmeter, sista resan med sones cykel som nu är för liten och ett stort sug på mer äventyr

Så oerhört imponerande! Vilken king! Mest grabben då men lika mycket pappa som uppfostrar en sån kämpe.
Tackar, Jag hoppas att det är något han vill fortsätta med under många år med sin gamla far. Just nu är han ute med sitt gäng och tjyvbygger en MTB slinga i bergen. Får se om jag får ett samtal från kommunen hahhaha

Tillbaka
Topp