[RR] Sälen

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Jaha normalt sätt hade vi nog hängt Trysil men nääää det får man ju inte så jag slutade lunch på frdagen å tog gammelbilen utan ac eller pollenfilter å kom upp 16:15 lagom när man annars slutar. Bara att ta några pollenpiller till å hälla på vätska i ögonen. På vägen upp mötte jag upp Tobgren å Crossmicke kom bara några minuter senare till Rörbäcksnäs som vi hade som frdagsmål. Jag har kört massa där Micke nada så vi tog den längsta.
2 stålisar å en plast idag

P6260001.JPG

Ganska glada i värmen :)

P6260003.JPG

Vi åkte upp på en fin ås med en sjö nedanför så bara att stanna å klättra ner så varmt å skönt helt galet!!!

P6260004.JPG

P6260014.JPG

P6260016.JPG

Sen var det en lååång grusklättring så man gömde fort av hur det hade svalkat....

P6260020.JPG

Tobgen bjöd på nötter från hundbajspåse på toppen mumma !!!
P6260025.JPG

P6260026.JPG

Å ja det var ca 30 grader så nice.
P6260027.JPG

Så efter en grym snabb utförslöpa å att jag satte mitt styre rätt hårt i ett träd senare när jag skulle gena lite i warpspeed men fixade det så drog vi till badplatsen sen hem å grilla. Vi kunde sitta ute till ca 23 innan knotten hittade oss å dricka öl till 02:30 för ingen hade koll på klockan...å vad fan spelade det för roll???
Här är var vi åkte https://www.strava.com/activities/3674771813/segments/2711653283471767308

Dag 2 kommer sen :)

crilee

Medlem
[RR] Sälen
Fasiken var precis på väg upp, men grannen som precis varit där sa att det var sjukt mycket mygg! Jag har blivit lurad, måste varit min fru som mutade grannen!

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Dag 2 vaknade vid 10 eller så kom iväg 12:00 31 grader!!!!!!!! 4 liter vatten med mig. Planen var att åka från Högfjällshotellet till Stöten idag tog Tobgren sin fs det var nog smart..Denna gång fanns det vatten kvar i sjön på toppen till skillnad mot för 2 år sen när jag körde denna runda 1a gången. Här är var vi körde.

Vägen upp är stor å bred men kolla vädert.

P6270030.JPG

P6270031.JPG

Å här uppe hittade vi en grymt rolig motorväg!!!!!!!!!!

[video]

Efter detta var det en klättring å sen en magisk lång utförskörning ner till en liten stuga.

P6270033.JPG

Grymma stigar så kom jag på att vi körde över vatten så tvärnit å knata tillbaka för att fylla vatten & svalka sig.

P6270036.JPG

P6270037.JPG

P6270038.JPG

P6270041.JPG

P6270043.JPG

Fina vyer å ängar. Sen kom vi till nästa stuga å kelade med en liten valp för att sedan gå upp på nästa höjd
P6270047.JPG

P6270050.JPG

P6270052.JPG

Här tog vi lunch. Tobgren hittade lite skugga :)

P6270053.JPG

P6270054.JPG

P6270056.JPG

Sen en grym utför tror var denna

[video]

En punka vid en fjälbäck så medans Tobgren fixade det så passade jag på att bada tills jag tappade känseln i fötterna :)

P6270062.JPG

P6270061.JPG

Sen blev det att bära lite i ravinen hade tänkt att bada mera men vi stoppade skallarna i ett litet vattenfall istället å gick å kastade lite snöbollar :)

P6270066.JPG

P6270072.JPG

P6270070.JPG

P6270080.JPG

Nu var det bara en klättring kvar!!
P6270084.JPG

P6270091.JPG

P6270092.JPG

Så in på Stöten fjället å 2 riktigt snabba å sköna utförskörningar.
Slog upp en sten från framhjulet på mitt skenben men va fan det var det lätt värt :)
P6270097.JPG

Så grilla å öl, å hämta bil. Så drog Tobgren för han skulle bygga stig på Söndagen i Leksand.

Bilagor

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Dag 3

Skulle utforska lite närmare på Högfjällshotells sidan + att det skulle bli sämre väder senare. Riktigt fina spångar först upp till fjället.
P6280098.JPG

Å endel sten...

P6280099.JPG

P6280100.JPG

Kommer bli mera spång :) Sen fick vi putta upp sista biten.
P6280102.JPG

Började komma lite moln.

P6280105.JPG

Uppe på fjället fanns det finfin spång jag bara älskar ljudet!!!

[video]

Sen var det en magisk utförslöpa som Crossmicke har film på själv har jag inte haft tid att klippa ihop nånting ännu.
Tyvärr kom det en stor flygande sten å skar upp mitt 5 dagar gamla däck 1/2 ner... Så det blev ett litet stopp för att laga med Gorillatejp...
P6280108.JPG

P6280116.JPG

Detta körde jag med resten av resan orkade inte byta däck...

P6280117.JPG

Sen kom vi ner i en dal vi hade en annan plan sen men det började regna mera å mera så vi körde ut till vägen å lite fel med....

P6280111.JPG

P6280112.JPG

P6280118.JPG

P6280120.JPG

P6280125.JPG

P6280132.JPG

P6280136.JPG

Sen började mörkna på ordentligt & åskan tillta ordentligt...
P6280140.JPG

Så vi kom ut till en backe å käkade i ett vindskydd. Äggmacka!!!

P6280144.JPG

[video]

Ja så med sånt väder var det bättre att köra till Rörbäcksnäs igen å ta Kalungapasset

P6280145.JPG

P6280148.JPG

P6280149.JPG

P6280150.JPG

Alltid kul med regn!!!!

[video]https://www.strava.com/activities/3684346776[/video]

Så då drog vi hem å grillade burgare å drack öl!!!

[video]

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Dag 4 Måndag
The last ride https://www.strava.com/activities/3687968187
Idag började vi vid Hundfjället å gick /cyklade upp. Magiskt väder igen å dryga 20 grader med rätt mycket blåst.

Kan tagit lite fel väg i början...
P6290153.JPG

P6290154.JPG

P6290156.JPG

Detta var en föredetta led tydligen. Men jag hade kört den på min ht för några år sen å mindes att den var fin.
P6290159.JPG

P6290160.JPG

Hittade att jag tappat en klingbult med... Så snabbfix på det :)

P6290162.JPG

P6290163.JPG

Efter en sjukt skakig å rolig utförskörning på över 5 minuter så var man nere i skogen igen!!
P6290168.JPG

Denna gick vi upp men vill köra ner såg så satans bra ut med massa lösa stora stenar fast där ska man nog ha kralligare däck om man ska kunna köra fullgas :)

P6290175.JPG

Sen upp mot sista toppen, grym stig hela vägen!!!
P6290192.JPG

Väl uppe var det dags för äggmacka igen i blåsten :)
P6290194.JPG

P6290199.JPG

P6290205.JPG

P6290207.JPG

Å en stökig men rolig stig ner väldigt liten inte många som går här då det inte ligger nån skidanläggning nedanför. Å det var slutet på denna långhelg. Så satans kul!!!

tobgren

Medlem
[RR] Sälen
Vilken helg vi hade!! Synd att den blev lite kort för mig. Hur var cyklingen kring Kvillkojan? Har bara åkt skidor däromkring 🙂

skier

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Så fint! Jag ska upp till det området med sambon om några veckor, blir nån dag i Rörbäcksnäs och sen tänkte jag nån dag med fjällcykling, antingen runt Sälen eller Funäsfjällen.

moody

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Håller med Staine ovan. Bra landsvägscykling. Man blir så jefla trött bara.

Härligt det ser ut. Får prova lite enklare leder i rörbäcksnäs med crossen ngn gång. Kanske redan nu i sommar.....Hmmm.

/E

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Rörbäcksnäs med omnejd - vad får jag inte missa EST? :)
Den långa i stjärnorna som vi körde sen är kalungapasset bra med. Annars är det riktigt bra där vi körde till stöten. Går säkert att skippa sista ravinen på nåt sätt. Men försök att hålla sig borta från dalarna runt hundfjället de var inte mycket att ha. Däremot så var utförskörningarna där kul på alla de fjällen😊

staine

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Håller med Staine ovan. Bra landsvägscykling. Man blir så jefla trött bara.

Härligt det ser ut. Får prova lite enklare leder i rörbäcksnäs med crossen ngn gång. Kanske redan nu i sommar.....Hmmm.

/E
Tröttheten är för bövelen stort sett bara en chimär! Nästa dag är man ju alltid fräsch som en nyponros att ta en backe igen.
Men cx låter ju också lockande!

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Stöten full gas!!!!
Brukar inte posta hela åk men detta är så annorlunda mot vad jag brukar köra, bara fullfart å sen sankt som man inte vet om det bara kommer ta tvärstopp eller ej! gången jag kör där förra var 2 år sen

[video]

skier

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Dag 2 såg ju jättefint ut, går det att ta sig tillbaka till starten på nåt vettigt sätt? Vågar man cykla landsvägen eller är det mycket trafik?

Jimel

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Ska upp v31 men primärt är att vara med familjen så vet inte om och hur mycket jag kan cykla, om någon vill mötas någon dag så kanske jag får frisedel 😊 kommer bo vid högfjällshotellet.

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Kan vara idé att inte köra sista ravinen den var elden bära i. Annars kan man svänga av mot där asfalten går in mot stöten det är med en lång utförslöpa. Har bara kört den uppåt. Då blir det inte så långt att hämta bilen. Kan ju lämna den där innan till å med😊

UrTomas

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Vi körde Stor-Närfjället till Närsjön när vi körde från Högfjällshotellet. Fortfarande en del jobbig asfalt tillbaka, men betydligt mindre än från Stöten. Utförskörningen var 👌

UrTomas

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Aha 👍😊

Finns en stig utför från Stor-Närfjället till Tandådalen också så blir det ännu mindre asfalt (några kilometer), men jag vet inte hur den ser ut.

skier

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Hur ser det ut söder om bilvägen, kan man fortsätta nåt sånt här? Alt. upp över Hundfjället om det är för blött nere i Lindalen?
sälen1.JPG
sälen2.JPG

EST

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Ser bra ut men dalarna på höghotellsidan är tråkiga försök att åka upp på nåt av bergen sen ner om ni orkar😊

UrTomas

Aktiv medlem
[RR] Sälen
Nån gång har jag tänkt att köra hela Sälenringen, kanske på två dagar. Jag har dock ingen aning hur den ser ut söder om vägen. Uppe på fjällplatån har jag för mig att det var riktigt bra.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer