[RR] Siena med omnejd

Max123456

Ny medlem
[RR] Siena med omnejd
Edit:
Tyvärr så är uppkopplingen så dålig att jag inte lyckas ladda upp bilder just nu, får fylla på när jag kommit hem och har fiber...

Har kört 2 rundor till,

1. Målet var Montalcino och istället för att köra raka spåret så valde jag att svänga av mot Murlo vilket jag kan rekommendera, otroligt vackra vyer och lite trafik. Vägen ur Siena i morgonrusning var lite av en nära döden upplevelse för mig och än mer så för de 2 bilar som frontat och skapat KAOS. Arga italienare i bil skojar man inte bort och många rutor vevades ned och påpekade för de blödande förarna det olämpliga i att välja just denna plats och tid för en tet-a-tet. Väl ur stan så rullade det på fint och de första 3 milen avverkades på under timmen. Nu börjar vi närma oss dagens navigationsmiss, man ska dock ha klart för sig att vägskyltning INTE är Italiens starkaste gren. Planen var att cykla via Murlo och till Buonconvento för att där börja klättringen till Montalcino, istället valde jag att spontant frångå planen och istället för att svänga vänster mot Buonconvento köra rakt fram eftersom det fanns en skyltning mot Montalcino. Det började genast gå utför och jag tänkte att det här blir ju kanon! Mitt i backet så WTF, asfalten tar slut och jag skulle så gärna vilja ta en misärton i fortsättningen men det blev en av mina allra bästa cykelupplevelser. Tror att grusvägen var nästan 20 km men tappade lite verklighetsförankring då jag kände mig som en legionär på jag efter min pluton ledd av Marcus Aurelius själv. Uppförsbackar med 15% stigning kom och gick men pirret i magen var hel tiden där. Vinden stod helt stilla, svetten sprutade, pulsen låg periodvis på 90-95% men det var så värt det. Ni som prövat att cykla brant uppför på smala landsvägsdäck vet vad jag pratar om, stå upp är inte att tänka på för då har man inget fäste. Om ni vill kolla på karta så var det vid Bibbiano jag körde "fel" och tog av mot Castiglione del Bosco. Fördelen med denna väg är förutom upplevelsen att man kommer uppifrån ner till Montacino vilket jag inte gjort förut.

Väl framme så blev det en helt fantastisk macka, sockerkaka, dubbel espresso och ett par flaskor vatten vid en liten piazza. Några sköna amerikaner kommenterade min svettiga uppenbarelse på följande vis. "Oooh myyy goood do you think he really biked all the way up here, I thought it was hard to drive the car up this hill" svaret "Well he sure looks sweaty enough"...

Utförskörningen från Montalcino är riktigt kul och med lite teknik i kurvtagning så kör man ifrån både bil och mc ?. Vägen tillbaka var nice men svårt att konkurrera med vägen dit så det blev mest som transport. Skylten med Siena 13 km välkomnades med öppna armar, efter 10 minuter kom den igen, då var jag inte lika positiv. Efter ytterligare en bit så kom skylten Siena 14, då började jag mulna till lite. Som sagt vägskyltar är inte prioriterat.

Har även hunnit med en runda till Greve och imorgon blir det San Gimingano, återkommer om detta. Nu kallar köket ?

....

Så är jag och familjen äntligen på plats! Vi har hyrt ett hus strax utanför Siena i Toscana i 4 veckor. Tanken är skönt häng samt att jag ska få gå i princip all in och cykla så mycket jag vill/orkar.

Igår hyrdes cykel, det blev en Focus i kolfiber med ultegrakomponenter. Knappast den som kommer att begränsa fart och mängd i vilket fall.

Idag inleddes cyklandet med en skön tur, för er som känner till Siena så ligger huset vi hyr utom synhåll för men nära sjukhuset, med start mot Pianella och vägen mot Gaiole. Lite lagom kupperat ca 23 grader varmt och en svag ostlig vind inledde rundan. Stigningen startade när jag närmade mig Radda in Chianti och den var inte så jobbig som jag mindes den för 2 år sedan men är å andra sidan 15 kilo lättare idag. Sista klättringen är dock ganska brant och pulsen steg ordentligt. På vägen upp passerade jag en pappa som var på tur med sina söner, killarna i 10-12 årsåldern satt på sköna Pinarelloracers medan pappan med vader som mina lår satt på en fatbike.

Från Radda drog jag mot Castellina in Chianti, mycket cyklister på vägarna där de flesta var äldre italienska män som glatt hälsade och kom med glada tillrop.

Från Castellina är det en trevlig utförskörning mot Siena så med solen i ansiktet och vinden i ryggen så blev det ordentlig fart utför. På vägen ner finns några sköna stopp som kanske inte ska göras på cykel men varmt kan rekommenderas. I den lilla byn Fonterutoli så har vinfamiljen Mazzei en Enoteca där man kan hälsa på Vittorio och pröva samt köpa lite goda viner. De säljer dessutom en av mina favoriter, Sessanta, en 60% grappa som är riktigt bra för "matsmältningen". Efter ytterligare några kurvor så kan man svänga av mot San Leonino som har ett hotell som kan vara värt att bo på. Mysigt och de har en restaurang för hotellets gäster som håller riktigt hög klass, dock ej på efterätter...

Precis i dalen så finns Il Mulino di Quercegrossa som hat en tryffelpasta som funkar samt goda pizzor.

Rundan blev nästan 7 mil med strax under 1k höjdmeter och tog blygsamma 2,5 timmar. Jag är dock inte här för att träna utan för att cykla ?

Inga bilder denna gång men föreställ er paradiset, där är jag.

Återkommer förhoppningsvis med bilder från en annan tur framöver.

//Johannes

Senast ändrad:
[RR] Siena med omnejd
Vi arrangerade en resa där ifjol för 52 svenska cyklister och ska dit även nästa år med 60 st.

Riktig bra cykeltrakten. Se till att cykla till San Gimignano och ta en fika.

https://en.wikipedia.org/wiki/San_Gimignano

OT Men du MÅSTE titta på denna film.
http://www.imdb.com/title/tt3669520/
Det går att ladda hem från vissa siter. Google.
Från hästloppet i Sienna. Nästan ett lagbrott om du inte tittar på tävlingen live då ni är på plats i år.

Senast ändrad:
[RR] Siena med omnejd
GarryJones sa:
Vi arrangerade en resa där ifjol och även nästa år. Riktig bra cykeltrakten. Se till att cykla till San Gimignano och ta en fika.

https://en.wikipedia.org/wiki/San_Gimignano

OT Men du MÅSTE titta på denna film.
Från hästloppet i Sienna. Nästan ett lagbrott om du inte tittar på tävlingen live då ni är på plats i år.

Såg Palion för några år sedan så vi hoppar den i år. San Gimingano är självklart inbokat! När åker ni nästa år?

[RR] Siena med omnejd
Fint att läsa uppdateringen eftersom jag åker till Toscana på söndag och ska bo i Murlo.
Och en fråga till vinnördarna som har varit i området: Känner nån till en bra vingård som erbjuder besök utan att ta betalt (eller om man får tillbaka avgiften om man handlar av dem)?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp