[RR] Söder om Ammarnäs

Yeti

Aktiv medlem
[RR] Söder om Ammarnäs
I slutet av augusti stod jag med en vecka oanvänd semester. Jag skulle egentligen till Cornwall för att paddla, med det blev p.g.a coronaosäkerhet för få deltagare för att finansiera en hjälpguide, så jag blev hemma. I stället började jag fundera på en liten fjälltur, men det visade sig att ingen i det vanliga gänget kunde komma med. I början av september då jag var ute på en övernattningstur kom i alla fall Jarkko förbi mitt tält på morgonen och vi cyklade en bit tillsammans och tog en lång frukost vid en brasa. Det visade sig att han nog var intresserad, men ville inte att det skulle vara lika tungt som under tidigare turer. Det krävdes således inte mycket övertalning när jag kom fram med en trevlig rutt och en reservdag. Rutten bestod till hälften av stigar jag redan cyklat på och hälften av en led som av Google att döma var okänd för mänskligheten, precis som jag vill ha det. Allt får inte vara färdigtuggat...

Morgonen den 23 september körde vi ombord på den nya färjan till Umeå, anlände dit före tolv och körde till Ammarnäs. Vi packade cyklarna och kom iväg lite för fem på eftermiddagen, med målet av komma någonstans till trädgränsen innan det blev mörkt. Det började med nästan 400 höjdmeter stigning.
PET09749.jpg

_PET6536.jpg

_PET6546.jpg

Vi stannade vid första acceptabla ställe två timmar senare, slog upp tältet och gjorde middag.
PET09770.jpg

20210923_195311.jpg

Det började så småningom regna, men slutade precis när vi steg upp klockan sex. Vi hade färskt bröd och skinka, så frukosten var snabbt avklarad.
PET09776.jpg

Vi kom iväg lite före åtta. Vädret var grått, men det regnade inte. Nästa sektion förväntade jag mig vara väl cykelbar, baserat på att den mestadels gick ovan trädgränsen och var mycket lite använd, då det inte fanns någon information på nätet. Förväntningarna gick i uppfyllelse.

Jag, bild av Jarkko Holopainen.
20210924_080546.jpg

_PET6558.jpg

_PET6572.jpg

PET09795.jpg

PET09817.jpg

Uppförsbacke.
PET09797.jpg

_PET6596.jpg

_PET6584.jpg

Stigen var mestadels lätt att följa, men en karta behövs givetvis ändå.
_PET6599.jpg

En ensam gran.
PET09827.jpg

Stigen nådde ungefär 950 höjdmeter innan den började luta åt andra hållet.
_PET6603.jpg

_PET6608.jpg

_PET6580.jpg

_PET6622.jpg

[RR] Söder om Ammarnäs
Vid trädgränsen igen, på väg ner.
PET09842.jpg

_PET6636.jpg

Baserat på kartan var vi inte alls säkra på att det skulle gå att köra den sista biten. Det gick trots att det var hyfsat brant, men vi måste ta en paus för att låta mina stackars bromsar svalna.
_PET6655.jpg

_PET6666.jpg

Längre ner var det igen mera höstfärger.
_PET6672.jpg

_PET6764.jpg

_PET6691.jpg

Första delen, Ammarnäs-Àjvàk, var avklarad och vi tog lunch.
_PET6715.jpg

Nästa del, Àjvàk-Biellojaure, såg jobbig ut redan på kartan. Det fanns in stig, inte alltid helt tydlig, men en del var cykelbar.
PET09868.jpg

PET09898.jpg

PET09906.jpg

En hel del var dock svårframkomligt.
PET09916.jpg

PET09921.jpg

_PET6774.jpg

_PET6775.jpg

Under den sista timmen regnade det dessutom en del. Det var relativt ont om acceptabla tältplatser här, då stigen gick i kuperad fjällbjörkskogsterräng, men vi hittade en som dög.
_PET6782.jpg

Vi fixade middag och beslöt oss för att försöka få igång en brasa, något som kanske kunde bli en utmaning utan en ordentlig kniv och med allting omkring oss blött. Det gick i alla fall hyfsat bra.
_PET6792.jpg

_PET6789.jpg

Plättar smakar bättre gjorda på brasa.
_PET6794.jpg

[RR] Söder om Ammarnäs
Andra natten var i motsatts till den första inte kall, men det regnade genom natten. Vi beslöt oss för att lida med gröt denna morgon.
20210925_062737.jpg

Att packa ner allt och komma iväg är inte värst inspirerande när det regnar, men väl görbart.
PET09938.jpg

PET09946.jpg

Jag körde på min Surly Ice Cream Truck, medan Jarkko ännu har sin lila Pugsley från 2009.
PET09953.jpg

Dimman och regnet började lätta och landskapet kom fram.
_PET6805.jpg

_PET6816.jpg

PET09962.jpg

Lite utför igen.
_PET6812.jpg

_PET6841.jpg

PET09973.jpg

Vi cyklade på en officiell led, som det satsats arbete och pengar på för 5 - 10 år sedan, så det fanns en del spångar, även om de närmast syntes på myrarna. På andra ställen var de helt överväxta.
PET09979.jpg

PET09981.jpg

En blomma som försenat sig.
_PET6854.jpg

Nära Biellojaure blev stigen bättre.
PET09985.jpg

_PET6857.jpg

Senast ändrad:
[RR] Söder om Ammarnäs
Biellojaure, tillbaka på stigar jag cyklat förut. Sträckan Biellojaure-Kungsleden är den bästa fjällcyklingen jag upplevt, eventuellt med undantag av stigningen i början.
PET09995.jpg

Jag kom ihåg en märklig hed efter den huvudsakliga uppförsbacken och vi tog matpaus där och lät tältet torka i vädret som äntligen var lite ljusare.
PET09997.jpg

Nu var stigen huvudsakligen torrare och ganska lättcyklad.
PET09998.jpg

_PET6865.jpg

Dock fanns där färre vattendrag.
PET00016.jpg

Landskapet öppnade sig.
_PET6877.jpg

PET00032.jpg

Bild Jarkko Holopainen
20210925_150330.jpg

PET00026.jpg

_PET6967.jpg

Blåbären såg bra ut, men smakade inte längre något.
_PET6898.jpg

Syterskalet.
_PET6887.jpg

_PET6951.jpg

Upp...
_PET6948.jpg

... och ner.
_PET6942.jpg

Lite planering några timmar innan man vill slå läger krävs. Vi hittade i alla fall en bra plats.
_PET6975.jpg

_PET6985.jpg

Middagen bestod av falafel med couscous och harissasås.
_PET7000.jpg

Månen var lite större en halv, men lyste ändå upp omgivningen.
_PET7017.jpg

Fortsättning följer när jag nästa gång känner för att sitta vid datorn en stund. Happy tycks dock inte längre vara lämpligt för denna typ av bildkavalkad, då det tydligen är någon gräns på 20 bilder per inlägg.

Edit: Fortsättning lite längre ner.

Senast ändrad:
[RR] Söder om Ammarnäs
Vilka färger! Fina bilder! Kul att ni valde den turen.

Som jag har googlat sträckan Ammarnäs - Ajvak - Biellojaur i sommar inför mitt Gröna band för att få veta cykelbarheten på sträckan. Hittade nästan ingen info.

Valde istället Kungsleden - Biellojaur där jag hittade info som tydde på att det var lättcyklat och det var ju mestadels fin cykling. Kom själv förbi Biellojaur 17 augusti. Då var det grönt.
0BCBEF08-1433-4263-9E99-596F3C6E6002.jpeg

[RR] Söder om Ammarnäs
Vilka färger! Fina bilder! Kul att ni valde den turen.

Som jag har googlat sträckan Ammarnäs - Ajvak - Biellojaur i sommar inför mitt Gröna band för att få veta cykelbarheten på sträckan. Hittade nästan ingen info.

Valde istället Kungsleden - Biellojaur där jag hittade info som tydde på att det var lättcyklat och det var ju mestadels fin cykling. Kom själv förbi Biellojaur 17 augusti. Då var det grönt.
Visa bilaga 517265
Jag cyklade sträckan Biellojaure-Kungsleden (och sedan till Hemavan) 2017 och då hittade jag ingen info om sträckan, frågade även flera guider i Hemavan, men den visade sig ju vara riktigt bra.

[RR] Söder om Ammarnäs
@Yeti Vilka fantastiska bilder! När du skriver "Biellojaure-Kungsleden", hur går den sträckan? Är det den som går i nordostlig riktning upp mot Stor-Tjulträsket?

[RR] Söder om Ammarnäs
Episkt!

Färgerna och det kala ovan trädgränsen är väl det jag saknar (uppvuxen 58km söder om Ammarnäs) från den delen av världen.

[RR] Söder om Ammarnäs
Det regnade igen under den tredje natten, men minskade till ett lätt duggregn tills vi steg upp lite över sex på morgonen. Denna gång blev det bacon och omelett till frukost, med kaffe.

Vid åttatiden gav vi oss av igen. Nu var det regnkläder som gällde i det lätta duggregnet, speciellt som vi väntade oss en del vind efter den lilla dalen vi tältat i.

På denna höjd fanns knappt några höstfärger längre, det som ut som november hemma.

Konceptet med att ta det lite lugnare fungerade bra, inga problem att orka cykla hela vägen upp denna gång.

Tecken på att det fanns en sol bakom molnen.

Och där var den, dvs 180 grader från regnbågen.

En liten paus före vi kom till Kungsleden.

Runt 250 höjdmeter framför oss, under en ganska kort sträcka.

Stigen var bredare nu när vi var på Kungsleden.

Rastskyddet vid Vuomatjåhkka.

Jarkko föreföll nöjd över lunchpaus inomhus. Just nu var det inte värst varmt i vinden.

Denna sträcka hade jag gjort på cykel tidigare, så jag var beredd på att skuffa cykel. Landskapet var i princip i alla fall fint, även om det inte syntes denna gång.

Bild tagen av Jarkko Holopainen.

[RR] Söder om Ammarnäs
Just det ja, det vita var visst halt.

Det hade nog varit trevligt att kunna se landskapet.

Och sedan gick det utför. Timmar av klättring att slösa bort på några tiotal minuter.

Vi tog förvisso en del pauser.

Aigertstugan.

Tanken var att fortsätta en bit förbi Aigertstugan till åsen i bilden nedan. Jag tyckte mig minnas att den skulle erbjuda en acceptabel tältplats.

Vi kom fram vid tretiden på eftermiddagen och satte upp tältet. Nu var det ingen brådska, vi hade knappt två timmar till bilen och en reservdag att använda.

Runt tältplatsen.

Fjällkartan visade att det fanns en alternativ stig ner, vilket jag tyckte lät bra, då Kungsleden i björkskog inte alltid är en höjdare p.g.a slitage. Vi lyckades ändå inte hitta stigen i verkligheten, annat än det lilla man eventuellt kan skönja till vänster om Jarkko.

Tältplatsen var ändå acceptabel.

Nu blev det spagetti carbonara, med spagetti, bacon, ägg och parmesanost. Because we're worth it.

God natt.

[RR] Söder om Ammarnäs
Inget regn under natten, men det var ändå blött av dimma på morgonen.

Dimmiga bergens gorilla.

Vi tog det lugnt, då vi hoppades att solen skulla skingra dimman, men tålamodet tog slut innan det inträffade.

Ruovdatjjuhka var fin.

Ännu mera utför.

Vid elvatiden passerade vi bilen. Reservdagen skulle användas till att rekognosera fjället lite norr om Ammarnäs. Vi hade givetvis tillräckligt med mat i packningen, men hittade ingen orsak att inte cykla via Ammarnäs Livs för lite bättre mat (och öl). Det blev lite asfalt innan vi kom upp på fjället, då Kungsledens dragning direkt från byn var utsatt för skogsvård och såg något mindre lockande ut. Vi valde således en annan rutt.

Uppför igen.

[RR] Söder om Ammarnäs
Målet för dagen var att komma upp på fjället, ta oss en titt på hur det såg ut och hitta en acceptabel tältplats.
Det gick nog hyfsat bra.

En liten koll av vyerna.

Biff, tortellini och paprika till middag. Vi var fortfarande värda det, tyckte vi.

Vi lade oss aningen tidigare och steg upp för sex på morgonen. Det blev åter omelett och bacon till frukost.

Soluppgången var klockan sju och vi kom iväg då, efter lite skruvande och muttrande.

Bild Jarkko Holopainen.

Det var det. Tillbaka vid bilen innan nio och ett snabbt bad senare i en uppfriskande bäck var på i bilen igen, på väg till Umeå. En skärgårdsbuffé senare var vi i Vasa vid niotiden och körde direkt hem till Åbo på ungefär fyra timmar. Vindefjällen är för oss mycket närmare än finska Lappland, och ett fint område utan folk. Vi mötte inte en enda person på stigarna i slutet av september.

Rutten i grova drag, tagen från säkerhetssändaren.

[RR] Söder om Ammarnäs
Hoppsan vad fint. Väldigt inspirerande.
Blev hungrig av matbilderna.
Tack för RR!

Edit: Den RR fick mig att börja surfa fatbikes? Ingen som har en Soma Sandworm i skrotlådan? Soma Fab har slutat tillverka…

Senast ändrad:
[RR] Söder om Ammarnäs
Riktigt kul läsning då jag varit nyfiken på just lederna du cyklat. @Yeti vet du hur leden från Boksjön till Viktoriakyrkan, vidare till Kraddsele är att cykla? Jag har cyklat den leden till Kopparberg och tillbaka från Boksjön och själva leden var nära på igenväxt men däremot var där fyrhjulingspår som hade nött lite lagom på terrängen så att det blev cykelbart. Skulle vara kul att veta om det är cykelbart hela vägen till Ammarnäs.

[RR] Söder om Ammarnäs
Riktigt kul läsning då jag varit nyfiken på just lederna du cyklat. @Yeti vet du hur leden från Boksjön till Viktoriakyrkan, vidare till Kraddsele är att cykla?

Tyvärr vet jag inget om leden Boksjön-Viktoriakyrkan-Kraddsele. Kul att det finns en sådan led, men det är nog relativt sannolikt att den är ganska bristfälligt använd. Jag skulle helt säkert prova den om jag bodde närmare...

Tillbaka
Topp