[RR] Storulvån-Ramundberget

binsell-gerdin

Aktiv medlem
Hepp! Ända sedan flytt till Jämtland för några år sedan har jag spanat på att cykla Storulvån-Ramundberget, i helgen blev det äntligen av. Efter otaliga timmars Happycykling och grävande i diverse fjäll-RR som antingen verkar slutat med helikopterhämtning eller diverse benbrott kom jag fram till följande vägval. Storulvån-Gåsåns vindskydd-Holkendurrie-Ljungans vindsdkydd-Helags-Ramundberget. Sagt och gjort nu jävlar skulle här fjällcyklas! Tog tåget Östersund-Enafors och cyklade de 17km upp på Fredag kväll
DSCN4781.JPG

Storulvåns fjällstation.

Lördag morgon tidig früstück, matpakke från stationen och vid 08:30 rullande jag söderut, vindstilla, växlande molnighet och ca 10 grader varmt.
DSCN4783.JPG

Först några hundra meter på bred och oteknisk jordstig, därefter 5-6km grusväg mot Tjallingen. Därefter börjar godsakerna.

DSCN4784.JPG

Förväntansfull artikelförfattare

Grusvägen avklarades utan anafylaktiska reaktioner (puh), utsikten gick inte att klaga på. Därefter 5-6 km hård jordstig, oteknisk men snabb och rolig cykling till Gåsåns vindskydd

DSCN4789.JPG

Första stigparti efter grusvägen

DSCN4791.JPG

Ripley+Sylmassivet

DSCN4794.JPG

Stigar kring Gåsåns vindskydd. Sträckan härifrån och tillbaka till Tjallingen är grüm! Då får man ju även höjdmeterna åt rätt håll. Men jag skulle vidare och avvek här från lederna och tog istället den lite mindre men ack så fina stigen i Holkendurrie mot Ljungans vindskydd, ett vägval jag har nån okänd hjälte här på forumet att tacka för. Först lite klättring på smal och bitvis lite svårtydd stig:

DSCN4803.JPG

Holkendurrie

DSCN4805.JPG

Bitvis gick stigen på hällar upp mot dalens högsta punkt.

När högsta punkten var nådd började en magiskt fin stig som slingrade sig lätt utför längs grusåsar ner mot Ljungans vindskydd. Snabbt, flytigt och förjävla bra!

DSCN4788.JPG

DSCN4808.JPG

DSCN4809.JPG

DSCN4811.JPG

DSCN4812.JPG

Helags+renar

Ljungans vindskydd nåddes före tidsschemat på 2,5h. Dittills hade det gått både bättre och fortare än jag hade vågat hoppats på på förhand. Sura vandrare lös med sin frånvaro och det envisa knak som cykeln lidit av i några veckor hade tom tystnat. I Ljungan liten paus och kakmonstret från Jösse Härad tittade fram.

DSCN4822.JPG

Ljungans vindskydd-Helags var på förhand den sträcka jag inte lyckats scouta på Happy innan och här var jag beredd på att det kunde bli en del pushbike. Starten lite småklurig och sista backen dick jag gå, men i övrigt teknisk fjällcykling men fortsatt cykelbart och kul som fasen!

DSCN4828.JPG

DSCN4828.JPG

Utsikten mot Helags var ett rent nöje

DSCN4830.JPG

DSCN4831.JPG

Utsikt mot Ljungan

Fin nedkörning mot Helags och en välförtjänt kaffe+bulle+ANNAT på fjällstationen. Fortfarande en bra bit före tidsschemat, hade räknat med att snitta 7-8km/h totalt och vara ute ca 10h+pauser.

DSCN4833.JPG

Efter lunch och fikastopp vidare mott Fältjägaren. Först en fin klättring och därefter en bitvis fantastisk utförskörning ner mot Fältjägaren, speciellt första biten.

DSCN4839.JPG

Utför efter Helags

DSCN4840.JPG

Ripley+Helags

Lite klättring av varierande kvalisort upp mot Fältjägaren, ett trivsamt prat med stugvärdarna där och sen vidare. Liten utförskörning på lite bredare stig för att sedan nå den lite sega, blöta och något oepiska backen några km söder om Fältjägaren.

DSCN4848.JPG

När den var avklarad kom turens första bakslag. En vass liten sten som gjort en liten reva i sidokanten på däcket, pyspunka men såpass lite att det räckte med att pumpa ett par gånger för att kunna rulla i mål. Från Svaatetjahke vek jag av mot Ramundberget. Härifrån rejält med utför, första kilometerna dock blöta och dåligt spängade. Efter ett par kilometer och sista biten mot Ramundberget var dock åter fjällcykling på sitt absolut bästa. Först flowig stig med lite några små branta partier. Sista biten mot Ramundberget brantare och mer brötigt och skôj som fasen! I Ramundberget väntade sambon med öl och nystekta kantareller.

DSCN4853.JPG

Ramundberget i bakgrunden

Kartöversikt
Skrmavbild2014-08-20kl.12.47.12.png

Skrmavbild2014-08-20kl.12.47.28.png

Sammanfattningsvis helt enkelt svensk fjällcykling när den är som bäst!

Lite fakta:
Total sträcka 70km
Total tid 8 timmar
Cykeltid 6:35
Höjdmeter 1300
Förbrukade kcal 3489
Snittpuls 147
Ren/Vandrarindex 5:1
Antal OTB 1
Pyspunkor 1

Senast ändrad:
Ruskigt fint!

Cyklade Ramundberget - Helags - Ramundberget en dag förra sommaren och kan bara instämma (förutom att det blir jobbiga uppförsbackar istället för härliga utförslöpor)

Sjukt bra. Och kartan var ett riktigt stort plus. Satt och tänkte att jag måste hem och riva fram fjällkartan för att kolla var du körde, men då slapp jag det...

Det är när man ser sånt här man undrar varför man inte åker upp en grupp och våldgästar TS och sticker ut på samma runda? :)

Verry snyggt! Är du östersundare nu alltså? I så fall borde vi ta en tur tillsammans nästa gång jag passerar, typ nästa sommar eller vad det nu blir :)

Najs partajs!

Holkiedurrie är betydligt bättre utför än uppför kan jag meddela. De där surfiga rännorna är liksom jävliga när man försöker klättra och konstant slår i pedalerna, men nerför :)

Nice! Var i Helags och cyklade omkring för en dryg vecka sen, vill tillbaka :-) Men 7 mil på en dag är i mesta laget känner jag...

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Verry snyggt! Är du östersundare nu alltså? I
> så fall borde vi ta en tur tillsammans nästa
> gång jag passerar, typ nästa sommar eller vad
> det nu blir :)
Jepps det är jag och det borde vi verkligen!

Övriga: Härligt med sån pepp på min RR, inspirerar till fortsatt författande, har varit lite klent med det tidvis…

//Emil

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt och trevligt avrapporterat! Från Jösse
> härad också!? Då ärre en bra pôjk.

Så ärre!

grûmt.
och bra gjort med kartöversikten.

snart (juni?) är det dags att köra Storulvån - Gåsen - Sylarna - tebax. Eller vanliga triangeln...

Snubblade över denna då jag sitter och planerar sommarcyklingen. Grymt fin mijlö! Du råkar inte ha sparat ett gps-spår som du har lust att dela med dig?

Det bör också tilläggas att bron vid Storulvån är borta sedan några år. Så att idag köra sträckningen i denna RR skulle utöver förbudsområdet innebära ett riskabelt vad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp