[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

Karin_P

Medlem
Häromveckan fick jag en idé jag inte kunde släppa, så igår sa jag upp mig* från jobbet för att bli nån sorts cyklande hippie tills jag tröttnar eller tills pengarna tar slut.
Vore kul om någon ville haka på ett tag och cykla en bit, för även om jag är väldans trevlig så kommer jag ju tröttna på att bara ha mig själv som enda sällskap. Tänker mig att starta med nåt sånt här i april http://www.bikepacking.com/routes/altravesur-bikepacking-route/ (om jag får ändan ur... men det måste jag ju, för snart har jag ju inget jobb, och att vara en arbetslös hippie i sin hemstad verkar rätt lamt) men jag är öppen för förslag om någon har någon annan idé.
Jag gillar att tälta, cykla i branta berg, äta ost, bada och dricka vin, så jag tänkte försöka fokusera på de komponenterna i dagdriveriet.

*EDIT: Äsch, det blev inte så drastiskt som att säga upp sig, se nåt inlägg långt nedanför

Glamping!
(den crossen är f.ö degraderad till pendlarhärke nu, tänker mig att hoja på min HT)

bad...
DSCF0552.jpg

vin...
P1000336.jpg

...och branta berg.
DSC02395.jpg

Senast ändrad:

Konkret

Ny medlem
Tyvärr är planerna helt andrs iår men jag hoppas du hittar någon.

Finns även en långfärdscykel grupp på fejjan! Kolla även där.

Hasse#7

Aktiv medlem
desmo sa:
Härligt! Det låter fantastiskt!
Jag hoppas du hittar sällskap.
Fan vad coolt! Modigt att bara säga upp sig och leva ut. Jag kan tyvärr inte göra likadant för då får man nog fortsätta som hippie tills man eventuellt kan gå i pension. Jag hoppas det här blir lika bra för dig som det verkar.

GoranS

Aktiv medlem
Coolt! Lycka till. Är tyvärr själv alldeles för bekväm av mig för att våga mig på något sådant.

Om du inte är extrem värmeälskare skulle jag försöka se till att komma i mål innan den riktiga sommarhettan slår till. Inre delarna av Spanien kan vara rejält varma på sommaren. Dessutom är det vackrare när det är grönt och innan solen hunnit "bränna" landskapet under sommaren. Ett alternativ kan ju vara att köra i norra delarna av Spanien. Förvisso större nederbördsrisk, men inte alls samma risk för tokvärme. Finns ju olika varianter av Camino de Santiago som man skulle kunna ha som grundrutt.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
så otroligt häftigt!! hade det varit för några år sedan hade jag lätt hängt på :) ser fram emot mer läsning senare!

perzzon

Aktiv medlem
Grattis! Härligt!
Hoppas det blir underbart. Om det skall cyklas mtb så kan det ju vara bra att kunna plocka bort så mycket av packningsprylarna som möjligt när man skall ge sig iväg på en kul dagstur. Kärra kanske är gött?

GoranS

Aktiv medlem
Äh, floder, kuster och städer finns ju i Sverige också. Drar man ner till kontinenten är det berg man ska satsa på! ;-)

GoranS

Aktiv medlem
HåkanC sa:
GoranS sa:
Äh, floder, kuster och städer finns ju i Sverige också.
Nja, just floder finns det ju inte i Sverige.
Jag tolkade det som att personen gillade att cykla vid stora vattendrag och sådana finns det ett antal av i Sverige. Men, det kan ju vara s.a. personen uppskattar floder men hatar svenska älvar.

Om man ska ligga på den petighetsnivån kan man ju även konstatera att möjligheterna att cykla mellan svenska städer är obefintliga.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror att det finns någon definition som säger att en flod är ett större vattendrag utanför Sveriges gränser medan älv är ett namn som används på större vattendrag huvudsakligen i Norden. Är ju totalt idiotiskt, men det kan säkert finnas historiska orsaker till detta.

nisseson

Aktiv medlem
Kul Karin, lycka till! :-D

Övriga: låt tråden spåra ut lite senare eller ta någon av den kvadriljon andra trådar vi kan stöka och spåra ur i. :-)

GoranS

Aktiv medlem
. [Ska undvika att spåra ur tråden i meningslösa hårklyverier]

Senast ändrad:

Karin_P

Medlem
stakka sa:
Japp. Innehavare av medelålderskris, livskris, identitetskris och bristfälligt konsekvenstänkande.

Har för övrigt köpt ett jättefint rosablommigt tyg idag. Jag tror det kan bli en ramväska till Honzo.

Senast ändrad:

Karin_P

Medlem
Bikzz sa:
Cool Stuff, hoppas det blir en bra runda ! Helt rätt att satsa på lite häftiga turer om man har möjligheten.
Kommer nog oxå att cykla i europa i sommar, men gillar mer floder och kuster och städer !
https://happyride.se/forum/read.php/1/2785111/2786078
Det där såg ju också otroligt trevligt ut. Vi kanske möts längs nån flod eller älv eller nåt i sommar, det blir ju jobbigt för benen att cykla i berg hela tiden :)

Bikzz

Aktiv medlem
Karin_P sa:
Bikzz sa:
Cool Stuff, hoppas det blir en bra runda ! Helt rätt att satsa på lite häftiga turer om man har möjligheten.
Kommer nog oxå att cykla i europa i sommar, men gillar mer floder och kuster och städer !
Det där såg ju också otroligt trevligt ut. Vi kanske möts längs nån flod eller älv eller nåt i sommar, det blir ju jobbigt för benen att cykla i berg hela tiden :)
Rhen, Donau, Neckar, Main, Mosel, Rhone, Elbe, Weser osv är nog mer floder än älvar, eller ?? Sent a PM. Men väldigt trevligt att cykla längs med och testa lite öl och så !

geologen

Aktiv medlem
Bikzz sa:
Karin_P sa:
Bikzz sa:
Rhen, Donau, Neckar, Main, Mosel, Rhone, Elbe, Weser osv är nog mer floder än älvar, eller ?? Sent a PM. Men väldigt trevligt att cykla längs med och testa lite öl och så !
Just Elbe är kul att du nämner. "Elbe" är nämligen högst sannolikt kognat med "älv"... :)

Karin_P

Medlem
GoranS sa:
Finns ju olika varianter av Camino de Santiago som man skulle kunna ha som grundrutt.
Yup, jag har kollat lite på det också. Om jag inte får med mig något sällskap så är det nog en klokare variant att hålla sig till lite mer bland folk och i plattare terräng, istället för någon bergskedja mitt i ingenstans (in case of mentalt och mekaniskt haveri). Kan vara bra som uppvärmning iaf...Och sen verkar ju Baskien otroligt vackert. Och efter det är det bara några Pyrenéer att cykla över innan jag (förhoppningsvis) möter upp cykelkompisar i Provance. Aaah, hur ska det gå att välja...

larsaw

Aktiv medlem
Wow!
Så jä...a modigt Karin! You go girl :D
Ett alternativ kan annars vara Pilgrimsleden fast baklänges, dock risk för sura miner om du hela tiden ska behöva plöja igenom sjok av mötande pilgrimer...

Lycka till!

GoranS

Aktiv medlem
Karin_P sa:
GoranS sa:
Finns ju olika varianter av Camino de Santiago som man skulle kunna ha som grundrutt.
Yup, jag har kollat lite på det också. Om jag inte får med mig något sällskap så är det nog en klokare variant att hålla sig till lite mer bland folk och i plattare terräng, istället för någon bergskedja mitt i ingenstans (in case of mentalt och mekaniskt haveri). Kan vara bra som uppvärmning iaf...Och sen verkar ju Baskien otroligt vackert. Och efter det är det bara några Pyrenéer att cykla över innan jag (förhoppningsvis) möter upp cykelkompisar i Provance. Aaah, hur ska det gå att välja...
Jag tycker hela norra Spanien verkar fint. Har bara varit upp (från Madrid) till Galicien en helg och det jag såg var ett kuperat och väldigt grönt och fint landskap. Sen finns ju kantabriska bergen med nationalparken Picos de Europa om man vill ha kupering.

ForesterGuy

Aktiv medlem
GoranS sa:
Jag tror att det finns någon definition som säger att en flod är ett större vattendrag utanför Sveriges gränser medan älv är ett namn som används på större vattendrag huvudsakligen i Norden. Är ju totalt idiotiskt, men det kan säkert finnas historiska orsaker till detta.
I Sverige finns inga floder, förutom Hallands floder, men de är åar. Eller nåt.

Nissan, Lagan, Viskan, Subaru...

Senast ändrad:

JTF

Ny medlem
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
"Å i åa ä e ö!"

Senast ändrad:

Jeppe_E

Aktiv medlem
Johan Falk sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
"Å i åa ä e ö!"

Ska man klicka på den länken, eller är där inget att se?

JTF

Ny medlem
Jeppe_E sa:
Johan Falk sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
"Å i åa ä e ö!"

Ska man klicka på den länken, eller är där inget att se?
Hehe, det ordnar sig...

dans

Aktiv medlem
Bra inspiration, ser också fram emot nån rapportrering.

Vattendrag (finns även andra benämningar...) är enkelt att följa, men blir lite enahanda i längden.
Berg är vackra.

Karin_P

Medlem
åberg sa:
Men Gud vilken bra tråd det kan bli. Kommer du rapportera nåt från resan?
Ouch, det här kommer ju bli jättepinsamt om jag får världens psykbryt efter en vecka och tvingas flytta hem till mitt gamla flickrum i mammas källare som en pank och arbetslös looser.
Håll till godo med den här så länge, kan behövas nu när midvinternattens köld är hård. https://happyride.se/forum/read.php/1/2466142/2466506

Westman

Aktiv medlem
Karin_P sa:
åberg sa:
Men Gud vilken bra tråd det kan bli. Kommer du rapportera nåt från resan?
Ouch, det här kommer ju bli jättepinsamt om jag får världens psykbryt efter en vecka och tvingas flytta hem till mitt gamla flickrum i mammas källare som en pank och arbetslös looser.
Håll till godo med den här så länge, kan behövas nu när midvinternattens köld är hård. https://happyride.se/forum/read.php/1/2466142/2466506
Tycker definitivt du ska rapportera lite från resan! Brukar vara kul att läsa även om det bara blir ett par rader och/eller en bild ibland. Även psykbryt är helt ok att rapportera om. ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer