[RR] The middle finger

Sigge Star

Aktiv medlem
[RR] The middle finger
Tjena,

I Sverige brukade vi alltid åka skidor på påsken, här blir det istället strandhäng... och givetvis cykling. Vi packade bilen - fyra hojar på taket och en inuti - och lämnade Bucharest för Grekland, Halkidiki och det mittersta "fingret".
01.jpg

Med lågt ställda förväntningar på stället och vädret bar det i väg till en hyrd lägenhet i Neos Marmaras - himla tur att de hade luftkonditionerad TV
02.jpg

Påsk som sagt... det grillades lamm lite överallt
03.jpg

FÖRSTA turen
Lite mulet men med en massa sol skulle det visa sig. Vi hojade iväg till stranden. Lilleman fyllde 3 för 3 månader sen men hänger med bra med sina 12-tumshjul.
a01.jpg

Jag hade kollat lite kartor hemma och fått några GPX-filer från en polare i Bukarest. Verkade mest vara grusvägar men värt att upptäcka. Lämnar familjen på stranden och tar det säkra för det osäkra och väljer en asfaltsväg upp til ca 350 möh.
a03.jpg

Det börjar snabbt bli varmt och rätt svettigt i backarna
a04.jpg

Så grekiskt
a05.jpg

Äntligen rätt underlag under däcken
a06.jpg

Jag kämpar på mot en topp på lite över 800 meter och höjden börjar erbjuda schysst utsikt mot andra sidan av halvön
a07.jpg

Toppen nådd: Itamos. Utsikt norrut.
a08.jpg

Borta i öster ser mat Athos-berget som kryllar av stora kloster
a09.jpg

Utsikten är mäktig. Det östra "fingret" till vänster i bild och det västra fingret längst bort till höger.
a10.jpg

Det blir branta grusvägar utför
a12.jpg

Ivrig att upptäcka mer kom jag av mig lite från tänkt rutt och var plötsligt i en labyrint av åsar och dalar, Hade fullt koll på var jag var och vart jag skulle men inga vägar ledde riktigt dit jag tänkt... Hittade ut till slut och passerade en massa druvodlingar
a13.jpg

Väl nere var det bara att njuta av det Grekland som erbjuds innan säsongen dragit igång:
a15.jpg

Det blev 45km, 3t45min och nästan 1300 höjdmeter.

ANDRA turen
Dagen efter var det dags för nyblivna tioåringen att inte bara snorkla. Han har växt något sjukt på sistone men får köra lite till med 24-tumshjul innan vi byter. Vi trampade uppför samma väg som jag tog dagen innan - några få regndroppar i luften.
b01.jpg

b02.jpg

Vid ett tillfälle blev det lite väl brant men då är det ju bara att gå
b03.jpg

Blir nog en hel del hunung här vad det lider
b05.jpg

Vi kör sköna gusvägar utför
b06.jpg

b08.jpg

Skön tur och bra kört av grabben: 17km, drygt två timmar och 500 höjdmeter.

TREDJE dagen kommer strax...

[RR] The middle finger
Alltså... TREDJE dagen

Vi drog till andra sidan halvön och byn Vourvourou. Helt magisk strand. Badade, byggde sandslott och lunch på stranden med sandkras mellan tänderna, sen bytte jag om och tog cykeln hem istället.
c01.jpg

Jag visste att det skulle bli brant uppför så det var bara att stå på i hettan och valet var lätt i detta fallet: uppför!
c03.jpg

Shit vad stora kottar
c05.jpg

Man kan ju få energi på olika sätt.. Personligen tror jag nog lite mer på den mer snabbverkande sorten
c08.jpg

Jösses vad brant det blev - en blick bakåt
c09.jpg

Tog mig upp till samma top som på första turen och sedan lite nya grusvägar ner - full speed :-)
c11.jpg

Sedan vek jag av in på vad som såg ut som en stig på kartan och jajjemän. Nuså!
c12.jpg

c13.jpg

c14.jpg

c15.jpg

Grymt trevligt äventyr på 30km, 3 timmar och 1200 höjdmeter

FJÄRDE dagen
Detta blev en kortare runda med sonen - vi letade stigar och hittade lite roliga partier bland olivlundarna
d01.jpg

d02.jpg

Och sen blev det asfalt hem
d03.jpg

Det blev 17km, 1t40min och 400 höjdmeter.

FEMTE dagen
Mycket vill ju ha mer så femte dagen i rad på två hjul. Började med lite platt i lummig dal
e01.jpg

Och sedan upp bland dessa underbara olivlundar som är fulla av vallmo så här års
e02.jpg

e03.jpg

Gick in hårt för att hitta fler stigar och visst fanns de, även om dåligt underhållna
e04.jpg

e05.jpg

e06.jpg

e07.jpg

e08.jpg

men jösses vad tajt det blev mellan stenarna bitvis och sen sa det bara tjong och jag drämde i både bromsskiva och ram riktigt hårt. Fick körda combatfix på bromsskivan för att kunna rulla hem
e09.jpg

För stigarna fortsatte och då måste man ju bara köra på - riktigt kul
e10.jpg

Sen var det väl kanske mindre kul att se när jag väl kom hem att staget fått sig en rejäl kyss av stenen. Men grejerna ska ju användas... och det är ju inte direkt första repan/bucklan på den här stackars misshandlade hojen. Blev i alla fall 18km, knappt två timmar och 600 höjdmeter
e11.jpg

Såhär blev alla turerna på en och samma karta
f01.jpg

Nåväl, fem dagars cyklade i rad. Kanske inte optimalt med stigar men ändå kul och man skulle kunna säga:

The middle finger... Tummen upp!

//Sigge

Tillbaka
Topp