[RR]Tokig tomte lös i skåne

Tomtefar

Ny medlem
För ett tag sedan var jag på en fest där en kille påstod att man till fots "utan problem" kan korsa skåne från öst till väst (eller väst till öst) på ett dygn. Nu kom det upp igen för en vecka sedan, och blev sugen på att testa. Sen tänkte jag att det kanske kunde vara skoj och bra att reka rundan på cykel till att börja med. Så igår blev det till att ut och cykla i skåne! Den planerade sträckan var Lund->Kivik->Lomma->Lund, något som inte blev av och det var nog lika bra det för jag hade en av mina bästa dagar i mitt liv istället....

Efter att klockan ringt 0600 och lite snoozande var det dags för frukost, gröt spetsat med mũsli, banan och lite äpple, mackor och vatten
imgp2106_640.jpg ht=480

Efter två mil landsväg var det dags att köra lite rundor i den väl besökta skogen i Genarp
imgp2110_640.jpg ht=480

Utsikt över det platta skåne
imgp2118_640.jpg ht=480

Konstiga traktorer
imgp2119_640.jpg ht=480

Nyfikna Bläntarps-änder
imgp2120_640.jpg ht=480

En liten spontan-avstickare från vägen ledde genom härlig skogsåkning till Sövdesjön
imgp2121_640.jpg ht=480

Dags för mer skön skogsåkning
imgp2127_640.jpg ht=480

Nyfikna kossor i varierande storlek
imgp2128_640.jpg ht=480

Ett område som kan och bör skippas till cykel. 5 km med högt gräs, många stängsel att "klättra" över, snitthastighet ~6km/h. Såg iofs både en räv och en orm så det var nog allt värt det ändå
imgp2129_640.jpg ht=480

Utsikt över Brösarps backar, ca 1 mil från Kivik, men pga felkörning mer än två timmar...
imgp2133_640.jpg ht=480

Mer utsikt över Brösarps backar
imgp2134_640.jpg ht=480

Lila växtlighet i Drakamöllan
imgp2136_640.jpg ht=480

En glass och en baguette tyckte jag att jag kunde vara värd efter ca 13 mils cykling
imgp2138_640.jpg ht=480

Äppelträd! Nu kan det ju inte vara långt kvar till Kivik
imgp2139_640.jpg ht=480

Klockan 17:44. Hav i sikte!
imgp2141_640.jpg ht=480

Äntligen framme! Min tyska skönhet i östersjön
imgp2142_640.jpg ht=480

Jag lika glad som ute i skogen
imgp2144_640.jpg ht=480

Lite statistik
imgp2147_640.jpg ht=480

Här har vi rutten, 145 km cyklande, kanske inte kortaste vägen alltid...
skane_640.jpg ht=456

Summering:
En helt underbar dag! Perfekt väder. Även om det inte blev hela den planerade rutten är jag mycket nöjd med gårdagens äventyr. Väldigt varierande cykling: uppför,nerför,höger,vänster,landsväg,grusväg,skogen,stranden...
Ibland helt sagolik natur med bäckar, sol och skog!
Min tro om att jag iaf skulle ha hyffsat navigeringssinne är helt krossat (:

Stort tack till Nils, aka. "NizzyBrada" för lån av gps!

Senast redigerad av en moderator:
Pga trötthet, avsaknad av lampor och reflexer blev det buss och tåg hem till Lund där jag somnade ganska enkelt efter käkat lite.

Måste vara platt i skåne för att fixa det på ett dygn! ;)

Vår 7h tur bleknar i jämförelse! Grüm tur, fina bilder!

Tackar för alla kommentarer!
Hoppas RRn kan inspirera er till liknande äventyr.
Givetvis är både NizzyBrada, PeaceDog och alla andra hjärtligt välkomna att hänga på nästa tur, ska förvarna om den innan.
För övrigt verkar det fullt möjligt att korsa skåne till fots på ett dygn, med lite bättre navigering och planering än såhär så ska det funka. Kommer kanske en WR också såsmåningom...

Håller med skall ner till skåne o hälsa på lite folk tänkte ta med mig hojjen (om jag får tag i nån)och detta ser ju hur mösigt ut som helst jag är på.

Kollade nyss upp det. Kortaste sträckan över Skåne verkar gå mellan Lomma och Vitemölla, ungefär. Strax över åtta mil, när man väljer kortaste vägen utan motorvägar på eniros karttjänst. Dubbelt maraton alltså. Går man i 6 km/h, så tar det knappt 14 timmar. Då har man hela 10 timmar kvar att vila i längs vägen. Så jo, det borde inte vara så svårt om man har bra skor, kläder och är van att gå länge.

Nu blir man ju riktigt sugen att ta med cykeln när jag ska ner till Skåne i början av augusti! Någon som vet hur mycket det kostar att ta med cykeln på flyget? (från Luleå till Malmö)

Skoj att så många är intresserade! Tycker vi siktar in oss på v28. Är det så att någon vill cykla även om det är mindre bra väder är det ju fritt fram, men jälv cyklar jag bara när det är fint väder...

tamino skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet hur mycket det kostar att ta med cykeln på flyget?

Utrikes brukar kosta en trehundring per riktning, ring flygbolaget och kolla.

Ok nu är allt klart för skånecyklingen cykel CHECK bil CHECK, jag kommer vara där nere v 28 skulle passa bra i slutet av den veckan för mig dags o bestämma en dag ?

Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är man nere hur är det med alla som var sugna
> ?

Jag är sugen. Men min fru har fåttett nytt jobb och det ställer till det lite.

Det här låter intressant. Jag kan tänka mig följa med. Vilken är den tilltänkta vägen? Hur pass svårcyklat är det? Kanske kan få med sambon om det inte är alltför besvärligt.

Mats

Ser väl helt ok ut vägen ovan! Lomma->Kivik låter vettigt. Är det någon som hittar skojig cykling i bokskogen? Annars är det nog lika bra att cykla Lomma->Lund->Genarp och ta någon extra sväng i skogen där istället. Resan är ju lite av målet, så en extra tur i skogen är i min mening bättre än att hinna fram så på kortast tid.
Jag är förresten gärna med och cyklar på lördag <edit> om det blir ok väder</edit>.

Skoj att det är någon mer som är sugen.
Bokskogen ? är det den efter genarp du menar ? för då är det väl smidigare och ta lomma staffanstorp genarp.
Men är det inte det så är jag med på en extra sväng till lund om det är bra cykling i skog :-)
Jag har ju bara hittat vandringslederna nord-sydleden (syd delen) Och sen söder om sövdesjön gå på österlenleden till kivik.
Men som sagt jag har bara kollat kartor och vet inte hur den faktiska cyklingen är men misstänker på det jag har sett att det är vandringsleder man skall följa Orange markering :-) men om det är någon som är mera hemmastadd och vet fina guldvägar så är det ju ännu bättre.
Tid start ? 07:00 08:00 i lomma någonstans vid båt hamnen (kollat satellitbilder).

Härligt Peacedog
lördag är den sista dag jag kan.
Japp jag har gps ser på bilderna så har nog tomtefar det också.
Fick lite information om att bokskogen ligger vid lund och är troligtvis värd en extra runda.

Tillbaka
Topp