[RR]Tokig tomte lös i skåne
För ett tag sedan var jag på en fest där en kille påstod att man till fots "utan problem" kan korsa skåne från öst till väst (eller väst till öst) på ett dygn. Nu kom det upp igen för en vecka sedan, och blev sugen på att testa. Sen tänkte jag att det kanske kunde vara skoj och bra att reka rundan på cykel till att börja med. Så igår blev det till att ut och cykla i skåne! Den planerade sträckan var Lund->Kivik->Lomma->Lund, något som inte blev av och det var nog lika bra det för jag hade en av mina bästa dagar i mitt liv istället....
Efter att klockan ringt 0600 och lite snoozande var det dags för frukost, gröt spetsat med mũsli, banan och lite äpple, mackor och vatten
Efter två mil landsväg var det dags att köra lite rundor i den väl besökta skogen i Genarp
Utsikt över det platta skåne
Konstiga traktorer
Nyfikna Bläntarps-änder
En liten spontan-avstickare från vägen ledde genom härlig skogsåkning till Sövdesjön
Dags för mer skön skogsåkning
Nyfikna kossor i varierande storlek
Ett område som kan och bör skippas till cykel. 5 km med högt gräs, många stängsel att "klättra" över, snitthastighet ~6km/h. Såg iofs både en räv och en orm så det var nog allt värt det ändå
Utsikt över Brösarps backar, ca 1 mil från Kivik, men pga felkörning mer än två timmar...
Mer utsikt över Brösarps backar
Lila växtlighet i Drakamöllan
En glass och en baguette tyckte jag att jag kunde vara värd efter ca 13 mils cykling
Äppelträd! Nu kan det ju inte vara långt kvar till Kivik
Klockan 17:44. Hav i sikte!
Äntligen framme! Min tyska skönhet i östersjön
Jag lika glad som ute i skogen
Lite statistik
Här har vi rutten, 145 km cyklande, kanske inte kortaste vägen alltid...
Summering:
En helt underbar dag! Perfekt väder. Även om det inte blev hela den planerade rutten är jag mycket nöjd med gårdagens äventyr. Väldigt varierande cykling: uppför,nerför,höger,vänster,landsväg,grusväg,skogen,stranden...
Ibland helt sagolik natur med bäckar, sol och skog!
Min tro om att jag iaf skulle ha hyffsat navigeringssinne är helt krossat (:
Stort tack till Nils, aka. "NizzyBrada" för lån av gps!
Efter att klockan ringt 0600 och lite snoozande var det dags för frukost, gröt spetsat med mũsli, banan och lite äpple, mackor och vatten
Efter två mil landsväg var det dags att köra lite rundor i den väl besökta skogen i Genarp
Utsikt över det platta skåne
Konstiga traktorer
Nyfikna Bläntarps-änder
En liten spontan-avstickare från vägen ledde genom härlig skogsåkning till Sövdesjön
Dags för mer skön skogsåkning
Nyfikna kossor i varierande storlek
Ett område som kan och bör skippas till cykel. 5 km med högt gräs, många stängsel att "klättra" över, snitthastighet ~6km/h. Såg iofs både en räv och en orm så det var nog allt värt det ändå
Utsikt över Brösarps backar, ca 1 mil från Kivik, men pga felkörning mer än två timmar...
Mer utsikt över Brösarps backar
Lila växtlighet i Drakamöllan
En glass och en baguette tyckte jag att jag kunde vara värd efter ca 13 mils cykling
Äppelträd! Nu kan det ju inte vara långt kvar till Kivik
Klockan 17:44. Hav i sikte!
Äntligen framme! Min tyska skönhet i östersjön
Jag lika glad som ute i skogen
Lite statistik
Här har vi rutten, 145 km cyklande, kanske inte kortaste vägen alltid...
Summering:
En helt underbar dag! Perfekt väder. Även om det inte blev hela den planerade rutten är jag mycket nöjd med gårdagens äventyr. Väldigt varierande cykling: uppför,nerför,höger,vänster,landsväg,grusväg,skogen,stranden...
Ibland helt sagolik natur med bäckar, sol och skog!
Min tro om att jag iaf skulle ha hyffsat navigeringssinne är helt krossat (:
Stort tack till Nils, aka. "NizzyBrada" för lån av gps!
Senast redigerad av en moderator: