[RR] Tomten kom för tidigt, som tomtemor sa... + Tomtemor revisited

kalis

Aktiv medlem
Jultomten kom för fort, eller hur är det tomtemor säger egentligen? Nåväl, jag har hållit på och valsat fram och tillbaka mellan minst tt tiotal olika FS29’or den senaste tiden, 5 års mer eller mindre konstant singlespeed-bändandet har börjat ta ut sin rätt i form av långa återhämtningstider och dåliga knän. Det har varit allt mellan himmel och jord, från 140/160mm långslagiga endurohojjar till 100/110mm mer XC-specifika diton och jag har sällan haft någon röd tråd förutom att den ska se rolig ut och vara prisvärd.

[VIDEO]http://www.vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=59390452[/VIDEO]
När jag såg denna film så kändes det som att allt var avgjort, klart man ska ha en Ghost AMR liksom.

Till slut föll det sig så lyckligt att jag hittade en Ghost AMR Lector 2978 till ett ganska bra pris i Storbrittanien, men vis av erfarenhet av felaktiga lagersaldon och brustna hjärtan så vågade jag inte tro på det till en början. Men vid 21:20 i söndags kväll fick jag svar från UBYK’s store manager som sa att de hade hojjen i lager i min storlek, jag lade en order innan jag hann yttra ordet krankelibrankelfnatt! Veckan har varit olidligt jobbig med väntan, väntan och mer väntan men så till slut så var de klara med montering och TNT hämtade upp den i torsdags eftermiddag, på fredag eftermiddag fick jag mitt stora paket.
PA040277_modified_final.jpg

Första känslan när jag började riva i tejpen och drog upp ram inkl bakhjul, gaffel mm ur kartongen var, oj vad lätt den var. Sen skruvade jag dit styret och hängde på ett par Shimano DX för att kunna provcykla lite i lägenheten och jodå, den kändes precis perfekt i storlek och cockpit satt där den skulle.
PA040282_modified_final.jpg

Efter att ha sprutat ner mig själv med olja när jag tömte ur luft ur gaffeln så var sag’en initialt där jag brukar vilja ha den, manualerna för Fox 32 29’an och för Float CTR’en gicks igenom för att se på inställningsmöjligheter osv. Nu var den klar för morgondagens provtur.
PA040285_modified_final.jpg

De första 3km körde jag lugn och fin grusväg för att låta ekrarna plingeliplonga klart och för att känna lite på grejjerna, och kändes det gjorde den. Styv och rapp, mjuk och följsam, lekfull och busig och klättrar som en jäkla get. Backen upp från träbron vid Söderbysjön avverkades som att inget hade hänt och inte en antydan till att trilla bakåt trots de relativt korta kedjestagen.

In i skogen på riktigt och vidare på Våta Fötters högra lilltå (sticker in till höger om våta fötter precis i början och går parrarrallellellt). Denna stig är en av mina nya favoriter och Ghosten visade upp sig från sin bästa sida, superstyv och svarar direkt oavsett och om vill fram, upp, över eller åt sidan. Det slår mig direkt hur responsiv den är på sidoförflyttning och korta knixiga svängar trots 29’or och “långa” kedjestag. Den låga vevlagerhöjden hjälper till att förmedla en bra känsla och avhjälper styltsyndromet som ibland kan uppstå på 29’or bra. Däremot är låg vevlagerhöjd och 3-delat INTE en lysnade kombination och det måste åtgärdas omedelbums.
PA050312_modified_Final.jpg

Efter den alltid så roliga Lilltån så sticker jag vidare och kör lite singletrack nedåts, nu skrattar jag hysteriskt så det ekar mellan träden. I nedåtsbackarna så känner jag att nån jäkla uppviglare börjar hetsa mig; -”Kör snabbare, knixa, kör på bakhjulet...hoppa lite nurå..KÖÖÖR då fegis!”. Trots de ganska modesta siffrorna gällande slaglängd, dvs 100mm bak och 110mm fram, så fullkomligt skriker den efter att få köras hårt. Jag tar samma singletrack fast i det tråkigare uppåtsläget men det gick ju galant också, trots att jag glömde ställa om dämparna till climb-läget. Väl uppe igen så ville jag vila mig en stund medans Ghosten studsar upp och ner för nåt jäkla röse av plockesten.

Jag snurrar runt på lite väl valda favoriter och pillar lite med dämparna, mer luft, hårdare rebound och det känns som att FOX'arna känns bra även om jag gärna byter gaffel till nån 120mm från en annan tillverkare vad det lider. Det som slår mig är att den är riktigt känslig för smågropar och det verkar som att säljartugget om nållager hit och nållager dit för att göra den mer smooth inte enbart är just säljsnack.
PA050393_modified_final.jpg

PA050354_modified_final.jpg

PA050398_modified_final.jpg

PA050412_modified_final.jpg

Sen blev jag hungrig då endast lingon bjöds på till skogs, hemåt för lite lunch och fundera över upplevelserna med nya hojjen.
PA050377_modified_final.jpg

Ghost AMR Lector 2978 känns som en grymt trevlig hoj som passar Hellas-stigarna som handen i handsken. Jag kommer nog att byta lite småsaker såsom handtag och däck ganska omgående men i övrigt ska jag köra på det sitter på så länge det går, allt känns rätt avvägt trots allt. Kanske kommer trippelklingan försvinna till förmån för 1 eller kanske 2 samt en bash.

Hjulen känns efter dagens lilla provtur riktigt styva och lätta även om Schwalbe Rocket Ron kanske inte är mina favoriter, de kommer förmodligen att köras slanglöst inom kort då fälgen är förberedd och allt.

Det är genomgående Shimano XT och bromsarna är ju en trevlig kompis sedan tidigare men växlarna var en positiv överaskning för mig som kört SRAM de senaste 10 åren. Jag gillar att man kan växla ner från både fram och baksidan av reglaget, men tiden får utvisa hur de fungerar egentligen.

Jag misstänker att alu-varianterna av Ghost AMR 29** är nästan lika roliga, fast vem vill ha järn när det finns kokoscarboniumplast liksom? Skulle jag rekommendera någon att köpa en Ghost AMR 29**? Ja absolut! Bra valuta för pengarna på en fintysk och den får grymma åkpoäng!

Så var det med det, om förkylningen tillåter blir det en ny provtur i zen-mode imorgon.

Edit: stafvningsfix.

Senast ändrad:
Sök jobb som säljare om du inte redan är det:-) Mycket trevlig och inspirerande läsning, samt finfina bilder!

Edit: Kan dock inte låta bli att tycka att underröret är jävligt ful med sin svaga bågform nedåt. Precis som på On-One:s kålfiberhojar:-/

Senast ändrad:
Ser riktigt fin ut.

Det är inte utan att jag blir lite sugen på något nytt.

På med en smal/bred kinga och en bash och av med framväxeln så skulle jag säga att du har den perfekta hellas hojen.

Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser riktigt fin ut.
>
> Det är inte utan att jag blir lite sugen på
> något nytt.
>
> På med en smal/bred kinga och en bash och av med
> framväxeln så skulle jag säga att du har den
> perfekta hellas hojen.

Det kommer åka på en enkelklinga med wide/narrow och en bash.

Snyggt! Jag är själv i samma sits, letar för fullt efter en heldämpad cykel till nästa år och ju mer ja kollar runt desto svårare äre att välja. Men tror de lutar åt en 29a med 110mm slaglängd, kan nog passa bra i hellas.

Halsen och hostan kändes sådär, men jag bestämde mig för att trotsa doktor Dängrots ordinationer och stack ut för en zen-tur på de dimhöljda Hellas-gorillornas berg. Nere vid träbron var det lugnt och fluffigt och ensamt sånär som på nån ankjävel som störde friden där borta i tjockan.
PA060444_modified_final.jpg

Väl uppe på höjderna så insåg jag att det faktiskt bara är jag som cyklar klockan 09:00 en söndagsmorgon i tokdimma, fast man var inte riktigt ensam. Daggen gör sitt för att göra de annars osynliga spindelnäten mer synliga och tro mig det finns sjukt många spindelnät i skogen.
PA060453_modified_final.jpg

Våta Fötters högra lilltå levererade idag med och det börjar bli en fullt körbar stig med relativt synliga vägskäl. Jag ska försöka göra en GPS-karta och lägga upp så fler kan ta den vägen istället för den tråkiga Våta Fötter. Dimman har en förmåga att lägga sig som ett blött lager precis överallt, lite som att bli snorsprejad under morgonpendlingen fast mysigt.
PA060457_modified_final.jpg

Ute på kanten mot Ulvsjön som antagligen ligger kvar där nere hörde jag mistluren eka i dalen, jag hoppas att de är lika välorienterade i skogarna som jag är.
PA060463_modified_final.jpg

Nere vid södra änden av Ulvsjön finns en fantastisk hasselskog som visade upp sig från sin bästa sida. Jag döpte skogen till "Rikets Sal" och började direkt leta efter listan där man kan skriva upp sig till Jehovas. Jag hittade tyvärr ingen lista så jag antar att det är slutsålt, synd.
PA060479_modified_final.jpg

Det är nästan jobbigt att cykla på hösten för det är så vackert, man har svårt att koncentrera sig och när det dessutom är snorhalt är det riktigt utmanande.
PA060482_modified_final.jpg

Åter igen bjöds det på snålt med mat i skogen, några ynkliga små kantareller var allt som fanns att tillgå. Ynkligt skogen, ynkligt.
PA060471_modified_final.jpg

Nog om naturen och sånt trams, Ghosten levererar fortfarande mer än jag kunnat önska. Bingo!
För de som undrar så betyder Ghosts beteckningar typ att AMR är nåt sorts heldämpat AM-segment, Lector att det är plasticpudding och 29** att det är större än 26" och 27.5"! Dessa beteckningar blandast friskt mellan HT, FS, 26, 29 och allt annat för att göra det krångligt för icke industrisvenskar som oss. När man väl kommit över tröskeln med modellnamnen så är allt bra och man kan doktorera i ämnet.

kalis skrev:
-------------------------------------------------------
> Jultomten kom för fort, eller hur är det
> tomtemor säger egentligen? Nåväl, jag har
> hållit på och valsat fram och tillbaka mellan
> minst tt tiotal olika FS29’or den senaste tiden,
...

> Bra valuta för pengarna på
> en fintysk och den får grymma åkpoäng!
>

Fortfarande nöjd med hojen efter lite längre testtid?

Just det här inlägget har gjort mig väldigt sugen på ny hoj, hittar inte något fel alls med denna. Allt ser rätt ut på pappret.

Hoppas du får royalties från Ghost...

Edit: Detta var ju egentligen tänkt som PM, men det kan ju kvitta :-)

Senast ändrad:
Yo! Jo, jag är fortfarande sjukt nöjd. Det enda jag känner att jag kommer byta så fort lite extrapengar trillar in är styre och om det trillar in riktigt mycket pengar en lite längre gaffel (120-130mm) för att flacka ut styrvinkel lite och få mer slag som passar mig bättre.

Annars är jag som sagt grymt nöjd. Den är riktigt rolig och jag hittar den där magiska pivot-punkten över bakhjulet som ger en riktigt mysig surfkänsla i svängarna.

Vill man ha mer slag ser de nya Ghost Riot superfina ut, sån skulle jag gärna ta också ;-)

Är det vanlig 10*135mm QR bakaxel?

104 BCD på vevpartiet?

EDIT: Svarar själv: Ja, ja.

Senast ändrad:
Kalis: Hur feta däck har du kört med? Mer specifikt, vet du om ramen klarar ett 2.4 Maxxis Ardent?

Tillbaka
Topp