RR Trans Österdalen

KONAmi

Aktiv medlem
RR Trans Österdalen
Jag och min fru var i helgen och körde en mtb-etapptävling i Norge som inte är så känd i Sverige. Den heter Trans Österdalen och utgår från Tynset(inte så långt från Röros). Min fru fick startplatsen i julklapp 2019 men pga coronastängningen av gränsen har vi fått vår startplats framflyttad men kunde nu äntligen få komma dit. Vi tävlade i lagklassen och körde då hela tävlingen tillsammans. Tävlingen bestod av tre etapper och pågick fredag till söndag, bifogar kartor och höjdprofiler. Det var ett väldigt fint arrangemang och bra banor så jag kan verkligen rekommendera fler svenskar att leta sig dit om man är sugen på en utmaning.

Första dagen bjöd på mestadels grus och skogsvägar och var förhållandevis lättcyklad när man väl trampat sig upp för den 5km långa backen i början.
Etapp 1.jpg

Andra dagen var den tuffaste och innehöll gott om både höjdmeter(1201hm) och fina stigar varvat med långa grusvägspartier i vackra landskap.
Etapp 2.jpg

Tredje dagen var kortast men banan gick nästan uteslutande på stigar så det var ändå lite att bita i. Det var även något mer höjdmeter(774hm) än första dagen trots att banan var 21km kortare...
Etapp 3.jpg

RR Trans Österdalen
Alltid kul med rapporter från andra länder.

Om du har ork/tid/lust/möjlighet vore det kul med lite mer kött på benen i stil med hur många startande, kvalitet på startfältet, servicegrad, hur det gick för er, etc. Och personligen tycker jag alltid det är kul med bilder (inser att du genom att det var tävling kanske inte fokuserade på fotande).

Tillbaka
Topp