[RR] Vitsippor och kolfiber. (getter utlovas)

Jörgen_A

Aktiv medlem
Såja, andra riktiga rundan med nya velocipeden afklarad.

Det 5 år sedan jag köpte min Niner och köpsuget har kommit krypande ett tag. Kedjestagslängd hit, avidbromsar dit, genomgående axel, det är inte lätt att vara happykorrekt. Nu när jag fått vara frisk nästan hela vintern till skillnad från senaste två dagis-ebola-år så blev köpsuget än mer intensivt och sen Kalis fina bilder på sin kolfiber Ghost så var det klart. En sån ska jag ha.

Dock var jag sent ute, den fanns inte kvar på många ställen. Googlade frisk och hittade till sist att det fanns på http://freeride-mountain.com/ ytterligare en koll via google gav intrycket att det var ett ok ställe. Jetz kaufen.

Igår körde jag svettot tempo på NICK och idag var det mys-cykling på Järva på schemat.

Gav mig av mot Järva via NICK, där mötte jag glitch som sökte efter nästa skylt. Hakde på en bit och vände sedan norrut. Cykeln känns snabb, lätt och pigg. Rocket Ron däck på rullar ju hur fint som helst.

P1030855.JPG

Genom Kista.
P1030858.JPG

Victoria tower. Tycker det är snyggt och helt rätt för Kista. Lite teknikinspirerat eller nåt. Lite balansträning blev det på parkeringsplatsen. Och mäktiga trottoardrop. Till platt.
P1030862.JPG

Och spegelblankt.
P1030865.JPG

P1030870.JPG

Framme på Järvafältet, Hansta naturreservat mer exakt. Pelarsalen med sina gamla tallar.
P1030875.JPG

Fint värre.
P1030879.JPG

Före detta tallar. Och massor med rötter. Har går det sämre. Stötigt, slagigt, hoppigt. Dämparen känns mer som min gamla RS Judy med elastomer dämpning än som en "riktig" gaffel. Långt ifrån vad jag förväntade mig av Fox och inte i närheten av Reban på Ninern, rottuggar känslan är långt borta. Under dagen så har det dock blivit lite bättre, mindre stiction än i början. Mer inkörning och experimenterade med tryck så får jag se. Men jag klart orolig, speciellt efter att googlat "fox ctd 2013".

P1030889.JPG

Det egentliga målet med turen. Ek och Hassel skogen med många många vitsippor. Hela stället luktar som om man stoppat näsan i en bukett. Här är det jämn och fin stig med slingriga kurvor. Svänga är något som däremot känns helt rätt på denna cykeln, välbalanserat och det känns som att den trycks ner i marken i svängarna. Sehr gut. Dock var det inte läge att testa detta just här, mycket flanörer ute idag.

P1030899.JPG

Helt klart ett ok ställe att att ta en Snickerspaus.

P1030907.JPG

Kodakmoment.
P1030911.JPG

En backe. Cykeln har en 11-36 kassett, vilket är klart bekvämt när det går uppför (tidigare har jag haft 11-32). Lustigt nog finns det även en framväxel på cykeln. Den har jag inte använt alls. Den ska bort, såklart. Hittade en rolig och flowig utförslöpa på baksidan. Finns nu på strava som "Flow Jo" med mig som KOM.

P1030921.JPG

Aldrig riktigt happy utan Getter.
P1030928.JPG

Hem via krutbanan.
P1030934.JPG

EDIT: rättade länken

Senast ändrad:
Vackert! Glas, betong och getter med en och annan inslängd vitsippa! Cykeln verkar trevlig också, vad händer med Ninern?

Ja precis, vad händer med Ninern? Trodde det var en sån cykel man aldrig gör sig av med... men det är klart, omväxling är ju alltid trevligt.

Trevlig, körde delar av sträckan själv i går, bild nr. 9, der var jag också!
Mycke folk ute och promenerade dock.

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja precis, vad händer med Ninern? Trodde det var
> en sån cykel man aldrig gör sig av med... men
> det är klart, omväxling är ju alltid trevligt.

Ninern är fin och det tar emot att sälja den, men det kanske finns ett kärleksfullt hem till den någonstans där ute.

Har trots allt haft Niner i 5 år så nyfikenheten på andra cyklar tog överhanden till sist.

Grattis till nya hojen och tack för sällskapet. Körde ett varv till direkt så nu ska det nog sitta ;-)

Gällande kassett/framväxel - jag körde ju singeldrev 32T fram med 11-36 kassett på Ninern. Detta var finfint för det mesta och i synnerhet på stigar som t.ex. Järva eller även NICK där man kan trycka sig uppför det mesta. Däremot när jag nu i efterhand har cyklat på lite andra hojar efter att Ninern sålts så upptäckte jag lillklingan på nytt. Helt plötsligt var många klättringar jag inte tagit på ett tag en barnlek. Bara att sitta och mala. Kan ju bero på också att jag är i sämre form än förr men slutsatsen var helt klart att jag saknat några lättare växlar för att cykla allt jag vet att jag egentligen kan cykla på.
På nya hojen blir det 30T fram och 11-36. Tror det ska vara tillräckligt lätt, annars kanske den fruktade framväxeln får göra come back.

Vad jag vill ha sagt är förhasta inte beslutet om att plocka framväxeln och sätt det i relation till vad du cyklar mest. På Nick nu senaste körde jag med 32T och en landsvägskassett 12-25 bak (cykeln har gått som pendlarök) och det funkade alldeles utmärkt, men i Hellas till exempel har jag svårt för vissa backar med den utväxlingen, i synnerhet mot slutet av turen när man är trött.

Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Kedjestagslängd hit,
> avidbromsar dit, genomgående axel, det är inte
> lätt att vara happykorrekt.

Och du går raka vägen och köper DÖDSFOX?
Wtf, liksom…

Men på riktigt, ser ju finfint ut det där, grattis!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp