RS PIKE och Low speed compression

Per-Erik

Aktiv medlem
Försöker få till min Pike så att den håller sig så hög i slaget som möjligt men ändå har bra känslighet över mindre hinder och skruvar därför på lsc-ratten.

Tycker dock att de olika lägena är rätt diffusa, det känns mest som att den blir hårdare på maxläget och sen är det inte så stor skillnad mellan de "mjukare" lägena. Ska det vara svårt att känna ordentliga lägen på den ratten? Det borde vara nåt i stil med

-jättemjuk-lite mjuk-lite hårdare-hård-

men jag tycker det känns mer som:

-jättemjuk-jättemjuk-jättemjuk-hård-

Jag vetifan... kanske är jag som inte har nån känsla för det eller så är det så små steg att jag inte känner nån skillnad helt enkelt.

Det är en Pike 2015 DPA för övrigt.

Hur "mäter" du skillnaden?

Med lågfartskompression tycker jag det är mycket lättare att märka när man cyklar än om man bara står och gungar gaffeln på parkeringsplatsen. Känner jag skillnad på p-platstest är en av inställningarna jag jämför helt åt helvete.

Testa att cykla en sig med både rotiga kurvor och släta kurvor och växla mellan den mjukaste "mjuka" och den hårdaste "mjuka".

Tänk också på att snacket med "högt i slaget" inte bara handlar om dämpning. Vid till exempel inbromsning styr lågfarstdämpningen hur fort gaffeln sjunker ihop, men givet att inbromsningen är tillräckligt lång styr fjäderns progressivitet jämviktsläget, dvs hur mycket gaffeln totalt sjunker ihop.

Ja nu har jag ju faktiskt bara "mätt" genom att skruva, komprimera/gunga vid stillastående, skruva vidare etc. Kanske inte gör det rättvisa.

Jag är ju inte så snabb att haja hur grejer funkar. :)
Så jag testade skillnaden på lågfartkompressionsinställning *puh* på min Pike genom att med lagom låg fart rulla igenom en lagom djup grop på en (grus)väg. Med olika inställning på gaffeln då.
Tyckte det blev väldigt tydligt så, alltså skillnaden. Det gav ju inte så mycket när det gällde vilken inställning jag skulle ha på stigen. Men det gav nån form av utgångsläge. :)

Enkla versionen: Minska lågfartskompressionen tills du är nöjd med "känsligheten", kompensera sen med mindre returdämpning för att hålla den högre i slaget.

Cykla alltid samma stigbit, i samma hastighet, när du testar. Skruva max 2-3klick åt gången och anteckna skillnaderna så kommer du hitta rätt.

Dryga versionen: Du vet att lågfartskompressionen bara funkar i öppet läge va? (RCT3). Men jag tror att du har missförstått funktionen med LSC-ratten. Iaf. om jag tolkar ditt "bra känslighet över mindre hinder" som att gaffeln ska vara mjuk & fluffigt mysig första cm'arna av slaget & bara svälja allt.

Det du enklast (dåligt uttryckt) kan styra med lågfartskompression i en framgaffel är hur mycket gaffeln dyker vid bromsning eller till viss del hur mycket "pedalgung" du känner i styret. För att justera känslighet över rotmattor/stenkistor vill du ha högfartskompression.

Du kan med andra ord inte genom att justera den ratten få den att vara så mjuk som möjligt under kompression, samtidigt som du vill att den ska hålla sig så högt i slaget som möjligt. Den ena parametern är i motsats mot den andra.
Ska du ha en så mjuk (som jag tolkar ditt "känslighet") gaffel som möjligt men som håller sig så högt i slaget som möjligt så måste du isf. ha mindre returdämpning, mycket mindre. Antingen det eller kompensera med fler tokens. Dock har tokens inte alls samma effekt i början på slaget som de har i slutet & kommer bara ha en marginell effekt på hur högt i slaget du håller dig jämfört med om du tar bort en del utav den returdämpning du förmodligen cyklar omkring med just nu.

Senast ändrad:
Jepp, jag vet att den bara funkar i öppet läge.

Tokens kan jag inte köra i min dual position så det går bort om jag inte ska beställa custom made från usa.

Jag kör rätt snabb rebound för tillfället, det gör jag även på min Fox 32, kanske hade lite för höga förväntningar på Piken iom att "alla" säger att den ligger så högt och bra i slaget. Vetifan...

Då lärde jag mig något nytt om DP'n, kul! Att beställa custom tokens känns dumt så länge du inte har problem i slutet på slaget, det är ju det dom är till för.

Har du rätt häng då? Vad har du för inställningar idag? Slaglängd?
OBS! Alltid, jämt & för evigt så ska inställningar på dämperi referera till klick/varv ut från fullt inskruvad, aldrig något annat.

Senast ändrad:
Det finns såklart också andra nackdelar med att ta toklite returdämpning, eller jättemånga tokens.

Nu vet jag inte vilken Fox du kommer från men jag har träffat några stycken som kom från 34 ctd-varianter, och de är ganska annorlunda att ställa in.

Jämfört med 34 ctd kan man köra snabbare retur på en Pike utan att den blir hoppstyltig vid stora kompressionen enligt min erfarenhet. De ctd jag har sett vill man dessutom ofta köra rätt mycket luft i för att de inte ska bli för dykiga, och med det tänket är det svårt att få till Piken. I den kan man kliva ner lite i luft och istället stötta upp med lågfartskompression, och få ungefär samma höjd när man väl är på stigen. I kombination med den snabbare returen får man upp känsligheten ordentligt. Fast jag har ifs bara varit i kontakt med Solo Air, inte DPA.

Mao, när man byter till en väldigt annorlunda gaffel finns det risk att man får börja om helt från scratch med sin setup-approach, det sag som var lagom på en gaffel är inte per automatik perfekt på en annan, även om det borde vara så i en idealisk värld.

Mjaha

Har testat lite nu på kvällen (det blev mörkt). Dock så var egentligen det enda jag hann testa ett bromsprov. Väldigt ovetenskapligt och säkert väldigt osäkert. Rullade fram i lagom hastiget och bromsade in med frambromsen, detta gjorde jag med lsc på min-med-max. Alltså, skruvad i botten, halvvägs och sen fullt på +. Mätte med o-ringen på höger gaffelben för att se hur mycket det skiljde sig.

Ingen skillnad vad jag såg, den dök lika mycket på både fullt - och fullt +. Ungefär hälften av totala slaglängden.

Senast ändrad:
Per-Erik skrev:
-------------------------------------------------------
> Mjaha
>
> Har testat lite nu på kvällen (det blev mörkt).
> Dock så var egentligen det enda jag hann testa
> ett bromsprov. Väldigt ovetenskapligt och säkert
> väldigt osäkert. Rullade fram i lagom hastiget
> och bromsade in med frambromsen, detta gjorde jag
> med lsc på min-med-max. Alltså, skruvad i
> botten, halvvägs och sen fullt på +. Mätte med
> o-ringen på höger gaffelben för att se hur
> mycket det skiljde sig.
>
> Ingen skillnad vad jag såg, den dök lika mycket
> på både fullt - och fullt +. Ungefär hälften
> av totala slaglängden.

Så gjorde jag fast som jag skrev, genom en grop. Det var stor skillnad på hur mycket o-ringen flyttade sig mellan full - och fullt +.

Som sagt, givet att du bromsar tillräckligt länge spelar det ingen roll vad lsc står på, det är fjädern som styr total mängd bromsdyk. Däremot dyker den långsammare med mer lsc påskruvat, så för korta snabba inbromsningar gör det skillnad

Per-Erik skrev:
> Ska leta upp en grop jag med och testa :-)

Kör man genom en grop så är det nog stor risk att högfarttkretsen öppnar och det kan den nog mycket väl ha gjort vid bromsprovet också. Kan vara förklaringen till att det inte märktes någon skillnad?

TK skrev:
> Per-Erik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska leta upp en grop jag med och testa :-)
>
> Kör man genom en grop så är det nog stor risk
> att högfarttkretsen öppnar och det kan den nog
> mycket väl ha gjort vid bromsprovet också. Kan
> vara förklaringen till att det inte märktes
> någon skillnad?

Fast som jag skrev, cykla långsamt. :)

marran skrev:
> Som sagt, givet att du bromsar tillräckligt
> länge spelar det ingen roll vad lsc står på,
> det är fjädern som styr total mängd bromsdyk.
> Däremot dyker den långsammare med mer lsc
> påskruvat, så för korta snabba inbromsningar
> gör det skillnad

Det borde ändå vara en påtaglig skillnad.

Nu har ju iofs min Revelation inte den där häftiga blåsdämparen men jag fick byta dämparolja innan jag hittade en inställning som kändes klockren med de rattar som stod till buds.

Nu äger jag inte ens en Pike, men om gaffeln dyker för lätt (även med optimerad LSC) borde det väl gå att hälla i trögare olja i Charger'n?
// Larsa

http://www.fast-suspension.com/#!charger-damper-eng/c1v8i tycker att lågfartskompen har en dålig funktion:

1: The low speed adjuster has only a low efficency,on 15 clicks available, only the first 5 clicks have an impact (from fully closed) over 5 clicks the curve never change.
2: The compression piston design make trouble in the rebound phase
3: The compression piston ports are too big , the oil flow is huge . Playing with the "valving" give only a limited impact.

/S

Ja det är kanske därför jag inte märker så stor skillnad då?

Möjligt också att högfartskompen öppnade vid min enkla test, känns lite lurigt.

Sen, vadå 15 clicks, jag har bara 13 :-D

Senast ändrad:
Kör 3-4 klick från fullt öppen och 5-6 klick på rebound så blir det supernice. Dyker den för mycket ändå så i med lite mer luft så blir det nog bra.

Kom ihåg att returhastigheten även beror på hur hård fjädern är, så utan att ha samma lufttryck är det ganska meningslöst att räkna klick på returratten

Henrik83 skrev:
> OBS! Alltid, jämt & för evigt så ska
> inställningar på dämperi referera till
> klick/varv ut från fullt inskruvad, aldrig något
> annat.

+1

theBrand skrev:
> Henrik83 skrev:
> -----
> > OBS! Alltid, jämt & för evigt så ska
> > inställningar på dämperi referera till
> > klick/varv ut från fullt inskruvad, aldrig
> något
> > annat.
>
>
> +1

Hmmm Stämmer det verkligen? Jag har alltid räknat tvärtom dvs från fullt utskruvad och ingen dämpning. Noll dämpning är noll klick inskruvad känns logiskt.
Vem börjar testa med tex rebound fullt inskruvad? Men det spelar ju ingen roll så länge man vet vilket håll man räknar på.

Per-Erik skrev:
> Nu kör jag LSC i mitten nånstans, rebound kör
> jag nog betydligt snabbare än dig, gillar snabb
> retur.

OBS att jag har räknat från fullt utskruvad, dvs fem klick medsols på ratten för rebound. Tycker det är rätt snabbt.

Sherpa skrev:
> Per-Erik skrev:
> -----
> > Nu kör jag LSC i mitten nånstans, rebound
> kör
> > jag nog betydligt snabbare än dig, gillar
> snabb
> > retur.
>
> OBS att jag har räknat från fullt utskruvad, dvs
> fem klick medsols på ratten för rebound. Tycker
> det är rätt snabbt.

Då kör vi nog ungefär samma :-)

Sherpa skrev:

> Hmmm Stämmer det verkligen? Jag har alltid
> räknat tvärtom dvs från fullt utskruvad och
> ingen dämpning. Noll dämpning är noll klick
> inskruvad känns logiskt.
> Vem börjar testa med tex rebound fullt inskruvad?
> Men det spelar ju ingen roll så länge man vet
> vilket håll man räknar på.

Säger världens främsta aktör inom området att det är så, då är det så.
http://www.specialized.com/media/docs/support/0000036658/OM_07254-01_0_TTX22M.PDF
http://www.ohlins.com/wp-content/uploads/documents/2004/04/MI_MIR1C02.pdf

"The adjusters have a normal right hand thread. Turn the adjuster clockwise to fully closed posi- tion (position zero [0]). Then, turn counter clock- wise to open, and count the clicks until you reach the recommended number of clicks."

Henrik83 skrev:
> Säger världens främsta aktör inom området att
> det är så, då är det så.
> http://www.specialized.com/media/docs/support/0000
> 036658/OM_07254-01_0_TTX22M.PDF
> http://www.ohlins.com/wp-content/uploads/documents
> /2004/04/MI_MIR1C02.pdf
>
> "The adjusters have a normal right hand thread.
> Turn the adjuster clockwise to fully closed posi-
> tion (position zero [0]). Then, turn counter
> clock- wise to open, and count the clicks until
> you reach the recommended number of clicks."

+1
Skönt, då vet jag att jag gjort som proffsen :)
// Larsa

Vad har du för "Sag" på den? Finns vissa som tycker att de fungerar bättre med mindre "sag" typ max 20%. Håller sig högre i slaget och får bättre känslighet i början av slaget. Det som jag läst om detta gäller den vanliga utan dual position. Om det är samma så är det ju enkelt att prova bara trycka i lite mer luft.
Finns en lång tråd på mtbr forum om detta.

Om man anger antal click/kvarts-varv från helt stängd så får man samma utgångspunkt. Då de flesta justeringar på dämpare är nålar som justeras in i ett hål, eller förspänning på en shimstack. Vid helt stängt läge är nålen/shimstacken i bott, vid max öppet kan du ha flera click innan din justering börjar påverka flödet i dämparen. Lite beroende på tillverkningstolleranser så kan man ha olika många click, och då blir det ju väldigt missvisande att ränka från fullt öppet läge.

Henrik83 skrev:
> Säger världens främsta aktör inom området att
> det är så, då är det så.
> http://www.specialized.com/media/docs/support/0000
> 036658/OM_07254-01_0_TTX22M.PDF
> http://www.ohlins.com/wp-content/uploads/documents
> /2004/04/MI_MIR1C02.pdf
>
> "The adjusters have a normal right hand thread.
> Turn the adjuster clockwise to fully closed posi-
> tion (position zero [0]). Then, turn counter
> clock- wise to open, and count the clicks until
> you reach the recommended number of clicks."

Rocks Shox Brukar faktiskt säga tvärtom och tråden handlar om Rock Shox så frågan vem som har rätt är inte helt enkelt. Hittar ingen Pike setup guide men för Boxxer:
boxxer.png

JoFa73 skrev:
> Vad har du för "Sag" på den? Finns vissa som
> tycker att de fungerar bättre med mindre "sag"
> typ max 20%. Håller sig högre i slaget och får
> bättre känslighet i början av slaget. Det som
> jag läst om detta gäller den vanliga utan dual
> position. Om det är samma så är det ju enkelt
> att prova bara trycka i lite mer luft.
> Finns en lång tråd på mtbr forum om detta.

Kör runt 20% sag nu. Kollade lite på rockshox hemsida och där låg SA runt 80-90 psi och DPA mellan 105-125 psi, så det verkar som man ska köra lite högre tryck i min.

Tillbaka
Topp