[RS] Tio år med fatbike

Yeti

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Jag kom just på att jag har haft fatbike i tio år. Tid för ett retrospektiv (RS i rubriken).

Förra veckan skrev jag i min blogg att jag var mycket sen till hela gravelscenen, något som inte kan sägas om min fatbike, som jag skaffade flera år före den stora allmänheten ens hade hört ordet. Det var inte den första fatbiken i Finland, jag känner till två tidigare, men högst sannolikt en av de första fem. I Sverige hade dock Harri (42Hz) en fatbike flera år tidigare. Min första fatbike var en Surly Pugsley. Då rådde andra tider och det tog sin tid att hitta alla komponenter för att få ihop cykeln.

Nu råkade det sig så att vintern 2010-2011 blev den bästa på många år i södra Finland. Vi fick snö efter medlet av november och snön hölls kvar till början av April.

Under en period på över två månader hölls temperaturen under nollan och det snöade regelbundet. Stigarna var så mjuka att vanliga terrängcyklar var oanvändbara, så man fick ha stigarna för sig själv, förutom då för alla vandrare som hela tiden ville att man skulle stanna och prata om det märkliga fordonet. Ingen hade sett något liknande tidigare.

Många hade också svårt att tro på hur avgörande skillnaden mot en vanlig cykel var. Videon nedan blev anklagad för att vara arrangerad, trots att den visade verkligheten. Toni hade ännu inte en egen fatbike, men är nu den mesta erfarne fatbikecyklisten i Finland, och kanske även norra Europa, efter att ha klarat av en ITI 350 och två ITI 1000 (andra kortades av lite Covid-19 och problem i Alaskas utbyar).

Vintern var som sagt exceptionell och jag gjorde en mycket ovanligt tur på isen från Åland med Toni.

Vid slutet av mars var det ännu en halv meter snö på myrarna norr om Åbo, något som inte hänt sedan dess.

Det blev sommar och jag provade på lite cykling in Lappland. En fatbike visade sig som väntat vara helt perfekt för utflykter av detta slag.

Under nästa vinter blev det några fatbikes till i trakten och Toni fick sin. I februari introducerade vi Peltsi till fatbike i en populär vildmarksserie på finsk TV, i riktigt kall väder. Peltsi fortsatte sedan och gjorde en hel del TV med fatbike.

I juni 2012 sålde jag min heldämpade 29er, då den bara samlade damm, och uppgraderade Pugsleyn till en Salsa Mukluk. Den blev använd på all slags terräng.

Under vintern 2012-2013 dök det upp lite flera fatbikes, men totala mängden var fortfarande ganska liten.

Sverige vaknade upp till fatbikes senare in Finland, och jag väckte lite förundran i fjällen på sommaren 2013.

The winter 2012-2013 a few more fatbikes appeared, but there were still quite few people riding fatbikes.

I Finland kände alla vid det här laget till vad en fatbike var och under vintern 2014 formligen exploderade mängden fatbikes. Jag uppgraderade min till en lite nyare Salsa Mukluk med plats för större däck och rum för 29+. Vintern blev tyvärr mycket kort.

Våren var i alla fall helt okej.

Nu ansågs fatbikes vara närmast normala och ett antal vänner skaffade sådana. Jag tror fatbikeboomed peakade ungefär 2015-2016 i Finland. Min Salsa Mukluk var nu konverterade till 290+, ett format som är överlägset allt annat utanför snön för någon i min storlek.

I detta skede gick min tid mest åt till vildmarksguide- och havskajakguideutbildningen, men visst cyklade jag fortfarande fatbike. Min blåa Surly Ice Cream Truck med 2XL däck tyckte jag själv var riktigt fin, även om däcken var långsammare än en snigel i tjära utanför krävande snöförhållanden.

Tyvärr höll inte den blåa ramen, men jag fick en ny på garantin. Ingen blå dock, de hade tagit slut. Svart är ju ok, men den blåa var snyggare.

Jag var förstås tvungen att skaffa fatbikes åt ungarna, när de vuxit ur sina Kona Hula.

Med undantag av vintern 2018, då vi cyklade på isen från Åbo till Åland, var vintrarna tyvärr ganska bedrövliga i Åbotrakten.

Vintern 2019-2020 var speciellt onödig, i praktiken fyra månader novembermisär, och att ha en fatbike enbart för vinterbruk kan knappast anses helt nödvändigt i sydvästra Finland, men i mitt tycke är en fatbike ändå den klart bästa cykeln för krävande turer utanför civilisationen där man har allt med sig.

Det var det det, tio år med fatbike. Under dessa tio år har fatbikes vuxit från en liten nisch till en full boom och sedan tillbaka till en mera måttlig nivå, där jag tror att de hålls. En fatbike är inte den bästa lösningen till allt, men ett bra alternativ för många. Om jag fick ha endast en cykel skulle den klart vara en fatbike.

Edit: Lite ändring av videon. Tydligen får man bara ha fem mediafiler med.

Senast ändrad:

wman

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Kul och intressant inlägg. Har själv aldrig testat en fatbike men nyfikenheten ökar ju :)

H.

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Även om jag själv inte gillar fatbike gillar jag att läsa om vad du hittar på med din. Imponerad av dina äventyr!

kais01

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
härligt läsa dina inspirerande rapporter Yeti.

suktat på en fatbike men knappt någon snö längre där jag mest åker i mälardalen. och utan snö är 29+ rätt kapabelt ändå.

det finns ett fatbikecluster i östersund men när jag är där står andra snöaktiviteter på agendan.. så det skulle bli ensamt hemmavid då ingen jag känner har en. kanske skulle köpa två så man kan låna ut:)

ett sånt projekt kräver en seriös garagerensning;)

42Hz

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Härligt! Ja, nog var det annorlunda i början, i princip fanns bara Endomorph däck, man kunde få lite olika egenskaper genom att sätta dom "bak och fram". ;) Fanns en variant med ljudbruna däcksidor men var lika svåra att hitta som en vit val!
Tack för dina inspirerande RR:s, själv har jag bara tagit kortare dagsutflykter men det trevligt att göra en övernattning nån gång, har bara inte blivit av. =)

Nu mer så blir det nästan bara fatbike, med avbrott för en och annan racer-runda.

Tiki

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Mycket roligt att få ta del av dina eskapader. Du nyttjar verkligen fattyns potential till fullo. Själv tycker jag fetcykeln är odödlig som en trivsam stigcykel där det inte går ut på pulsmätning eller att stressa fram de allra sista procenten av sin förmåga. Tack och hoppas du har fler fatbikeupptåg på gång!

338federal

Medlem
[RS] Tio år med fatbike
Jag har många år. 2månader med Finsk pappa tunturi 2020. Snart får vi snö. Hoppas lika mycket som i fjol. Många snö rekord blev det. Kiruna närmare 4m. Riksgränsen tror jag över 6m. Här i Pajala ca 2m. Nu får vintern komma så blire Pajals-Ylläs-stugan efter skoterled. Blir ca 100km enkelväg. Yeti bara komma upp och vintercykla. Du kanske har redan varit?

Yonna

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Härligt Yeti och grattis med 10-årsjubileum! Ska kolla alla dina bilder och videor, härligt att göra :)

Vill gärna fråga dig nåt. Om du skulle rekommendera en fatbike för riktig långa fatbike-äventyr, jag menar med mycket packning och även en packraft, året om i alla väder (alltså inte bara på snö) vilken skulle det vara? Mukluk, ICT, Pugsley, Moonlander eller ..?

Om jag fick ha endast en cykel skulle den klart vara en fatbike.
+100!

Tack igen för inspiration, berättelser och vackra bilder!

Yeti

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
...
Vill gärna fråga dig nåt. Om du skulle rekommendera en fatbike för riktig långa fatbike-äventyr, jag menar med mycket packning och även en packraft, året om i alla väder (alltså inte bara på snö) vilken skulle det vara? Mukluk, ICT, Pugsley, Moonlander eller ..?
...
Hej, en bra fråga. Jag tror nog det i nästan alla fall är Pugsley som är det bästa alternativet (vilket också bekräftas av de tuffa äventyrarna i Alaska). Pugsleyn har en enkel och stark stålram, hjulen kan swappas när frihjulet gett upp och och den har horisontell dropouts. Moonlandern har väl i de flesta fall sålts med en framgaffel som är symmetrisk och därmed är inte hjulen olika och den erbjuder inget över Ice Cream Trucken. 4.5-tums däck som Pugsleyn torde ta räcker i de flesta fall.

För hardcore vintercykling, och speciellt om man inte är liten och lätt, kan ändå en Ice Cream Truck som tar 2XL på 100 mm fälgar kanske ändå vara bättre. Den har sliding dropouts och om frihjulet ryker kan man vända på hjulet, ta bort bromskivan och skruva fast ett drev i stället och då få en fixie.

Jag själv har en förkärlek för stålramar och därför Surlys cyklar, även om det säkert också finns andra bra alternativ. En plastcykel duger dock inte till detta ändamål.

Några små detaljer som också behövs. Fäste för pakethållare bak och för (M)anything Cage fram. För mig, som är 192 cm lång, är en pakethållare överlägsen och ger en betydligt lägre tyngdpunkt än med sadelväska (för bikerafting är dock en pakethållare i vägen, så där får det duga med en sadelväska).

Martinmat

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Härligt Yeti och grattis med 10-årsjubileum! Ska kolla alla dina bilder och videor, härligt att göra :)

+100!

Tack igen för inspiration, berättelser och vackra bilder!
vore inte en longtail eller Blackborow lysande då för att ha mer plats för packningen?

katten

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Fina och inspirerande bilder! Jag har ingen fatbike (å kommer inte skaffa heller) men jag gillar verkligen cykling när det är snö och kallt ute. Då håller vi tummarna för en fin vinter denna gång, då.

Yonna

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Hej, en bra fråga. Jag tror nog det i nästan alla fall är Pugsley som är det bästa alternativet (vilket också bekräftas av de tuffa äventyrarna i Alaska). Pugsleyn har en enkel och stark stålram, hjulen kan swappas när frihjulet gett upp och och den har horisontell dropouts. Moonlandern har väl i de flesta fall sålts med en framgaffel som är symmetrisk och därmed är inte hjulen olika och den erbjuder inget över Ice Cream Trucken. 4.5-tums däck som Pugsleyn torde ta räcker i de flesta fall.

För hardcore vintercykling, och speciellt om man inte är liten och lätt, kan ändå en Ice Cream Truck som tar 2XL på 100 mm fälgar kanske ändå vara bättre. Den har sliding dropouts och om frihjulet ryker kan man vända på hjulet, ta bort bromskivan och skruva fast ett drev i stället och då få en fixie.

Jag själv har en förkärlek för stålramar och därför Surlys cyklar, även om det säkert också finns andra bra alternativ. En plastcykel duger dock inte till detta ändamål.

Några små detaljer som också behövs. Fäste för pakethållare bak och för (M)anything Cage fram. För mig, som är 192 cm lång, är en pakethållare överlägsen och ger en betydligt lägre tyngdpunkt än med sadelväska (för bikerafting är dock en pakethållare i vägen, så där får det duga med en sadelväska).
Tack för svaret! Jag tror också att det är en Pugsley. Kan byta min Pugs mot en annan (valfri) fatbike men tvivlar mycket. Trivs så mycket med den, och efter så många äventyr (i typ 7 år) och så många ärr (alla ärr är som ett karta för mig, de berättar en historia) har jag svårt att skiljas. Jo, jag vet att det är bara en cykel men för mig är det mycket mer, inte bara för att den är tjock :)

För mig, som är 192 cm lång, är en pakethållare överlägsen och ger en betydligt lägre tyngdpunkt än med sadelväska (för bikerafting är dock en pakethållare i vägen, så där får det duga med en sadelväska).
Det går med både fram- och bakpakethållare på packraft, iaf med min Pugsley (small) och två surly Nice Rear rack på en MRS-microraft (medium). Frampakethållare står rakt upp så inget problem, men bakhållaren sticker ut lite. Men det går bättre med en surly 8-packrack som frampakethållare, den är mycket mindre än en NiceRear.

Den har sliding dropouts och om frihjulet ryker kan man vända på hjulet, ta bort bromskivan och skruva fast ett drev i stället och då få en fixie.
Martin/mb5 har gjort nåt liknande med sin surly Wednesday, kanske han läser och svarar senare :)

Blackborow är en intressant cykel, men blir för lång för att ha på packraft.
Tycker också att den är för stor för bikepacking i svårt terräng, fjäll, snö os. Tror inte det skulle vara riktig kul att försöka pusha/kånka/kasta den, iaf inte med min 60kg.

mb5

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike

mb5

Aktiv medlem
[RS] Tio år med fatbike
Jag brukar ha en sådan med på mera krävande turer, men har ännu inte behövt använda den.
Visa bilaga 448230

Tack alla för de vänliga orden, förresten.
Hmmm ... och då kunde jag tro en stund att jag kom på nåt nytt ... :-) Men då passar klart mina lösningen med drevet från en gammal kassett med fulfrästa hål bra i fulmektråden. Dock kul att man kan enkelt köpa drevet i lite snyggare utformning också.

Jag är helt säkert att, om jag ska packa ett, då rasar nästa gången nåt helt annat (förstås :) ), men kanske ska jag göra det ändå. Alla som ser fatbike tror att den måste vara jävlatung, så då kan man lika bra packa massa onödiga vikten med, eller hur? :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer