Rudan MTB-spår?

Gandalf

Medlem
Rudan MTB-spår?
Hur ser MTB-spåren vid Rudans gård i Haninge ut? Vilka finns och är de bra markerade eller får man räkna med att köra fel första gångerna om man inte har GPS?

Rudan MTB-spår?
Gps är nog rekomenderat då det finns rejält många stigar, slingor och spår i området. Men titta på vägen på datorn/telefonen innan och memorera fungerar - så knepigt är det inte, men fullt möjligt att köra fel är det.

Btw så går det köra fel även med gps!

Rudan MTB-spår?
Det finns video på hela mtb spåret på tuben också. Orkar inte leta reda på det nu, men söker man så finns det.

Rudan MTB-spår?
Hade jag varit smart så skulle jag förstås börjat med att googla innan jag ställde frågan....hittade nu en pdf-fil med karta på Haninge kommuns webbplats och enligt den så ska finnas en uppmärkt 15 km MTB-slinga. Får väl prova helt enkelt och ta med mobilen så jag hittar ut till närmaste väg om jag åker helt vilse och orken börjar ta slut.

Rudan MTB-spår?
Har inte kört 8km eller 15 på ett tag, tror att en del markeringar är borta. Det är speciella skyltar för mtb spåret, de är inte oranga som s-leden ju är.
Men 8km borde funka, lite klurigt att veta var man svänger av mot 15, om man inte vet var.

Rudan MTB-spår?
E nog bra om du har med dig kartan över leden i mobilen om du ska ha en chans att hitta runt.
15km banan är tyvärr inte så mycket att rekommendera. Typ hälften går upp och ner längs skidspåret.

Rudan MTB-spår?
Hej
Är det någon här på happy med koll på mtb I Rudan, Haninge som kör lite regelbundet där ute? Jag skall börja bekanta mig med området tänkte jag (och gps funkar iofs ok) men lite guidning av någon med lokalkännedom är aldrig fel. Är inte ute efter något jättetekniskt. Hinner inte denna vecka men två kvällar kommande vecka tänkte jag ta mig dit.
Stefan

Rudan MTB-spår?
stefan sa:
Hej
Är det någon här på happy med koll på mtb I Rudan, Haninge som kör lite regelbundet där ute? Jag skall börja bekanta mig med området tänkte jag (och gps funkar iofs ok) men lite guidning av någon med lokalkännedom är aldrig fel. Är inte ute efter något jättetekniskt. Hinner inte denna vecka men två kvällar kommande vecka tänkte jag ta mig dit.
Stefan

I Rudan är det mest OK om man som MTB-cyklist håller sig till de uppmärkta MTB lederna. Egentligen är det samma spår, men i tre olika längder. 14, 8.8 och 4.5 km.
Resten av skogen, med undantag för Sörmlandsleden som går igenom Rudan, brukar vi lämna åt de utan cykel.
Häng hellre på Ghetto-gänget på tisdagskvällen. Vi sticker kl 18:30 från Åbyplan och cyklar ett par timmar. Oftast i skogen ner mot Öran. Kolla på FB, gruppen "GhettoRide Haninge - It's Ghetto". Där hittar du alla detaljer. Eller dyk upp bara.

Angående spåret i Rudan så följer du de röd/rosa fyrkanterna (ståendes på en spets) . Kolla även Rompas videolänk ovan så har du en visuell guide till 4.5 km slingan.

Rudan MTB-spår?
stefan sa:
JockeP sa:
Häng hellre på Ghetto-gänget på tisdagskvällen. Vi sticker kl 18:30 från Åbyplan och cyklar ett par timmar. Oftast i skogen ner mot Öran. .
Är det Åbyplan nere i Västerhaninge nära stationen?

Ja fast på andra sidan järnvägen. Finns gång och cykeltunnel. Följ uppförsbacken till höger. Sväng vänster. Under vägen i en tunnel. Framme.

Rudan MTB-spår?
I går kom jag då äntligen iväg till Rudans gård för att testa MTB-spåret. Hade för säkerhets skull laddat ned en rutt på korta spåret i mobilen, och det var tur för annars hade det varit svårt att hitta runt. Körde fel några gånger men lyckades hitta tillbaka till spåret tack var kartappen. Körde ett andra varv direkt efter och då gick förstås bättre.

Tyckte annars att det var ett helt OK spår, rätt varierande med både rotmattor, berghällar och flowiga skogsstigar. Möjligen att inslaget av breda, släta och backiga motionsspår var lite väl stort.

Det gav i alla fall lite mersmak och eftersom jag nu också hittat en gpx-fil på långa spåret så blir det till att testa det nästa gång.

Rudan MTB-spår?
Gandalf sa:
I går kom jag då äntligen iväg till Rudans gård för att testa MTB-spåret. Hade för säkerhets skull laddat ned en rutt på korta spåret i mobilen, och det var tur för annars hade det varit svårt att hitta runt. Körde fel några gånger men lyckades hitta tillbaka till spåret tack var kartappen. Körde ett andra varv direkt efter och då gick förstås bättre.

Tyckte annars att det var ett helt OK spår, rätt varierande med både rotmattor, berghällar och flowiga skogsstigar. Möjligen att inslaget av breda, släta och backiga motionsspår var lite väl stort.

Det gav i alla fall lite mersmak och eftersom jag nu också hittat en gpx-fil på långa spåret så blir det till att testa det nästa gång.

Och i lördags körde jag det långa spåret, vilket dock tyvärr var en rätt trist historia. Som hm skriver lite högre upp; det går mest upp och ner i skidspåret.

Tillbaka
Topp