Rullgrus är både dyrt och smärtsamt... :o(

Du inser att vi kommer att fnissa åt din repade växel om du visar den offentligt, men det kanske är mollos du satt dit.

Fan va kåt jag blev!!! Den här tråden måste ju läggas in i läsvärt, eller nån annan obskyr runkhörna på Happy.
/J

Surt, men vafan, som antytts ovan: man får ju anpassa hastighet efter väglag! Inte har jag haft den minsta tanke ens att kräva nån annan på ersättning när jag vurpat pga grus. Man märker ju inom rimliga gränser hur man kan köra. Men satan vad sånt där kan svida! Passa på att känna efter lite extra nu när du har nåt som kan svida väl. Sen när det läkt och inte gör ont mer så är du ju tillbaka i limbo.. ;)

Även jag lider med dig, Skogling. Jag gjorde en nästan exakt likadan vurpa för snart två år sedan. Tyvärr har jag dåligt läkkött vilket gjorde att jag fick byta kompresser tre ggr/dag i flera veckor. Varjde dag samma lidande vid sårtvätten:-( Dessutom fick jag en armbågsskada som inte var lika jävlig.

Nu återkommer frågan, ursäkta tjatigheten: Varför finns det inte svettokläder med en förstärkning just där vid lårbenet där du, jag, Tnt och många många, andra har skadat oss. Det är klart att man själv kan sy in en förstärkning med kevlarfibrer i brallan just där så att det inte går hål på skinnet men jag undrar varför det faktiskt inte finns redan? Det skulle ju hindra en massa onödig blodspillan!

Marcus skrev:
-------------------------------------------------------
> Surt, men vafan, som antytts ovan: man får ju
> anpassa hastighet efter väglag! Inte har jag haft
> den minsta tanke ens att kräva nån annan på
> ersättning när jag vurpat pga grus. Man märker ju
> inom rimliga gränser hur man kan köra. Men satan
> vad sånt där kan svida! Passa på att känna efter
> lite extra nu när du har nåt som kan svida väl.
> Sen när det läkt och inte gör ont mer så är du ju
> tillbaka i limbo.. ;)

[ot] Hej Marcus, tack för trevlig pratstund igår i Ekerö Centrum. Jag vände efter några hundra meter på grund av att det var för kallt och tog sedan i som en galning för att komma ifatt dig in mot stan men du måste ha kört överdjävligt fort på mtb! Bra kört med Explorer på asfalt! Vi ses ute i spåret. /Johan[/ot]

Jag kör utan kompresser och bytar kallingar stup i kvarten. Jag tror på att lufta och torka ut. Det är inte skönt speciellt natten var ganska jobbig... :o(

Och ja, det var dumt av mig att flyga och sedan landa i 30 km/h samtidigt som jag skulle svänga. Det går fanemig inte cykla sakta på min hoj. :o Men hade det varit sopat hade jag legat och mosat runt på Fornstigen nu.

//Skogling

Du får köpa tunga riktigt trögrullande däck till din cykel så blir det lättare att inte cykla så fort. bra grepp lär du få också.

Så går det när man inte håller sig i skogen. Lär dig cykla!

Nu fattas för övrigt bara pervobilden där TnT blir ertappad an "någon" där han återigen provar sambons underkläder.

Fina trottoarexem ni har skaffat er. Jag höll på att skaffa mig ett själv igår men på något vänster lyckades jag komma upp igen. Pulsen går upp rätt bra när man känner att det släpper.

[OT^2]
[ot] Hej Marcus, tack för trevlig pratstund igår i Ekerö Centrum. Jag vände efter några hundra meter på grund av att det var för kallt och tog sedan i som en galning för att komma ifatt dig in mot stan men du måste ha kört överdjävligt fort på mtb! Bra kört med Explorer på asfalt! Vi ses ute i spåret. /Johan[/ot]

Tack själv! Haha, tja, ska jag vara ärlig gick det inte riktigt så snabbt. Jag blev nyfiken på det som visade sig vara Wallenberg-mausoleet på höger sida, så det var nog där jag befann mig när du hann ifatt mig. Vi syns! =) //M
[/OT]

Här har vi en tjomme som gått all in i frågan!
Och texten kopierat från fejjan:
"
Jag har, alltsedan tonåren, stört mig på grushalkan när jag cyklar, och tänkt att man borde mäta hur halt det faktiskt är med rullgrus. Och nu, en frisk vårdag i mars, kunde jag äntligen stilla min nyfikenhet och göra en mätning.
Jag skaffade först en enkel bagagevåg från Clas Ohlson som fick fungera som dynamometer - billig, men tillräckligt pålitlig för mitt enkla amatörtest. Sen tog jag min cykelkärra, låste hjulen med ett par remmar, och mätte både tyngden och den dragkraft som krävdes för att däcken skulle släppa så att kärran började hasa, och kunde på så sätt räkna ut friktionskoefficienten för olika underlag.

Ett aber var att jag gärna ville jämföra alla möjliga underlag: torr asfalt, vått respektive torrt rullgrus, snö, is osv. Och snön har ju sedan länge smält bort. Tänkte jag först, tills jag insåg att den där stora grushögen på parkeringen utanför mitt hus läcker vatten hela tiden. Finns det kanske snö kvar därinne i högen? Några snabba gräv med spaden visade att det fanns massor av snö kvar. Blöt slushig snö, men i alla fall!

Efter någon timmes labbande, dragande, borstande och skottande hade jag till sist fått till en liten tabell som angav friktionskoefficienten för cykelhjul på olika underlag. Mycket riktigt visade sig särskilt torrt rullgrus vara bland det halaste av alla underlag. Betydligt halare än åtminstone blöt snö. Helst skulle jag velat testa på torr, hårdpackad snö och is, men det får vänta ett knappt år.

Friktionskoefficienten på rullgrus var strax över 0,2 som är den gräns man brukar anse innebär halka i trafiksammanhang. Jag har angett ett intervall för de olika friktionskoefficienterna, eftersom det varierar lite. Dels med hur mycket grus som ligger på asfalten (det allra halaste visade sig vara ett ganska tunt lager grus) och dels genom att friktionen är som allra störst precis innan det släpper, för att sedan sjunka lite när man börjat hasa. För grus visade sig den effekten vara allra störst. För väldigt slätt underlag, som betongplattor, var det minst.

Slutsatsen var i alla fall att torrt rullgrus på asfalt var det i särklass halaste underlaget. Även jämfört med snö, som visserligen var blöt, men i alla fall. Det var dessutom en "lömsk" halka, där friktionen sjönk drastiskt när det väl släppt.

Detta är ju en väldigt enkel, amatörmässig, mätserie. Skulle man göra det mer seriöst så skulle man dels ha en proffsigare dynamometer, som kunde plotta mätvärden kontinuerligt för att få en noggrannare bild av kraftutvecklingen, samt ha mer kontrollerade förhållanden gällande t.ex. mängden grus på asfalten. Kanske testa med olika vikt, däck och hjulstorlek på ekipaget? Jag tror att min cykelkärra, med jämförelsevis små hjul och grovt däcksmönster, är mindre känslig för grushalka än en större cykel.

Såvitt jag vet har det inte gjorts någon studie i just detta av de stora institutionerna. Söker man, så hittar man antingen sådant som rör bilar, eller rent sommarväglag. Rullgrus för cyklar verkar vara ett okänt område.
Om någon är intresserad av underlaget (no pun intended 😉), så har jag en excelfil med alla mätvärden i, som jag tänkte fylla på när vi har vinterväglag igen, med kompletterande mätningar."

Finns lite bilder i länken.

Spännande. Och intressant om det stämmer (jag har ingen anledning att misstro, men det vore som han nämner intressant att se resultat av riktigt vetenskaplig mätning), då resultatet blir lite mindre halka under vissa dagar under vintern, men garanterat dödshalt i en månad eller två när rullgruset ligger fritt. På totalen en rent negativ sak för säkerhethen för cyklister och gångare isf. dvs motsatt effekt som tänkt. Och då inte inräknat kostnaderna för utläggning och insamling, samt miljö och hälsokonsekvenserna av det samma. (Om nu även gångare får samma riskökning).

Spännande. Och intressant om det stämmer (jag har ingen anledning att misstro, men det vore som han nämner intressant att se resultat av riktigt vetenskaplig mätning), då resultatet blir lite mindre halka under vissa dagar under vintern, men garanterat dödshalt i en månad eller två när rullgruset ligger fritt. På totalen en rent negativ sak för säkerhethen för cyklister och gångare isf. dvs motsatt effekt som tänkt. Och då inte inräknat kostnaderna för utläggning och insamling, samt miljö och hälsokonsekvenserna av det samma. (Om nu även gångare får samma riskökning).
Man har betydligt högre friktions tal i kalk kross än vad man har med granit kross då granit krossen rullar under hjulen därav den lägre friktionen.
Man märker det som en ganska stor skillnad när man kommer i från granit kross till kalk kross när man löptränar.

Tro inte på allt som står på Facebook, bara för att det eventuellt passar dina egna tankegångar.

Be VTI göra en undersökning. VTI vet jag visserligen inte om de är intresserade av cyklande och cykelkärror, men ämnet kan ju utvidgas till motorfordon.

Tro inte på allt som står på Facebook, bara för att det eventuellt passar dina egna tankegångar.

Be VTI göra en undersökning. VTI vet jag visserligen inte om de är intresserade av cyklande och cykelkärror, men ämnet kan ju utvidgas till motorfordon.
Det behöver man inte be vti om det finns broms data på Trafikverket då både av och Volvo sänder bromsdata till dom och det är direkt i från bilarna utan ägarens vetskap.

Såvitt jag vet har det inte gjorts någon studie i just detta av de stora institutionerna. Söker man, så hittar man antingen sådant som rör bilar, eller rent sommarväglag. Rullgrus för cyklar verkar vara ett okänt område.
WSP har testat detta på uppdrag av SMC med en professionell testrigg. Grus på asfalt hade i deras undersökning ungefär samma friktionskoefficient som hårt packad snö (dvs. steget innan blankis).

Orsaken till att man halkbekämpar med grus är att det höjer friktionskoefficienten - dvs. minskar halkan - för gående och för fyrhjuliga fordon. Att gruset istället ökar halkan för tvåhjuliga fordon låtsas man inte om.

Kul nog har VTI faktiskt gjort en mätning

Tillbaka
Topp