Rullmotstånd Xc däck.

Rullmotstånd Xc däck.
Varför kör då eliten på ''smala'' däck? (2,3ish)
KAN det vara så att dom har bättre teknik?
ELLER är dom uppsnurrade på läktarn av dollarstinna sponsorer som bara tillhandahåller lätta olschooldäck?
OM vi snackar långloppscupen och NI bara fick välja en däckuppsättning, vad skulle Ni ta?
(frågar åt en 50+ gubbe som har noll koll)

Rullmotstånd Xc däck.
om du har mycket watt i benen och hög hastighet harmonierar det bättre med högre däcktryck. och då kan man klara sig bra utan genomslag även med ett smalare och lättare däck som i sin tur underlättar klättring.

om jag skulle pröva lyckan i något långlopp skull jag göra likadant, fast kanske måttligare tryck än en elitåkare. klättringen och låg vikt prioriteras.

om man skulle översätta till skidor kan en stark tävlingsåkare till sin fördel hantera en hårdare och mer oförlåtande skida..

Senast ändrad:
Rullmotstånd Xc däck.
cyklar regelbundet mtb i bitvis stökig terräng med en herre som är dokumenterat nära elit på långlopp, och han försvinner som en avlöning uppför backarna. han kör aldrig mer än 2,25or, oftast thunder burt, och hårt tryck uppåt 2 bar skulle jag gissa. och har med sin höga fart bättre chans att flyta fram när det blir löst och trögrullat. på platser där jag som mer genomsnittlig åkare tenderar att bromsas in när jag sätter på sammalika smala däck och höga tryck.

på platten med nobby nic 2,6 och 1 bar kan jag på stökigt underlag hålla hyggligt jämna steg med hjälp av direktare vägval och bättre rull där det är mjukt. nedför har jag en klar fördel, både när det gäller grepp och rull (till och med marginellt även på asfalt), och om det samtidigt är löst och svänger mycket blir skillnaden särskilt tydlig. då tycker han närmast att jag är galen.

så det kan i såna lägen vara både roligare och snabbare med fetare däck. men det räcker inte, ifall det är xc-tävling det handlar om. uppförsbackarna är tidsmässigt mer avgörande.

Rullmotstånd Xc däck.
Efter att igår cyklat distans på mtb med polare som är mkt starkare så är jag säker på att rullande trumma kan stämma men definitivt inte alltid.
Mina Rocket Ron / Thunder Burt rullar "säkert" 50W lättare än polarens Vittoria Barzo XC.
Och Ja, vi har koll. Jag har effektmätare och normal känsla och detta var andra turen när han har jobbigt i mitt distanstempo trots säkert minst 50W högre tröskel😮

Senast ändrad:
Rullmotstånd Xc däck.
Efter att igår cyklat distans på mtb med polare som är mkt starkare så är jag säker på att rullande trumma kan stämma men definitivt inte alltid.
Mina Rocket Ron / Thunder Burt rullar "säkert" 50W lättare än polarens Vittoria Barzo XC.
Och Ja, vi har koll. Jag har effektmätare och normal känsla och detta var andra turen när han har jobbigt i mitt distanstempo trots säkert minst 50W högre tröskel😮

Det är inte så att han i hemlighet satt på slang? Då kan det bli helt ocyklingsbart

Tillbaka
Topp