Rumänien?

• Trådstartare Trådstartare Seb
  • Start datum Start datum

Seb

Medlem
Rumänien?
Ska iväg till Rumänien i sommar för att göra ett fotoprojekt i Transylvanien/Karpaterna. Är där i ca två månader så min tanke är att klämma in lite cykling!
Tips? Nån som varit där? Finns det cyklar att hyra? Vilka platser rekommenderas?

Rumänien?
Besökte de inre delarna av Rumänien 2005 och 2006, sammanlagt över en månads tid. Av dessa veckor cyklade jag bara en eftermiddag.

Transylvanien och Karpaterna är väligt fint och lämpar sig förmodlingen väl för cykling. Off road vet jag däremot inget om. Cyklar finns med all säkerhet att hyra i de flesta städerna/byarna med någon slags turism. Den cykel jag hyrde var dock inget muskedunder utan en helt hygglig, modern allroundhoj.

I det kulturlandskap man finner där nere är cykeln ett bra fortskaffningsmedel, vägarna kan vara knöliga utanför huvudvägnätet.

Vad jag förstår är det många tykar/tjecker etc som rör sig på vägarna där nere.

Lycka till, det låter som en trevlig resa!

Rumänien?
Jag var i Transylvanien för några år sedan och då såg det i alla fall inte ut som om byarna skulle kunna erbjuda nån form av cykeluthyrning. Men visst finns det turistställen som Brasov och Sighisoara och där går det nog att ordna. Jag hittade den här länken som kanske kan vara något: http://dordeduca.ro/stiri/rent_a_bike_-_sighisoara/4357/
De verkar ha lärt sig att ta betalt i alla fall. En dagshyra går väl på en transylvansk årslön.

Transylvanien är fånigt vackert, så du lär få en härlig resa och bra fotomöjligheter. Om du kan tänka dig att byta ut cykelsadeln mot en ridsadel, så rekommenderar jag varmt ett besök hos den tysk/österrikiska familjen Promberger i Sinca Noua. De är rovdjursforskare och har bott i området i evigheter och kan det innan och utan. De följer vargflockar, hjälper fåraherdar med att skydda fåren från björnar, ger lokalinvånare råd och hjälp med att etablera ekoturism, har kontakter med alla man bör känna och vet om alla kulturhistoriska ställen som faktiskt är intressanta till skillnad från Draculas femtielva slott. Bättre guider i området kan du knappast hitta. Har för mig att Christoph ordnar vandringar också om man inte rider. Mer om dem på:
http://www.equus-silvania.com/en/indexe.htm

Rumänien?
Låter ju som att det går att hyra prylar då i alla fall, toppen!

Gustav:
Ah, jo det är utanför vägarna jag har tänkt ge mig ut i så fall. Gärna utför något bergsmassiv.
Upplevde du inte trafiken som ett problem när man cyklade på vägarna? Den lär vara hänsynslös emellanåt enligt en del som vi varit i kontakt med?

Catwomen:
Kul att du nämner Promberger, dom har vi blivit tipsade om tidigare (i samband med rovdjurs-biten) så dom kommer vi mest troligt att komma i kontakt med.
Får se om jag vågar mig på några hästsadlar :)

Tillbaka
Topp