Runddragen bult Epic

Runddragen bult Epic
Hej.. Jag har lyckats dra sönder insexen på bulten.. Någon som har tips på hur jag ska få ut den? Den sitter på en Epic 2011
Tack på förhand

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    118.6 KB · Besök: 116
Runddragen bult Epic
Skruven behöver du ju köpa ny ändå, så det är väl bara att borra Misstänker att du får köpa den i par med hylsan på andra sidan från Specialized och lagren var du väl på väg att byta så det finns inte mycket som du behöver vara orolig att träffa.

Runddragen bult Epic
Kontrollerat så den inte är vänstergängad?

Vissa metriska insex har en något större motsvarighet i tum man kan prova med!

Sticker den ut något kan man vinkelslipa eller bågfila ett spår i den och använda jätteskruvmejsel eller slagskruvmejsel (obs inte om det är kolfiberdelar)
Återkom om de inte löser sig.

Å

Runddragen bult Epic
Använd absolut inte en grispitt, sämsta skit som djävulen någonsin har kommit på. På lite mindre och klenare skruvar så expanderar skruven då man drar i grispitten med påföljd att skruven du vill ha ur fastnar ännu mer, och till slut så går grispitten av, och då står man där med en avdragen härdad grej mitt i skruven så det inte går att borra ur den heller.

Denna modell med fyrkantiga stift är en miljon gånger bättre än dom koniska pittarna då dom inte får den expanderande effekten på skruven med dom: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ragare/Skruvutdragarsats-25-delar-2000024141/

Annars så om det är en genomgående skruv du ska ha bort så kan du borra med en borr som är lite större än vad dimensionen på skruvenär så att hela huvudet på skruven lossnar, då är det bara att knacka ur resterande del med en dorn.

Runddragen bult Epic
Belse skrev:
-------------------------------------------------------
> Använd absolut inte en grispitt, sämsta skit som
> djävulen någonsin har kommit på. På lite
> mindre och klenare skruvar så expanderar skruven
> då man drar i grispitten med påföljd att
> skruven du vill ha ur fastnar ännu mer, och till
> slut så går grispitten av, och då står man
> där med en avdragen härdad grej mitt i skruven
> så det inte går att borra ur den heller.
>
> Denna modell med fyrkantiga stift är en miljon
> gånger bättre än dom koniska pittarna då dom
> inte får den expanderande effekten på skruven
> med dom:
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verk
> stadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-del
> ar-2000024141/
>
> Annars så om det är en genomgående skruv du ska
> ha bort så kan du borra med en borr som är lite
> större än vad dimensionen på skruvenär så att
> hela huvudet på skruven lossnar, då är det bara
> att knacka ur resterande del med en dorn.

+1 Använda INTE grispitt. Jag har gjort det. Pitten gick av. Lyckades hitta en butik på Sveavägen i Stockholm som sålde mig en DYR specialborr. Väl hemma med DYR specialborr och finfin Makita borrmaskin upptäckte jag att brottet på pitten var snett så det det var stört omöjligt att borra. Hittade en verkstad som kunde svetsa fast något i den trasiga pitten/skruven och sen få ut skiten..

Runddragen bult Epic
Det är väl självklart för många, men jag skriver det ändå. Ha inte bråttom utan smörj, värm och knacka ordentligt på skruven innan du gör någonting annat så har du så bra förutsättningar som möjligt för att det ska lossna och minimerar risken att drar sönder den ytterligare.

Runddragen bult Epic
Har märkt att många använder verktyg av låg kvalitet. Folk åker omkring med "Ikea-nycklar" och skit i ryggfickorna som är lika hållfasta som lödtenn. Använd riktiga verktyg och spara tid och pengar.

Runddragen bult Epic
eiskall skrev:
> Har märkt att många använder verktyg av låg
> kvalitet. Folk åker omkring med "Ikea-nycklar"
> och skit i ryggfickorna som är lika hållfasta
> som lödtenn. Använd riktiga verktyg och spara
> tid och pengar.

Håller med. Folk tycker att IKEA-nycklarna och annat gratis/billigt skräp är prisvärt = idioti.

Runddragen bult Epic
Dremmel + stor skruvmejsel borde fixa det.

Alternativt kan du lägga hojen på sidan, blanda super expoxi och låta stelna 24 timmar med något i öppningen så att du limmar fast t.ex. en insexbit some du sedan kan vrida runt. Använder du riktig super epoxi sitter det som berg.

Ha du en insexbit som passar kan du säkert också bara banka in den, men var försiktig så du inte spräcker något. Det kan bli tråkigt.

Som andra redan sagt också, köp lite kvalitetsverktyg. Bacho eller liknande.

Runddragen bult Epic
Det som är absolut effektivast men samtidigt lite svårt om man inte kan det är att hugga ett grepp långt ut på skruven med hörnet på en vass huggmejsel. När man fått som en avsats tar man hörnet på en avplanad huggmejsel, placerar den så att den nästan är i tangentens riktning. Därefter driver man skruvskallen i rätt riktning genom att knacka på huggmejseln. Problem kan uppstå om man håller fel angreppsvinkel, slår för hårt, för löst eller i värsta fall slinter och skadar något annat. I just det här fallet blir det lite extra noga hur man håller eftersom skruvskallen ligger i nivå med omgivande material. Men rätt utfört är det oerhört effektivt, självklart blir det bara sopor av skruven men det är det ju redan.

Runddragen bult Epic
Fredrik80 skrev:
> Som andra redan sagt också, köp lite
> kvalitetsverktyg. Bacho eller liknande.

Bahco är bättre.

Runddragen bult Epic
1. Lite för stor torx som slås in med lagom mängd våld.

Om 1. inte fungerar, dremla spår och använd stor mejsel.

Lycka till :)

Runddragen bult Epic
me.I.am skrev:
> Ingen som har föreslått det uppenbara, testa o
> banks i en lite för stor torx.

Eller dremla ett spår... :p

Runddragen bult Epic
eiskall skrev:
> Vad tror ni om att banka in en lagom stor torx?

Blir det det man säger flest gånger så tror jag på huggmejsel. Vedbotrimmarens och GDS:arens förstahandsval. Går inte det kan man skrapa ett spår med en torx, slå i en för stor IKEA-nyckel och slutligen kapa av ramen med en Dremel.

Runddragen bult Epic
Jag skulle prova att knacka i en torx, det brukar funka.
Nästa grej att prova är att borra bort skallen, det funkar bra det också.

Runddragen bult Epic
Banka i en torx i lagom storlek.

Nä men skallen är ju ganska stor så du kan prova borra 2hål mittemot varandra och ta en spårringstång, gärna vinklad sådan.

Runddragen bult Epic
Att slå in en torx har funkat bättre för mig än att slipa ett spår för spårnejsel. Har ibland varit tvongen att borra upp hålet så torxen passar bättre.

+1 på torx alltså eller det där utdragarverktyget.

Runddragen bult Epic
Använd en sån här , dvs lite för stor - slå in med våld. Det finns ibland typ en sorts pasta som man kan smeta på för att täppa till alla hål runt och öka greppet avsevärt. Värt att leta efter.:

screwgrab_produkt.png

Finns på alla butiker som säljer verktyg:

KS9111346_1.jpg

JUMBO BILDER :)

Runddragen bult Epic
En till som tipsar om Torx. Brukar funka på de flesta insex-skruvar, iom att den greppar i kanterna så får man oftast bättre grepp än med en insex-nyckel.

Runddragen bult Epic
Om inte jag är helt ute å cyklar så sitter den där skruven inte i ramen utan på andra sidan så sitter det en mutter i aluminium. Dremla bort den (två snit, skruvmejsel, bryt) så kan du banka ut hela skruven från drivsidan.

Stalle

Tillbaka
Topp