Ryggsäck för pendling.

RikardL

Medlem
Ryggsäck för pendling.
Då min gamla Fjällräven Rucksack har pajat är det dags för en ny! Det ska få plats med laptop, träningskläder och annat så ganska stor.

Har spanat in Haglöfs Corker Large:
https://www.haglofs.com/se/sv-se/corker-large/p/339210-2EN.html

Den har det mesta jag är ute efter i storlek samt att jag tycker det ser smidigt att öppna den från sidan. Baksidan är den inte är vattentät och som boende på Västkusten vet jag att det kommmer bli ett problem.

Så har ni några tips på schysta ryggor, gärna som går att öppna från sidan, dedikerat laptopfack, 25 - 30 L och gärna vattentät.

Ryggsäck för pendling.
Haglöfs ryggor är helt värdelösa att cykla med. Fick en Corker av jobbet när jag började och Testat att cykla med den men den är precis lika kass som andra Höglöfs som jag testat. Jag har en Deuter Trans Alpine sedan några år tillbaka som jag är mycket nöjd med.

Spana in den här tråden finns en del nyttigt där i men intre riktigt det du letar efter.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3554178/3554217

Ryggsäck för pendling.
900g är för tungt imho. Ner på 500g. Kör sedan 3-4 år en rullsäck fr NorthFace. Tror tyvärr den har gått ur tiden.

Så lite textil och stoppning som möjligt då det suger väta och skit. Ska gå att spola av den.

Ryggsäck för pendling.
Sedan 1.5år kör jag med en Osprey Escapist 25 (finns både större och mindre). Cyklar Mellan 11km och 25km enkel tur. Sitter bra på ryggen och har plats för duschsaker, dator, hörlurar, ombyte, lunchlåda, frukost, pump, slang, multitool och annat bråte. Får även ner en vinare ifall det kniper. Saknar visserligen dedikerat laptopfack. Men det är inget jag saknar. Den är inte vattentät men klarar lättare regn bra, annars så har den fack med regnskydd man kan dra över.

Ryggsäck för pendling.
Väldigt nöjd med min Deuter (kan den heta Bike 14?). Inbyggt regnskydd, hjälmnät, plats för vätskeblåsa, annan ficka för iPad (alt liten lap top) och ffa väldigt bekväm pga bra och smarta lösningar med axelbandens utformning. Perfekt mix mellan vanlig ryggsäck och den minimalism man vill ha på tuffare skogsrundor enbart i "cykelsyfte". Finns givetvis i olika storlekar, och går att köpa på Addnature med någon av alla rabattkoder.

Ryggsäck för pendling.
Jag kör också Osprey Escapist 25 om jag behöver släpa med mig massa bråte, får plats både laptop, handduk och massa kläder men den känns också rätt stor. (Ska jag bara ha ombyte (skjorta, byxor, underkläder) tar jag hellre min gamla Deuter Bike One 18) . Men den är ju då inte vattentät, öppnas inte från sidan och har inget laptopfack, så det kanske finns bättre.

Ryggsäck för pendling.
Chrome Urban (18L) fick jag i julklapp och är supernöjd med den. Använde den som enda väska för en weekend till New York, ute på krogen, från och till plugget med cykeln osv. Tycker den är snygg och sväljer mycket samt är helt vattentät. Har en till Chromeväska sedan innan de är jävligt hållbara.

Ryggsäck för pendling.
Den perfekta ryggan finns inte som sagt. Men jag blev gladare när jag bytte min uttjänta Haglöfs Tight Pro Medium mot en Osprey Daylite Plus. Slimmad, lätt, får plats med det man behöver. Det störiga midjebältet kan man plocka av och låta ligga i botten av ryggan tills den dagen det skulle behövas. Idag på vägen hem la jag ner 8 öl, 1 l mjölk, 1kg potatis, majskolvar samt något annat (utöver mina cykelrep-prylar som alltid ligger i botten samt en extra tshirt). Fortfarande plats över

Ryggsäck för pendling.
moros sa:
Den perfekta ryggan finns inte som sagt. Men jag blev gladare när jag bytte min uttjänta Haglöfs Tight Pro Medium mot en Osprey Daylite Plus. Slimmad, lätt, får plats med det man behöver. Det störiga midjebältet kan man plocka av och låta ligga i botten av ryggan tills den dagen det skulle behövas. Idag på vägen hem la jag ner 8 öl, 1 l mjölk, 1kg potatis, majskolvar samt något annat (utöver mina cykelrep-prylar som alltid ligger i botten samt en extra tshirt). Fortfarande plats över

Hoppas du hade brännvin hemma, och vin. En liten pastis innan maten är heller inte fel. Detsamma gäller för grogg och Lundell till morgonen kommer. Skål!

Ryggsäck för pendling.
en viktig faktor för cykelrygga är långa remmar, så den hamnar en bit ned på ryggen i framåtlutad position.

då minskar luftmotståndet istället för att öka.

Ryggsäck för pendling.
Alex Supertramp sa:
moros sa:

Hoppas du hade brännvin hemma, och vin. En liten pastis innan maten är heller inte fel. Detsamma gäller för grogg och Lundell till morgonen kommer. Skål!

:)

Ingetdera, däremot låg en flaska Crémant på kylning, redo att njuta av medan ölen blev kalla! (och 9 öl var det tydligen såg jag nu på morgonen)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp