ryggsäck lämpad för pendling

• Trådstartare Trådstartare Herik
  • Start datum Start datum
H

Herik

Guest
Hej!

Pendlar ett par mil till skolan på racer. Min gamla ryggsäck börjar ge upp och ryggen är inte så nöjd den heller. Är det någon som känner till och har prövat en ryggsäcksmodell som är speciellt framtagen för att cykla med? Vill helst inte förnedra mig till att montera på pakethållare...

Köp en Deuter, det finns ingen som har så många cykelspecifika ryggor som dom. Det blir enklast om du köper från Rose Versand i Tyskland.
(det finns tydligen en svensk importör, men jag har aldrig sett något i butikerna)
http://www.deuter.com/cms/front_con...dex.php?cPath=3_12&language=en&sort=2a&page=1
TransAlpine25_244_norm.jpg

(ja, förmodligen har Camelbak fler modeller än Deuter. Men dom är ju främst framtagna för att vara vattenbehållare.)

Jag pendlar med en Haglöfs Hic 23. Den har en plastplatta mot ryggen så man inte känner grejerna i väskan. Väskan är regntät och dragkedjorna är vattensäkra. Har kört med den varje dag i ett år nu och är fortfarande helnöjd.
/J

Kör med Haglöfs Orc 30 och är jättenöjd. Både min Orc och mollos Hic har dock utgått ur sortimentet rätt nyss. Förmodligen finns det kvar en del exemplar ute i affärerna, men annars verkar tex. deras Airbac, Lim och Rand vara rätt vettiga säckar för pendling.

Jag kör med denna. Ej cykelspecifik men funkar perfekt tycker jag. Nätrygg gör den sval och bekväm (men givetvis ser den istället mycket större ut än vad den är istället). Bra justeringsmöjligheter, görs i olika rygglängder, rymiga, praktiska nätfickor på midjebältet. Kör även i skogen istället för Camelback. Ser då lite klumpig ut (stor), men känns inte klumpig. Finns på addnature, playground i Sthlm.

Bilagor

• L_OSPREYATMOS25.jpg
    L_OSPREYATMOS25.jpg
    11.5 KB · Besök: 71
Haglöfs ORC 30 är bra. Jag har en sån också. Inte lika bra som en Deuter, men hittar man en till vettigt pris så är det värt att slå till.

(varför Deuter är bättre? Jo, dom har tagit hänsyn att man sitter framåtlutad och har hjälm, så ryggan är gjord för det. Haglöfs har aldrig tänkt i dom banorna.)

Azog skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör med Haglöfs Orc 30 och är jättenöjd.

kör med en Everest Flexible Air 27 från Stadium, funkar helt oki och ombytet får plats

Droppformad funktionsryggsäck med system för god ventilation i ryggpartiet. Möjlighet att bygga på med vätskesystem.
Färg: svart/grå och marin/grå.
Vikt: ca 1100 gram.
Volym: 27 liter.
Pris 399 kr

Bilagor

• 028377.jpg
    028377.jpg
    14.1 KB · Besök: 70
Herik skrev:
> Är det någon som känner
> till och har prövat en ryggsäcksmodell som är
> speciellt framtagen för att cykla med?
Ja, jag.

Det finns två alternativ i den här frågan:
1. Köp en Camelbak, Deuter, Vaude, Karrimor o.s.v. som är gjord för cykling och bli väldigt nöjd. Dock så är svenska cykelhandlare inte särskilt intresserade av att sälja dom här produkterna så det blir till att köpa utomlands. Det blir ganska dyrt, men eftersom Deuter gjorde sin första cykelspecifika ryggsäck 1992 och just nu har 14 olika ryggsäckar enbart för cykling i sortimentet så har dom kanske någon erfarenhet av vad som funkar.

2. Gå till en sport/friluftsbutik och köp något billigt som uppges funka helt okej. Passa på och kolla om dom har någon fräsig Crescent eller Sodacykel till lockpris samtidigt. Just Stadium är ju kända för sin produktutveckling av cykelutrustning.

Jag köpte en Campagnolo på Cykel Citys rea -väldigt nöjd. Men det känns som om man bör ha en framåtlutad racig sittstil(som jag har) annars kan den nog strama i nacken.

Jag har en Deuter Cross Air till pendling. Den är superbra. Har även Deuter race x air men den får man inte plats med mycket mer i än ett par kalsonger. Om man gillar blinkade dioder så finns det som tillbehör. De klart bästa väskorna jag har haft.

Herik skrev:
> Är det någon som känner
> till och har prövat en ryggsäcksmodell som är
> speciellt framtagen för att cykla med?

Det är så här. Ryggsäckar är aldrig speciellt bra att cykla med. Eller rättare sagt, vinkeln man har kroppen i när man hojar medför att ryggsäcken kommer att ligga an mot ryggraden istället för att hänga på axlarna eller (om man har avbärarbälte) vila på höfterna.

Detta förhållande begränsar hur mycket vikt man kan ha i en ryggsäck när man cyklar. Ju mer vikt desto fortare får man känningar i ryggen av säcken. För kortare sträckor spelar detta ingen roll. För längre sträckor har det stor betydelse. Då vill man ha så mjukt som möjligt närmast ryggen, och det bästa är väl Camelbaks o motsvarande säckar i vilka man har en vattenkudde närmast ryggen.

Ett sätt att undvika att få vikt på ryggraden är att köra med vad som kallas för "bum-bags" på engelska, alltså väskor som hänger på ett bälte på höfterna. Olika varianter används av proffscyklister och andra som tillbringar exceptionellt mycket tid på cykeln.

Ett sätt att undvika ryggsäck är att ha en pakethållare som fästs på sadelstolpen. De finns som är lätta att montera av och på.

För kortare sträckor, för endagsturer, fungerar det bra med ryggsäck, men för längre turer bör man rikta in sig på att bära huvuddelen vikten någon annanstans. Det funkar med lite lätta prylar i en ryggsäck men har man mer vikt tenderar det att bli jobbigt.

Gillar min Da Kine. Gjord för cykling med inbyggd vätskeblåsa och tillhörande hål, hållare osv som på vilken kamelrygg som helst. Sen har den ett stort fack utanpå för fullfacehjälm som jag ofta har frukt, vatten och annat i för lätt åtkomlighet, slipa rota långt ner i väskan när man gör ett snabbt stopp. Det funkar även att ha hjälm däri, jag har provat. Finns även såna små godisfack för åtkomlighet under cykling, funkar fint. Jag vill inte ha nån minimal rygga så den här passar mej finfint, använder den till pendling, DH och det jag kallar xc. Kommer inte ihåg vad modellen heter... :(

Det är ju just därför som jag tjatar så mycket om att man ska ha en ryggsäck som är cykelspecifik..

Jag är ganska säker på att dom över 500 mtb-cyklister som cyklar igenom Valle di Sole varje dag under sommarsäsongen på väg från Tyskland till Gardasjön (ja, det är sant, jag har läst det i tyska Bike och kan scanna in artikeln. Tyvärr finns det inget diagram) väljer en ryggsäck från tidigare nämnda tillverkare som gör ryggor just för cykling..

På samma sätt har dom förmodligen jackor som är långa i ryggen och ärmarna, byxor med vaddering i rumpan, skor som sitter fast i pedalerna och speciella handskar.

Det konstigaste är dock att alla dessa mtb-cyklister framhärdar med att cykla med ryggsäck trots att Per så övertygande har förklarat att det inte går, speciellt eftersom Haglöfs konstruerade en isyxehållare fel på en klätterryggsäck.

Per skrev:

> Det är så här. Ryggsäckar är aldrig speciellt
> bra att cykla med. Eller rättare sagt, vinkeln
> man har kroppen i när man hojar medför att
> ryggsäcken kommer att ligga an mot ryggraden
> istället för att hänga på axlarna eller (om
> man har avbärarbälte) vila på höfterna.

Markus F skrev:
> Det är ju just därför som jag tjatar så mycket
> om att man ska ha en ryggsäck som är
> cykelspecifik..
//...//
> På samma sätt har dom förmodligen jackor som
> är långa i ryggen och ärmarna, ...

Det känns inte alls som det är ett måste att ha cykelspecifik väska för det. Motsvarande funktion kan mycket väl finnas med ett annat utalat syfte. Som ex har jag haft ett ställ för längdskidåkning (Swix)som jag hittade billigt för cykling vid kallare väder (typ nu). Extra lång rygg och ärmar på jackan, vindtät front men stretch bak på byxorna etc. Tyvärr har jag reklammerat jackan idag p.g.a. trasigt blixtlås =( Har någon ett bra och billigt (typ 500:-) alternativ tas tips emot med tacksamhet. Undertiden kör jag med collagetröja + vindväst vid behov.

(sorry för trådkapningstendensen)

Senast redigerad av en moderator:
jag ska köpa biltemas vattentäta cykelväska och fästa på pakethållaren. att cykel blir lite tråkigare att handskas med uppvägs lätt av at jag slipper bära en, ofta tung, rygga/väska under längre pendling.

Per skrev:

> 500 om dagen?
> Bike verkar ha fått sina uppgifter helt om
> bakfoten.
Nänä, allt som står i tyska cykeltidningar är per default alltid rätt. Hade dom haft med ett diagram så hade jag kunnat scanna in det.

> Det är ju så här, att får man ont så får man
> ont och fungerar det för dig att hoja med 15 el
> 20 kg på ryggen så gör det det.

Gör det ont så gör det. Men jag skulle aldrig få för mig att hoja med 15 kg på ryggen. 5-6 kg är maxgränsen, jag har ibland haft 14 kg i budväskan och det gör ont. Vid ett tillfälle hade jag 19,9 kg i budväskan på ryggen, men då var jag färdig att grina efter 400 meter. Tur att jag inte skulle längre än så.
Jag är dessutom helt med på ditt resonemang om att traditionella ryggsäckar fördelar tyngden på fel ställen vid cykling, dom är helt enkelt inte gjorda för det. Det är därför jag är så tjatig om att man ska ha en annorlunda ryggsäck.. Och det går faktiskt att klara en veckas cykling med bara 5-6 kg bagage.

Tillbaka
Topp