Ryggskydd för xc?

Skogsnalle

Ny medlem
Ryggskydd för xc?
Jag har blivit lite äldre och nojigare så nu skulle det kännas fint med ett ryggskydd när jag tränar, och även tävling typ långlopp. Senast på Engelbrektsturen kraschade ju en tjej och skadade ryggen illa. Bara en tunn cykeltröja i steniga skogar runt Huddinge, inkl Flottsbros endurobanor, känns klent.

Men, jag hittar bara test och råd om ryggskydd för typ Enduro och Trail. Jag cyklar mer xc-liknande rätt ofta och med hög puls. I samma runda blandar jag både grusvägssvett och endurobanor. Så finns det något riktigt lätt och smidigt ryggskydd som funkar utan att vara stekhett att träna i?

Ryggskydd för xc?
Alpinestars Paragon vest tycker jag ser lite intressant ut även om det säkert blir rätt varmt, iaf om man har en tröja över och det vill iaf jag ha :)

paragon_vest_front_1.jpg

http://www.alpinestars.com/paragon-vest#.V5c66vl97X4

Ryggskydd för xc?
@Marr; Nej ingen rygga. Har funderat på att ha det men med små barn hemma blir det inte så långa turer så att det behövs. Ryggfickor med saker och sadelväska med extra slang plus verktyg räcker, och pump på ramen. Men visst, kanske en kombo av rygga och skydd, men de recensioner jag sett av t.ex. Evoc har sagt att de är väldigt varma.

@Skier: Jag har uteslutit väst då jag har svårt att se hur det skulle kunna hållas svalt, men det kanske är förhastat av mig. Väldigt tunt material kanske skulle funka. Har du sett Alpinevästen någonstans och känt på den?

Ryggskydd för xc?
Tycker spontant att det är konstigt att det inte sker fler och värre olyckor i XC. Massa folk på stig + hets + inga skydd. Känns lite obra.

Ryggskydd för xc?
Skogsnalle sa:
@Marr; Nej ingen rygga. Har funderat på att ha det men med små barn hemma blir det inte så långa turer så att det behövs. Ryggfickor med saker och sadelväska med extra slang plus verktyg räcker, och pump på ramen. Men visst, kanske en kombo av rygga och skydd, men de recensioner jag sett av t.ex. Evoc har sagt att de är väldigt varma.

@Skier: Jag har uteslutit väst då jag har svårt att se hur det skulle kunna hållas svalt, men det kanske är förhastat av mig. Väldigt tunt material kanske skulle funka. Har du sett Alpinevästen någonstans och känt på den?

Visst blir det lite varmt med rygga, men duscha skall man ju göra ändå.... En annan fördel med rygga är att man kan ha slang, verktyg, reservmat, reservdelar alltid packade i ryggan så bara att knäppa på sig ryggan och trampa ut. Priset är givetvis att ryggen blir blöt av svett....

Ryggskydd för xc?
Svårt att se att ett ryggskydd ska bli lättare och svalare än vad ett vanligt ryggskydd är om det fortfarande ska göra sitt jobb. Värmen lär det inte bli någon skillnad på eftersom det per definition kommer ligga mot ryggen vilket ger svettig rygg. Jag brukar köra med ryggsäck i vanliga fall när jag kör XC. På senare tid har jag kört lite mer enduroinriktat med mer drops o dyl och har då kört med ett mc-ryggskydd under ryggsäcken och jag märker faktiskt inte att det är där jämfört med hur det brukar kännas med ryggan. Kort sagt, vill du köra med ryggskydd, sluta fundera och dra på dig ett ryggskydd. Du kommer bli lite varmare, men jag tror inte det är ett så stort problem som du föreställer dig,

Ryggskydd för xc?
Skogsnalle sa:

nej, jag har inte sett västen i verkligheten men den såg luftig ut för att vara en väst.
Som löst ryggskydd har jag ett Atomic Live Shield när jag åker skidor, upplever det som smidigt och svalt men har aldrig provat cykla med det.

atomicliveshield.jpg

Ryggskydd för xc?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Rattnalle sa:
Väst med en mjuk viskoelastisk skyddsplatta tippar jag på är det smidigaste och bekvämaste alternativet.
Och var hittar man det?
Jag tror att Alpinestarsvästen ovan är en sån. POC har också en dylik. Det är alltså VPD eller motsvarande material jag menar. D30 är ett annat rätt vanligt namn som flera tillverkare använder.

Ryggskydd för xc?
Ryggskydd för xc?
Tack för tips o råd. Nu har jag läst lite mer på nätet och Alpinestars Paragon verkar riktigt schysst. Att kunna få med vätskeblåsa och lite småsaker känns som bra bonus. Finns till bra pris också.

Det andra jag hittat är nog mer vad jag först tänkte, minimalistiskt och bara just ett skydd. Någon som har eller har testat POC spine vpd back (http://www.pocsports.com/en/product/1655/spine-vpd-2-0-back)? Är det lätt och smidigt, och är inte midjebältet ivägen vid lite rejsigare xc-sittställningar? Det kostar även mer än Alpinestars väst, känns lite trist men POC har iofs bra rykte om bra o säkra grejor.

Ryggskydd för xc?
Kör du med knä-/armbågsskydd redan?
Om inte känns det som en bra utgångspunkt att börja där tycker jag.
Det är nog betydligt fler som slår i knän och armbågar i samband med vurpor än som landar på ryggen på ett sådant sätt att ett ryggskydd hjälper.

Sen tror jag att nack- och ryggskador inom XC oftast uppkommer när man åker med huvudet före in i något och då hjälper inte ryggskyddet alls?

Ryggskydd för xc?
Eveningstar sa:
Det är nog betydligt fler som slår i knän och armbågar i samband med vurpor än som landar på ryggen på ett sådant sätt att ett ryggskydd hjälper.

Sen tror jag att nack- och ryggskador inom XC oftast uppkommer när man åker med huvudet före in i något och då hjälper inte ryggskyddet alls?

Vilken kroppsdel vill du helst vara utan, ett knä eller en rygg?

Ryggskydd för xc?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Eveningstar sa:

Vilken kroppsdel vill du helst vara utan, ett knä eller en rygg?

Har inte vi haft den här diskussionen om riskbedömning ganska nyligen på happy? =)

Ryggskydd för xc?
Jag virpar väldigt sällan trots allt, och knä/armbågsskydd känns som man har för att kunna borsta av sig efter en vurpa o köra vidare. Så var det iaf när jag körde cross för många år sedan. För att bara sitta på och inte användas 99.9% av tiden så är de för otympliga när jag cyklar och jag känner helt enkelt inte behovet. Jag vill ha ett skydd som förhoppningsvis räddar ryggen om något går riktigt på tok. Och nej, det hjälper inte huvudet först olyckor men kanske lite andra typer som sten i ryggen (och sten är det gott om i mina skogar).

Lejon; Jag gillar idén, och kanske är det då Alpinestars modell jag borde gå på. POC har också väst men för över 2kkr.

Ryggskydd för xc?
Jag kör med POC väst och det funkar helt OK känns bra med axelskydd. Axlarna är väldigt utsatta lätt att man slår i. Jag har kört några långlopp på våren och hösten med västen och det funkar bra. Varma sommardagar blir det för varmt. Höftskydd är också bra när det är halt lätt att man inte hinner klicka ur och skrapar upp höften.

Jag är dock inte riktigt uppdaterad känns som det jobbas endel på smidigare skydd. Alla skador man ser under ett långlopp förskräcker och det borde finnas en marknad för smidigare skydd

Som familjeförsörjare har man inte tid och pengar på att sjukskriva sig

Ryggskydd för xc?
konstruktören sa:
Jag kör med POC väst och det funkar helt OK känns bra med axelskydd. Axlarna är väldigt utsatta lätt att man slår i. Jag har kört några långlopp på våren och hösten med västen och det funkar bra. Varma sommardagar blir det för varmt. Höftskydd är också bra när det är halt lätt att man inte hinner klicka ur och skrapar upp höften.

Jag är dock inte riktigt uppdaterad känns som det jobbas endel på smidigare skydd. Alla skador man ser under ett långlopp förskräcker och det borde finnas en marknad för smidigare skydd

Som familjeförsörjare har man inte tid och pengar på att sjukskriva sig

Håller helt med, skadad är trist och tid som inte finns med barn. Och intressant att du testat på långlopp, låter lovande. Men har POC axelskydd i sina västar, eller något du har separat? Vilken modell har du?

Ryggskydd för xc?
Jag kör med ryggsäck i skogen och då känns ryggskydd onödigt som väskan tar dom värsta smällarna, rätt eller fel.

Jag köpte ett Alpinestars Paragon vest för att ha när jag inte har ryggsäck, tex i flottsbro. Jag har bara kört med det en gång men då kändes det bra, kände inte att jag hade något extra på mig. Nu krashade under den turen och jag tror att ryggskyddet gjorde nytta, sedan att jag fick en fraktur i handen var ju surt men sådant får man räkna med.
det som är nice med Alpinestars Paragon västen är att man kan ha en väska blåsa i den, jag köpte en liten 1 liters att ha i. sedan finns det som sagt plats för att ha tex ett multiverktyg och en bars med sig men inte mer.
jag tror inte att jag kommer köra både ryggskydd och väska, men vi får väl se framöver.

Ryggskydd för xc?
Ska man ändå ha väska känns ryggskydd i den enklast.

Var är platsen för multiverktyg mm i västen? Det är ju sådant jag inte skulle vilja riskera att landa på när det ligger nära kroppen.

Ryggskydd för xc?
Sohl sa:
Jag kör med ryggsäck i skogen och då känns ryggskydd onödigt som väskan tar dom värsta smällarna, rätt eller fel.

Jag köpte ett Alpinestars Paragon vest för att ha när jag inte har ryggsäck, tex i flottsbro. Jag har bara kört med det en gång men då kändes det bra, kände inte att jag hade något extra på mig. Nu krashade under den turen och jag tror att ryggskyddet gjorde nytta, sedan att jag fick en fraktur i handen var ju surt men sådant får man räkna med.
det som är nice med Alpinestars Paragon västen är att man kan ha en väska blåsa i den, jag köpte en liten 1 liters att ha i. sedan finns det som sagt plats för att ha tex ett multiverktyg och en bars med sig men inte mer.
jag tror inte att jag kommer köra både ryggskydd och väska, men vi får väl se framöver.

Det låter ju riktigt bra, nu är jag nära köpbeslut och det lutar år Alpinestars-västen. Med min nuvarande cykel har jag bara plats för 1 flaska på ramen så extra vätska är välkommet. Gärna en flaska med sportdryck och så rent vatten i en annan (eller på ryggen då).
Men är själva ryggplattan egentligen viskoelastisk, dvs hårdnar den vid smäll eller är den bara halvmjuk hela tiden? Det kanske räcker men spontant låter ju POC's som blir hårt vid smäll säkrare.

Jag kommer som skrivet tidigare inte att ha ryggsäck, jag kör så korta turer att det känns onödigt klumpigt.

Ryggskydd för xc?
KarlHelmer sa:
Jag har det här skyddet och upplever det inte speciellt varmt. Ryggskyddet jag har när jag kör roadracing är mycket varmare än det här. Sen kommer du ju alltid svettas under skyddet för att det ligger mot huden, men trots det upplever jag inte det här varmt ens i år.

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/bluegrass-grizzly-d3o-light-vest-2015/rp-prod92778

Den ser schysst ut, särskilt till det priset. Nu finns den tyvärr inte i min storlek som är medium, så frågan är om du upplever den som normal i storlek eller om jag kan gå upp eller ner i storlek.

Ryggskydd för xc?
Skogsnalle sa:
Tack för tips o råd. Nu har jag läst lite mer på nätet och Alpinestars Paragon verkar riktigt schysst. Att kunna få med vätskeblåsa och lite småsaker känns som bra bonus. Finns till bra pris också.

Det andra jag hittat är nog mer vad jag först tänkte, minimalistiskt och bara just ett skydd. Någon som har eller har testat POC spine vpd back (http://www.pocsports.com/en/product/1655/spine-vpd-2-0-back)? Är det lätt och smidigt, och är inte midjebältet ivägen vid lite rejsigare xc-sittställningar? Det kostar även mer än Alpinestars väst, känns lite trist men POC har iofs bra rykte om bra o säkra grejor.

Det är väldigt varmt, rinner skönt ner i shortsen vid liten ansträngning. Bältet är nog för brett för en xc-åkare. Men det är lätt och följer ryggen bra.

Ryggskydd för xc?
Skogsnalle sa:
Den ser schysst ut, särskilt till det priset. Nu finns den tyvärr inte i min storlek som är medium, så frågan är om du upplever den som normal i storlek eller om jag kan gå upp eller ner i storlek.

Kan tyvärr inte riktigt svara på hurvida det är normalt i storlek då jag inte har något annat än mina motorcykelskydd att jämföra med.

Jag mätte min bröstvidd och beställde därefter. Jag är 1,70 lång och det sitter bra på mig...är man över 1,75 så kan det kanske va lite kort. Det är nog de enda tips jag kan komma med.

Tillbaka
Topp